علت خونریزی واژن در هنگام یا بعد از رابطه جنسی

علت خونریزی واژن در رابطه جنسی

خونریزی واژن بعد از رابطه در خانم هایی که دوره قاعدگی دارند، وضعیت کاملاً غیر معمولی نیست. حتی این وضعیت در زنان یائسه نیز بیشتر دیده می شود. اگرچه گاهی اوقات خونریزی می تواند نگران کننده باشد، اما در اکثر موارد علت نسبتاً خوش خیم است. همین امر در مورد کسانی که موقع رابطه جنسی نیز خونریزی دارند، صدق می کند. در این مقاله می خواهیم به موضوع دلیل خونریزی واژن موقع نزدیکی یا بعد از آن بپردازیم. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا خونریزی بعد از رابطه خطرناک است؟

طبق تحقیقات انجام شده، 9% از زنانی که دوره قاعدگی دارند، صرف نظر از اینکه در چه قسمتی از سیکل ماهانه خود هستند، خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی را تجربه می کنند. در %46 تا 63% از زنان یائسه که به دلیل تغییرات هورمونی خاصیت ارتجاعی بافت واژن آنها تغییر می کند، عوارضی مثل خشکی، خارش، لکه بینی، حساسیت، یا خونریزی هنگام یا بعد از رابطه جنسی را تجربه خواهند کرد.  در حالی که بیشتر این دلایل خونریزی جای نگرانی ندارند اما در مواردی این خونریزی می تواند نشانگر یک مشکل جدی تر باشد.

دلیل خونریزی بعد از رابطه چیست؟

علت خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی یا در طول رابطه جنسی ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد:

خونريزي واژن در اثر عفونت های مقاربتی ( STI )

عفونت های مقاربتی (STI) می توانند دلیل خونریزی بعد از رابطه باشند. عفونتهایی مانند:

کلامیدیا و سوزاک: این دو بیماری با طیف وسیعی از علایم مثل درد لگن، خارش و سوزش تا ترشحات واژن، درد و تکرر ادرار همراه است. التهاب ناشی از این بیماری های مقاربتی باعث متورم شدن هرچه سریعتر رگ های خونی سطحی و خونریزی می شوند. شدت خونریزی به شدت عفونت مرتبط است.

تریکومونیازیس: نوعی عفونت مقاربتی است که بخاطر نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. ترشحات دهانه رحم و خونریزی دهانه رحم، دو مورد از مهمترین علایم این بیماری هستند. تریکومونیازیس ممکن است علت خونريزي بعد از رابطه باشد. این بیماری نیز مانند کلامیدیا و سوزاک، این عفونت نیز با یک آنتی بیوتیک درمان می شود.

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی بعد از رابطه جنسی

تریکومونیازیس

سفلیس و تبخال تناسلی: ممکن است علت خونريزي واژن در اثر عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی سفلیس و تبخال تناسلی باشد. این بیماریها می توانند باعث عارضه های پوستی و زخم های باز شوند که با تحریک آنها خونریزی ایجاد می شود. زخم ها معمولاً بیرون واژن ظاهر می شوند ولی گاهی اوقات می توانند در داخل واژن نیز به وجود بیایند. به ویژه در سفلیس که زخم ها می تواند کاملاً بدون درد باشد و نادیده گرفته شود.

در صورتی که بعد یا حین رابطه جنسی دچار خونریزی شدید حتما برای تشخیص علت خونریزی به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان خونریزی واژن خود می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پولیپ  خوش خیم

یک علت خونریزی بعد از رابطه یا در هنگام رابطه جنسی، رشد خوش خیم روی دهانه رحم (پولیپ دهانه رحم) یا درون رحم (پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر) است.

پولیپ های دهانه رحم: این پولیپ در خانم هایی که چند بارداری داشته اند، در دهه 40 و دهه 50 زندگی آن ها رخ می دهد. به طور معمول پولیپ ها قرمز یا بنفش با ساختار لوله مانند هستند. پولیپها پر از مویرگ هایی هستند که به آسانی و با یک لمس خونریزی می کنند و می توانند علت خونریزی واژن بعد از رابطه باشند.

پولیپ های رحم (پولیپ آندومتر): در زنان بین 36 تا 55 سال بیشتر رخ می دهند. این پولیپها توده های کوچک و نرمی هستند که از داخل رحم به بیرون کشیده شده اند. این نوع پولیپ ها بین دوره های قاعدگی، بعد از یائسگی و هنگام رابطه جنسی، مستعد خونریزی هستند. سایر توده های غیر سرطانی دستگاه تناسلی مانند همانژیوما نیز می تواند منجر به خونریزی بعد از رابطه جنسی شود. هرچند که احتمال بسیار کمی در این باره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تخليه کيست بارتولن

پولیپ آندومتر

درمان پولیپ خوش خیم: اکثر پولیپ ها خوش خیم هستند، اما برخی از آن ها با گذشت زمان به سرطان منجر می شوند. پولیپ ها گاهی اوقات به خودی خود از بین می روند، اما در برخی موارد برای برداشتن آن عمل جراحی مورد نیاز است.

سلول های خارج رحمیِ دهانه رحم

این بیماری یک حالت غیر سرطانی است که در آن سلول هایی که به طور طبیعی درون رحم قرار دارند، از رحم و دهانه رحم ( محل باز شدن دهانه رحم) بیرون می زنند. زمانی که این اتفاق می افتد، تحریف غیر طبیعی بافت دهانه رحم می تواند باعث رقیق و شکننده شدن رگ های خونی شود. این وضعیت می تواند علت خونريزي بعد از رابطه باشد. همچنین ممکن است موقع استفاده از تامپون ها و حتی قرار دادن اسپکولوم هنگام معاینه لگن واژن به خاطر شکنندگی رگها دچار خونریزی شود. سلول های خارج رحمیِ دهانه رحم می تواند در نوجوانان، زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند و خانم های بارداری که گردنه رحم آن ها نرم تر از حد طبیعی باشد، رخ دهد. معمولاً نیازی به درمان نیست مگر اینکه ترشحات بیش از حد واژن یا خونریزی وجود داشته باشد.

آتروفی واژن

زنان یائسه اغلب در هنگام یا بعد از رابطه جنسی خونریزی می کنند. زیرا کاهش هرمون استروژن باعث نازک شدن دیواره های رحم شده و مخاط کمتری تولید می شود. به این حالت که با خارش و سوزش واژن همراه است، آتروفی واژن گفته می شود. آتروفی واژن در زنان جوان هم می تواند بروز کند که این معمولا ناشی از عفونت باکتریایی یا مخمری واژن است. با این حال خونریزی بعد از رابطه جنسی یکی از علایم خیلی نادر است.

درمان آتروفی واژن: این مشکل می تواند با استروژن تراپی درمان شود. استروژن یا به صورت قرص خوراکی مصرف می شود یا به صورت وصله پوستی یا کرم، یا به صورت شیاف در واژن قرار می گیرد. استروژن تراپی به صورت خوراکی خطرات زیادی دارد زیرا قرص های حاوی استروژن می توانند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد. به همین دلیل باید برای درمان کوتاه مدت از آنها استفاده کرد یا به روش دیگری استروژن تراپی انجام شود. روان کننده های واژن نیز می توانند خشکی واژن را کم کرده و درد را کاهش دهند.

آندومتریوز

آندومتریوز زمانی رخ می دهد که پوشش رحم (آندومتر) به خارج از رحم گسترش یابد. زمانی که این اتفاق می افتد، بافت آندومتر می تواند خود را به سطح اندام های دیگر متصل کند. این اغلب منجر به احساس درد و در بعضی موارد ناباروری می شود. 5 تا 10 درصد از زنان در سنین باروری به آندومتریوز مبتلا می شوند. علت این بیماری و درمان مناسب آن همچنان ناشناخته است اما روشهایی برای تشخیص آندومتریوز وجود دارد که در مقاله چگونه آندومتریوز تشخیص داده می شود مفصل به آن پرداخته ایم. اگر پزشک علائم آندومتریوز در زنان را به خوبی بداند تشخیص این بیماری برای وی آسان تر می شود. جالب است بدانید آندومتریوز باعث رابطه جنسی دردناک و ارگاسم دردناک است که هردو به خاطر افزایش فشار وارد شده به بافت های آسیب پذیر است. در این شرایط خونریزی بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست. 

درمان آندومتریوز: هورمون درمانی سطح استروژن را کاهش می دهد و اغلب برای کاهش درد مؤثر است. درد و خونریزی نیز ممکن است با تغییر حالت هایی که معمولاً هنگام رابطه جنسی استفاده می کنید، کاهش یابد. در برخی از حالت ها، مانند حالتی که مرد روی زن قرار می گیرد، فشار به واژن وارد می شود. می توانید این فشار را با حالتی که مرد و زن در کنار هم قرار می گیرند یا حالت های دیگر، کاهش دهید. شما می توانید در مقاله آندومتریوز چگونه درمان می شود با انواع روشهای درمانی بیماری آندومتریوز آشنا شوید.

آندومتریوز

ضربه

در حالی که خونریزی بعد از رابطه جنسی اغلب با عفونت و ناهنجاری های رحم، واژن یا دهانه رحم همراه است، این خونریزی می تواند ناشی از یک ضربه مستقیم به بافت های آسیب پذیر نیز باشد. این حالت ممکن است در اثر رابطه جنسی شدید ایجاد شود که می تواند منجر به بریدگی، خراشیدن یا پارگی روی واژن شود. در صورت وجود خشکی واژن، یائسگی، شیردهی یا استفاده بیش از حد از دوش واژن، احتمال این اتفاق بیشتر است. همچنین خونریزی ممکن است در اثر سوء استفاده جنسی یا خشونت اتفاق بیفتد. دخول با زور و اجبار می تواند به شدت به بافت های واژن آسیب برساند و منجر به ایجاد شکاف شود. به طور مکرر این شکاف می تواند بهبود یافته و مجدداً باز شود مگر اینکه تحت درمان قرار بگیرد.

برای درمان خونریزی واژن بعد یا حین رابطه جنسی می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم به ندرت منجر به خونریزی بعد از رابطه جنسی می شود. اما این خونریزی می تواند یکی از علایم احتمالی سرطان دهانه رحم، سرطان واژن یا سرطان رحم باشد که می تواند منجر به مرگ بیمار شود. تومورها بسته به نوع سرطان می توانند متفاوت باشند. آنها تمایل دارند از طریق شبکه متراکم رگ های خونی تغذیه شوند. با رشد تومور، این رگ ها ممکن است متورم شده و مستعد ترکیدن شوند. رابطه جنسی گاهی اوقات می تواند منجر به این اتفاق شود.

 با یا بدون رابطه جنسی، خونریزی یکی از مهمترین علائم سرطان دهانه رحم است که می تواند با علایم زیر همراه باشد:

  • خونریزی بعد از یائسگی یا بین دوره های قاعدگی
  • قاعدگی های سنگین یا طولانی تر از حد معمول
  • ترشحات واژن که با خون ادغام شده است ( گاهی اوقات با لکه بینی اشتباه گرفته می شود).

ترشحات-واژن-خونی-1

برای ارزیابی یک زن از سرطان دهانه رحم، متخصص زنان و زایمان معاینه لگن، تست پاپ اسمیر و گاهی اوقات معاینه دیداری به نام کولپوسکوپی را انجام می دهد. اگر پزشک به سرطان دهانه رحم مشکوک باشد، ممکن است نمونه برداری از بافت به کمک بیوپسی انجام شود تا تحت آزمایش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

سخن پایانی

خونریزی در هنگام یا بعد از رابطه جنسی هرگز نباید طبیعی در نظر گرفته شود. حتی اگر در اثر یک ضربه تصادفی اتفاق بیفتد، بهتر است به دنبال یافتن راه هایی برای جلوگیری از چنین صدماتی در آینده باشید. اگر نمی دانید که علت خونریزی واژن شما بعد از رابطه جنسی چیست، از ترس ابتلا به سرطان دهانه رحم از مراجعه به پزشک خودداری نکنید. در حقیقت سرطان دهانه رحم به ندرت علت این خونریزی است. اگر دلیل خونریزی سرطان باشد، تشخیص زودهنگام موجب می شود شانس بالاتری برای درمان بدخیمی آن، قبل از جدی شدن شرایط، داشته باشید.

در صورتی که سوالی درباره این موضوع دارید می توانید در بخش نظرات زیر این مقاله آن را مطرح کنید. برای دیدن پاسخ خود به همین صفحه برگردید.

3.9/5 - (230 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *