هشت نکته طلایی درباره رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری

همیشه یکی از سوالاتی که توسط خانمهای باردار پرسیده می شود این است که آیا بعد از بارداری می توان رابطه جنسی داشت یا نه؟ رابطه در بارداری چه خطراتی دارد و یا چطور باید رابطه جنسی برقرار کرد؟ بد نیست بدانید میل جنسی یک زن ممکن است در مراحل خاصی از بارداری افزایش یابد و و رابطه جنسی می تواند فواید زیادی برای او به همراه داشته باشد. تغییر در روش برقراری رابطه جنسی به دلیل بزرگ تر شدن شکم در طول بارداری به شما کمک می کند که رابطه راحت تری داشته باشید. در این مقاله به مهمترین نکات درباره رابطه جنسی در دوران بارداری اشاره می کنیم. پس با ما همراه باشید.

نکته اول: رابطه جنسی در بارداری خطرناک نیست!

رابطه جنسی در هر مرحله از “بارداریِ طبیعی و بدون مشکل” به نوزاد آسیب نمی‌رساند. جنین توسط ماهیچه‌های محکم رحم، مایع آمنیوتیک و پلاگ مخاطی ایجاد شده به دور دهانه رحم محافظت می‌شود. برخی افراد معتقدند که فعالیت جنسی یا ارگاسم ممکن است به کودک آسیب برساند، شانس سقط‌ جنین را افزایش داده یا به زایمان زودرس منجر شود. اما هیچ یک از موارد فوق در یک بارداری سالم صحیح نیست.
پس برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری برای مادر کاملا بی خطر است، مگر اینکه پزشک شما منع کرده باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراقبتهای دوران بارداری

نکته دوم: رابطه جنسی باعث زایمان زودرس نمی شود!

رابطه جنسی واژینال در دوران بارداری هیچ ارتباطی با افزایش خطر زایمان زودرس ندارد. مطالعات زیادی نشان داده‌ اند که رابطه جنسی واژینال در دوران بارداری با خطر زایمان زودرس یا تولد زودرس ارتباطی ندارد. با این حال، اگر پزشک تشخیص دهد که زن باردار در معرض خطر است، ممکن است توصیه کند که وی از آمیزش جنسی در دوران بارداری اجتناب کند.

زایمان زودرس

این احتمال وجود دارد که ارگاسم یا دخول جنسی در اواخر بارداری به انقباضات پیش از زایمان منجر شود. انقباضات پیش از زایمان، انقباضات خفیفی هستند که برخی از زنان در پایان دوران بارداری خود تجربه می کنند. با این حال، این انقباضات نشانه یا تحریک کننده زایمان نیستند، بنابراین نباید دلیلی برای نگرانی باشد.

یکی از مهمترین خدماتی که خانمهای باردار باید دریافت کنند، معاینات و مشاوره های دوران بارداری است. اگر شما هم باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد را توصیه می کنیم. دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه مراقبتهای بارداری می توانند شما را در داشتن یک بارداری و زایمان موفق و بی خطر کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

نکته سوم: بهترین حالت های نزدیکی در دوران بارداری

در طول دورن بارداری باید از پوزیشن های مقاربتی مانند روش رو در رو (که مرد بر روی زن قرار می گیرد) اجتناب کنید تا فشاری به شکمتان وارد نشود. اگر به پشت دراز بکشید، ممکن است وزن کودک باعث شود تا فشار بیشتری به اندامهای داخلی یا شریان های اصلی شما وارد شود. ممکن است با انتخاب پوزیشن هایی که می توانید عمق و سرعت دخول را کنترل کنید، مانند قرار گیری شما بر روی همسرتان یا خوابیدن به پهلو، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. جالب است بدانید که براساس آزمایش های انجام شده، در مایع پیشاب مردان مقدار کمی اسپرم وجود دارد که ممکن است بدون دخول باعث بارداری شما شود. درنتیجه احتمال بارداری بدون دخول با پیشاب وجود دارد.

نکته چهارم: رابطه جنسی دهانی و مقعدی در بارداری

انجام رابطه جنسی دهانی در دوران بارداری کاملا بی خطر است، اما باید از دمیدن هوا به داخل واژن زن باردار خودداری کرد زیرا این کار در موارد نادر ممکن است به آمبولی هوا (مسدود شدن رگ خونی توسط حباب هوا) منجر شود که می تواند زندگی مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.
رابطه جنسی مقعدی به کودک آسیب نمی رساند، اما ممکن است زن باردار دچار بواسیر مرتبط با بارداری باشد، در این صورت، این نوع رابطه برایش دردناک خواهد بود. علاوه بر این، باید از رابطه جنسی واژینال بعد از رابطه جنسی مقعدی اجتناب کنید، زیرا این کار می تواند باعث انتقال باکتری ها از روده به واژن و در نتیجه عفونت واژن شود.

بیشتر بخوانید: خطرات عفونت واژن در بارداری

نکته پنجم: چه زمانی باید از آمیزش جنسی اجتناب کرد؟

پزشک شما ممکن است در صورت مشاهده موارد زیر توصیه کند که از برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری خوداری کنید:

  • مشکلات مربوط به دهانه رحم که احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش می دهند.
  • چند قلوزایی
  • جفت سر راهی (جفتی که در قسمت پایین رحم قرار گرفته است) که در این وضعیت، جفت به طور کامل یا جزئی مسیر دهانه رحم را مسدود می کند.
  • نارسائی دهانه رحم که در این وضعیت، دهانه رحم خیلی زودتر از زمان زایمان باز می شود.
  • سابقه زایمان زودرس
  • از دست دادن میزان قابل توجهی خون یا خونریزی غیر قابل توضیح واژن
  • ترشح مایع آمنیوتیک
  • پاره شدن کیسه آب که این عارضه می تواند خطر عفونت را افزایش دهد

زن باردار باید از خود و کودکش در برابر عفونت های مقاربتی (STI) محافظت کند. این به معنای استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم در تمام فعالیتهای جنسی با شرکای جنسی جدید است. در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است تستهای دوران بارداری شما ابتلا به بیماریهای مقاربتی را گزارش کنند.

پیشگیری از بیماریهای مقاربتی

اگر شما هم باردار شده اید، بهتر است مراقبتهای دوران بارداری خود را زیر نظر یک متخصص زنان مجرب طی کنید. اینکه پزشک شما به شما مشاوره های تخصصی بدهد و برای شما وقت بگذارد بسیار مهم است. داشتن این خصوصیات و بسیاری ویژگی دیگر موجب شده است که خانم دکتر جوانمرد بعنوان یکی از بهترین متخصصین زنان شرق تهران در زمینه بارداری و زایمان مطرح باشند. اگر سوالی دارید و یا نیاز به مشاوره دارید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

نکته ششم: بارداری بر میل جنسی تاثیرگذار است

بغیر از نکات تغذیه ای در بارداری، افزایش هورمون ها هم ممکن است باعث افزایش میل جنسی  مخصوصا در سه ماهه دوم بارداری شود. افزایش سطح هورمون ها و جریان خون در ناحیه تناسلی ممکن است میل جنسی در زن باردار را مخصوصا در سه ماهه دوم افزایش دهد. میل جنسی برخی از زنان در این دوران به دلیل نوسان سطح هورمون ها، احساس نارضایتی از بدنشان، کاهش سطح انرژی یا دردهای فیزیکی کاهش می یابد.
بارداری همچنین می تواند میل جنسی شریک زندگی یک فرد باردار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مردان احساس می کنند که بدن همسرانشان به دلیل تغییر شکل مانند افزایش سایز سینه جذاب تر شده است.  در برخی موارد، نگرانی ها و اضطراب زوجین باعث می شود تا تمایل آنها به رابطه جنسی کاهش یابد. صداقت و صراحت در زمینه رابطه جنسی باعث موجب آرامش زوجین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی بعد از رابطه جنسی

نکته هفتم: رابطه جنسی در دوران بارداری فواید زیادی دارد

برخی از مزایای رابطه جنسی در دوران بارداری برای زن باردار و همسرش عبارتند از:

  • تجربه ارگاسم بهتر: افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی را می توان دلیلی برای افزایش تعداد ارگاسم های بهتر برای زنان باردار دانست.
  • حفظ تناسب اندام: رابطه جنسی موجب کالری سوزی می شود و می تواند به تناسب اندام زوجین کمک کند.
  • استحکام پیوند زوجین: فعالیت جنسی در دوران بارداری باعث افزایش صمیمیت و نزدیکی زوجین می شود.

بهبود-رابطه-زوجین

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2004 نشان داد که رابطه جنسی به افزایش ايمنوگلبولين هاي IgA منجر می شود که این آنتی بادی به جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های دیگر کمک می‌کند.
  • افزایش شادی: ارگاسم باعث آزادسازی اندورفین و در نتیجه احساس شادی  آرامش مادر و نوزاد می شود.

نکته هشتم: بهترین زمان برای رابطه جنسی بعد از زایمان

تمام مادران پس از زایمان برای بهبودی به زمان نیاز دارند. با گذشت زمان، بدنتان بهبود یافته، دهانه رحم بسته می شود، خونریزی پس از زایمان متوقف شده و زخم های ناشی از عمل سزارین یا پارگی واژینال ترمیم می شود. در صورت احساس آمادگی برای رابطه جنسی پس از زایمان می توانید این کار را انجام دهید. گاهی اوقات، خستگی و انرژی صرف شده پس از تولد نوزاد، ممکن است باعث شود که زنها تا مدتی بعد از زایمان دوست نداشته باشند رابطه جنسی برقرار کنند. برای دانستن جواب این سوال که چه مدت پس از زایمان می توانم رابطه جنسی داشته باشم خواندن این مقاله را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

نکات پایانی

در بیشتر موارد، رابطه جنسی در دوران بارداری خطری برای مادر یا نوزاد به همراه ندارد. با پیشرفت بارداری می توانید با انتخاب برخی از حالت های مقاربت، احساس راحتی بیشتری را تجربه کنید. ممکن است میل جنسی زن در طی دوران بارداری و پس از آن تغییر کند. صحبت صریح و صادقانه زوجین می تواند به ادامه زندگی سالم جنسی در طول دوران بارداری کمک کند.
درنهایت فراموش نکنید که برقراری رابطه جنسی در یک بارداری سالم معمولا برای مادر یا نوزاد بی خطر است. اما در صورت مشاهده هر گونه خونریزی یا احساس درد غیر طبیعی بخاطر رابطه جنسی در دوران بارداری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن بارداری چه سنی است؟

اگر سوالی در این زمینه داشتید آن را در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید و برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

3.9/5 - (72 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *