9 نکته درباره اندازه کیست نابوتین

اندازه-کیست-نابوتین

اگر شما هم به تازگی دچار کیست نابوتین شده اید و نگران این هستید که سایز و اندازه آن چه مشکلاتی ایجاد می کند، این مقاله برای شماست. کیست نابوتیان (Nabothian cyst) نوعی کیست است که به صورت برجستگی های کوچک یا بزرگ روی سطح دهانه رحم ظاهر می شود.
سایز این کیستها در علائم و عوارضی که ایجاد می کند، موثر است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نکات مهم درباره اندازه کیست نابوتین و روشهای درمان آنها آشنا کنیم. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله از فهرست زیر استفاده کنید.

کیست نابوتین دهانه رحم چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، غدد دهانه رحم به طور منظم یک مایع مخاط تولید می کنند. گاهی اوقات سلول های اپیتلیال دهانه رحم که این غدد را می پوشانند باعث انسداد مجرای خروجی غده و تجمع مخاط در غدد نابوتین می شوند.

در نتیجه کیست نابوتین (کیست احتباس مخاطی) شکل می گیرد که به شکل برجستگی های زرد یا سفیدی روی دهانه رحم (سرویکس) است. کیست های نابوتین در زنان شایع و معمولاً بی ضرر هستند. این نوع کیستها در هر اندازه ای که باشند خوش خیم هستند و نگران سرطانی بودن آنها نباید باشید.

اهمیت اندازه کیست نابوتین

سایز کیستهای نابوتین به گفته منابع معتبر پزشکی معمولا بین 2 تا 10 میلیمتر است اما در بعضی مواقع می تواند سایز آنها به 4 سانتی متر هم برسد.

علائم و عوارضی که این کیستها ایجاد می کنند و روش درمان آنها بستگی به سایز کیست نابوتین دارد. بنابراین ارزیابی سایز کیست و تغییرات احتمالی در رشد آنها اهمیت دارد.

کیست-نابوتین-دهانه-رحم

برای ارزیابی و درمان کیست نابوتین دهانه رحم می توانید به مطب دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

9 نکته درباره سایز کیست نابوتین

نکات مهم درباره اندازه کیستهای نابوتین عبارتند از:

1- اندازه کیست های نابوتیان به پزشک کمک می کند تاثیر کیست را بر دهانه رحم ارزیابی کند. چون بعضی از کیستها علائم آزاردهنده ای دارند یا بر سلامت دهانه رحم تأثیر می گذارند ولی باعث سرطان دهانه رحم در زنان نمی شوند.

2- کیست های کوچک فقط چند میلی متر قطر دارند و علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند. این نوع کیستها اغلب در طول معاینات لگنی مورد توجه قرار نمی گیرند و نگران کننده نیستند.

3- کیستهای متوسط و بزرگ باید به طور منظم نظارت شوند تا هر گونه رشد یا تغییر آن را بتوان دنبال کرد. اگر کیست به طور قابل توجهی رشد کند، برخلاف کیستهای کوچک به درمان یا ارزیابی بیشتر نیاز دارد.

4- تغییرات هورمونی، التهاب و تفاوت های فردی در آناتومی دهانه رحم می تواند در تغییر اندازه کیست نابوتین موثر باشد.

5- کیست های نابوتیان بزرگ به 3 تا 4 سانتی متر یا بیشتر می رسند و ممکن است معاینات دهانه رحم مثل تست پاپ اسمیر را سخت کنند و علائم آنها آزار دهنده باشد. این سایز از کیست نیاز به درمان دارد.

6- کیست های بزرگ ممکن است عفونی شوند و ترکیدن کیست نابوتین می تواند مایع عفونی را به بافتهای اطراف پخش کند.

7- اگر کیست های متوسط یا بزرگ در حال رشد هستند باید آنها را بیشتر بررسی کرد. چون سرطان آدنوم بدخیم شبیه کیست نابوتین است و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود. البته این نوع سرطان نادر است و باید احتمال آن بررسی شود.

8- درد، ناراحتی، ایجاد مشکل در انجام تست پاپ اسمیر و اختلالی در جریان زایمان طبیعی در زنان باردار از عوارض کیست نابوتین هستند. این عوارض در اثر سایزهای بزرگ این کیست ایجاد می شوند و درمان آنها ضروری است.

9- اکثر کیست های نابوتیان خوش خیم هستند و خطرات جدی برای سلامتی ندارند. اما اگر لازم است چکاپ منظم شوید باید آن را جدی بگیرید.

عوارض-کیست-نابوتین

درمان کیست نابوتین بر اساس اندازه آن

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، بسته به اندازه کیست نابوتین دهانه رحم روش درمان آن متفاوت است. مثلا:

کیست های کوچک: این کیستها معمولا بدون علائم هستند و نیازی به درمان ندارند.

کیست های متوسط: ممکن است این کیستها علائم ایجاد کنند، باعث ناراحتی بیمار شوند و یا رشد کنند. این سایز از کیست باید تحت نظارت قرار بگیرند تا تغییر اندازه آنها زیر نظر پزشک باشد و در صورت نیاز درمان های لازم انجام می شود.

کیست های بزرگ: درد لگن، خونریزی نامنظم واژن و ترشحات غیرعادی آن از علایم کیست نابوتین بزرگ هستند که به مداخلات پزشکی نیاز دارند. به کمک روشهای زیر میتوان این سایز از کیست ها را از بین برد:

  1. آسپیراسیون یا تخلیه مایعات: با سوراخ کردن کیست، مایع آن تخلیه می شود.
  2. الکتروکوتر ابلیشن: با جریان الکتریکی کیست سوزانده شده و از بین می رود.
  3. کرایو تراپی: سلولهای کیست با نیتروژن مایع منجمد و تخریب می شود. البته قبل از این روش باید مطمئن شد که این کیست نابوتین است و آدنوم بدخیم نیست.

برای چکاپ کیستهای متوسط و یا درمان کیستهای بزرگ باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

جهت درمان کیست نابوتین دهانه رحم شما هم می توانید به مطب دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی نهایی

کیستهای نابوتین در دهانه رحم ایجاد می شوند و بر خلاف سرطان دهانه رحم، خوش خیم هستند و نباید نگران آنها باشید. فقط اگر کیستها متوسط با بزرگ باشند باید تحت نظر پزشک باشید چون به ندرت این کیستها رشد می کنند.

یا ممکن است سرطان آدنوم بدخیم باشند که با کیست نابوتین اشتباه گرفته شده اند. برای رفع علائم سایزهای بزرگ این کیست می توانید درمان های لازم را انجام دهید تا علایم آن شما را آزار ندهد.

سوالات متداول

معمولا در مورد کیست نابوتین دهانه رحم سوالات زیر به طور مکرر از دکتر زنان پرسیده می شود:

چه کسانی مستعد کیست نابوتین هستند؟

احتمال بروز این کیست ها در افرادی که در سن بلوغ یا یائسگی هستند، بیشتر است. به علاوه زایمان، التهاب یا عفونت دهانه رحم و آسیب دیدگی های گردن رحم ریسک ابتلا به این نوع کیستها را افزایش می دهد.

آیا کیست نابوتین خطرناک است؟

معمولاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. چون این کیست ها بخشی از تغییرات طبیعی بافت دهانه رحم و خوش خیم هستند.

اگر سوالی درباره اندازه کیست نابوتین دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از کلینیک ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *