عمل تنگ کردن واژن


یکی از عملهای ترمیمی که توسط متخصصین زنان انجام می شود، عمل تنگی واژن است. کانال واژن به دلایل مختلف می تواند دچار گشادی شود که برای ترمیم این حالت، روشهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله ابتدا به علت گشادی واژن می پردازیم و در ادامه روشهای مختلفی که برای تنگ کردن واژن وجود دارد را بررسی می کنیم. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اهمیت تنگ کردن واژن

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که یک خانم بدنبال عمل تنگ کردن واژن باشد. گشاد شدن واژن نه تنها موجب کاهش لذت در رابطه جنسی برای هر دو طرف می شود، بلکه مشکلاتی برای سلامتی هم به وجود می آورد.
زنانی که دچار گشادی واژن هستند بیشتر در معرض عفونتهای مکرر واژینال قرار می گیرند و مدام با این دست مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

عفونتهای-واژینال-در-زنان

همچنین گشاد شدن واژن می تواند موجب خروج باد از واژن شود. خروج باد از واژن در صورتیکه به صورت مکرر اتفاق بیفتد، موجب سرخوردگی شخص شده و اصلا مورد خوشایندی نیست.
در صورتیکه عضلات کف لگن خیلی ضعیف باشند و یا به علل مختلف آسیب دیده باشند، واژن بیش از حد گشاد شده و معمولا در این مواقع خانمها با مشکلات مهمتری مثل افتادگی رحم یا مثانه مواجه می شوند که مشکلات ادراری در این حالت گریزناپذیر است.

در صورتیکه شما هم مشکلات بالا را دارید می توانید برای درمان به خانم دکترمنیژه جوانمرد مراجعه کنید. خانم دکتر جوانمرد با انجام تعداد بالایی عمل ترمیمی و تایتنینگ واژن تخصص بالایی در این زمینه دارند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علت گشادی واژن چیست؟

کانال واژن عضوی مخاطی-عضلانی است که در دوره های مختلف زندگی می تواند دستخوش تغییراتی شود. یکی از مشکلاتی که معمولا برای خانمها پیش می آید گشاد شدن واژن است. مهمترین علتهای گشادی واژن عبارتند از:

زایمان طبیعی

در زایمان طبیعی نوزاد ناگزیر از کانال واژن می گذرد. طبق گزارشی که از خانمهایی که اقدام به زایمان طبیعی می کنند، زایمان طبیعی موجب گشاد شدن واژن شده و بعد از زایمان، معمولا با کاهش لذت در روابط جنسی، خروج باد از واژن و افزایش عفونتهای واژینال مواجه می شوند. البته لازم به ذکر است مشکلات زایمان طبیعی معمولا در زایمانهای مکرر و دوم و سوم مشهودتر است.

بیشتر بخوانید: کربوکسی تراپی: بهترین درمان ترک شکم بعد از بارداری و زایمان

بارداری

جالب است بدانید این تنها زایمان طبیعی نیست که موجب گشادی واژن می شود. خود فرایند بارداری هم به خودی خود می تواند موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن و گشادی واژن شود. علت این امر هم به وضع جنین و فشاری که بر عضلات کف لگن می آورد، می باشد.

بارداری-و-گشادی-واژن

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراقبتهای دوران بارداری

چندقلوزایی

چند قلوزایی نه تنها در دوران بارداری فشار بیشتری بر عضلات کف لگن می آورد بلکه در هنگام زایمان هم فشار بیشتری بر عضلات کانال واژن آورده و موجب گشادی واژن می شود.

بالارفتن سن

با افزایش سن به مرور عضلات کف لگن ضعیف می شود. همین موضوع موجب گشاد شدن واژن و ایجاد مشکلاتی در خانمها می شود.

ضعف ژنتیکی عضلات کف لگن

برخی از خانمها بطور ژنتیکی دارای عضلات کف لگن ضعیفی هستند. بطوریکه حتی زمانی که دختر هستند و در زمان مجردی هم برخی از علائم گشادی واژن مثل خروج باد از واژن را تجربه می کنند.

سبک زندگی غلط

بی تحرکی می تواند موجب ضعف عضلات شود. اگر شما با انجام حرکات ورزشی و هوازی از عضلات کف لگن خود استفاده نکنید و آنها را با انجام حرکات ورزشی مثل حرکات کگل، اسکات و حرکات مشابه متمرکز بر کف لگن تقویت نکنید بیشتر در معرض گشادی واژن و عوارض آن خواهید بود.

روشهای تنگ کردن واژن

همانطور که قبل تر گفتیم گشادی واژن می تواند درجات مختلفی داشته باشد. در سمت مقابل برای تنگ کردن واژن هم با توجه به میزان مشکل شما روشهای متفاوتی وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به دکتر منیژه جوانمرد (جراح و متخصص زنان) از خدمات مختلف تنگ کردن واژن بهره مند شوید. مهمترین روشهای تنگ کردن واژن که در مرکز ما ارائه می شوند عبارتند از:

آموزش انجام حرکات کگل

حرکات-ورزشی-کگل

انجام حرکات کگل و عضلات تقویتی کف لگن می تواند بسیار در بهبود عملکرد ناحیه تناسلی خانمها مفید باشد. انجام حرکاتی مثل اسکات، لانج و پل می توانند باعث تنگ شدن واژن شوند. در مورد حرکات ورزشی به این نکته دقت کنید که این حرکات بیشتر برای پیشگیری از گشاد شدن واژن استفاده می شوند و بعنوان روش درمانی مطرح نیستند.

تنگ کردن واژن با لیزر

در مواردی که میزان گشادی واژن کم باشد می توان از این روش برای درمان مشکل استفاده کرد. استفاده از لیزر واژینال باعث بهبود عملکرد بافت مخاطی واژن شده و آن را بازسازی می کند. همچنین با تحریک بافت کانال واژن، باعث می شود به غیر از جوانسازی، واژن تنگ هم بشود. به یاد داشته باشید که کربوکسی تراپی واژن هم به جوانسازی واژن کمک می کند.

تنگ کردن واژن با RF

استفاده از تکنولوژی رادیوفرکانسی می تواند سبب تحریک عمقی عضلات واژن و تنگ شدن واژن شود. در این روش با ارسال امواجی با فرکانس بالا، موجب تحریک عضلات کف لگن می شود. این روش مشابه ورزش موجب افزایش قدرت عضلات کف لگن می شود.

تنگ کردن با نخ

استفاده از نخهای جذبی این روزها یکی از روشهای تنگ کردن واژن هستند که طرفداران زیادی دارد. خوبی این روش این است که هیچ عارضه ای ندارد و شخص متقاضی می تواند بعد از انجام تنگی واژن به راحتی به منزل برگردد. روش تنگ کردن واژن با نخ، روشی مابین عملهای تنگ کردن واژن و روشهای کاملا برپایه تکنولوژی (مثل مونالیزا و آر اف) است.

تنگ کردن واژن با جراحی

اگر میزان گشادی واژن زیاد باشد بهترین روش برای درمان، استفاده از عملهای تنگی واژن است. بسته به میزان گشادی واژن و آسیبی که به عضلات کف لگن وارد شده است، عملهای مختلفی برای این منظور وجود دارد.

اگر آسیب به عضلات کف لگن شدید باشد بطوریکه خانم احساس کند در نگهداشتن ادرار خود مشکل دارد باید از عمل درمان افتادگی رحم و عمل درمان افتادگی مثانه استفاده کرد. اگر آسیب به عضلات کف لگن کمتر باشد و تنها با گشاد شدن واژن روبرو باشیم از عمل پرینورافی برای تنگ کردن واژن استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید: افتادگی لگن (پرولاپس اندام های لگن): انواع، علائم و راههای درمان

عمل-تنگ-کردن-واژن

در برخی موارد غیر از تنگ کردن واژن باید عملهای ترمیمی و زیبایی هم روی ناحیه ژنیتال انجام شود. بهترین گزینه برای این کار انجام واژینوپلاستی است. واژینوپلاستی نه تنها موجب تنگ شدن واژن می شود بلکه پوستهای اضافی ناحیه تناسلی هم برداشته شده و باعث زیبا شدن واژن می شویم.

چنانچه شما هم قصد تنگ کردن واژن دارید و از گشادی واژن رنج می برید می توانید برای درمان این مشکل به دکتر جوانمرد مراجعه کنید. بسته به اینکه مشکل شما تا چه حد باشد، دکتر جوانمرد برای شما بهترین روش را تجویز می کنند. جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در مورد عمل تنگ کردن واژن

آیا روشهای گیاهی برای تنگ کردن واژن موثرند؟

خیر. اگر روشهای دیگر موثر بودند اینهمه روشهای مختلف مبتنی بر جراحی یا تکنولوژیهای نوین برای تنگی واژن ابداع نمی شدند.

آیا بعد از زایمان می توان عمل تنگ کردن را انجام داد؟

خیر. شرایط عمل تا چند ماه پس از زایمان فراهم نمی شود. ابتدا باید واژن به فرم ثابت خود برگردد و بعد عمل را انجام دهیم.

آیا می توان عمل تنگی واژن را با عمل لابیاپلاستی با هم انجام داد؟

بله. امکان انجام همزمان عمل تنگی و عمل زیبایی واژن با یکدیگر ممکن است.

آیا سزارین هم باعث گشادی واژن می شود؟

بله. فرایند بارداری به خودی خود موجب فشار مضاعف بر عضلات کف لگن و گشادی واژن می شود. با اینحال گشادی واژن ناشی از سزارین کمتر از گشادی واژن بخاطر زایمان طبیعی است.

من خروج باد از واژن و عفونتهای مکرر دارم. اگر برای عمل تنگی واژن مراجعه کنم، مشکلم حل می شود؟

عزیزم گشادی واژن یکی از دلایل مشکلاتی هست که گفتید. باید ابتدا معاینه شده و بر اساس معاینه تصمیم گرفته شود. ممکن است دچار عفونتهای قارچی یا باکتریایی شده باشید که تنها با معاینه قابل بررسی و درمان هستند.

در پایان اگر سوالی دارید می توانید آن را در بخش نظرات زیر همین مقاله بپرسید. سوالات شما توسط خانم دکتر جوانمرد پاسخ داده می شوند. جهت دریافت پاسخ خود مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *