در بارداری پوچ مشکل از کیست؟ زن یا مرد

در-بارداری-پوچ-مشکل-از-کیست

بارداری پوچ حالتی است که در آن یک تخمک لقاح یافته که در بارداری پوچ اصطلاحا تخمک سوخته هم نامیده می شود، به دیواره رحم می چسبد. تخمک سوخته یک کیسه یا ساک حاملگی تشکیل می دهد اما هیچ جنینی در ساک رشد نمی کند و بارداری با سقط جنین تمام می شود.
این مشکل تاثیر روحی و جسمی بدی بر زنان دارد و زوجین از خود می پرسند که مشکل از تخمک بوده یا اسپرم و نمی دانند مشکل از کیست.
اگر احتمالا با مشکل حاملگی پوچ مواجه هستید یا مایلید درباره آن بدانید، ما در این مقاله به شما خواهیم گفت مشکل از کیست و چرا حاملگی پوچ بوده است. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ یا حاملگی آنبریونیک یک اختلال در تقسیم سلولی تخمک لقاح یافته است که باعث می شود جنین داخل ساک حاملگی تشکیل نشود. یا ممکن است جنین تشکیل شود ولی به رشد خود ادامه ندهد

با وجود اینکه جنینی وجود ندارد، ولی جفت همچنان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را تولید می کند. برای همین علیرغم اینکه بارداری ادامه ندارد ولی علائم بارداری مثل درد سینه، حالت تهوع و استفراغ در بارداری و پریود نشدن را دارید و تست بارداری تان مثبت است.

بارداری پوچ همان حاملگی مولار است؟

بارداری پوچ و حاملگی مولار یا بچه خوره از نظر علل، تشخیص، درمان و غیره با هم فرق دارند. مثلا اینکه در بارداری پوچ جنین تشکیل نمی شود ولی در بارداری مولار جنین تشکیل می شود ولی رحم نمی تواند آنرا نگه دارد.

به علاوه، سه ماه بعد از پایان بارداری پوچ می توانید برای بارداری مجدد تلاش کنید؛ درحالیکه برای بارداری مولار این متفاوت است و باید ماهها زیر نظر پزشکتان باشید.

حاملگی پوچ چقدر شایع است؟

طبق برآورد انجمن بارداری آمریکا، 15% از بارداری ها به سقط جنین در سه ماهه اول بارداری ختم می شود که نیمی از این سقط جنین ها مربوط به حاملگی بدون جنین یا پوچ است.

در صورت بروز حاملگی پوچ و نیاز به درمان آن با دارو یا کورتاژ می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

در بارداری پوچ مشکل از زن است یا مرد؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، بارداری پوچ نتیجه مشکلات کروموزومی است و می تواند مشکل از طرف زن یا مرد یا هر دو باشد. ولی نمی توان گفت مشکل فقط مربوط به یکی از آنها است.

اطلاعات دقیقی در مورد درصد حاملگی های پوچ که مستقیماً مربوط به مشکلات اسپرم یا تخمک باشد، در دسترس نیست و تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوانیم درصد دقیقی برای آنها تعیین کنیم.

اسپرم ضعیف و بارداری پوچ چقدر به هم ربط دارند؟

اسپرم های ضعیف یا بی کیفیت می تواند باعث بارداری پوچ شود اما تنها علت بروز این نوع حاملگی ها نیستند. برای بررسی کیفیت اسپرم ها، آقایان می توانند تست تجزیه و تحلیل مایع منی را انجام دهند.

تشخیص-حاملگی-پوچ-با-سونوگرافی

علت بارداری پوچ

هنوز علت دقیق حاملگی پوچ مشخص نیست. ولی به نظر می رسد مشکلات کروموزومی و تقسیم سلولی غیرطبیعی علت اصلی بارداری پوچ باشد. موارد زیر در بروز این نوع حاملگی موثر هستند:

  • مشکلات ژنتیکی مثل جابه جایی ژنها، وارونگی ژنها، اختلالات تک ژنی و موزاییک جفتی
  • ناهنجاری های کروموزومی (اشتباه در تعداد کروموزوم ها) مثل تریزومی اتوزومی، پلی پلوئیدی، پلی زومی کروموزومی جنسی و مونوزوم X
  • کیفیت پایین یا غیرطبیعی بودن اسپرم یا تخمک (که با آزمایش مشخص می شود)
  • سن مادر یا پدر
  • برخی از بیماریهای مزمن
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • انجام بعضی روشهای تشخیصی
  • عفونت های دستگاه تناسلی که باعث چسبندگی رحم یا مشکلات لانه گزینی جفت می شوند
  • اختلالات مورفولوژیکی (ساختاری) رحم مثل رحم دوشاخ
  • اختلالات ایمنی مادر مثل خودایمنی تیروئید

مشکلات هورمونی مثل پایین بودن سطح هورمون پروژسترون، اختلالات تیروئیدی یا تنبلی تخمدان هم می تواند ریسک بارداری پوچ را در زنان بیشتر کند.

چه کسانی دچار بارداری پوچ می شوند؟

خطر بارداری پوچ معمولا در کسانی بیشتر است که یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارند:

  • ازدواج فامیلی دارند
  • سن بارداری (بارداری پوچ در زنان کمتر از 20 سال یا بالای 35 سال و بخصوص بالای 45 سال بیشتر است)
  • سن پدر
  • سبک زندگی ناسالم پدر و مادر مثل چاقی و مصرف الکل

کسانی هم که قبلا تجربه بارداری پوچ داشته اند، ریسک تکرار دوباره آن بیشتر از بقیه خانم ها است.

بیشتر بخوانید: آیا بارداری بعد از سقط امکان پذیر است

بارداری-پوچ

در صورت بروز حاملگی پوچ و نیاز به درمان آن با دارو یاکورتاژ، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

عوامل مختلفی مثل سن پدر و مادر، کیفیت اسپرم و تخمک، مشکلات ژنتیکی و … روی حاملگی پوچ یا بدون جنین تاثیر می گذارند. برای همین نمی توان گفت در حاملگی پوچ مشکل از کیست، مرد یا زن. چون هر دو در این مورد می توانند نقش داشته باشند. خوشبختانه بسیاری از زنانی که بارداری پوچ را تجربه می کنند، در بارداری های بعدی موفق هستند.

سوالات متداول درباره حاملگی پوچ

معمولا از دکتر جوانمرد خوشدل سوالات زیر در مورد حاملگی پوچ پرسیده می شود:

نتیجه حاملگی پوچ چیست؟

این حامگی پوچ، بارداری به سقط ختم می شود. سقط جنین طبیعی ممکن است باشد ولی در بعضی موارد هم لازم است خانمها دارو مصرف کنند یا عمل اتساع و کورتاژ را انجام دهند.

احتمال بارداری سالم بعد از بارداری پوچ چقدر است؟

اکثر زنانی که حاملگی آنبریونیک (بدون جنین) داشته اند، در حاملگی های بعدی بارداری موفقی دارند. ولی اگر دو یا چند سقط جنین پشت سر هم داشته اید، حتما باید به متخصص زنان برای تشخیص علت و درمان های لازم مراجعه کنید.

آیا می توانم برای حاملگی مولار سقط جنین نکنم؟

خودبخود سقط جنین اتفاق می افتد ولی اگر نشد باید به پزشکتان مراجعه کنید تا حتما سقط را برایتان انجام دهند.

اگر سوالی درباره بارداری پوچ دارید، در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

4.4/5 - (5 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *