خشکی واژن در شیردهی (از علت تا درمان)

خشکی واژن در شیردهی

خانم هایی که زایمان انجام داده اند، در دوران شیردهی خود اغلب با مشکل خشکی واژن مواجه هستند. مقاربت های دردناک، عفونت مکرر واژن، بی میلی جنسی و تکرر ادرار از عوارض خشکی واژن در دوران شیردهی هستند. این عوارض بعد از پایان شیردهی برطرف می شوند اما در بعضی از خانم ها خشکی واژن همچنان باقی می ماند.
این بانوان حتما باید برای درمان خشکی واژن شان به متخصص زنان مراجعه کنند. چون عدم درمان این عارضه باعث ایجاد مشکلات دیگر واژینالی و ادراری در زنان خواهد شد. در این مقاله به شما خواهیم گفت برای درمان خشکی واژن در شیردهی و بعد از آن چه روشهایی وجود دارد. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن باعث احساس درد، سوزش و خارش واژن می شود. التهاب و خشکی واژن، درد و خونریزی واژن در هنگام یا بعد از رابطه جنسی را به دنبال دارد. معمولا زنانی که دچار خشکی واژن هستند، در کانال واژن احساس کشیدگی می کنند.

علت خشکی واژن در شیردهی

عواملی مثل شیردهی، کاهش هورمون استروژن و خستگی باعث کاهش رطوبت و خاصیت ارتجاعی واژن بعد از زایمان می شود. کاهش هورمون استروژن باعث نازکی دیواره واژن و ترشح مایعاتی می شود که یک لایه محافظت کننده روی دیواره واژن ایجاد می کنند. این لایه نقش روانکاری و مرطوب کردن کانال واژن را برعهده دارد.

علت خشکی واژن در شیردهی

برای درمان خشکی واژن در شیردهی با کربوکسی تراپی می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. جهت گرفتن نوبت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

خشکی واژن بعد از زایمان چطور درمان می شود؟

طبق نظر خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، خانم هایی را که در دوران شیردهی مشکل خشکی واژن دارند به یکی از روشهای زیر می توان درمان کرد:

استفاده از پماد برای درمان خشکی واژن

کاهش هورمون استروژن، باعث کاهش روان کننده های طبیعی در کانال مهبل می شود. به همین دلیل برای کاهش دردهای مقاربتی می توانید قبل از نزدیکی از لوبریکانت (ژلهای روان کننده) که بر پایه آب هستند استفاده کنید. لوبریکانت های روغنی باعث پاره شدن کاندوم می شوند و آنها را توصیه نمی کنم.

البته استفاده از ژلهای روان کننده برای خشکی واژن جنبه درمانی ندارد. یعنی مصرف آنها نمی تواند به بازسازی لایه مخاطی دیواره واژن کمک کند. اما این محصولات به طور موقت می توانند روانکاری لازم را برای واژن انجام دهند.

هورمون درمانی

یکی از روشهای درمان خشکی واژن بعد از زایمان، هورمون تراپی است که باعث افزایش سطح استروژن در زنان شیرده می شود. اما از آنجایی که در دوران شیردهی هستید و مصرف استروژن به صورت واژینال با عوارضی همراه است، این روش درمانی را توصیه نمی کنم.

در حال حاضر، روشهای پزشکی مختلفی وجود دارند که بدون عارضه جانبی می توانند خشکی و آتروفی واژن را درمان کنند. اما اگر قصد هورمون تراپی دارید حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

کربوکسی تراپی واژن

بهترین روش درمان خشکی واژن در شیردهی، استفاده از روش کربوکسی تراپی واژن است. در این روش از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. تزریق این گاز به دیواره واژن باعث بهبود گردش خون در این ناحیه و تحریک کلاژن سازی و ساخت الاستین در دیواره واژن می شود.

ساخت کلاژن و الاستین جدید باعث جوانسازی واژن و بازسازی دیواره آن می شود. در نتیجه، دوباره لایه مخاطی روی دیواره واژن تشکیل شده و کانال واژن را مرطوب و محافظت می کند. درمان خشکی واژن با کربوکسی تراپی یک روش قطعی و سریع برای رفع تمام علائم خشکی واژن در دوران شیردهی است.

کربوکسی تراپی خشکی واژن

مزایای کربوکسی تراپی واژن

کربوکسی تراپی واژن بدون ایجاد هیچ عارضه ای می تواند خشکی واژن در شیردهی را طی مدت زمان کوتاهی برطرف کند. از مزایای درمان با این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره نقاهت کوتاه
  • افزایش آبرسانی و اکسیژن رسانی به واژن
  • بهبود ارگاسم
  • رفع شلی و سستی کانال واژن
  • درمان بی میلی جنسی زنان در دوران شیردهی
  • درمان آتروفی واژن (نازک شدن دیواره واژن)
  • رفع علائم خشکی واژن مثل التهاب، درد، سوزش، …
  • بدون عوارض جانبی

کربوکسی تراپی یک روش بدون جراحی است که به صورت سرپایی در مطب انجام می شود. بعد از هر جلسه کربوکسی واژن نیازی به استراحت یا بستری شدن ندارید و می توانید به کارهای عادی روزانه تان برگردید.

مراقبتهای بعد از کربوکسی تراپی واژن

بعد از هر جلسه تزریق گاز CO2 تا زمانی که درد و سوزش دارید، نباید دخول واژینال داشته باشید یا کارها و ورزشهای سنگین انجام دهید. همچنین تا یک روز بعد از کربوکسی تراپی واژینال نباید در وان حمام بنشینید یا به استخر بروید.

برای گرفتن بهترین نتیجه از درمان خشکی واژن در شیردهی با کربوکسی تراپی می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. جهت رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره Vaginal dryness

در این بخش به سوالات رایج شما از خانم دکتر جوانمرد در مورد خشکی واژن (Vaginal dryness) پاسخ داده شده است:

نزدیکی در دوران شیردهی را از کی می توانم شروع کنم؟

می توانید رابطه زناشویی در دوران شیردهی را 2 تا 4 هفته بعد از زایمان طبیعی شروع کنید. اگر سزارین کرده اید باید تا 6 هفته بعد از زایمان تان صبر کنید. چون خطر خونریزی و عفونت وجود دارد.

علت سرد مزاجی زنان در دوران شیردهی چیست؟

احساس درد، خستگی، استرس، مسئولیت های مادر شدن، افسردگی بعد از زایمان، ترس از بارداری مجدد، خشکی واژن و مقاربت دردناک از رایج ترین علل کاهش میل جنسی زنان در دوران شیردهی هستند.

کربوکسی تراپی واژن درد دارد؟

بعد از کربوکسی تراپی تا چند روز کمی درد قابل تحمل و سوزش دارید که با خوردن داروهای مسکن سبک برطرف می شود. موقع کربوکسی تراپی هم از بی حسی موضعی استفاده می شود و چیزی حس نمی کنید.

خشکی واژن در دوران شیردهی تا کی ادامه دارد؟

شاید تا پایان شیردهی تان ادامه داشته باشد. اما با کاهش دفعات شیردهی در ماههای آخر شیرخوارگی نوزادتان، لوبریکاسیون طبیعی واژن نیز بهتر می شود. اگر خوب نشدید حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

هزینه کربوکسی تراپی واژن در تهران چقدر است؟

بستگی به تعداد جلسات کربوکسی تراپی و این که در چه مکانی (بیمارستان خصوصی، کلنیک، …) انجام متغییر است.

بی میلی جنسی در شیردهی می تواند به خاطر مشکل هورمونی باشد؟

بله. یکی از دلایل بی میلی زنان در این دوران، بالا بودن هورمون پرولاکتین است که جزء هورمونهای شیردهی است.

برای درمان خشکی واژن چند جلسه کربوکسی تراپی واژن لازم است؟

بستگی به شدت خشکی واژن و وضعیت شما دارد. اما معمولا تعداد جلسات مراجعینم بین 2 تا 4 جلسه است.

فاصله بین جلسات کربوکسی تراپی واژن چقدر است؟

معمولا دو هفته است تا واژن فرصت کافی برای کلاژن سازی داشته باشد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان خشکی واژن در شیردهی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما بفرستید.

3.3/5 - (6 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *