آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟

خطرات فیبروم در بارداری

برخی از زنان در طول بارداری به عارضه‌ای همانند فیبروم رحمی مبتلا می‌شوند. در برخی از زنان این فیبروم های رحمی خطرات و عوارضی را به همراه نخواهد داشت، اما در برخی دیگر مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. فیبروم در اصل بافت عضلانی رحم است که به صورت غیر طبیعی رشد کرده و در نهایت به توده تبدیل شده است. این توده ها در مکان های مانند دیواره های رحم یا فرورفتگی رحم رشد می‌کنند. اما ممکن است سوال مطرح شود که آیا این فیبروم ها در بارداری خطراتی را برای شخص به همراه خواهد داشت یا خیر؟ آیا فیبروم های رحمی باعث سقط جنین خواهد شد؟ در ادامه برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد فیبروم رحم

معمولا حدود 20 تا 80 درصد از زنان در سن 50 سالگی این توده های غیر سرطانی را تجربه می‌کنند و 30 درصد از زنان بین 25 تا 44 سال علائم فیبروم رحمی دارند. این بدان معنی است که فیبروم های رحمی در طول سال های زایمان یک زن شایع است. اما عوامل مختلفی ممکن است بر خطر ابتلا به فیبروم های رحمی یک زن تأثیر بگذارد، از جمله موارد زیر:

  • سن (معمولا زنان مسن بیشتر از زنان جوان در معرض ابتلا به فیبروم رحم هستند)
  • سابقه فامیلی
  • چاقی و اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • کمبود ویتامین D
  • مصرف مواد افزودنی غذایی (خوردن غذاهای مضر برای فیبروم رحمی)

علائم فیبروم رحم در بارداری

بسیاری از خانم‌هایی که فیبروم دارند، معمولا هیچ علامتی ندارند. علائم این عارضه می‌توانند تحت تأثیر محل، اندازه و تعداد فیبروم ها باشند. در زنانی که علائم دارند، شایع ترین علائم فیبروم رحمی شامل موارد زیر است:

  • دردهای مزمن در ناحیه شکم
  • یبوست
  • خونریزی های شدید واژن
  • تکرر ادرار
  • درد و فشار شدید در ناحیه لگن
  • کمر درد یا درد شدید پا

علائم فیبروم رحم در بارداری

از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به فیبروم رحم را کاهش دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بارداری (با افزایش تعداد زایمان، خطر ابتلا به فیبروم رحم کاهش می‌یابد.)
  • استفاده طولانی مدت از داورهای ضد بارداری خوراکی یا تزریقی

اثرات فیبروم رحم بر بارداری

همان طور که اشاره شد، ممکن است فیبروم های رحمی هیچگونه اثری در دوران بارداری شخص نداشته باشند، اما با این حال در برخی از موارد فیبروم ها می‌توانند بر بارداری شخص تاثیر بگذارند. اگر قصد دارید با وجود فیبروم رحمی باردار شوید، بهتر است در مورد موقعیت و اندازه فیبروم با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض و خطرات فیبروم رحم در بارداری

بیشتر خانم ها در دوران بارداری هیچ تاثیری از انواع فیبروم های رحمی نخواهند داشت. با این حال، یک بررسی در سال 2010 نشان می‌دهد، وجود فیبروم در 10 تا 30 درصد زنان، ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. برخی از عوارض و خطرات فیبروم ها در بارداری عبارتند از:

  • محدودیت رشد جنین: فیبروم های بزرگ ممکن است به دلیل کاهش فضای داخل رحم، از رشد کامل جنین جلوگیری کند و خطراتی را برای مادر باردار به همراه داشته باشد.
  • افتادگی جفت: این مورد زمانی اتفاق می‎افتد که جفت از دیواره رحم جدا می‎شود، زیرا توسط یک فیبروم مسدود شده است و این موضوع باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی جنین خواهد شد.
  • زایمان زودرس: درد ناشی از فیبروم ممکن است منجر به انقباضات رحمی شود و این موضوع می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، برای جلوگیری از عوارض حامگی با داشتن فیبروم، بهتر است قبل از بارداری برای درمان فیبروم رحم اقدام نمایید. پیشنهاد ما به شما این است که از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل در این زمینه بهره مند شوید. شما می‌توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

درمان فیبروم های رحم در دوران بارداری

به طور کلی در صورت وجود فیبروم در بارداری، خطر ابتلا به جنین در حال رشد، کم است. اگر فیبروم بزرگ یا متعدد دارید، قطعا جای نگرانی وجود دارد. معمولا پزشک شما می‌تواند از سونوگرافی برای بررسی جفت در دوران بارداری استفاده کند و راه های درمانی لازم را ارائه دهد. تحقیقات مربوط به رشد فیبروم نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم فیبروم ها در سه ماه اول بارداری یا رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند.

درمان فیبروم رحم در بارداری

مهمترین گزینه‌های درمانی فیبروم رحم عبارتند از:

  • استراحت مطلق: اگر وضعیت فرد حاد نباشد و وجود فیبروم ها مشکلی ایجاد نکرده باشد، معمولا برای شخص استراحت مطلق تجویز خواهد شد.
  • داروها: مصرف داروهای آرام بخش، ضد درد و ضد التهاب برای کوچک شدن فیبروم ها و تنظیم میزان هورمون های ترشح شده، کمک کننده است.
  • جراحی: در صورت وجود فیبروم های متعدد و یا بزرگ با علائم شدیدتر، معمولا جراحی موسوم به میومکتومی برای شخص تجویز خواهد شد. البته در دوران بارداری با توجه به وضعبت فرد، از اشعه برای فرآیند درمان استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای فیبروم مفید است؟

آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟

معمولا در سنین بالای 40 سال احتمال سقط در بارداری وجود دارد و فیبروم ها می‌توانند عاملی برای سقط جنین باشند. اما همیشه بارداری با فیبروم منجر به سقط جنین نخواهد شد، زیرا سقط جنین به محل رشد فیبروم بستگی دارد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از علائم فیبروم های رحمی به پزشک مراجعه کنید و برای درمان اقدام نمایید.

آیا فیبروم بعد از زایمان طبیعی از بین می‌رود؟

فیبروم ها معمولا مشکلی برای زایمان طبیعی ایجاد نمی‌کنند و فرد می‌تواند زایمان طبیعی انجام دهد و نیاز به زایمان سزارین نخواهد داشت. معمولا پس از زایمان، اندازه فیبروم ها به حالت قبل برمی‌گردد و هیچگونه جای نگرانی وجود نخواهد داشت. حتی بنا به گفته متخصصان عمل سزارین با وجود فیبروم هم مشکلی برای شخص ایجاد نخواهد کرد.

آیا فیبروم مانع بارداری می‌شود؟

خیر! امکان بارداری با داشتن فیبروم رحمی وجود دارد و تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است منجر به تشکیل فیبروم و حتی در صورت فیبروم های کوچک، باعث بزرگ شدن فیبروم های رحمی شوند. تجریبات نشان می‌دهد که افراد زیادی با وجود فیبروم باردار شده‌اند و حتی بارداری موفقی هم داشته‌اند.

فیبروم و بارداری

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فیبروم رحمی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که اشاره شد، در برخی از موارد، ممکن است فیبروم های رحمی مشکلی خاصی برای فرد ایجاد نکنند، اما در صورت مشاهده موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

  • درد مزمن و شدید ناحیه لگن که از بین نمی‌رود.
  • دوره های قاعدگی بسیار سنگین، طولانی یا دردناک
  • لکه بینی یا خونریزی شدید بین دوره ها

سوالات متعدد در زمینه فیبروم رحم در بارداری

سوالات مختلفی در زمینه فیبروم های رحمی در بارداری وجود دارد که به برخی از آنان پاسخ خواهیم داد:

آیا راهی برای افزایش شانس بارداری بعد از سقط جنین به دلیل فیبروم وجود دارد؟

اگر می خواهید شانس بارداری بعد از سقط جنین زیاد باشد ابتدا باید چند ماهی صبر کنید تا بافت آندومتر رحم ترمیم و تقویت شود. علاوه بر آن شما باید از سیکل قاعدگی خود اطلاع داشته باشید و در زمان مناسب تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید.

آیا فیبروم های رحمی سرطانی هستند؟

تقریبا می‌توان گفت که اکثر فیبروم های رحمی خوش خیم هستند و سرطانی نیستند، ولی درصد کمی از فیبروم ها ممکن است سرطانی باشند که در صورت مشاهده در نتایج سونوگرافی حتما باید طی جراحی برداشته شوند.

آیا تمام فیبروم های رحمی به حراحی نیاز دارند؟

خیر! در مورد فیبروم های رحمی کوچک، معمولا راه های درمانی زیادی همانند دارو و استراحت جوابگو است، اما در صورت وجود فیبروم های متعدد یا بزرگ با علائم شدید در فرد، معمولا بهترین گزینه جراحی و برداشتن فیبروم (میومکتومی) است.

عوارض، علائم، روش های درمان در مورد فیبروم های رحمی در دوران بارداری در این مقاله شرح داده شد. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

3.4/5 - (29 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *