چه غذاهایی برای فیبروم مفید است + روشهای پیشگیری

غذاهای مفید برای فیبروم

عامل مهمی که در کنترل بیماری ها از جمله فیبروم رحمی نقش دارد تغذیه است. از آنجایی که تغذیه در کم شدن وزن افراد تاثیر مستقیمی دارد زنان جامعه باید خوراکیهای سالمی مصرف کنند تا ابتلای آنها به بیماری بسیار کمتر شود. غذای مناسب باعث می شود سیستم ایمنی بدن بالا برود در نتیجه افراد بیمار نمی شوند.در ادامه به بررسی عوامل تغذیه ای در کنترل و بهبود بیماری فیبروم رحمی می پردازیم.جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم چیست؟

فیبروم به توده عضلانی گفته میشود که در اطراف و داخل رحم رشد می کنند. این بیماری از متداول ترین بیماری های لگنی در بین زنان است. پزشکان بیماری فیبروم را در سه دسته کلی معرفی کرده اند:

  • فیبروم اینترامورال
  • فیبروم ساب موکوزال
  • فیبروم ساب سروزال

با توجه به وجود این سه دسته، فیبرومها به دو نوع خوش خیم و بدخیم قابل تقسیم هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع فیبروم به مقاله معرفی انواع فیبروم مراجعه کنید. عواملی مثل سن، تغذیه، وزن و بارداری فرد هم، در رشد بیماری فیبروم اثرگذار هستند. به یاد داشته باشید که فیبروم در دوران بارداری عوارضی ندارد اما در بعضی موارد و در زنان بالای 40 سال خطر سقط جنین وجود دارد. برای دانستن اینکه آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود یا نه خواندن این مقاله ضروری است. در برخی موارد ممکن است پزشک بصورت کاملا اتفاقی، متوجه شود فرد دچار فیبروم شده است و برای درمان وی سریع اقدام کند.

بیشتر بخوانید: آیا فیبروم رحم در بارداری خطرناک است؟

انواع فیبروم ها

درمان فیبروم رحم

با توجه به اینکه علم پزشکی از گذشته تا کنون پیشرفتهای زیادی داشته، راههای درمان بیماری فیبروم هم بروزتر شده است. پزشک متخصص زنان با بررسی وضعیت شما تشخیص می دهد که کدام نوع درمان برای شما مناسب تر است به همین دلیل باید در انتخاب بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم دقت کنید. در ادامه به بررسی هر یک از انواع راههای درمانی این بیماری می پردازیم:

دارو درمانی

پزشکان داروهایی را برای کاهش علائم بیماری فیبروم نام برده اند که شدت علائم بیماری را کم می کند اما در درمان کامل بیماری نقشی ندارند. از جمله این داروها مفنامیک اسید و ایبوپروفن هستند که التهابات فیبرومی را کم می کند و در کوچک شدن فیبرومها نقش دارند. بعلاوه دردهای دوران قاعدگی را هم کم می کند. یکی دیگر از روشهایی که در کم شدن خونریزی زنان موثر است، دستگاه IUD است که در رحم کار گذاشته می شود. قرص های ضد بارداری هم همین تاثیر را می گذارد. اگر دختر مجرد به فیبروم رحمی مبتلا شود پزشک بخاطر باکره بودن او تنها از قرص های بارداری و ویتامین ها و قرصهای هورمونی فیبروم را از بین می برد.

روشهای غیرتهاجمی

یکی از روشهای بی ضرر برای درمان بیماری فیبروم، استفاده از امواج فراصوتی هایفو هست. در این حالت، بعد از اینکه بیمار درون دستگاه MRI دراز کشید، پزشک محل دقیق فیبروم ها رو پیدا کرده، امواج فراصوت با فرکانس بالا هایفو را به محل دقیق توده های فیبروم متمرکز و توده رو از بین می بد.. این روش عوارضی برای بیمار ندارد و بهبود بیماری خیلی سریع است. علاوه بر آن، پزشک از لیزر الکترونیکی بنام میولیسیس هم برای کوچک کردن و از بین بردن فیبرومها استفاده می کند.

عمل جراحی

جراحی میوکتومی یا فیبروکتومی یکی از انواع جراحی است. در این روش پزشک با ایجاد برش در شکم بیمار سعی در برداشتن فیبروم از رحم و اطراف آن می کند. در روش لاپاروسکوپ پزشک بوسیله ابزار تخصصی و دوربین کوچک مخصوص جراحی، داخل رحم و محل رشد فیبرومها را شناسایی می کند و آن را از بین می برد. از رایجترین روشهای جراحی فیبروم، جراحی هیسترکتومی است که در آن، رحم، کامل برداشته می شود.

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات عمل هیسترکتومی

کنترل بیماری بوسیله برخی خوراکیها

هورمونها در ایجاد بیماری فیبروم رحمی اثر مستقیمی دارند. رازیانه نقش مهمی در تنظیم این هورمونها دارد. همچنین زنان می توانند با خوردن رازیانه رحم خود را پاکسازی کنند. پیاز هم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و تنظیم هورمونهای زنانه، در کنترل فیبروم رحمی نقش دارد. کلسترول خوب و اسید چرب امگا3 در آجیل یافت می شود. این خوراکی برای درمان فیبروم رحمی موثر است. بعلاوه سبزیجات هم چون در کم شده سطح هورمون استروژن نقش مهمی دارند در کم شدن فیبروم رحمی موثر هستند.

کنترل فیبروم با تغذیه

این را به خاطر داشته باشید که جراحی معمولا آخرین گزینه برای درمان فیبروم رحمی است به همین جهت همیشه به صحبتهای پزشک گوش دهید. خنم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان و زایمان با تجربه زیادی که در درمان این بیماری دارد به شما در بهبودی بیماری کمک می کند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

رژیم غذایی فیبروم رحم

همانطور که قبلتر گفتیم عوامل زیادی در پیشرفت یا کنترل بیماری فیبروم رحمی نقش دارند. در زیر نکاتی را بیان می کنیم که تاثیر زیادی در پیشگیری و یا درمان فیبروم رحمی دارند.

رژیم غذایی درمانی فیبروم

پزشکان تاکید دارند بیمار مبتلا به فیبروم، باید غذاهایی که باعث کنترل بیماری می شود را مصرف کند. برخی خوراکیهای حاوی کربوهیدرات، که گلوکز آزاد می کنند، باعث التهاب فیبروم رحمی می شوند و نباید مصرف شوند. اگر فیبروم خارج از دیواره رحم رشد کند فرد چاق به نظر می رسد. بنابراین برخی از انواع فیبروم رحمی باعث بزرگی شکم می شود. درمقابل خوراکیهایی وجود دارد که باعث تنظیم هورمونها می شوند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. در ادامه به معرفی بیشتر این قبیل خوراکیهای مفید می پردازیم.

رژیم غذایی پیشگیری کننده از فیبروم

پزشکان معتقدند با انجام کارهایی می توان احتمال ابتلا به بیماری فیبروم رحمی را کم کرد از جمله: داشتن رژیم غذایی مناسب که شامل مصرف انواع میوه ها، سبزیجات، لبنیات، انواع دانه ها، آجیل، عدم مصرف غذاهای مضر مثل فست فودها، الکل و دخانیات، پرهیز از مصرف گوشت قرمز.

مواد غذایی مفید برای رحم

اگر تصمیم به بچه دار شدن دارید، باید برنامه غذایی سالم و مفیدی را برای حفظ سلامتی رحم داشته باشید  و از مصرف خوراکیهای مضر برای فیبروم بپرهیزید. در ادامه به معرفی برخی غذاهایی می پردازیم که در سلامتی رحم شما موثر هستند.

میوه ها

افزایش هورمون استروژن، باعث اختلال در رحم می شود. پزشکان توصیه می کنند با مصرف میوه های حاوی ویتامین C، سطح این هورمون کنترل شود. همچنین وجود بیوفلانوئید در میوه ها در حفظ سلامت دستگاه تناسلی زنان موثر است.

سبزیجات

پزشکان توصیه می کنند سبزیجات به دلیل منبع کلسیم، پتاسیم، منیزیم و انواع ویتامین ها، باید در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. یکی دیگر از موادی که در سبزیجات وجود دارد فیتواستروژن است که هورمون استروژن را کنترل می کند. اگر سطح استروژن پایین بیاید، میزان بیماری های رحمی هم کم می شود. بعلاوه برخی سبزیجات مثل کلم بروکلی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که در حال خوب رحم موثر است.

تغذیه سالم برای رحم

لبنیات

وجود ویتامین D و کلسیم در لبنیات به حفظ سلامت رحم کمک می کند. همچنین کلسیم در سلامتی استخوانها هم موثر است.

دانه ها و آجیل

در دانه ها و آجیل کلسترول خوب و اسید چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان وجود دارد. این مواد در حفظ سلامت رحم و از بین رفتن فیبروم رحمی بسیار موثر است. بعلاوه در پیشگیری از بیماری سرطان رحم هم نقش دارد.

چای سبز

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و وجود پلی فنول، در سلامتی رحم نقش دارد اما این را به یاد داشته باشید که پزشکان، مصرف زیاد این نوشیدنی را چندان توصیه نمی کنند چون باعث کم شدن آهن بدن می شود.

نقش ویتامین ها و مکمل ها در درمان فیبروم

ویتامین ها و مکمل ها در انواع خوراکیها وجود دارد. درد قاعدگی، گرفتگی عضلات و نفخ از عوارض بیماری فیبروم رحمی است. ویتامین و مکمل ها در کنترل این عوارض نقش دارند. برای مصرف انواع ویتامین ها حتما با پزشک خود صحبت کنید. در ادامه به معرفی ویتامین هایی که در درمان فیبروم رحمی موثر هستند می پردازیم:

ویتامین D

یکی از ویتامین هایی که در سلامتی زنان و جلوگیری از انواع بیماری، نقش مهمی دارد، ویتامین D است. این ویتامین در پیشگیری از فیبروم رحمی نقش دارد و اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، به کوچک شدن فیبروم رحمی و درمان آن کمک می کند. کمبود ویتامین D در ایجاد فیبروم رحمی نقش دارد. شما می توانید بوسیله نور خورشید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنید اما خوراکی هایی مثل ماهی غزل آلا و سالمون، آب پرتقال، زرده تخم مرغ، قارچ و میگو سرشار از ویتامین D هستند.

ویتامین E

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است. بیمار فیبروم رحمی می تواند بوسیله ویتامین E سیستم ایمنی بدن خود را قوی کند. همچنین در درمان کم خونی و فقر آهن هم موثر است.

ویتامین E

ویتامین B

تحقیقات نشان می دهد عدم کنترل هورمون استروژن، در بروز فیبروم رحمی نقش دارد. ویتامین B در تنظیم این هورمون موثر است. بعلاوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و عوارض فیبروم رحمی مثل نفخ و گرفتگی عضلات را کنترل می کند. خوراکی ه ایی مثل ماهی آزاد، قزل آلا، انواع میوه، دانه ها، آجیل و سبزیجات سرشار از ویتامین B هستند.

لازم به یادآوری است زنان برای تشخیص درست بیماری فیبروم، باید از درمان های خانگی جدا خوداری کنند و با مشاهده اولین علایم بیماری فیبروم رحمی به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل با داشتن تجربه زیاد در درمان بیماری های فیبروم رحمی در این به شما کمک می کنند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

راههای پیشگیری از فیبروم رحمی

تحقیقات نشان می دهد دو هورمون استروژن و پروژسترون در ایجاد بیماری فیبروم رحمی نقش دارند. پزشکان توصیه می کنند برای تنظیم این هورمونها و پیشگیری از ابتلا به بیماری فیبروم، افراد زندگی سالمی داشته باشند و کارهایی انجام دهند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. از جمله این فعالیت ها:

ورزش منظم

ورزش منظم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد زنانی که  ورزش منظمی دارند کمتر به فیبروم رحمی مبتلا می شوند و در پیشگیری از ابتلا به بیماری هم، موثر است. از آنجایی که ورزش در کنترل وزن نقش مستقیم دارد، به افراد توصیه می شود روزانه ورزش کنند

کنترل وزن

از آنجایی که عملکرد اندامهای داخلی بدن افراد چاق، کند است، در نتیجه سیستم ایمنی هم ضعیف عمل می کند در نتیجه احتمال ابتلا به فیبروم رحمی زیاد می شود. بعلاوه هورمون استروژن به مقدار زیادی در بدن این افراد وجود دارد و چون این هورمون، در ایجاد فیبروم نقش دارد زنان جامعه باید بتوانند وزن خود را کم کنند تا هورمون استروژن تنظیم شود.

تغییر رژیم غذایی

گوشت قرمز و مواد فراوری شده، احتمال ابتلا به فیبروم رحمی را زیاد می کند. افراد باید مصرف این خوراکی ها را کم کنند و میوه و سبزیجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنند چون در پیشگیری و کنترل فیبروم رحمی نقش مهمی دارند.

چای سبز

اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چای سبز باعث شده رحم کمتر به فیبروم دچار شود و در صورت مشاهده، در کم کردن میزان فیبروم نقش دارد. ترکیبی در چای سبز وجود دارد که باعث درمان فیبروم رحمی می شود، به نام پلی فنول، که به صورت طبیعی در چای سبز وجود دارد. بعلاوه چای سبز شدت نشانه های فیبروم را کم می کند.

چای سبز و درمان فیبروم

نتیجه گیری نهایی

بیماری فیبروم رحمی از جمله آن بیماری هایی است که در سلامتی رحم زنان تاثیر منفی می گذارد. اگر زنان نتوانند سبک زندگی خود را تغییر دهند و به مصرف خوراکی های مضر برای فیبروم ادامه دهند، نه تنها سلامتی رحم خود را به خطر می اندازند بلکه ممکن است به انواع بیماری ها دچار شوند.

در این مقاله به بررسی غذاهای مفید برای درمان فیبروم و روشهای پیشگیری از ابتلا به آن پرداختیم. سعی کردیم همه سوالات شما را پاسخ دهیم اما اگر هنوز سوال و ابهامی دارید، آن را در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما درمیان بگذارید.

4.3/5 - (150 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *