آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

ممکن است در اوایل بارداری، خونریزی لانه گزینی را تجربه کنید. همه زنان چنین تجربه ای ندارند. دیدن خونریزی در اوایل بارداری برای بسیاری از خانمها که این علامت را مشاهده می کنند نگران کننده است. گاهی این خونریزی دلیل نگران کننده ای دارد و گاهی نیز طبیعی است. اگر در اوایل بارداری هستید یا قصد بارداری دارید، این مقاله برای شماست. در این مقاله به موضوع لکه بینی قهوه ای در زنان و علت آن خواهیم پرداخت. برای دسترسی سریع به مطالب مقاله از فهرست زیر استفاده کنید.

خونریزی لانه گزینی چیست؟

اولین نشانه بارداری خونریزی لانه گزینی است. زمانی که تخمک لقح یافته خودش را به دیواره رحم می چسباند باعث پاره شدن رگهای دیواره می شود.  پاره شدن رگها دلیل خونریزی لانه گزینی و اتصال جنین به رحم مادر است. بنابراین لکه بینی در هفته اول بارداری امری طبیعی است که در یک سوم بارداری ها اتفاق می افتد و جای هیچ نگرانی برای مادران نیست.

تشخیص نشانه های خونریزی لانه گزینی

لانه گزینی جنین در رحم با نشانه های زیر همراه است:

  • ترشحات قهوه ای واژن
  • لکه یا ترشحات صورتی
  • گرفتگی شکم
  • نوسانات خلقی و روحی
  • سردرد

این نشانه ها می توانند علائم اولیه بارداری باشند. اما اغلب این نشانه ها با پریودی اشتباه گرفته می شود. خونریزی لانه گزینی بسیار سبک و کوتاه است. خونریزی لانه گزینی ممکن است به صورت لکه‌های خونی روشن و یا به صورت خونریزی با جریان کم و مداوم باشد و مجبور باشید از نوار بهداشتی استفاده کنید. پزشک فقط با حذف دلایل مختلفی که می تواند منجر به لکه بینی شوند، می تواند خونریزی لانه گزینی را تشخیص دهد. به رنگ، غلظت و دفعات خونریزی خود باید توجه کنید. زیرا اینها جزئیات مهمی هستند که به تشخیص پزشک کمک زیادی می کنند.

بیشتر بخوانید: علت تغییر رنگ خون در پریود چیست؟

تشخیص نشانه های خونریزی لانه گزینی

 در صورتی که با لکه بینی مواجه شده اید، جهت تشخیص علت لکه بینی خود می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

رنگ لکه بینی بارداری

خونریزی لانه گزینی بسیار سبک و کوتاه است. رنگ لکه بینی بارداری بسته به اینکه چقدر طول بکشد خون از بدن خارج شود، طیفهای مختلفی دارد:

  • قرمز تیره: خونی که تازه است و خارج می شود.
  • صورتی و نارنجی: ناشی از مخلوط شدن خونریزی با ترشحات دهانه رحم است.
  • ترشحات قهوه ای واژن: این ترشحات بخاطر خونی است که دیر خارج شده و بخاطر اکسیداسیون، ترشح قهوه ای کمرنگ در بارداری را تجربه می کنید. به یاد داشته باشید که این ترشحات واژن در ماه آخر بارداری از نشانه های نزدیک بودن زایمان است.

مدت زمان طبیعی لکه بینی در بارداری

۲۰% از خانمها لکه بینی قهوه ای در ماه اول بارداری را تجربه می کنند. مدت زمان طبیعی لکه بینی در بارداری فقط چند روز است. لکه بینی اغلب در 8 هفته اول بارداری مشاهده می شود. این خونریزی را ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از بارداری یا به تاخیر افتادن پریودی خود می توانید ببینید.

نحوه لکه بینی بارداری

لخته قهوه ای در بارداری به صورت زیر باید مشاهده شود:

  • مشاهده ترشحات صورتی یا قهوه ای روشن به دلیل خونریزی لانه گزینی
  • خون لکه بینی بارداری از خون پریودی تیره تر است. زیرا این خون دیرتر از خون پریودی به واژن می رسد.
  • غلظت خونریزی لانه گزینی بسیار کم است البته لکه بینی قهوه ای در ماه اول بارداری در بعضی از مادران باردار به صورت خونریزی پریودی است که البته خیلی سبک است. بنابراین برای تشخیص خونریزی لانه گزینی از پریودی دچار مشکل می شوند.
  •  دیدن لخته قهوه ای در بارداری کوتاه و معمولا طی 2 روز است.
  • گاهی لخته قهوه ای در بارداری اول بخاطر حساس تر بودن دیواره رحم بیشتر از بارداری های بعدی است.

نحوه لکه بینی بارداری

تعداد روزهای لکه بینی بارداری

12 روز بعد از باردار شدن بخاطر لانه گزینی جنینی در دیواره رحم، لکه بینی اتفاق می افتد. تعداد روزهای لکه بینی بارداری از چند ساعت تا چند روز خواهد بود.

لکه بینی در ماه نهم

در ماه آخر حاملگی، رحم برای زایمان آماده می شود. طی این مدت، ترشحات موکوسی چسبناکی را مشاهده می کنید که خونی هستند. اگر در 3 هفته آخر حاملگی باشید، این لکه بینی در مادران بسیار رایج و طبیعی است. در واقع، لکه بینی در ماه نهم حاملگی علامت شروع زایمان است و یک الی دو هفته بعد، زایمان اتفاق می افتد. اما اگر لکه بینی زودتر از این اتفاق بیفتد نشانه زایمان زودرس خواهد بود و جنین قبل از هفته ی 37ام بارداری متولد می شود. برخی از علل دیگر لکه بینی در ماه نهم بارداری عبارت است از:

  • جفت سر راهی
  • سقط جفت
  • پارگی رحم
  • پارگی رگ جنین

این موارد با معاینه پزشک، انجام آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص هستند.

زمان مراجعه به پزشک

لکه بینی قهوه ای در ماه اول بارداری همیشه منفی نیست. ممکن است علامت اولیه بارداری باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا برنامه مراقبتهای دوران بارداری را زیر نظر او بگذارنید. اگر خونریزی شدید یا لخته خون داشتید حتما هر چه سریعتر به پزشک  خود اطلاع دهید. شاید دچار سقط جنین زودرس شده باشید.

با مشاهده لکه بینی بارداری، برای اطمینان از سقط نشدن جنین حتما به پزشک مراجعه کنید. ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان را پیشنهاد می کنیم. برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

درمان لکه بینی در بارداری

برای درمان لکه بینی در بارداری می توانید از روشهای زیر کمک بگیرید:

  • کاهش مصرف آسپرین برای جلوگیری از بیشتر شدن خونریزی
  • استراحت مطلق در تخت
  • مصرف اسید فولیک با خوردن ماهی، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی برای دوران حاملگی مفید است

  • اجتناب از رابطه جنسی در بارداری
  • اجتناب از فعالیت های فیزیکی شدید
  • احساس گناه و ناراحتی نکنید. برای هر زنی این خونریزی اتفاق می افتد. سعی کنید، آرامش خود را حفظ کنید.

درمان لکه بینی در بارداری

سوالات پر تکرار درباره لخته قهوه ای در بارداری

در زیر سوالاتی که مرتبا در مورد لکه بینی قهوه ای در زنان و علت آن می پرسند آورده شده است:

فرق بین خونریزی و لکه بینی در بارداری چیست؟

مقدار خونریزی مهم است. اگر زیاد باشد و پد را خیس کند خونریزی است ولی اگر نوار بهداشتی شما خیس نشد لکه بینی است.

رنگ خون در لکه بینی بارداری با خونریزی چه فرقی دارد؟

ترشح قهوه ای کمرنگ در بارداری نشانه لکه بینی است. اما اگر خون شما قرمز روشن بود خونریزی دارید.

لکه بینی قهوه ای در ماه اول بارداری آیا خطرناک است؟

می تواند نشانه بارداری باشد که چیز مهمی نیست. ولی ترشحات قهوه ای واژن در سه ماهه اول بارداری ممکن است مربوط به دلایلی مثل سقط جنین، حاملگی خارج از رحم و حاملگی مولار باشد. برای همین باید به پزشک خودتان این موارد را حتما اطلاع دهید.

چنانچه سوالی درباره لکه بینی قهوه ای در بارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید.

3.8/5 - (303 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *