چسبندگی رحم چیست: علت، علائم و عوارض آن

چسبندگی رحم

زمانی که دیواره داخلی رحم یا همان لایه آندومتر رحم به هم می چسبد، عارضه ای به نام چسبندگی رحم یا سندروم آشرمن ایجاد می شود. زنانی که به سندروم آشرمن مبتلا هستند، اغلب به دلیل مشکلات قاعدگی یا باروری به پزشک مراجعه می کنند. ما در این مقاله به طور مفصل به علائم، علل و عوارض چسبندگی رحم در زنان پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم سندروم آشرمن

خانمهایی که چسبندگی رحم دارند معمولا از دردهای مبهم شکمی یا لگنی در طول قاعدگی شکایت دارند. از دیگر علائم چسبندگی رحم می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • پریود نشدن
  • هیپومینوره یا کم شدن حجم خون پریودی
  • قاعدگی های دردناک

البته ممکن است سندروم آشرمن در بعضی از بانوان بدون علامت باشد. حتی این افراد مشکلات قاعدگی نامنظم نداشته و پریودشان کاملا عادی است. این مورد بیشتر در چسبندگی های خفیف رحم دیده می شود.

درجات چسبندگی رحم

چسبندگی هایی که داخل رحم ایجاد می شوند درجات مختلفی دارند. بر این اساس، انواع چسبندگی رحم عبارت است از:

  • چسبندگی خفیف: در این درجه، چسبندگی در کمتر از یک سوم رحم رخ می دهد. چسبندگی خفیف رحم مشکلی برای قاعدگی فرد ایجاد نمی کند.
  • چسبندگی متوسط: این نوع از چسبندگی، دو سوم رحم را درگیر می کند و از علائم آن قاعدگی های کم خون یا آمنوره است.
  • چسبندگی شدید: در این درجه از چسبندگی، تمام رحم به هم می چسبد و پریودی شخص کاملا متوقف می شود.

علت چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی آندومتر می تواند دلایل ژنتیکی و ارثی داشته باشد. اما به گفته دکتر منیژه جوانمرد، متخصص زنان علت اصلی چسبندگی رحم، بروز هر زخم و آسیب به لایه آندومتر یا پوشش داخلی رحم است. عوامل زیر در بروز آسیب به این لایه موثرند:

  • هر نوع التهاب یا عفونتی در رحم
  • ترومای ناشی از کورتاژ
  • زخم ناشی از جراحی های لگنی مثل درمان فیبروم، اندومتریوز، آپاندیس، جراحی های روده، …
  • خونریزی غیرطبیعی در رحم (آهن موجود در خون باعث چسبندگی لایه داخلی رحم می شود)
  • عفونت ناشی از گذاشتن آیودی برای پیشگیری از بارداری
  • بیوپسی یا نمونه برداری از آندومتر

سزارین، خونریزی شدید یا جفت دفع نشده بعد از زایمان و سقط جنین از مشکلات زایمانی هستند که باعث ایجاد زخم و چسبندگی در لایه آندومتر رحم می شوند.

علت چسبندگی رحم

چسبندگی داخل رحمی چه عوارضی دارد؟

خانم هایی که به سندروم آشرمن مبتلا هستند، به جز اختلالات قاعدگی به عوارض دیگری نیز دچار می شوند. مشکلات زیر از عوارض چسبندگی رحم در زنان هستند:

  • سقط جنین مکرر در صورت حاملگی
  • ناباروری
  • نازایی
  • افزایش ریسک ابتلا به آندومتریوز
  • مشکلات رشدی جنین درون رحم
  • اختلال در لانه گزینی جفت

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، خانم هایی که چسبندگی رحم در آنها علائمی ایجاد نمی کند، با بروز این عوارض به پزشک مراجعه و چسبندگی رحم آنها تشخیص داده می شود.

برای تشخیص و درمان سندورم آشرمن یا چسبندگی رحم می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، زایمان و نازایی در شرق تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

روشهای تشخیص سندرم اشرمن

روش اصلی و دقیق ترین روش تشخیص چسبندگی داخل رحمی، عمل هیسترسکوپی رحم است که به کمک آن می توان داخل رحم را مشاهده کرد. همچنین ممکن است پزشک به کمک روشهای زیر این عارضه را تشخیص دهد:

  • تشخیص چسبندگی رحم با سونوگرافی رحم
  • عکس رنگی از رحم (یک روش خاص اشعه ایکس به نام HSG)
  • عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی و هسیترسکوپی عملهای سرپایی هستند که هم برای تشخیص و هم برای درمان چسبندگی رحم به کار می روند. بعد از تشخیص عارضه و شدت آن با روشهای بالا، پزشک می تواند روش درمانی مناسب را برایتان تجویز کند.

تشخیص سندرم آشرمن

آیا چسبندگی آندومتر قابل درمان است؟

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان، همزمان با تشخیص چسبندگی به کمک لاپاراسکوپی یا عمل هیسترسکوپی رحم می توان بافتهای درگیر داخل رحم را با ابزارهای پزشکی و قیچی آزاد کرد. برای اطمینان از عدم چسبندگی مجدد، معمولا از از روشهای زیر استفاده می شود:

  • یک دوره هورمون تراپی
  • آیودی گذاری
  • گذاشتن بالن رحمی در داخل رحم به مدت 7 تا 10 روز
  • گذاشتن یک نوع سوند پلاستیکی مخصوص در رحم
  • تجویز داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی

این روشها مانع از چسبندگی مجدد شده و به رحم فرصت ترمیم می دهند.

مراقبتهای بعد از عمل چسبندگی رحم

بعد از عمل هیستروسکوپی باید یک دوره قرصهای پیشگیری از بارداری که دارای استروژن و پروژسترون هستند، استفاده کنید تا رحم بهبود یابد. همچنین برای جلوگیری از عفونت باید آنتی بیوتیک های تجویزی را به موقع مصرف کنید.

مراقبتهای بعداز عمل آشرمن

بهترین جراح لاپاراسکوپی و هیسترسکوپی زنان

در صورتی که مشکل چسبندگی رحم دارید برای جلوگیری از ایجاد زخم های بعدی در قسمتهای دیگر دستگاه تولید مثلی خود، باید به بهترین جراح هیسترسکوپی یا لاپاراسکوپی مراجعه کنید. جراحی که در زمینه این جراحی ها مهارت و تجربه بالایی دارد، می تواند شانس باروری تان بعد از درمان چسبندگی را بیشتر کند.
می توانید این جراحی را در تهران توسط خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان انجام دهید. ایشان در زمینه این جراحی ها دارای سالها تجربه موفق بوده و از بهترین متخصص زنان در تهرانپارس هستند.

خانم دکتر جوانمرد به عنوان یکی از بهترین متخصصان زنان، زایمان و نازایی در شرق تهران هستند. برای انجام جراحی هیسترسکوپی چسبندگی رحم خود می توانید به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج در مورد چسبندگی داخل رحم خانمها

زنانی که دچار سندروم آشرمن هستند، معمولا از خانم دکتر جوانمرد خوشدل، سوالات زیر را درباره عوارض و درمان سندروم آشرمن می پرسند که در زیر به همراه جواب آنها آمده است:

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟

بعد از درمان چسبندگی های خفیف تا متوسط، تا ۸۰ درصد احتمال بارداری بالا است. اما در چسبندگی داخل رحمی شدید اگر آسیب به آندومتر زیاد باشد، ۲۰ تا ۴۰ درصد احتمال بارداری بعد از درمان وجود دارد.

عوارض بارداری با چسبندگی رحم چیست؟

احتمال سقط جنین وجود دارد. به علاوه، چون رحم فضای کافی ندارد، جنین با محدودیت های رشدی مواجه می شود. بهتر است اول چسبندگی را درمان کنید.

درمان سندرم آشرمن با هیستروسکوپی چه عوارضی دارد؟

ممکن است در حاملگی بعدی دچار مشکلاتی مثل زایمان زودرس، خونریزی در سه ماه سوم بارداری و یا اتصال غیرطبیعی جفت به آندومتر شوید.

علت چسبندگی رحم بعد از سزارین چیست؟

جای زخم ناشی از زایمان سزارین یا بخیه هایی که برای جلوگیری از خونریزی در سزارین زده شده، می تواند باعث ایجاد چسبندگی داخل رحمی در مادران شوند.

برای پیشگیری از سندروم اشرمن راهی هست؟

تا حدی می توانید با جلوگیری از عفونت های لگنی و مصرف دارو برای سقط جنین به جای کورتاژ از این مشکل جلوگیری کنید. همچنین برای عمل های جراحی لگنی، در صورت امکان، اگر جراحی بسته انجام شود، بهتر است.

عمل هیسترسکوپی برای چسبندگی رحم درد دارد؟

نه. این جراحی سرپایی است و همیشه در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود برای همین درد ندارید.

برای درمان چسبندگی آندومتر، هسیترسکوپی بهتر است یا لاپاراسکوپی؟

هر دو خوب هستند ولی هیستروسکوپی مرسوم تر است. این جراحی ها بسته هستند و احتمال ایجاد زخم در دستگاه تناسلی و چسبندگی بعد از عمل با این روشها بسیار کمتر از جراحی های باز است.

آیا IUD می تواند باعث چسبندگی داخلی رحم شود؟

هنوز اطلاع دقیقی نداریم که آیا IUD خودبخود باعث چسبندگی می شود یا نه. اما از این دستگاه برای جلوگیری از چسبندگی مجدد استفاده می کنیم. از طرفی اگر آیودی باعث عفونت رحم شود، می تواند چسبندگی ایجاد کند.

می توانم بعد از هیسترسکوپی باردار شوم؟

بله. تحقیقات نشان داده حتی این جراحی، احتمال سقط جنین را در بارداری بعدی کمتر می کند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان چسبندگی رحم با عمل هیسترسکوپی یا لاپاراسکوپی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را مطرح کنید. در اسرع وقت خانم دکتر جوانمرد به سوالات شما در این مورد پاسخ می دهند.

4.2/5 - (11 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *