همه چیز درباره مراقبتهای دوران بارداری


از زمانی که قصد باردار شدن دارید مراقبتهای دوران بارداری آغاز می شود. تمامی فعالیت هایی که در این دوران انجام می دهید بسیار مهم است و روی نوزاد شما تاثیر می گذارد. پس بهتر است این دوران را با مشاوره گرفتن از متخصص زنان و زایمان سپری کنید. حتی قبل از بارداری شما می توانید از توصیه های پزشکان درباره این دوران مهم بهره مند شوید و بدانید که بهترین سن بارداری چه سنی است؟ تا کمترین مشکل برای شما بیفتد. اگر می خواهید بدانید که دقیقا قبل از بارداری چه باید کنید خواندن مقاله مربوطه بسیار ضروری است. در این مقاله سعی شده است مطالب مفیدی که می تواند به زایمان بهتر شما کمک کند در یک جا گردآوری شود. شما می توانید برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

مراقبتهای دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری یعنی تغذیه مناسب و عادت های خوب در دوران بارداری. برای این کار باید در هنگام بارداری شیوه یک زندگی سالم را داشته باشید. اولین قدم برای این که مطمئن شوید زایمانی موفق خواهید داشت و یک کودک سالم به دنیا می آورید انتخاب یک پزشک متخصص است. توجه داشته باشید که در دوران بارداری باید به صورت روتین توسط پزشک چک شوید، پس در رفتن به پزشک کوتاهی نکنید. این نکته مهم را فراموش نکنید که مراقبتهای دوران بارداری دوقلویی با تک قلویی متفاوت است. شما می توانید اطلاعات جامعی درمورد مراقبتهای لازم در بارداری دوقلویی را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری

به محض این که فهمیدید باردار هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اولین کاری که پزشک انجام می دهد بررسی سوابق پزشکی و بیماری های شما است. به پزشک خود تمام علائمی که دارید را توضیح دهید تا بتواند به درستی برای بارداری شما برنامه ریزی کند.

آزمایشات-دوران-بارداری

در اولین مراجعه پزشک نمونه خون و ادرار شما را مورد آزمایش قرار می دهد. در این آزمایش ها موارد زیر چک می شوند:

  • میزان باکتری ها در ادرار
  • میزان قند خون، برای تشخیص بیماری دیابت
  • میزان پروتئین بدن
  • بیماری پره اکلامپسی که نوعی فشار خون بالا در دوران بارداری باشد
  • میزان آهن بدن
  • تشخیص گروه خونی
  • بررسی بیماری هایی مانند HIV و هپاتیت

بیشتر بخوانید: کرونا چه تاثیری بر مادران باردار و جنین می‌گذارد؟

خیلی از موارد بالا را باید قبل از دوران بارداری هم چک کرد. اما با اینحال اگر شما به تازگی متوجه شده اید باردار شده اید چه بهتر که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برخی عفونتها و بیماریها نیاز دارند که حتما تحت نظر پزشک در دوران بارداری کنترل و درمان شوند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی دوران بارداری با شماره 77714405-021 تماس گرفته و از مشاوره های دکتر منیژه جوانمرد (بهترین متخصص زنان در تهرانپارس) بهره مند شوید.

مراجعات بعدی به پزشک در دوران بارداری

بعد از اولین مراجعه، هر 4 هفته یک ملاقات با پزشک خود خواهید داشت. در ماه های 7 و 8 تعداد دفعات مراجعه به پزشک به هر 2 هفته یک بار خواهد رسید. در آخرین ماه بارداری، ویزیت ها هر هفته انجام می شود تا زمانی که نوزاد خود را به دنیا بیاورید. در هر مراجعه، پزشک وزن و فشار خون شما را بررسی کرده و ادرار شما را آزمایش می کند. پزشک به ضربان قلب کودک شما گوش می دهد و بعد از هفته 20 اندازه رحم در شکم را اندازه می گیرد. همیشه باید درمورد هرگونه مسئله یا نگرانی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش های دوران بارداری

از همان روزی که به متخصص مراجعه می کنید باید آزمایش های متعددی انجام دهید. این آزمایش ها ممکن است بسته به پیش زمینه شما و خطر بروز مشکلات متفاوت باشد. آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی-در-بارداری

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تستهای دوران بارداری

در دوران بارداری چه وزنی باید داشته باشیم؟

نظارت دائمی بر وزن خود یکی از مسائل مهم مراقبت های دوران بارداری است. با پزشک خود در مورد اینکه چه مقدار وزنی باید بدست آورید صحبت کنید. این مورد برای همه متفاوت است، اما بیشتر خانم ها باید حدود 9 تا 12 کیلوگرم بدست آورند. اگر هنگام بارداری دچار کمبود وزن هستید، ممکن است نیاز به افزایش آن داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید، شاید نیاز به این کار نداشته باشید.

نقش تغذیه در مراقبتهای دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متعادل یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای خود و کودک خود انجام دهید. در دوران بارداری مراقب غذاها و نوشیدنی های زیر باشید.

گوشت، تخم مرغ و ماهی

غذاهایی که به طور کامل پخته نشده اند می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند. بیش از 2 یا 3 وعده ماهی در هفته میل نکنید (از جمله ماهی کنسرو). مقاله فواید و مضرات خوردن ماهی در دوران بارداری به شما می گوید چرا نباید ماهی، زیاد مصرف کنید.

میوه و سبزیجات

حتما میوه و سبزی را قبل از خوردن به خوبی بشویید. هنگام برش دادن و خرد کردن میوه و سبزی از تخته ها و بشقاب های تمیز استفاده کنید. همچنین می توانید اطلاعاتی جامع تر درمورد میوه های مفید در دوران بارداری را در مقاله مربوطه مطاله بفرمایید. با کلیک بر لینک آبی رنگ وارد صفحه مربوطه خواهید شد.

لبنیات

هر روز 4 وعده یا بیشتر غذا های لبنی بخورید. خوردن لبنیات باعث می شود کلسیم کافی برای شما و کودک شما فراهم شود. شیر غیر پاستوریزه اصلا ننوشید زیرا ممکن است باکتری هایی داشته باشند که می توانند باعث عفونت شوند. همچنین پنیر و ماست و کره و … نیز باید پاستوریزه باشند.

جایگزین های قند

خوردن و آشامیدن برخی از شیرین کننده های مصنوعی با رعایت اعتدال و نظر پزشک اشکالی ندارند.

کافئین

روزانه بیشتر از 1 تا 2 استکان قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید.

دارو و مواد مخدر در مراقبتهای دوران بارداری

قبل از مصرف هرگونه دارویی، چه داروی مسکن باشد و چه دارو های بدون نسخه دیگر، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها می توانند باعث نقص نوزاد در هنگام تولد شوند، به خصوص اگر در 3 ماه اول بارداری مصرف شود. همچنین توجه داشته باشید که از مصرف تمامی موارد زیر خودداری کنید:

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سایر مشکلات سلامتی شما را افزایش می دهد.

مصرف الکل: نوشیدن الکل عامل اصلی نقایص قابل پیشگیری قبل از تولد از جمله اختلال الکل جنین است.

استفاده از مواد مخدر: کوکائین، هروئین، ماری جوانا و سایر مواد مخدر خطر سقط جنین، زایمان زودرس و نقص هنگام تولد را افزایش می دهد. کودک شما ممکن است معتاد به دارویی باشد که از آن سوء استفاده کرده اید. این می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی برای کودک شما شود.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از بارداری با روش طبیعی

ممنوعیت-مواد-مخدر-در-بارداری

نقش ویتامین ها در مراقبتهای دوران بارداری

زنان باردار باید روزانه حداقل 400 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند. مصرف اسید فولیک می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات در مغز و نخاع کودک کمک کند. برای مصرف بیش از 400 میلی گرم حتما با پزشک خود مشورت کنید. بهترین کار این است که مصرف اسید فولیک را قبل از بارداری شروع کنید. به یاد داشته باشید که ویتامین های دیگر هم بایستی زیر نظر پزشک مصرف شود. بعنوان مثال اگر در مصرف ویتامین A زیاده روی شود بر روی جنین تاثیر منفی دارد و بر روی قلب و نخاع جنین می گذارد و بطور کلی باعث بروز نقص های مادرزادی در جنین می شود. شما می توانید در مقاله خطرات مصرف زیاد ویتامین A در دوران حاملگی اطلاعات کاملی درمورد مصرف ویتامین A در بارداری بدست آورید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویتامینهای ضروری دوران بارداری

انتخاب یک پزشک متخصص زنان خوب می تواند شما را در داشتن یک بارداری سالم و بی خطر بسیار کمک کند. دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه زایمان و مراقبتهای بارداری می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تا چند ماهگی می توان سر کار رفت

اینکه در دوران بارداری تا چه اندازه کار کنید برای هر فرد متفاوت است. شغل و محیط کار شما نقش بزرگی در این تصمیم دارد. به عنوان مثال اشعه، سرب و سایر مواد مانند مس و جیوه می تواند برای کودک شما مضر باشد و اگر شما با این مواد سر و کار دارید، در دوران بارداری نباید کار کنید. اگر شغل شما با لپ تاپ است نباید آن را روی شکم خود قرار دهید. در مورد این مساله اجازه دهید پزشک تصمیم بگیرد و حتما به توصیه های او عمل کنید.

نقش ورزش در مراقبتهای دوران بارداری

اگر در دوران بارداری مشکل خاصی نداشته باشید، باید مرتبا ورزش کنید. ورزش شیوه یک زندگی سالم است و می تواند به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. البته همه ورزشی مناسب دوران بارداری نیست و باید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید. یکی از ورزشهایی که برای سلامتی مادر در دوران بارداری و بعد از آن مفید است انجام تمرینات کگل است که مزایای زیادی برای مادر به همراه دارد. اگر قصد ورزش کردن در دوران بارداری دارید توصیه های زیر می تواند مفید باشد:

  • پیاده روی و شنا می توانند گزینه های بسیار خوبی باشند
  • اگر قبل از بارداری فعال نبودید، ورزش را به یکباره شروع نکنید و کم کم زمان ورزش روزانه خود را افزایش دهید
  • به بدن خود گوش فرا دهید و بیش از حد از آن غافل نشوید. اگر هنگام ورزش به شما فشار می آید آن ورزش را متوقف کنید.
  • برای جلوگیری از گرمای بیش از حد یا کم آبی، آب زیادی بنوشید.
  • بهتر است از تمریناتی که ممکن است باعث سقوط شود خودداری کنید. مثل اسکی و صخره نوردی
  • همچنین باید از ورزش های تماسی مانند فوتبال یا بسکتبال خودداری کنید.

ورزش-در-بارداری

هرچند ورزش در سه ماهه سوم بارداری توصیه می شود اما نباید به خودتان فشار آورید. چرا که برای سلامت شما و جنین مضر است. در صورت بروز علائم زیر هنگام ورزش کردن، حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید:

  • تاری دید
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دل درد

رابطه جنسی در دوران بارداری

برقراری رابطه جنسی در هنگام بارداری بی خطر است. با این حال ، اگر نگرانی دارید یا در معرض مشکلات هستید با پزشک خود صحبت کنید. میل به رابطه جنسی در دوران بارداری در هر فرد متفاوت است. همچنین میل به رابطه جنسی در ماه های مختلف بارداری هم متفاوت است. در کل هنگام رابطه موقعیت هایی انتخاب کنید که به شما فشار وارد نشود و نوزادتان را در معرض خطر قرار ندهد.

کاهش درد و ناراحتی در دوران بارداری

در ادامه به بعضی از ناراحتی های متداول دوران بارداری و روش های کاهش علائم آن ها می پردازیم:

تهوع صبحگاهی

حالت تهوع یا استفراغ ممکن است هر زمان در طول روز و شب اتفاق بیافتد. از روش های ساده زیر می توانید برای کاهش ناراحتی ناشی از تهوع و استفراق استفاده کنید:

  • وعده های غذایی مکرر و کوچک می توانند بسیار مفید باشند
  • از غذاهایی که چرب، تند یا اسیدی هستند خودداری کنید
  • بعضی از خانم ها وقتی با معده خالی هستند، حالت تهوع بیشتری دارند. سعی کنید همیشه به همراه خود بیسکوئیت نگه دارید تا از خالی شدن جلوگیری شود.
  • اگر تهوع صبحگاهی بعد از ماه سوم از بین نرفت یا باعث کاهش شد، با پزشک خود مشورت کنید.

خستگی

خستگی هنگام بارداری بسیار شایع است. سعی کنید در صورت امکان استراحت کافی داشته باشید یا چرت بزنید. در صورت بروز علائم خستگی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است کم خونی داشته باشید.

گرفتگی عضلات پا

فعال بودن می تواند به کاهش گرفتگی پا کمک کند. با خم کردن پای خود به سمت زانو، کشاله پای خود را بکشید.

یبوست

برای درمان یبوست در بارداری به مقدار زیاد مایعات بنوشید. غذاهایی با فیبر زیاد مانند میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار بخورید. بدون مکالمه با پزشک خود ملین مصرف نکنید.

بواسیر

سعی کنید از یبوست خودداری کنید و در مقابل حرکات روده مقاومت نکنید. در صورت لزوم نشستن در آب گرم را امتحان کنید.

ادرار زیاد

ادرار زیاد در بارداری طبیعی است و ممکن است هنگام بارداری نیاز به ادرار کردن بیشتر داشته باشید. تغییر هورمون ها می تواند یکی از عوامل این قضیه باشد. همچنین با بزرگ شدن کودک، به مثانه شما فشار وارد می شود.

سوزش سر معده

وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید. از غذاهای تند، چرب یا اسیدی خودداری کنید. درست بعد از خوردن غذا دراز نکشید. از پزشک خود در مورد مصرف آنتی اسید ها سوال کنید.

سوزش-معده-در-بارداری

خونریزی لثه ها

مرتبا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و در صورت نیاز به دندانپزشک مراجعه کنید. چون باردار هستید از مراجعه به دندان پزشک خودداری نکنید. همچنین در صورت مراجعه حتما به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

رگ های واریسی

از پوشیدن لباس هایی که محکم در دور کمر یا پاهای شما قرار می گیرد، خودداری کنید. استراحت کنید و پاهای خود را تا حد امکان بالا ببرید. از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

در صورت وجود علائم زیر، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • خون یا مایع از واژن شما می آید
  • تورم ناگهانی و شدید صورت یا انگشتان دست
  • سردرد هایی که شدید هستند یا از بین نمی روند
  • حالت تهوع و استفراغ که از بین نمی رود
  • سرگیجه
  • درد و فشار شدید در ناحیه لگن: به یاد داشته باشید که این مورد و موارد دیگری مثل دردهای مزمن در ناحیه شکم، یبوست و خونریزی های شدید واژن از علائم فیبروم رحم در بارداری است. (بیشتر بخوانید: آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟)
  • کم نور یا تاری دید
  • درد شدید یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم
  • تب در بارداری
  • تغییر در حرکات کودک شما
  • کم شدن ادرار
  • کم شدن سوزش ادرار
  • ابتلا به یک بیماری یا عفونت واژن در بارداری

در صورت ابتلا به هر یک از علائم بالا در اولین فرصت به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا بررسی های دقیق تر صورت گیرد. شما می توانید جهت کسب دریافت مشاوره و وقت ویزیت با شماره 77714405-021 (مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد) تماس بگیرید.

بهترین متخصص زنان و زایمان در شرق تهران

اگر به بخش های مختلف این مقاله دقت کنید بار ها به نقش پر رنگ پزشک در زایمان اشاره شده است. اولین اصل در مراقبت های دوران بارداری انتخاب پزشک زنان مجرب و با تجربه است. یکی از بهترین انتخاب ها در زمینه بارداری در شرق تهران، دکتر جوانمرد متخصص زنان و زایمان است. دکتر منیژه جوانمرد (بهترین متخصص زنان در تهرانپارس) با سال ها تجربه در زایمان و مراقبت های دوران بارداری می تواند بهترین همراه شما در هنگام بارداری باشد. زایمان های موفق و رضایت بالای مراجعه کنندگان به ایشان باعث شده است دکتر جوانمرد اولین انتخاب خانم های باردار در شرق تهران باشند. برای گرفتن وقت مشاوره می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *