آیا لکه بینی در بارداری خطرناک است؟


لکه‌ بینی در ابتدای دوران بارداری جزء اولین نشانه های بارداری است و  که میان مادران باردار پدیده ی شایعی بوده و تا حدی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که خونریزی لانه گزینی طیفهای مختلفی مثل رنگ قهوه ای دارد و برای برخی خانمها این سوال که آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است بوجود می آید. برای دریافت جواب کامل این سوال خواندن این مقاله ضروری است. لکه بینیاز آنجایی که کوچکترین اتفاق غیر طبیعی هم در دوران بارداری، مادر را نگران می کند قاعدتا با دیدن لکه های خونی هم دچار استرس می شود که آیا مشکلی اتفاق افتاده است یا نه. ما در این مقاله به سوالاتی مثل اینکه چرا در دوران بارداری لکه‌ بینی وجود دارد؛ دیدن لکه خونی چه زمانی طبیعی است و چه زمانی خطرناک است و باید به پزشک خود مراجعه کنند خواهیم پرداخت. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

خونریزی لانه‌گزینی چیست؟

4 هفته قبل از بارداری در لایه داخلی رحم، لانه‌گزینی تخمک اتفاق می افتد و تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد. پیوند جنین به دیواره رحم با پاره شدن بعضی از رگهای خونی رحم همراه است و این باعث خونریزی می شود. این فرآیند در نزدیکی مراحل پایانی فرآیند لانه‌گزینی اتفاق میفتد. خونریزی و لکه‌ بینی در این مرحله کاملا ً طبیعی بوده و در بین یک سوم زنان باردار شایع است.

لکه‌ بینی در بارداری چه علائمی دارد؟

خونریزی ناشی از لانه‌گزینی تخمک از نشانه های اولیه بارداری است که با علائم زیر همراه است:

  • گرفتگی شکم
  • نوسانات روحی
  • سردرد

تنها مشکل این است که اغلب این نشانه ها می توانند علائم دوره پریودی هم باشد. حالا چطور تشخیص دهیم که این خونریزی لانه‌گزینی است یا علائم شروع پریود؟

سر درد در بارداری

چطور فرق بین خونریزی لانه‌گزینی و قاعدگی را تشخیص دهم ؟

خونریزی لانه‌گزینی و قاعدگی چند تفاوت مهم و اساسی دارند که به شما کمک می کند تشخیص دهید آیا لکه‌ بینی قاعدگی دارید یا لکه‌ بینی بارداری.

تفاوت رنگ لکه ها

در خونریزی لانه‌گزینی ، لکه ها معمولا صورتی روشن و یا تیره هستند ولی اگر پریود باشید رنگ لکه ها روشن و به رنگ قرمز است.

تفاوت مدت زمان لکه‌ بینی

زمانی که خونریزی لانه‌گزینی اتفاق می افتد ممکن است چند ساعت یا حداکثر یکی دو روز لکه‌ بینی داشته باشید. احتمالا در طول این مدت لکه‌ بینی قطع و وصل می شود و رنگ لکه ها همچنان روشن باقی می ماند. اگر میزان لکه های خونی بیشتر و رنگشان کم کم تیره شود و 4 تا 7 روز خونریزی طول بکشد، این دوره ی پریودی است.

تفاوت زمان بندی در چرخه قاعدگی

خونریزیی لانه‌گزینی حدود 10 روز بعد از تخمک گذاری است ولی قاعدگی معمولا ً 14 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد.

تفاوت در گرفتگی

قاعدگی و لانه‌گزینی هر دو باعث گرفتگی عضلات شکم می شوند اما این گرفتگی در لانه‌گزینی خیلی کم است و با گذشت زمان شدیدتر نمی شود. اگر گرفتگی مربوط به دوران پریودی باشد، گرفتگی عضلات بیشتر است و با گذشت زمان شدیدتر می شود.

تفاوت در لخته بینی

اغلب در طول قاعدگی لخته خونی دیده می شود اما در خونریزی لانه‌گزینی لخته خونی وجود ندارد.

تفاوت در نوع خونریزی

خونریزی قاعدگی در یک دوره زمانی مشخص و بدون توقف شروع می شود اما خونریزی لانه‌گزینی لکه های نامنظم ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: آیا قاعدگی نامنظم خطرناک است?

لکه‌ بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

اگر یک هفته تا ۱۰ روز بعد از بارداری مقدار کمی خون‌ریزی داشتید احتمالا این به دلیل خون‌ریزی لانه‌گزینی است. توصیه می کنیم برای انجام تست بارداری خانگی حداقل 3 روز صبر کنید چون هورمونهای بارداری به اندازه کافی وجود ندارند که نتیجه تست بارداری را درست نشان دهند. پیشنهاد می کنیم 5 روز صبر کنید و بعد تست بارداری را انجام دهید تا شانس بیشتری برای گرفتن جواب دقیق تر داشته باشید.

برای لکه‌ بینی در بارداری به پزشک مراجعه کنم؟

لکه‌ بینی در بارداری اتفاق کاملا طبیعی است ولی اگر علائمی مثل درد خفیف شکم، حالت تهوع، گیجی یا استفراغ دارید باید به پزشک خود مراجعه کنید. برای خونریزی یا لکه‌ بینی در بارداری ممکن است دلایل دیگری به غیر از لانه‌گزینی وجود داشته باشد که سلامت مادر یا جنین را تهدید کند. برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی باید توسط پزشک وضعیت شما مورد بررسی قرار گیرد. در ضمن، به این نکته مهم توجه داشته باشید که خونریزی لانه‌گزینی معمولا بعد از مثبت بودن تست بارداری نباید اتفاق بیفتد.

مراقبتهای بارداری

شاید شما هم نگران طبیعی بودن یا نبودن لکه‌ بینی بارداری خود باشید. برای اینکه خیالتان راحت شود می توانید از خانم دکتر جوانمرد، متخصص و جراح زنان و زایمان مشاوره بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

لکه‌ بینی در بارداری همیشه طبیعی نیست، مراقب باشید!

در هفته 6 تا 8 بارداری دلایل دیگری برای لکه‌ بینی یا خونریزی وجود دارد که به شرح زیر است و در صورت مشاهده لکه‌ بینی حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

سقط جنین تهدید شده

بیش از نیمی از بارداری ها منجر به سقط جنین می شود. لکه‌ بینی بارداری که به خصوص با درد شکم همراه است، می تواند از جمله اولین نشانه های سقط جنین باشد. اگر خونریزی یا لخته شدن شدید در دوران بارداری دارید باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این نشانه سقط زودرس جنین باشد. به یاد داشته باشید که اگر دوقلو باردار هستید و در سه ماه اول بارداری هستید و دچار لکه بینی شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون احتمال سقط جنین بالا است. بطور کلی در باردار دوقلویی مراقبتهای لازمی وجود دارد. بی توجهی به توصیه های پزشک خطرات زیادی برای مادر و جنین بوجود خواهد آورد.

رابطه جنسی

خونریزی یا دیدن لکه ممکن است به خاطر روابط جنسی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: هشت نکته طلایی درباره رابطه جنسی در بارداری

بارداری خارج رحمی

گاهی سلول های جنینی خارج از رحم قرار می گیرند که به این حالت بارداری خارج رحمی می گویند. این بارداری معمولا با درد و گرفتگی عضلات در یک طرف یا هر دو طرف شکم همراه است. بارداری خارج از رحمی زندگی مادر را تهدید می کند و باید به سرعت تحت نظر پزشک قرار بگیرید. شما می توانید در مقاله از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است با راههای تشخیص و درمان این بیماری آشنا شوید.

حاملگی خارج رحم

جفت سرراهی

اگر خون‌ریزی به‌خاطرجفت سرراهی باشد یعنی جفت، دهانه‌ی رحم را بپوشاند باید به پزشک مراجعه کنید. زنانی که دچار مشکل جفت سرراهی هستند، معمولا در سه‌ماهه‌ی سوم دچار خون‌ریزی می‌شوند. در صورت وجود چنین مشکلی باید به تشخیص پزشک سزارین شوید یا برای استراحت مطلق در بستر بمانید.

کنده شدن جفت

جدا شدن جفت از دیواره‌ی رحم باعث خون‌ریزی شدید رحم می شود و جان مادر و جنین را به خطر می اندازد. براساس آکادمی پزشکان خانواده‌ی آمریکا، کنده شدن جفت شایع‌ترین دلیل خون‌ریزی در اواخر بارداری است. این مشکل فقط در یک درصد از تمام موارد بارداری اتفاق می‌افتد.

زایمان زودرس

قبل از ۳۷ هفته بارداری، خون‌ریزی رحم با گرفتگی یا انقباضات، اسهال، فشار لگنی یا کمردرد همراه می‌شود که می‌تواند نشانه‌های شروع طبیعی زایمان باشد و اگر به‌درستی مدیریت نشود پیامدهایی جدی برای جنین خواهد داشت.

اگر لکه بینی در بارداری شما عادی نیست، زمان را از دست ندهید. هرچه سریعتر به خانم دکتر جوانمرد، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

در لکه‌ بینی بارداری چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی لانه‌گزینی با اینکه اتفاقی عادی در اوایل بارداری است اما در صورتی که خونریزی غیرعادی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دلیل این خونریزی لانه‌گزینی تخمک نبوده و یکی از دلایل گفته شده در بالا باشد. خون‌ریزی رحم درطول بارداری چیز غیرمعمولی نیست اما طبیعی هم نیست. این خونریزی بسته به علایمی مثل شدت درد، رنگ لکه ها یا میزان خونریزی و اینکه چقدر از بارداری شما می گذرد ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلات بزرگتری باشد که جنین یا مادر را تهدید کند. اگر خون‌ریزی ادامه دارد یا با درد یا تب همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. با این وجود دانستن این نکته که بهترین سن بارداری چه سنی است به شما در داشتن دوران بارداری خوب کمک زیادی می کند.

امیدواریم در این مقاله تمام سوالات شما را در مورد لکه بینی بارداری پاسخ داده باشیم. اگر سوالی در این مورد دارید حتما در بخش نظرات در زیر مقاله مطرح کنید.

3.9/5 - (65 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *