بهترین سن بارداری چه سنی است؟

بهترین سن بارداری

امروزه مردم در بسیاری از کشورها ترجیح می دهند دیرتر بچه دار شوند و به سن بیولوژیک برای بچه دار شدن کمتر توجه می شود. اما چه سنی برای بچه دار شدن زنان و مردان مناسب است؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که بهترین سن برای بچه دار شدن چه سنی است. همچنین، به محدودیت های بیولوژیکی مردان و زنان، پیامدهای عاطفی و مالی فرزندآوری اشاره خواهیم کرد. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سن مناسب براي بچه دار شدن در زنان و مردان

نمی توان زمان دقیقی را برای تمام افراد به عنوان سن مناسب برای بچه دار شدن زنان و مردان تعیین کرد. زنان به طور معمول از دوره بلوغ تا یائسگی می توانند باردار شوند، در حالی که مردان ممکن است تا دهه 60 یا 70 سالگی از قدرت باروری خوبی برخوردار باشند. مسائل اقتصادی، مشاغلی که به تحصیلات طولانی مدت نیاز دارند و اولویت شخصی به این معنی است که زمان اوج باروری از نظر بسیاری از افراد، دیگر به عنوان بهترین زمان برای فرزندآوری تعریف نمی شود.
یک مطالعه نشان داد که میانگین سنی پدرانی که برای اولین بار بچه دار شده اند، 30 سال بوده در حالی که این عدد در گذشته برابر با 27 سال بود. در مورد زنان نیز، خانمهای 30 تا 34 ساله برای اولین بار میزان بارداری بالاتر از زنان 25 تا 29 ساله بوده است. مسائل اقتصادی نقش مهمی را در تصمیم گیری زوجین برای فرزندآوری ایفا می‌ کنند. برخی از کارشناسان بهداشت عمومی می گویند رکود اقتصادی می تواند باعث کاهش زاد و ولد شود. به طور کلی، سن مناسب بارداری به عواملی مثل سن، سلامت فرد، مسائل مالی، آمادگی روانشناختی و زمانبندی بستگی دارد.

تصمیم گیری برای فرزندآوری

سن بیولوژیکی برای بارداری و فرزندآوری

عوامل بیولوژیکی، روانی و مالی می توانند تصمیم زوجین در مورد بچه دار شدن و زمان انتخاب شده برای اقدام به بارداری را تحت تاثیر قرار دهند. باروری از دوران نوجوانی شروع می شود، یعنی از زمانی که یک نوجوان به سن بلوغ می رسد و تا چندین سال به طور پیوسته افزایش می یابد. به طور معمول، دهه 20 سالگی به عنوان زمانی با بالاترین میزان باروری برای مردان و زنان در نظر گرفته می شود.

کاهش قدرت باروری زنان به طور جزئی از اوایل دهه 30 سالگی شروع می شود و میزان این کاهش در سنین 35 تا 45 سالگی شدت پیدا می کند. شانس بارداری یک زن 30 ساله سالم در هر ماه در حدود 20 درصد است، اما در 40 سالگی، این عدد به کمتر از 5 درصد در هر سیکل قاعدگی می رسد. هرچند کیفیت اسپرم مردان با افزایش سن، کاهش پیدا می کند ولی طور دقیق، هیچ محدودیت سنی برای قدرت باروری مردان وجود ندارد. یک مرد در دهه 60 سالگی نیز می تواند صاحب فرزند شود اما این کار به دلیل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها سخت تر است. برخی از سؤالاتی که درباره آمادگی بیولوژیکی وجود دارد عبارتند از:

  • احتمال بارداری موفق در سن من چقدر است؟
  • آیا ممکن است تأخیر در بارداری به مدت یک یا دو سال، قدرت باروری مرا به میزان قابل توجهی کاهش دهد؟
  • چه بیماری هایی ممکن است بر میزان باروری تأثیر بگذارند یا قبل از تلاش برای بارداری به درمان نیاز داشته باشند؟

در حقیقت، سن تنها عاملی نیست که توانایی باروری یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در حدود 12 تا 13 درصد از زوجها بدون در نظر گرفتن سن، دچار مشكلات بارداري هستند. سلامت فردی نیز به اندازه سن اهمیت دارد. مثلا بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز ممکن است بر قدرت باروری تأثیر بگذارند. به جز سن و سلامت فردی عوامل دیگری نیز در فرزندآوری تاثیرگذار هستند که آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اندومتریوز

در صورتی ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می توانید جهت درمان از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. با درمان سریعتر این بیماری سن بیولوژیکی بارداری خود را افزایش دهید. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

آمادگی روانشناختی و زمان بندی در بارداری

زمان و سن مشخصی برای بچه دار شدن وجود ندارد. همه افراد، متفاوت هستند. برخی از مردم از نظر روانی آمادگی دارند که در اوایل دهه۲۰ سالگی بچه‌ دار شوند، در حالی که برخی دیگر این طور نیستند.
بچه دار شدن می تواند چالش های عاطفی و روانی به همراه داشته باشد و باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • صبر
  • انعطاف پذیری
  • برنامه ریزی
  • تمایل به درخواست کمک در صورت لزوم
  • دلسوزی

تاثیر مسائل مالی در سن بارداری

ممکن است سالها طول بکشد تا افراد احساس کنند که از آمادگی مالی برای بچه دار شدن برخوردارند. این موضوع می تواند شامل مسائل مختلفی مانند داشتن یک شغل ثابت، اسکان امن یا داشتن خانه باشد. طبق یک نظرسنجی، در حال حاضر میانگین سنی افرادی که برای اولین بار صاحب خانه می شوند، در حدود 32 سال است که این عدد در گذشته برابر با 29 سالگی بود.
بیش از هر زمان دیگری افراد به دنبال مدرک دانشگاهی هستند. اکثر مردم، تحصیلات دانشگاهی خود را در اوایل یا اواسط دهه۲۰ سالگی به پایان می رسانند و ممکن است چند سال طول بکشد تا بعد از اتمام دانشگاه به ثبات مالی دست یابند. همچنین، بسیاری از فارغ التحصیلان، وام‌ های دانشجویی قابل‌ توجهی را پرداخت می‌کنند. این عوامل در کنار هم به این معناست که بسیاری از افراد تا اواخر دهه ۲۰ سالگی یا اوایل دهه ۳۰ سالگی برای بچه دار شدن آماده نیستند. برخی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، مخصوصا اگر در مناطقی با هزینه بالا زندگی می کنند.

تاثیر مسائل مالی در بارداری
اختلاف قابل توجهی در میانگین سنی افراد دارای فرزند وجود دارد و این موضوع تا حد زیادی با محل زندگی آنها در ارتباط است. به عنوان مثال، میانگین سنی زنان در شهرهای بزرگ در اولین زایمان برابر با 31 سال است، در حالی که این عدد در مناطق روستایی به 20 یا 21 سال می رسد. این اختلاف سنی ممکن است ناشی از تفاوت های مالی و هنجارهای فرهنگی باشد. برخی سوالات مربوط به مسائل مالی که افراد می‌توانند برای فرزندآوری از خود بپرسند عبارتند از:

  • آیا داشتن فرزند می تواند بر توانایی من در کسب درآمد یا  به پایان رساندن تحصیلات تأثیر بگذارد؟
  • میانگین هزینه داشتن یک کودک در محل زندگی من چقدر است؟
  • آیا بیمه درمانی دارم؟
  • آیا می توانم بدون کمک، از یک کودک حمایت کنم؟
  • آیا منتظر ماندن به مدت یک یا دو سال به من کمک می کند تا به ثبات مالی بیشتری دست یابم؟

گذشتن از سن ایده آل فرزندآوری

ممکن است نتوانید زمان مناسبی را برای بچه دار شدن پیش بینی کنید. برخی از افراد ممکن است از نظر بیولوژیکی آماده باشند که در دهه 20 سالگی دارای فرزند شوند، اما از نظر مالی و عاطفی در جایگاه مناسبی نیستند. این بدان معنا نیست که آن‌ها فرصت بچه‌ دار شدن را از دست داده‌اند. افراد باید قبل از تصمیم گیری، همه عوامل را به خوبی بسنجند. با این حال، زنان باید بدانند که پس از یائسگی نمی‌توانند باردار شوند. سن متوسط یائسگی، ۵۱ سال است و در سال‌های منتهی به یائسگی، هورمون های زنانه به شدت کاهش می یابد. با وجود اینکه محدودیت سنی برای باروری مردان وجود ندارد، اما کیفت و تعداد اسپرم آنها با افزایش سن، تغییر کرده و کاهش می یابد. اگرچه بسیاری از مردان در دهه 60 سالگی و بعد از آن نیز می توانند صاحب فرزند شوند، اما اسپرم آن‌ها ممکن است به لحاظ ژنتیکی سالم نباشد.

اگر افراد سن بیولوژیکی برای بارداری و فرزندآوری را از دست بدهند، این امکان وجود دارد که با استفاده از اسپرم یا تخمک اهدایی، اهدای جنین یا فرزند خواندگی بتوانند صاحب فرزند شوند. در چنین سنینی بارداری با سختی هایی برای جنین و مادر همراه خواهد بود. بنابراین حتما برای مشاوره و معاینات قبل از بارداری، مراقبتهای دوران بارداری و تستهای دوران بارداری خود از بهترین متخصصان زنان و زایمان باید کمک بگیرید.

هورمونهای جنسی زنانه و مردانه

در صورتی که از سن ایده آل بارداری عبور کرده اید، برای مشاوره قبل از بارداری شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. با درمان سریعتر این بیماری سن بیولوژیکی بارداری خود را افزایش دهید. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

با افزایش سن، برخی از خطرات مربوط به بارداری و زاد و ولد افزایش می یابد. با این حال نمی توان سن مناسب برای بارداری و بچه دار شدن تعیین کرد. علیرغم کاهش باروری با افزایش سن، بیشتر زنان سالم از لحاظ بیولوژیکی می توانند تا زمان یائسگی باردار شوند. بیشتر مردان سالم نیز در دهه های 60 و 70 سالگی هنوز از قدرت باروری برخوردارند. بهترین زمان برای این کار از نظر افراد مختلف، متفاوت است. افراد باید خطرات و مصلحت خود را ارزیابی کنند و براساس ارزش‌ها و اهداف خود در آینده تصمیم بگیرند.

شما می توانید سوالات خود را درباره این موضوع از طریق بخش نظرات زیر این مقاله مطرح نمایید. برای دیدن پاسخ سوال خود به این صفحه مراجعه کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *