40 نکته درباره بی میلی جنسی و سردمزاجی زنان

بی-میلی-جنسی-در-زنان

اختلال عملکرد جنسی مشکلی است که باعث می شود از رابطه جنسی خود لذت نبرید. یکی از رایجترین نوع این اختلالات، سردمزاجی یا بی میلی جنسی (نداشتن علاقه به رابطه جنسی) است که هر زنی در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می شود.
بی میلی جنسی بسیار شایع است، هر چند که بسیاری از زنان در مورد آن صحبت نمی کنند. اگر برای مدت کوتاه یا طولانی است که دچار سردمزاجی شده اید، حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله به مهمترین نکات درباره علل، علائم، تشخیص و درمان این مشکل پراخته ایم. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

میزان شایع بودن بی میلی زنان

برخی از مهمترین نکات درباره میزان شایع بودن سردمزاجی و بی میلی زنان در اینجا آمده است:

1- برخی تحقیقات نشان می دهند که 32 درصد از زنان حداقل چند ماه در سال دچار سردمزاجی می شوند.

2- بیشترین شیوع مشکلات جنسی همراه با پریشانی در زنان 45 تا 64 ساله دیده می شود.

3- استرس های روزمره می تواند باعث بی میلی موقتی در زنان شود. ولی زمانی این وضعیت به عنوان اختلال طبقه بندی می شود که مشکل مدتها ادامه پیدا کند.

4- اختلالات مداوم ارگاسم (نرسیدن به ارگاسم یا تاخیر در آن) نیز بسیار شایع است و از هر سه زن یک نفر آن را تجربه می کند. آنورگاسمی در زنان باعث نارضایتی جنسی شده و به مرور موجب سردمزاجی آنها می شود.

5- اختلال عملکرد جنسی در هر سنی می تواند رخ دهد اما معمولا این مشکل بعد از زایمان، سنین بالای 40 سالگی و به خصوص در یائسگی شایع تر است.

6- تقریبا از هر سه زن دو نفر دچار نوعی درد مقاربتی یا دیسپارونی می شوند. آنها به دلیل احساس درد و ناراحتی موقع دخول دچار بی میلی جنسی می شوند.

از کجا بدانیم دچار بی میلی جنسی هستیم؟

مشکلات زیر از  علائم بی میلی زنان است و به شما کمک می کند متوجه شوید که به معاینات پزشکی نیاز دارید:

7- علامت اصلی بی میلی جنسی کاهش دفعات رابطه جنسی به یک بار در ماه و حتی کمتر است. علاوه بر کاهش تعداد، زنان با مشکل برانگیختگی و ارگاسم هم مواجه هستند.

8- مشکلاتی مثل عدم روانکاری واژن موقع تحریک شدن، دردهای مقاربتی، تأخیر یا عدم ارگاسم از علائمی هستند که معمولا با بی میلی زنان برای برقراری نزدیکی همراه اند.

بی میلی زنان نشانه چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، در موارد زیادی بی میلی جنسی زنان می تواند نشانه بروز یک بیماری باشد که در نتیجه ی آن سردمزاجی رخ داده است.

در این موارد تشخیص درست علت سردمزاجی می تواند به درمان بی میلی زنان کمک کند. با توجه به سابقه طولانی ایشان در زمینه درمان انواع اختلالات عملکرد جنسی و از جمله بی میلی زنان، سردمزاجی می تواند به دلیل وجود یکی از بیماریها یا عوارض زیر ایجاد شود:

9- خشکی واژن: خشکی و سوزش واژن شایع ترین علت درد حین نزدیکی است که به دلیل عدم روانکاری کافی واژن رخ می دهد. این مشکل می تواند ناشی از عدم تحریک و پیش نوازی، مصرف برخی داروها یا تغییرات هورمونی باشد.

10- آتروفی واژن: عدم درمان خشکی واژن منجر به آتروفی یا نازکی بیش از حد دیواره های کانال واژن می شود. شکنندگی دیواره و خشکی آن با درد و خونریزی واژن در هنگام یا بعد از رابطه جنسی همراه است. این عوارض باعث بی میلی زنان شده و ممکن است به مرور زمان حتی دچار بیماری واژینیسموس شوند.

11- دیسپارونی: رابطه جنسی دردناک یا دیسپارونی رایجترین علت بی میلی زنان به رابطه زناشویی است. دردهای مقاربتی معمولا نشانه بیماریهایی مثل عفونت واژینالی مزمن، کیست تخمدان یا تومورهای لگن هستند که نیاز به درمان پزشکی دارند. بنابراین مهم است که درباره دیسپارونی خود با پزشکتان صحبت کنید.

12- بیماریهای مزمن: گاهی سردمزاجی زنان به دنبال بروز بیماریهایی مثل دیابت، مشکلات تیروئید، بیماری قلبی و عروقی، اختلالات عصبی، نارسایی کلیه یا کبد، التهاب واژن و یا بعضی از جراحی ها، آسیبها و تروماهای لگن اتفاق می افتد. معمولا عوارض ناشی از این بیماریها باعث کاهش روانکاری واژن و برانگیختگی جنسی زنان می شود.

فعالیت-جنسی-زنان-یائسه-بین-50-تا-80-سال

13- ولوودینیا (درد فرج/واژن): درد قسمت بیرونی واژن (فرج) با لمس قسمتی از آن باعث سردمزاجی خانم ها برای دوری از درد می شود. درد فرج ممکن است در اثر تحریک ناشی از مصرف صابون، اسپری یا دوش واژینال و یا برخی بیماریها مثل مشکلات پوستی، عفونت، کیست بارتولن (کیستهای ورودی واژن) یا زخم های این ناحیه ایجاد شود.

14- مشکلات هورمونی: عدم تعادل هورمونی به دلیل برخی بیماری ها یا در اثر تغییرات هورمونی در بارداری، شیردهی و یائسگی رخ می دهد. این مشکل هم از شایعترین دلایل سردمزاجی زنان است.

15- مصرف برخی داروها: سرد مزاجی می تواند از عوارض جانبی مصرف داروهای ضد فشار خون بالا، ضد روان پریشی، ضد افسردگی (فلوکستین، ایمی پرامین، ونلافاکسین، …)، دیورتیک ها (ادرارآورها)، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد تشنج و … باشد.

16- سرطانها: سردمزاجی در زنانی که تحت درمان سرطان با پرتودرمانی؛ شیمی درمانی؛ داروهای هورمونی ضداستروژن برای درمان سرطان پستان و یا داروهای ضد عود سرطان مثل تاموکسیفن هستند، شایع است. زیرا این نوع درمانها باعث خشکی واژن و مقاربت دردناک می شوند و میل جنسی را کاهش می دهند.

17- واژینیسموس: واژینیسموس یا انقباضات غیرارادی عضلات اطراف دهانه واژن در بعضی از زنان مانع دخول  شده و درد و ترومایی که ایجاد می کند، باعث ترس شدید زنان از دخول می شود. بدتر شدن درد و اضطراب زن و مشکلات رابطه ای زوجین اغلب با بی میلی جنسی و نفرت از رابطه زناشویی همراه است.

18- دردهای عمیق لگنی: درد عمیقی که در عمق واژن، کمر، ناحیه لگن، رحم یا مثانه احساس می شود، نقش مهمی در ایجاد  مقاربت دردناک و پرهیز از برقراری رابطه جنسی یا رسیدن به ارگاسم دارد. این نوع دردها معمولا ناشی از مشکلاتی مثل بیماری التهاب لگن، اندومتریوز، تومور لگن و مشکلات روده یا مثانه هستند که به درمان نیاز دارند.

در صورتی که دچار اختلالات جنسی هستید، برای درمان آن می توانید از تخصص و تجربه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

دلایل سردمزاجی زنان (علل غیر پزشکی)

به جز مشکلات پزشکی، نکات زیر هم می توانند دلیل سردمزاجی زنان باشند:

19- سبک زندگی: مشکلاتی مثل استرس، افسردگی، سیگار کشیدن، خستگی، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر (مورفین، کدئین و هروئین) بر عملکرد جنسی زنان تأثیر منفی دارند. این نوع سبک زندگی باعث مهار برانگیختگی و ارگاسم در زنان شده و میل جنسی زنان را کاهش می دهد.

20- روابط عاطفی: رابطه بین فردی زوجین در بروز اختلالات جنسی موثر است. مثلا عدم وجود حریم خصوصی، بد بودن کیفیت رابطه شما در زندگی عادی و خوب نبودن عملکرد پارتنرتان در برقراری رابطه جنسی باعث بی میلی جنسی زنان می شود.

21- علل روحی: علل روانشناختی و اجتماعی نقش زیادی روی میل جنسی زنان دارند. مثلا اضطراب ناشی از کار، مشکلات اقتصادی، نگرانی در مورد خوب نبودن در رابطه جنسی، احساس شرم و گناه به علل فرهنگی-مذهبی-خانوادگی، تابوهای اجتماعی، تصویر منفی از بدن خود و آسیبهای جنسی می تواند باعث سردمزاجی زنان شود.

سردمزاجی-و-مشکلات-روحی

نکات مهم درباره بی میلی جنسی در بارداری

در اینجا به نکات مهمی درباره میل جنسی زنان در طول بارداری و بعد از زایمان اشاره کرده ایم:

22- در دوران بارداری اگر منع پزشکی وجود نداشته باشد، می توانید نزدیکی کنید. با اینحال به دلیل تغییرات هورمونی در سه ماهه اول و سوم بارداری میل جنسی کمتری دارید.

23- سردمزاجی زنان بعد از زایمان مشکل رایجی است که به تغییر سطح هورمون، خستگی، جراحات ناشی از برشهای اپیزیوتومی در زایمان طبیعی مربوط می شود.

24- در دوران شیردهی نیز به دلیل بالا بودن هورمون پرولاکتین، سطح هورمون تستوسترون که مسئول میل جنسی است کمتر می شود. به همین دلیل معمولا میل جنسی زنان بعد از زایمان کم است.

25- کاهش ناگهانی سطح استروژن بعد از زایمان باعث خشکی واژن در شیردهی و دیسپارونی شده و اغلب مادران دچار سردمزاجی می شوند.

نکاتی که باید درباره سرد مزاجی در زنان یائسه بدانید

در سنین یائسگی مشکل سردمزاجی رایج است. مهمترین نکات در مورد میل جنسی در این دوره عبارتند از:

26- سطوح پایین استروژن به دلیل یائسگی در بعضی از بانوان باعث خشکی و آتروفی واژن، کاهش جریان خون در ناحیه تناسلی و کاهش حساسیت واژن می شود. این مشکلات ارگاسم، برانگیختگی و میل جنسی را کاهش می دهند.

27- اگر یائسه هستید باید بدانید که اغلب خانم های هم سن شما مشکلات مشابهی دارند. مثل برانگیختگی در زمان طولانی تر یا با شدت کمتر، کاهش ارگاسم و رابطه جنسی دردناک. این مشکلات قابل درمان هستند و مجبور نیستید آنها را تحمل کنید.

28- اگر خشکی واژن ندارید ولی کمتر به رابطه جنسی علاقه نشان می دهید، سردمزاجی شما می تواند به دلیل نوسانات خلقی باشد که از علائم اولیه یائسگی و از عوارض کاهش استروژن است.

اختلال بی میلی جنسی در زنان چگونه تشخیص داده می شود؟

در اینجا به نکات مهم درباره تشخیص دلایل سردمزاجی زنان می پردازیم:

29- اگر چیزی مانع لذت جنسی شما یا شریک زندگی تان شده یا علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم را دارید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت سردمزاجی شما مشخص شود.

30- ممکن است نسبت به علائمی که دارید برایتان معاینات لگنی انجام شود و یا فقط سوالاتی درباره رابطه جنسی، سبک زندگی، علائمی که دارید و سابقه بیماریها و داروهایی که مصرف می کنید، سوال شود.

31- معمولا برای تشخیص دلیل بی میلی جنسی زنان آزمایش هایی مثل تست ادرار، تست خون، تست هورمون و یا روشهای تصویر برداری مثل سونوگرافی تجویز می شود.

تشخیص-اختلالات-جنسی-زنان

روشهای درمان بی میلی زنان

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، بیشتر انواع اختلالات جنسی قابل درمان هستند و می توانند زندگی جنسی شما را به حالت قبل برگردانند. این درمان ها با توجه به علل سردمزاجی بیمار تجویز می شوند:

32- روان درمانی: درمان با یک مشاور یا روان درمانگر می تواند به رفع مشکلات رابطه ای شما با همسرتان، اضطراب، ترس، آسیبهای جنسی گذشته و … کمک کند.

33- سکس درمانی: در این روش در کنار یک متخصص می توانید مشکلات مربوط به رابطه جنسی خود را درمان کنید.

34- تغییر سبک زندگی: با تغییر در سبک زندگی مثل کاهش مصرف الکل یا مواد مخدر، انجام تکنیک های کنترل استرس، … می توانید میل جنسی تان را بیشتر کنید.

35- درمانهای دارویی: زیر نظر پزشکتان با تغییر نوع یا دوز داروهایی که باعث بی میلی جنسی تان شده، می توانید به تنظیم سطح هورمونهای استروژن و تستوسترون خود کمک کنید. یا با مصرف داروهای هورمونی، ضد التهاب، مسکن یا آنتی بیوتیک … می توانید بیماری خود را درمان کرده و به درمان بی میلی جنسی تان از این طریق کمک کنید.

36- کنترل بیماریهای مزمن: اگر بیماری مزمنی مثل دیابت یا تیروئید باعث بی میلی جنسی شده، باید برای درمان سردمزاجی زنان با درمانهای مناسب این بیماریها را کنترل کرد تا علائم سردمزاجی برطرف یا کمتر شود.

جدیدترین روشهای درمان سردمزاجی زنان

بعضی از علل بی میلی زنان را نمی توان با روشهای سنتی به طور سریع یا موثر درمان کرد. به همین دلیل امروزه برای درمان سردمزاجی زنان از روشهای نوین پزشکی که عوارض کمتری دارند، استفاده می شود. نکات مهمی که در مورد این درمانها باید بدانید عبارتند از:

37- لیزر واژن: با لیزر واژن می توانید خشکی واژن که ناشی از شیردهی، یائسگی، اختلالات هورمونی و یا عفونتهای مکرر واژن است را سریعاً درمان کنید. در این روش با جوانسازی واژن و روانکاری طبیعی آن دوباره میل جنسی زنان بر می گردد و نیازی به هورمون تراپی ندارند.

38- آر اف واژن: به کمک دستگاه آر اف واژینال می توانید آتروفی واژن را برطرف کنید. این دستگاه به بازسازی دوباره دیواره واژن و افزایش ضخامت آن کمک می کند. دستگاه آراف یک راه درمان بی میلی زنان است که به درمان قطعی واژینیسموس هم کمک زیادی می کند.

39- عملهای زیبایی: عملهای زیبایی مثل عمل لابیاپلاستی می تواند با کوچک کردن لابیاهای بزرگ باعث کاهش درد موقع نزدیکی و بهبود تصویر بدن در کسانی شوند که لابیامینورهای بزرگی دارند.

40- روشهای جراحی: روش های جراحی مختلفی برای درمان انواع کیست و فیبروم وجود دارد که به بهبود بیماری هایی که باعث دردهای لگنی و کاهش میل جنسی زنان می شوند، کمک کند. برخی از این جراحی عبارتند از تخیله کیست بارتولن، جراحی میومکتومی، عمل هیسترکتومی رحم، …

درمان-بی‌میلی-جنسی-زنان

برای درمان بی میلی و سردمزاجی زنان در تهران با لیزر، RF و روشهای جراحی می توانید از تجربه  دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، در این زمینه ها بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

اگر شما هم سوالی درباره علل و درمان سردمزاجی در زنان دارید، در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

5/5 - (2 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *