غذاهای مضر برای فیبروم رحمی

غذاهای مضر برای فیبروم

پزشکان همواره توصیه می کنند برای داشتن یک زندگی سالم، افراد باید کارها و فعالیتهایی را در پیش بگیرند تا بیماری و ناراحتی به سراغشان نیاید. از آنجایی که تغذیه اثر مستقیمی در کنترل وزن و کم شدن آثار و علایم بیماریهای مختلف دارد، پزشکان توصیه می کنند افراد حتما برنامه غذایی مناسبی را برای خود داشته باشند. بالطبع در بیماری فیبروم هم، همین نکته مهم و اثرگذار است. اگر زنان مبتلا به بیماری فیبروم رحمی، مواد غذایی که برای بدن مضر هستند را مصرف کنند و دیگر نشانه های این بیماری را هم داشته باشند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در ادامه مقاله توضیحات مفیدی از جمله موارد منع تغذیه ای در بیماری فیبروم را به اطلاع شما عزیزان می رسانیم. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم چیست؟

به بافتهای عضلانی که در داخل و خارج رحم به وجود می آیند فیبروم می گویند. فیبروم ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

فیبروم خوش خیم

در نوع خوش خیم درمان به راحتی انجام می گیرد و فیبروم سلامتی و جان بیمار را تهدید نمی کند.

فیبروم بدخیم

نوع فیبروم بدخیم از موارد نادری است که ممکن است فرد به آن دچار شود. طبق تحقیقات انجام شده ممکن است توده فیبرومی که در بدن قرار دارد هیچ نشانه ای نداشته باشد، اما با انجام چکاپ، پزشک متوجه شود که این توده شکل بدخیم فیبروم است.

فیبروم ممکن است بصورت ژنتیکی در میان زنان یک خانواده وجود داشته باشد. پس اگر حتی یک نفر هم به این بیماری مبتلا بود باید بقیه خانم های خانواده نیز چکاپ شوند تا از سلامتی خود مطمئن شوند. در معاینات انجام شده پزشک متوجه می شود که فرد مبتلا به یکی از انواع فیبروم است و در نهایت اقدام به درمان بیماری می کند.

بر اساس مطالعات، انواع فیبروم بین رده سنی 16 تا 50 سالگی ممکن است بوجود بیاید و رشد کند؛ اما از سنین 30 تا 50 سالگی بسیار رایج تر است.

فیبرومهای رحمی

این را درنظر داشته باشید حتما به متخصصین زنان و زایمانی که تجربه تشخیص درست و درمان کامل بیماری فیبروم را دارند، مراجعه نمایید. خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان و زایمان با داشتن تخصص کامل در این امور تا بهبودی کاملتان، همراه شما خواهند بود. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

فیبروم ها چه علائمی دارند؟

شکل و اندازه فیبروم ها با یکدیگر متفاوت است و در جاهای مختلفی از بدن هم بوجود می آیند، این عوامل باعث می شود علائم و نشانه های هر فیبروم با دیگری متفاوت شود. اگر خانمی در زمان یائسگی فیبروم داشته باشد، خیلی خطرناک  نیست چون در این دوران حجم هورمونها کم شده و باعث می شود فیبروم ضعیف و کوچک بشود.
از نشانه های انواع فیبروم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد در لگن

اگر در قسمت لگن، فرد احساس ناراحتی کند و یا حس کند چیزی لگن اش را به پایین می کشد، ممکن است فرد به فیبروم مبتلا شده باشد.

درد لگن

اختلال در قاعدگی

یکی از انواع فیبروم ها، فیبروم ساب موکوزال است که میتواند دوره های عادت ماهیانه را بهم زند و فرد خونریزی زیادی داشته باشد.

فشار به روده

اگر فیبروم ها خیلی بزرگ باشند، باعث فشار و گرفتگی در محل روده ها می شوند و اختلالاتی را برای حرکت کردن روده ها بوجود می آورند.

زایمان زودرس

اگر فیبروم در داخل رحم مادر باردار رشد کند، ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

خونریزی بین دوره های قاعدگی

یکی از عوامل اصلی لکه بینی در بین عادت های ماهیانه وجود فیبروم های رحمی می باشد.

کاهش وزن

زمانی که فیبروم در شکم و در ناحیه معده بوجود می آید و رشد می کند، ممکن است فشارهایی به معده وارد کند و فرد نتواند غذایی بخورد. در این حالت ممکن است فرد آن طور که باید سیر نشده و در نتیجه لاغر شود.

آشنایی با عوارض فیبروم

فیبرومها انواع مختلفی دارند:

  • فیبروم اینترامورال
  • فیبروم ساب موکوزال
  • فیبروم ساب سروزال

بالطبع هر کدام از این فیبرومها عوارض و خطرات خاص خود را به همراه دارند. در ادامه به بررسی این عوارض می پردازیم:

خونریزی شدید

دلیل خونریزی این است که در درون فیبرومها، رگهای خونی فراوانی وجود دارد و اگر فرد تحت فشار باشد ممکن است این رگها پاره شده و فرد خونریزی شدیدی پیدا کند. این عارضه در دو نوع فیبروم اینترامورال و ساب موکوزال بیشتر است.

نازایی

تمام فیبرومها باعث ناباروری می شود؟ اگر در رحم افراد، فیبرومهای اینترامورال و ساب موکوزال بوجود آمده و پخش شود، در مواردی ممکن است فرد نتواند باردار شود. این مورد در مورد فیبروم ساب سروزال به چشم نمی خورد.

بیشتر بخوانید: آیا لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

فیبروم و نازایی

ایجاد یبوست

اگر فیبروم ایجاد شده در بدن فرد، از نوع فیبروم ساب سروزال باشد، ممکن است بیمار، یبوست بگیرد چرا که این نوع فیبروم، در انتهای دهانه رحم بوجود آمده و رشد می کند.

مرگ جنین

آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟ اگر خانم بارداری به یکی از دو نوع فیبروم اینترامورال و فیبروم ساب موکوزال مبتلا شود، توده به سرعت داخل رحم رشد می کند. رشد فیبروم ممکن است بر جنین تاثیر منفی گذاشته و یا حتی منجر به مرگ نوزاد شود.

کمبود آهن

در صورت ابتلا به فیبروم رحمی و ایجاد خونریزی زیاد در زمان قاعدگی، ممکن است فرد با کمبود آهن مواجه شود.

درد پا و درد کمر

یکی از عوارضی که ممکن است فیبروم بوجود بیاورد، درد در ناحیه پا و کمر است.

تکرر ادرار و نفخ شکم

گاهی اوقات ممکن است فیبروم ساب سروزال در اطراف مثانه ایجاد شده و رشد کند. در این حالت فشار زیادی به مثانه وارد می شود و فرد مجبور است مدام برای خالی کردن ادرار خود به توالت برود. بعلاوه اینکه ممکن است تخلیه ادرار برای او با درد همراه باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فیبروم

روشهای پیشگیری از فیبروم

پزشکان معتقدند اگر خانمها سبک زندگی خود را تغییر دهند، احتمال ابتلا به فیبروم رحمی به شدت کم می شود. منظور از تغییر سبک زندگی انجام کارها و فعالیتهایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در این بین غذاهای مفید برای فیبروم و غذاهای مضر نقش کلیدی در بهبودی یا بدتر شدن بیماری دارند. در زیر به برخی نکات و مفیدی که باعث می شود فرد زندگی بهتری به دور از این بیماری داشته باشد اشاره می کنیم:

چای سبز

وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در چای سبز مثل اپی گالوستاچین باعث شده اثرات بیماری فیبروم در بدن به شدت کم شود. همچنین وجود ترکیب شیمیایی پلی فنول که به صورت طبیعی در چای سبز وجود دارد باعث درمان فیبروم می شود.

چای سبز و فیبروم

ورزش مداوم

زمانی که فرد ورزش می کند، سیستم ایمنی بدن وی تقویت می شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به فیبروم رحمی به شدت پایین می آید.

کنترل وزن

زمانی که قد و وزن فرد متناسب باشد، عملکرد اندامهای داخلی بدن خوب می شود در نتیجه سیستم ایمنی فرد به شدت بالا می رود. این امر در پیشگیری از ابتلا به فیبروم بسیار موثر است.

شناخت داروهای تقلبی

پزشکان همواره توصیه می کنند که افراد به هیچ وجه بصورت مجازی دارویی تهیه نکنند. زمانی که فرد مبتلا به فیبروم از سایتی داروی تقلبی تهیه و مصرف کند، باعث می شود فیبروم از این دارو تغذیه کرده و بزرگ شود.

نخوردن گوشت قرمز

از آنجایی که گوشت قرمز، هورمون استروژن را در بدن زیاد می کند، فرد مبتلا به فیبروم، نباید گوشت قرمز مصرف کند. این بیماران باید گوشت سفید و سبزیجات و انواع میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

گوشت قرمز و فیبروم

بهره مندی از ویتامین D به شکل های مختلف

پژوهش ها نشان می دهد، کمبود ویتامین D باعث بروز بیماری فیبروم در زنان می شود. در این بین زنان 35 سال به بالا که ویتامین D بدنشان کم است، بیشتر به فیبروم مبتلا می شوند. در نتیجه مواد غذایی دارای ویتامین D را بیشتر مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با غذاهای مفید برای درمان فیبروم

زنان مشکوک به بیماری فیبروم، برای تشخیص کامل این بیماری، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند. خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان و زایمان در تشخیص این بیماری و درمان آن، یاری گر شما هستند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

غذاهای مضر برای فیبروم

همانطور که همگی ما می دانیم، در مورد هر بیماری مواد غذایی خاصی وجود دارند که می توانند بسیار مفید بوده و در بهبود حال بیمار موثر باشند. در مقابل برخی مواد غذایی باعث می شوند حال بیمار بد شده و بیماری را بحرانی تر می کنند. در بیماری فیبروم هم بالطبع این امر حاکم است. مصرف مواد غذایی مضر از علل رشد و بزرگ شدن فیبروم است. در ادامه به این مواد غذایی مضر اشاره می کنیم:

گوشت قرمز

هورمون استروژن  به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد. زمانی که بیمار مبتلا به فیبروم، گوشت قرمز می خورد، این هورمون در بدنش زیاد می شود. هورمون استروژن موجب تشدید بیماری فیبروم رحمی می شود. لذا بیماران مبتلا به فیبروم به هیچ وجه نباید گوشت قرمز مصرف کنند.

الکل

زمانی که فرد الکل مصرف می کند، میزان هورمون آندوژن زیاد میشود. در نتیجه خطر ابتلای فرد به فیبروم بیشتر می شود.

فست فودها و شیرینی جات و انواع نوشیدنی ها

این قبیل مواد غذایی، سرشار از گلوکز هستند. این مواد باعث می شود فیبروم ملتهب شده و درنتیجه نشانه های آن تشدید شوند.

فست فودها و فیبروم

آرد سفید و غلات غیرطبیعی

این قبیل مواد غذایی هم در التهاب و تشدید این بیماری موثر هستند، در نتیجه نباید مصرف شوند.

نتیجه گیری نهایی

همانطوری که در این مقاله توضیح دادیم فیبروم یکی از شایعترین بیماری ها در بین زنان محسوب می شود. برای کنترل فیبروم و علائم آن باید به نکات تغذیه ای بسیار اهمیت داد. حتی می توان با تغییر سبک زندگی احتمال ابتلا به فیبروم را پایین آورد.
براساس مطالب گفته شده نتیجه می گیریم که اگر فرد شیوه زندگی خود را تغییر دهد و زندگی سالمی داشته باشد، می تواند از ابتلا به این بیماری مصون بماند.

شما می توانید سوالات و ابهامات خود را در بخش کامنتهای زیر همین مقاله با ما درمیان بگذارید.

4.1/5 - (56 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *