ترشحات واژن در ماه آخر بارداری

ترشحات واژن در ماه آخر بارداری

وجود ترشحات واژن در طول دوران بارداری تا زایمان کاملا طبیعی است و نباید از وجود آنها نگران باشید. این نوع ترشحات بی بو، بی رنگ و یا شیری رنگ هستند. گاهی نیز ترشحات واژن در بارداری نشانه بروز مشکلاتی است که برای رفع آن باید به پزشک تان مراجعه کنید. ولی از کجا بدانیم این ترشحات کی طبیعی هستند و کی باید نگران آنها بود؟
برای یافتن پاسخ این سوال پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را تا آخر بخوانید. در این مقاله به طور کامل به موضوع ترشحات واژن در ماه آخر بارداری و البته زمان مراجعه به پزشک اختصاص یافته است. برای دسترسی سریع به مطالب این مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت ترشحات واژن در بارداری

در طول بارداری به خاطر تغییرات هورمونی، دیواره های واژن و دهانه رحم نازک می شوند. در این وضعیت احتمال انتقال عفونت از واژن به رحم بیشتر از هر زمان دیگری است. به همین دلیل ترشحات واژن در طول بارداری بیشتر می شود تا عوامل بیماری زای باکتریایی و قارچی را از واژن و رحم مادران باردار دور کند.

انواع ترشحات واژن در ماه آخر بارداری

هر یک از ترشحات طبیعی یا غیرطبیعی واژینالی در ماه های آخر بارداری می تواند نشانه بروز یک اتفاق عادی یا یک مشکل غیرعادی باشد. معمولا این ترشحات و علائم احتمالی مثل رنگ و بویی که همراه با آنها است، می تواند به پزشک اطلاعات خوبی درباره وضعیت سلامت مادر و جنین و یا زمان زایمان بدهد. برخی از رایج ترین ترشحات واژینالی در ماه آخر بارداری عبارت است از:

ترشحات سبز رنگ: وجود ترشح سبز رنگ در ماه آخر بارداری علامت وجود عفونت های مقاربتی ناشی از بیماری هایی مثل زگیل تناسلی یا سوزاک هستند.

ترشحات سفید: ترشحات سفید در ماه آخر بارداری نشانه عفونت های قارچی واژن هستند. معمولا این نوع ترشحات به حالت پنیری، بدون بو و همراه با خارش و سوزش واژن هستند.

ترشحات سیاه: چند هفته بعد از زایمان خونریزی سیاه رنگ خواهید داشت. این خونریزی که با نام زَچِگی شناخته می شود به دلیل پاکسازی رحم و کانال واژن اتفاق می افتد و بعد از چند روز خونریزی کم و ترشحات سیاه رنگ واژن به قهوه ای و بعد به رنگ صورتی ظاهر خواهند شد و در اواخر زَچِگی ترشحات به رنگ زرد و کرمی دیده می شود و جای نگرانی ندارد. اگر خونریزی با تب و لخته های بزرگ خون همراه باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

انواع ترشحات واژن در ماه آخر بارداری

ترشحات صورتی: ترشحات صورتی واژن مخلوط شدن کمی خون با ترشحات سفید واژن هستند. وجود این نوع ترشحات در ماه آخر بارداری می تواند علامت نزدیک شدن زمان زایمان باشد. این یکی از دلایل وجود ترشحات صورتی است. سقط جنین یا عفونت واژن در بارداری هم می تواند از دلایل ترشحات صورتی باشد.

ترشحات قرمز رنگ: ترشحات قرمز واژن در اواخر بارداری نشان دهنده وجود یک مشکل جدی و یا زایمان زودرس هستند.

ترشحات زرد رنگ: ترشحات زرد رنگ در اواخر بارداری علامت بروز عفونت باکتریایی است. معمولا این ترشحات با علائم دیگری مثل خارش واژن و تورم غیر عادی آن همراه است.

ترشحات قهوه ای پر رنگ: ترشحات قهوه ای رنگ در ماه آخر بارداری اگر با علائم دیگری همراه نباشد، معمولا نگران کننده نیست. این ترشحات به خاطر تحریک شدن قسمت های داخلی واژن ایجاد می شود و خبر از نزدیک شدن زمان زایمان می دهد.

ترشحات واژن بعد از رابطه جنسی در بارداری هم ترشحات نگران کننده ای نیستند. مگر اینکه این ترشحات زرد رنگ و یا بد بو باشند. در این صورت برای اطمینان از اینکه واژینیت ندارید باید به پزشک خود مراجعه کنید.

برای ترشحات واژن چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

برای مواردی مثل ترشحات زرد، سبز، قرمز و یا خونریزی هر چه سریعتر باید به پزشک تان مراجعه کنید. در صورتی که سایر ترشحات واژن با علائم آزاردهنده دیگری همراه شوند یا غلظت و رنگ و بوی آنها تغییر کند، باید این تغییرات را هر چه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

مادرانی که به خاطر رابطه جنسی در بارداری دچار درد، سوزش و خارش می شوند نیز باید به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهند. اگر واژنتان به هر دلیلی دچار زخم شد نیز باید این مورد را به پزشک اطلاع داده و پیش از زایمان زخم را درمان کنید.

مراجعه به پزشک برای ترشحات واژن در بارداری

در صورتی که با ترشحات غیر طبیعی در ماه آخر بارداری خود روبه رو هستید، برای مشخص شدن علت وجود این ترشحات و درمان آن می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

ترشحات واژن در ماه آخر بارداری نشانه چیست؟

ترشحات واژن در ماه آخر بارداری نشانه نزدیک شدن زمان وضع حمل است. معمولا دو روز بعد از دیدن این نوع ترشحات زایمان اتفاق می افتد. افتادن جنین در کانال زایمان باعث شروع علائم زایمان می شود که یکی از این علائم ترشحات واژینالی است که به صورت لکه های خون یا ترشحات قهوه ای تیره واژن هستند. همچنین ترشحاتی مثل:

  • نشت خون در ماه آخر بارداری
  • نشت مایع آمنیوتیک در اثر پاره شدن کیسه جنینی
  • تغییر نوع ترشحات واژن

ممکن است نشانه زایمان زودرس باشند. با مشاهده این نوع ترشحات در ماه آخر بارداری باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید.

علت ترشحات زیاد واژن در ماه آخر بارداری

علت ترشحات زیاد واژن در ماه آخر بارداری جلوگیری از عفونت های رحمی در مادر باردار و بروز صدمات احتمالی به جنین است. ترشحات واژن، باکتری ها و قارچها را از محیط واژن شسته و آنها را از رحم دور می کنند. این ترشحات به طور طبیعی در طول بارداری وجود دارند اما در ماه آخر بارداری و در هفته 38 بارداری به بیشترین میزان خود می رسند. ترشحات واژینالی در ماه آخر بارداری با ترشحاتی که در اوایل بارداری می بینید، متفاوت هستند.

علت ترشحات زیاد واژن در ماه آخر بارداری
ترشحات واژن در ماههای اول بارداری برای حفاظت از رحم، کانال زایمان و دهانه رحم را پر و مسدود می کنند. با نزدیک شدن زمان زایمان در ماه آخر بارداری، دهانه رحم شروع به باز شدن می کند. در نتیجه ترشحاتی که کانال زایمان را پر کرده بودند از دهانه رحم خارج می شوند و شاهد ترشحاتی مثل سفیده تخم مرغ نپخته هستید که با کمی خون مخلوط شده است. پزشکان به این ترشحات پلاک موکوسی خونی می گویند که در طول بارداری وظیفه حفاظت از رحم مادر باردار را برعهده داشته و خروج آن از بدن مادر نشانه نزیدک شدن زمان وضع حمل است.

در صورتی که با ترشحات غیر طبیعی در ماه آخر بارداری خود روبه رو هستید، برای درمان آن می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

وجود ترشحات واژن در طول بارداری کاملا طبیعی است. نقش این ترشحات حفاظت از رحم در برابر عوامل بیماری زا است. در ماه آخر بارداری این ترشحات عادی بیشتر می شوند. چون دهانه رحم شروع به نازک شدن و باز شدن می کند تا جنین بتواند متولد شود. ترشحات قهوه ای در هفته 38 بارداری نشانه نزدیک شدن زایمان هستند. حدود 48 ساعت بعد از دیدن این ترشحات تیره، زایمان اتفاق می افتد.

اگر ترشحات واژن به رنگهای سفید، سبز، خاکستری، زرد یا صورتی هستند و با علائمی مثل سوزش، درد، تورم و خارش همراه اند، باید به پزشک خود مراجعه کنید. به علاوه، ترشحات قهوه ای همیشه هم نشان دهنده زایمان نیستند و در اثر بروز برخی مشکلات در انتهای بارداری ممکن است ایجاد شوند. بنابراین اگر خونریزی یا هر نوع ترشح دیگری دارید که حس می کنید طبیعی نیست، بهتر است به پزشک تان مراجعه کنید. گاهی ممکن است ترشحاتی که تصور می شود طبیعی هستند، نشان دهنده زایمان زودرس و یا وجود مشکل خاصی باشند.

در صورتی که سوالی درباره ترشحات واژن در ماه آخر بارداری دارید، می توانید از طریق بخش نظرات در زیر همین مقاله سوالات خود را مطرح کنید.

3.8/5 - (160 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *