آیا عفونت های واژن باعث نازایی می شود؟

تاثیر-عفونت-واژن-بر-باروری-زنان

یکی از شایع ترین بیماریهای دستگاه تناسلی در زنان، بروز انواع عفونت های واژینالی است که هر زنی آن را در طول زندگی خود تجربه می کند. یکی از نگرانی هایی که خانم های جوان در سنین بارداری دارند، این است که این عفونت ها منجر به مشکلات باروری در آنها شود.
در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی را در مورد میزان احتمال عفونت واژن و ناباروری بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

شایع ترین علائم عفونت واژن

رایجترین علائم عفونت واژن در زنان عبارتند از:

  • ترشحات آبکی و غیرعادی به رنگ سبز، زرد یا خاکستری
  • احساس سوزش و خارش
  • درد واژن یا زیر شکم
  • ترشحات واژن با بوی بد

البته رنگ و بوی ترشحات و بافت آن از عفونتی به عفونت دیگر متغییر است و برای تشخیص نوع عفونت و درمان موثر آن باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

آیا عفونت قارچی واژن باعث نازایی میشود؟

عفونت قارچی واژن (عفونت کاندیدا) در اثر قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. این نوع عفونت ها تاثیر منفی بر باروری ندارند و نمی توانند منجر به نازایی در زنان شوند یا در دوران بارداری، خطری برای شما ایجاد کنند.

آیا عفونت قارچی مانع بارداری میشود؟

هر چند عفونتهای کاندیدایی باعث نازایی نمی شوند ولی به یکی از شکل های زیر می توانند باعث تاخیر در باروری شوند:

مقاربت دردناک: عفونت واژن باعث درد موقع نزدیکی و بی میلی جنسی می شود. اگر در دوره تخمک گذاری عفونت داشته باشید، احتمال دارد یکی از فرصتهای نزدیکی و بارداری خود را از دست بدهید.

مشکلات لقاح: عفونت قارچی واژن در اثر بهم خوردن فلور واژن ایجاد می شود. این تغییر فلور (بهم خوردن نسبت قارچهای مفید و مضر واژن)، اسیدیته واژن و غلطت مخاط دهانه رحم را تغییر می دهد. این تغییرات می تواند رسیدن اسپرم ها به تخمک را سخت کند.

بنابراین با درمان این نوع عفونتها می توانید این مشکلات را برطرف کرده و به راحتی باردار شوید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عفونت قارچی با باکتریایی واژن

عفونت-واژن-و-ناباروری-در-زنان

برای درمان انواع عفونتهای واژینالی شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بهره مند شوید. برای رزرو نوبت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

خطرناکترین عفونتهای واژن که باعث نازایی می شود

برخی از عفونتهای واژینالی در صورت عدم درمان یا تداوم آن به مدت طولانی می توانند منجر به نازایی شوند. این عفونتها عبارتند از:

واژینوز باکتریایی

حدود 30% زنان در سنین باروری به نوعی التهاب واژن به نام واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند. این عفونت در اثر رشد بیش از حد باکتریهای بی هوازی مثل «گاردنلا» در واژن ایجاد می شود. علت 10% از عفونتهای لوله رحم (فالوپ) و مشکلات ناباروری مربوط به واژینوز باکتریایی است.

بیماری های التهابی لگن

بیماریهای التهابی مزمن در دستگاه تناسلی مثل آندومتریت مزمن (التهاب پوشش داخلی رحم) یا التهاب لگن (PID) علت 35% از ناباروری های زنان است که در اثر انتقال باکتریهای بیماری زای واژن به رحم ایجاد می شوند.

عفونت های مقاربتی

عفونت های کلامیدیایی و سوزاک (گونورآ) از جمله عفونتهایی هستند که با رابطه جنسی منتقل می شوند. این عفونتها خطرناکترین عفونتهای واژن هستند که با سرایت به رحم و لوله فالوپ باعث ایجاد زخم، آبسه، چسبندگی رحم، انسداد لوله های فالوپ و نازایی در زنان می شوند.

بیشتر این عفونتها با ایجاد آتروفی واژن (شکننده شدن دیواره های واژن) ریسک ابتلا به HIV را بیشتر کرده و با کاهش مخاط واژن، حرکت اسپرم ها به سمت رحم را سخت تر می کنند. پس این نوع عفونتها می توانند باعث تاخیر در باروری شوند.

عفونتهای واژینالی چطور باعث نازایی می شوند؟

التهاب های دستگاه تناسلی که ناشی از عفونت های واژینالی است، می تواند به یکی از روشهای زیر باعث ناباروری در زنان شود:

  • هدف قرار دادن آنتی ژنهای اسپرم (ممانعت از لقاح)
  • ایجاد سموم باکتریایی (از بین رفتن اسپرم ها)
  • افزایش ریسک عفونتهای مقاربتی (که خطرناکترین نوع عفونتها برای باروری هستند)

عفونت های مقاربتی (منتقله جنسی) مثل عفونت های کلامیدیایی که دهانه رحم را آلوده می کند، با گسترش به رحم و لگن می تواند در 10 تا 20 درصد از زنان منجر به نازایی شود.

رایجترین-علل-ناباروری-در-زنان

آیا با وجود عفونت میتوان باردار شد؟

کسانی که دچار عفونت های قارچی یا مقاربتی هستند، می توانند بعد از درمان عفونت، اقدام به بارداری کنند. چون این عفونتها حتی در صورتی که به لوله های فالوپ صدمه نزند یا چسبندگی ایجاد نکنند، با تغییر فلور و PH واژن می توانند مانع رسیدن اسپرم ها به تخمک شوند.

این مسئله به خصوص در مورد عفونتهای مکرر و مقاوم به درمان اتفاق می افتد. اگر عفونتی دارید که با هیچ دارویی بهبود پیدا نمی کند، قبل از اقدام به بارداری باید عفونت را درمان و فلور واژن را متعادل کنید.

روشهای درمان عفونت های واژن

برای درمان عفونتهای واژینالی مهم است که نوع آن به درستی تشخیص داده شود. بر اساس نوع عفونت، درمان با داروهایی مثل پنی سیلین، مترونیدازول و … شروع می شود. در اکثر مواقع لازم است عفونت هر دو شریک جنسی درمان شود.

تنها روش درمان عفونتهایی که مقاوم به درمان و مکرر (بیش از 4 بار در سال) هستند نیز 2 تا 3 جلسه لیزر واژن است.

برای درمان عفونتهای مقاربتی و رفع مشکلات نازایی ناشی از این عفونتها مثل چسبندگی های رحمی و لوله فالوپ، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ عفونت واژن و نازایی

اغلب خانم های جوان در مورد عفونت واژن و نازایی سوالات زیر را از خانم دکتر جوانمرد خوشدل می پرسند:

عفونت های واژن در بارداری چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

عفونت واژن در بارداری اگر از نوع واژینوز باکتریایی یا کلامیدیایی باشد در موارد نادری می تواند باعث زایمان زودرس شده و یا به جنین منتقل شود. پس حتما باید برای درمان آن در بارداری اقدام کنید.

آیا عفونت مانع تخمک گذاری می شود؟

خیر. تخمک گذاری تحت تاثیر هورمون های تخمدان انجام شده و عفونت تاثیری بر آن ندارد.

آیا عفونت قارچی باعث چسبندگی رحم می شود؟

خیر. عفونت های ناشی از کاندیدا آلبیکنس به قسمتهای بالای واژن نفوذ نمی کنند که باعث چسبندگی شوند. اما عفونتهای مقاربتی می توانند چنین مشکلی ایجاد کنند.

اگر سوالی درباره عفونت واژن و نازایی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

3.8/5 - (10 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *