زایمان طبیعی بدون درد با بیحسی اپیدورال

زایمان طبیعی با اپیدورال

زمانی که صحبت از درد می شود هیچ دردی را بیش از درد زایمان طبیعی نمی‌دانند و این مسئله باعث شده مادران باردار بیشتر به عمل سزارین تمایل داشته باشند و زایمان طبیعی را انتخاب نمی‌کنند. زمانی که زایمان طبیعی امکان پذیر باشد پزشکان عمل سزارین را به مادران باردار توصیه نمی‌کنند و مادران را به زایمان طبیعی تشویق می‌کنند. مزایا و اهمیت زایمان طبیعی به حدی است که پزشکان در حال حاضر به مادران باردار توصیه می‌کنند به جای سزارین، زایمان طبیعی بدون درد را انتخاب کنند تا علاوه بر استفاده از مزایای زایمان طبیعی از درد زایمان هم در امن باشند.  در این مقاله به زایمان طبیعی بدون درد می پردازیم. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زایمان طبیعی چیست؟

یکی از بهترین روش‌های زایمان، زایمان طبیعی است که در آن اجازه می‌دهیم طبیعت کار خودش را انجام دهد و درد زایمان و تولد نوزاد به‌طور طبیعی و در زمان خاص خودش اتفاق بیفتد. زایمان طبیعی سه مرحله دارد:

در مرحله اول که طولانی‌ترین مرحله است و حدود 12 ساعت برای اولین زایمان و حدود 6 ساعت برای زایمان‌های بعدی طول می‌کشد با انقباض‌های رحم شروع می‌شود و کم‌کم انقباض‌ها شدیدتر، طولانی‌تر و زمان انقباض‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند تا دهانه رحم کاملاً باز شود.

در مرحله دوم که 30 دقیقه و یا حتی 2 ساعت برای زایمان‌های مشکل طول می‌کشد، زمانی شروع می‌شود که دهانه رحم به‌اندازه 10 سانتیمتر باز شده باشد. در این مرحله ناحیه تناسلی ضدعفونی می‌شود و روی شکم و پاها پارچه استریل می‌گذارند و پزشک یا ماما از مادر می‌خواهد به پایین زور بزند تا به نوزاد کمک کند از رحم خارج شود. این مرحله دردناک‌ترین مرحله زایمان است.

مرحله سوم و پایانی زایمان هم خروج جفت است. بعد از تولد نوزاد انقباض‌های رحم تمام می‌شود اما بعد از چند دقیقه، دوباره انقباض‌ها شروع می‌شود تا جفت از دیواره رحم کنده شود و از بدن مادر خارج شود. جفت در دوران جنینی از طریق بند ناف به جنین وصل می‌شود و جنین را به دیواره رحم متصل می‌کند.

درد زایمان طبیعی

آشنایی با زایمان طبیعی بدون درد

درد زایمان برای بعضی مادران بسیار دردناک و غیرقابل‌تحمل است و مادر کنترل خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل تعداد مادرانی که سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می‌دهند بسیار زیاد شده است. درحالی‌که زایمان طبیعی فواید و مزیت‌های بیشتری نسبت به سزارین دارد. برای تشویق مادران به زایمان طبیعی، پزشکان از داروهای بی‌حسی استفاده می‌کنند که درد کمر به پایین را هنگام زایمان بسیار کاهش می‌دهد. به چنین روشی زایمان طبیعی بدون درد می‌گویند. در زایمان طبیعی بدون درد، داروی بی‌حسی با یک لوله‌ی نازک از طریق یک سوزن توخالی که قبلاً وارد استخوان‌های کوچک ستون فقرات شده به بخش خاصی از نخاع مادر تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید:تکنیک های کاهش درد زایمان طبیعی

زایمان طبیعی با بی‌حسی اپیدورال

یکی از داروهای بی‌حسی که زیاد در زایمان‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد بی‌حسی اپیدورال است. این دارو به همان روشی که در بالا گفته شد وارد نخاع مادر می‌شود و درد زایمان را کمتر می‌کند ولی این‌طور نیست که مادر هیچ دردی احساس نکند. اپیدورال از دسته داروهای لیدوکایین است و با معمولاً با داروهای مسکن مخلوط و تزریق می‌شود.

بی حسی اپیدورال

اگر شما هم دوست دارید زایمان طبیعی داشته باشید اما از درد زایمان طبیعی می ترسید، بهتر است زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال را امتحان کنید. خانم دکتر جوانمرد با انجام بیش از صد زایمان با بیحسی تخصص ویژه ای در این زمینه دارند. پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

مقایسه زایمان طبیعی بدون درد با زایمان سزارین

همیشه گفته‌شده که زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد بهتر از عمل سزارین است اما بزرگ‌ترین مشکل زایمان‌های طبیعی، درد زایمان است که پزشکان برای رفع این مشکل و تشویق مادران به زایمان طبیعی و استفاده از مزیت‌های آن، از داروهای بی‌حسی مثل اپیدورال به‌عنوان مطمئن‌ترین راه برای انجام زایمان طبیعی بدون درد استفاده می‌کنند. اگر این روش به‌درستی و توسط پزشک یا مامای ماهر انجام شود زایمان طبیعی بدون درد، بهترین کیفیت و کمترین عارضه را دارد و مادر موقع زایمان درد زیادی احساس نمی‌کند.

با این وجود پزشکان در مواردی مثل دو یا چند قلو بودن نوزادان، ایدز، بیماری‌های تناسلی، دیابت یا فشارخون بالا و یا بیماری‌هایی که احتمال انتقال آنها به نوزادان وجود دارد یا به هر دلیل دیگری که زایمان طبیعی را پرخطر می‌کند، عمل سزارین را توصیه می‌کنند.

هرچند سزارین در اغلب مواقع یک جراحی بی‌خطر است اما در مقایسه با زایمان طبیعی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین عمل سزارین و زایمان طبیعی می‌توان به دو برابر بودن خونریزی، عفونت‌های رحمی، چسبندگی‌های جفت، چسبندگی‌های داخل شکمی، دردهای مزمن مدت پارگی مثانه، لخته شدن خون در رگ، باز شدن محل عمل، نارس بودن نوزاد، عوارض ریوی مادر حین سزارین اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد عمل سزارین

در ریکاوری نیز بین مادرانی که سزارین انجام می‌دهند و آنهایی که زایمان طبیعی دارند تفاوت‌هایی وجود دارد. ریکاوری در زایمان طبیعی راحت‌تر و سریع‌تر از سزارین است و مادر زودتر می‌تواند بهبود پیدا کند و فردای زایمان می‌تواند سرپا باشد و بدود اما زنانی که سزارین کرده‌اند مدت زیادی طول می‌کشد تا بتوانند سریع راه بروند یا بدوند و نمی‌توانند به مدت دو هفته بعد از عمل کارهای ساده روزانه را به تنهایی انجام دهند و از نوزاد مراقب کنند و نیاز دارند دیگران تمام کارهای آن‌ها را انجام دهند.

عوارض زایمان طبیعی با بی‌حسی اپیدورال

زنانی که برای زایمان طبیعی از بی‌حسی اپیدورال استفاده می‌کنند از هر 8 نفر یک نفر ممکن است کاملاً بی‌حس نشود و تا حدی درد زایمان را حس کند. مهمترین عوارض اپیدورال در زایمان عبارتند از:

حالت تهوع و کمردرد

کمردرد، سختی تنفس، احساس خارش نه‌چندان شدید به‌خصوص در ناحیه صورت، احساس لرزش، احتمال تب، احساس ضعف و سنگینی در پاها و نیاز به ماندن در رختخواب، داشتن حالت تهوع و استفراغ از عوارض استفاده از اپیدورال است که در بعضی از افراد ممکن است اتفاق بیفتد.

نشت مایع نخاعی

گاهی اوقات هنگام استفاده از بی‌حسی اپیدورال ممکن است سوزن به کیسه‌های اطراف ستون فقرات آسیب بزند و مایع آن نشت کند. نشت مایع باعث سردردهای شدید در مادر می‌شود و این سردردها برای چند روز ادامه دارند. اگر در زمان قرارگرفتن سوزن در نخاع، کمتر تکان بخورید احتمال نشت مایع نخاع و سردرد کمتر می‌شود.

بی اختیاری ادراری

مشکل دیگر این روش این است که چون ماده بی‌حسی وارد بدن می‌شود ممکن است برای ادرار نیاز به سوند یا لگن داشته باشید.

سوند ادرار در زایمان

طول کشیدن زایمان

همچنین در مرحله دوم زایمان که نوزاد باید با فشار مادر به دنیا بیاید اگر زایمان طبیعی بدون درد و با بی‌حسی اپیدورال انجام شود ممکن است به دنیا آمدن نوزاد زیاد طول بکشد چون مادر احساس درد ندارد و برای فشار دادن عجله نمی‌کند. در چنین شرایطی، پزشک یا ماما از مادر باردار می‌خواهد تا با زور زدن به پایین نوزاد را به دنیا بیاورد.

کم شدن ضربان قلب نوزاد

عوارض دیگر استفاده از بی‌حسی اپیدورال بر نوزاد این است که احتمال دارد موقتاً ضربان قلب کودک را کم می‌کند و باعث می‌شود فشارخون و جریان خون کودک افت کند؛ بنابراین پزشکان معمولاً با تزریق مایعات از طریق سرم، کنترل مکرر فشارخون و نظارت مستمر جنین این مشکل را برطرف می‌کنند. به دلیل اینکه بی‌حسی اپیدورال می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد، فشارخون مادر هم از زمان شروع تزریق بی‌حسی اپیدورال تا بعد از زایمان مرتب کنترل می‌شود.

مزایای زایمان طبیعی با بی‌حسی اپیدورال

استفاده از بی‌حسی اپیدورال در زایمان طبیعی بدون درد می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. از جمله:

1- هدف اصلی استفاده از بی‌حسی اپیدورال، کاهش درد در حین زایمان طبیعی است.

2- در زایمان طبیعی بدون درد اگر به‌جای مسکن از اپیدورال استفاده شود فقط مقدار کمی از بی‌حسی از طریق جفت به نوزاد منتقل می‌شود.

3- مادرانی که فشارخون بالا دارند و در زایمان طبیعی با مشکل روبه‌رو می‌شوند برای کاهش فشارخون می‌توانند از بی‌حسی اپیدورال برای زایمان طبیعی استفاده کنند.

4- هنگام استفاده از این دارو مادر کاملاً بی‌هوش نیست و می‌تواند به‌خوبی در زایمان همکاری کرده و انقباض‌های رحم و لحظه تولد نوزاد را کاملاً حس کند.

5- اگر در حین زایمان نیاز به سزارین باشد استفاده از اپیدورال کمک می‌کند مادر بعد از سزارین درد کمتری را تحمل کند.

داشتن یک زایمان خوب و موفقیت آمیز تا حد زیادی به پزشک شما بستگی دارد. اگر شما هم قصد انجام زایمان طبیعی بدون درد را دارید بهتر است با خانم دکتر جوانمرد تماس بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

نکات نهایی در مورد زایمان بدون درد با اپیدورال

اگر در زایمان طبیعی بدون درد از بی‌حسی اپیدورال استفاده می‌شود باید به موارد زیر توجه کرد:

1- در صورت اشتباه متخصص بیهوشی، مادر پس از زایمان به آسیب‌های عصبی دائمی دچار می‌شود.

2- در مواردی که مادر دارای جوش چرکی شدید در محل تزریق اپیدورال، عفونت خونی، اختلال در انعقاد خون، عفونت پوستی در ناحیه کمر به دلیل وارد شدن سوزن، سابقه حساسیت به داروهای بی‌حسی ناحیه‌ای و پایین بودن فشارخون به دلیل خونریزی یا مشکلات دیگر است، استفاده از بی‌حسی اپیدورال ممنوع است. همچنین، درصورتی‌که مادر مبتلا به دیسک کمر و یا بیماری‌ام اس باشد نیز نمی‌تواند از این روش زایمان استفاده کند.

3- استفاده از بی‌حسی اپیدورال برای مادرانی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود.

4- در مورد اینکه بی‌حسی اپیدورال روی توانایی کودک در تغذیه با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد تأثیر دارد یا نه، اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد. برخی از پزشکان معتقدند استفاده از بی‌حسی اپیدورال گرفتن پستان مادر توسط کودک را مشکل می‌کند و بعضی دیگر معتقدند چنین چیزی مبنای علمی ندارد.

بیشتر بخوانید: چه مدت پس از زایمان می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

امیدواریم در این مقاله تمام سوالات شما را در مورد زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال پاسخ داده باشیم. سوالی در این مورد هست در بخش نظرات زیر مقاله مطرح کنید.

3.4/5 - (12 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *