علت درد و تورم لبه های واژن چیست؟

علت درد و تورم لابیاها

یکی از موارد شایعی که خانم ها با دیدن آن نگران می شوند و به پزشک مراجعه می کنند، احساس درد، سوزش، التهاب و تورم لبه های واژن است. این مشکل در اثر عوامل متعددی ایجاد می شود و در هر سنی بین دختران و زنان بروز می کند. ما در این مقاله به رایجترین علت های درد و سوزش لبه های واژن پرداخته ایم. تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ولوودینیا یا درد اطراف ناحیه تناسلی زنان

بیماری ولوودینیا به درد و سوزش اطراف ناحیه تناسلی در زنان (ولوا یا فرج) گفته می شود. این عارضه باعث تورم و درد در لبه های داخلی و بیرونی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن می شود. این عارضه در بین خانم ها بسیار شایع است و به دو شکل زیر دیده می شود:

  • ولوودینیای کلی: درد و سوزش در این حالت ممکن است موقتی یا دائم باشد. در این نوع ولوودینیا گاهی فشار یا لمس هر ناحیه از ولوا باعث تشدید علائم درد و سوزش می شود.
  • سندروم ویستوبولیت فرج: این سندروم باعث سوزش و درد دهانه واژن می شود. در واقع در بسیاری از موارد، علت سوزش و درد واژن در موقع نزدیکی همین سندروم است.

درد واژن یا ولوودینیا در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که برای تشخیص دقیق آن حتما باید توسط متخصص زنان معاینه لگنی برای شما انجام شود. بعد از تشخیص می توان برای درمان سوزش ناحیه تناسلی و درد آن اقدام کرد.

برای تشخیص و درمان علت درد و تورم لبه های واژن می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

12 دلیل درد لبه های واژن و تورم آن

طبق تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، معمولا علت درد لبه های واژن مربوط به یک یا چند مورد از عوامل زیر است:

گرفتگی عضلانی

اسپاسم عضلات کف لگن ضعیف و یا انقباض شدید و دردناک عضلات واژن در شروع قاعدگی باعث درد واژن می شود. این گرفتگی ها با اسپاسم های واژینیسموس متفاوتند. در واژینیسموس گرفتگی فقط موقع دخول ایجاد می شود ولی در ولوودینیا، درد و تورم واژن بدون دخول هم وجود دارد.

آسیب یا تحریک عصبی

آسیب دیدگی یا تحریک اعصاب اطراف ناحیه تناسلی زنان که دارای عصب های حسی متعددی است، باعث درد واژن می شود. این مشکل در اثر ضربه، تصادف یا تجاوز و رابطه جنسی خشن رخ می دهد.

وجود توده در دستگاه تولیدمثل

وجود توده های خوش خیم یا بد خیم در ناحیه ولوا (فرج)، رحم یا دهانه رحم نیز می تواند علت ورم دستگاه تناسلی زنان و درد واژن باشد.

واکنش های غیرطبیعی

آلرژی، عوامل ژنتیکی، حساسیت به صابون یا کرم های دارویی یا مواد شیمیایی دیگر و حساس بودن واژن باعث بروز واکنش بیش از حد بافتهای فرج به عفونت، التهاب یا تروماها می شود.

این واکنشهای غیر عادی علت تورم و درد لبه های بیرونی واژن هستند. معمولا برای درمان سوزش ناحیه بیرونی واژن و درد آن، کمپرس سرد، پوشیدن لباس زیر نخی مناسب یا قطع مصرف عمل حساسیت زا تجویز می شود.

علائم درد و تورم واژن

رابطه جنسی

مقاربت خشن، عدم پیش نوازی یا سوء استفاده جنسی در بسیاری از موارد علت تورم لبه های بیرونی واژن بعد از رابطه جنسی هستند. چنین مقاربت هایی باعث بروز پارگی در بافت واژن و درد و خونریزی آن می شوند.

بیماریهای دستگاه تناسلی

علت ورم دستگاه تناسلی زنان و درد شدید آن ممکن است در اثر بیماری های جدی مثل سرطان دهانه رحم، آندومتریوز، التهاب لگن و فیبروم رحمی باشد. در این موارد، تورم و التهاب این بافتها به صورت اسپاسم، احساس فشار، خونریزی و درد شدید واژن ظاهر می شود.

زایمان واژینال

ضعف و اختلالات کف لگن که در اثر زایمان طبیعی و بارداری ایجاد می شود از جمله دلایل درد و گرفتگی واژن هستند. همچنین، این اختلالات باعث یبوست، دردهای مقاربتی و بی اختیاری ادرار در زنان می شوند. عدم درمان به موقع می تواند باعث بی اختیاری ادراری و افتادگی لگن نیز شود.

عفونت

عفونت شایعترین علت ورم كردن لبه های واژن در زنان است که شامل عفونتهای مجاری ادراری، مثانه، لگن و انواع واژینیت (عفونت قارچی، قارچی و مخمری) هستند. در واقع عفونت از عمده ترین دلایل درد و تورم واژن در زنان و دختران باکره است.

تغییرات هورمونی

علت ورم ناحیه تناسلی زنان گاهی مربوط به تغییرات هورمونی ناشی از هورمون تراپی سرطان پستان، بارداری، عمل هیسترکتومی و کاهش استروژن در یائسگی است. این تغییرات باعث خشکی و آتروفی واژن و درد شدید آن می شوند.

مصرف برخی داروها

مصرف داروهای هورمونی، استاتین ها و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث خشکی واژن و بروز درد، خونریزی، تورم، التهاب و خارش واژن می شوند.

بیماری های مقاربتی

سوزاک، کلامیدیا، تبخال تناسلی و بیماری های دیگری که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، با ایجاد زخم های تناسلی باعث بروز درد، سوزش و خارش در لابیاها می شوند.

کیست های ناحیه تناسلی

گارتنر مجرایی است که از دوره جنینی همچنان در بعضی افراد باقی می ماند. این مجرا به دیواره واژن متصل و تبدیل به کیست می شود. بزرگ شدن یا آلوده شدن کیست مجرای گارتنر یکی از علل درد و تورم لبه های واژن در بزرگسالی است.

همچنین تورم غدد بارتولن که به طور طبیعی در نزدیکی دهانه واژن قرار گرفته و تبدیل شدن آنها به کیست منجر به تورم لبه های داخلی واژن (لابیامینور) می شود. کیست بارتولن همیشه دردناک نیست ولی در بعضی از خانم ها بسیار دردناک و آزاردهنده است.

علت درد و توم واژن

کی برای درد و تورم لبه های واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد و سوزش واژن تان شدید است و با عوارض زیر روبرو شده اید، حتما باید هر چه سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • اضطراب و افسردگی
  • اختلالات خواب
  • اختلالات جنسی و دردهای مقاربتی
  • تغییر شکل واژن (تورم، التهاب، …)
  • سوزش، خارش و درد شدید و طولانی مدت
  • مشاهده ترشحات رنگی و بد بوی واژن یا خونریزی واژن
  • خستگی
  • تب

پزشک با معاینه واژن و تجویز آزمایش های لازم می تواند علت درد واژن را تشخیص دهد و بهترین روش درمان را برایتان در نظر بگیرد. روش های درمانی برای درد واژن بسیار متنوع بوده و شامل درمان های دارویی، جراحی، … هستند. روش درمان بیمار بر اساس علت ورم دستگاه تناسلی زنان انتخاب می شود.

برای تشخیص و درمان علت درد و تورم لبه های واژن می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به خوبی شما را با بیماری ولوودینیا، علائم و عوارض این بیماری آشنا کنیم. همانطور که دیدید، برخی از علل درد و تورم لبه های واژن بسیار خطرناک و جدی هستند. به همین علت باید در اسرع وقت برای تشخیص علت و درمان درد واژن تان اقدام کنید.

اگر شما هم سوالی درباره علت درد و تورم لبه های واژن دارید، در قسمت نظرات می توانید سوالات خود را بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

3.4/5 - (147 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *