پمپ درد در زایمان طبیعی چه مزایایی دارد + روش استفاده

پمپ درد در زایمان طبیعی

شما تنها مادری نیستید که از درد زایمان واهمه داشته باشد! احتمالا هر کدام از شماها در مورد زایمان طبیعی و دردهای آن، داستان هایی شنیده اید! اما حقیقت این است که میزان درد زایمان و تحمل افراد در مقابل این درد با هم متفاوت است. زایمان طبیعی برای بعضی از زنان با درد بیشتری همراه است، بنابراین ممکن است حتی داروهای مسکن برایشان کافی نباشد! در چنین مواقعی از پمپ درد برای کاهش درد استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد پمپ درد در زایمان طبیعی، نحوه استفاده، مزایا و عوارض آن صحبت کنیم. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پمپ درد چیست؟

زایمان طبیعی همیشه برای افراد با درد ناراحت کننده و شدیدی همراه بوده است. استفاده از قرص های مسکنی که پزشک برایتان تجویز می کند همیشه نمی تواند به خوبی دردهای بعد از عمل را تسکین دهد. پمپ درد دستگاه قابل حملی است که برای تزریق انواع داروها به بیمار استفاده می شود و باعث می‌شود که او پس از زایمان درد کمتری داشته باشد.
اکثرا برای تسکین درد بعد از زایمان از مسکن های معمولی استفاده می شود. اما با وجود پمپ درد دیگر نیازی به تزریق یا مصرف مجدد دارو نیست و این داروها از طریق پمپ به طور متوالی وارد بدن مادر می شوند.

پمپ درد به کجا وصل می شود؟

برای استفاده از پمپ درد و وصل کردن آن به بدن مادر از دو روش استفاده می شود:

  • در روش اول بعد از اینکه فرد بیهوش شود و قبل از اینکه جراحی شروع شود، به کمک بی حسی اپیدورال پمپ به بدن وصل می شود. این روش معمولا رایج تر است و در اکثر مواقع به همین طریق پمپ را به بدن بیمار وصل می‌کنند.
  • اما در روش دوم، زمانی که زایمان طبیعی تمام شد و فرد هنوز به هوش نیامده، پمپ وصل و تزریق انجام می شود.

 در هر دو روش زمانی که بیمار از حالت بیهوشی خارج شد درد کمی دارد یا حتی اصلا درد نداشته باشد.

نحوه استفاده از پمپ درد

پمپ درد در زایمان طبیعی چگونه عمل می کند؟

داروهای مسکنی که به صورت خوراکی یا تزریقی برای فرد تجویز می شود ممکن است گاهی فراموش شود یا حتی سر وقت استفاده نشود و به همین دلیل هم تاثیر چندانی در کاهش درد نداشته باشند. در حالی که عملکرد طبیعی پمپ درد به این صورت است که دارو در زمان تعیین شده (مثلا 24 ساعت یکبار) به داخل رگ بیمار تزریق می شود.
پمپ درد معمولا دو نوع است. یک نوع آن الکترونیکی است که در مراکز درمانی و بیمارستان ها استفاده می شود. این دستگاه شامل یک پمپ و کیسه نگهدارنده است که مقداری از دارو را در زمان لازم به بیمار تزریق می کنند. نوع دوم این پمپ ها، مکانیکی و یکبار مصرف هستند. پزشک با توجه به میزان درد بیمار، یکی از این دو نوع روش را در نظر می گیرد.

بیشتر بخوانید:تکنیک های کاهش درد زایمان طبیعی

مزایای استفاده از پمپ درد در زایمان طبیعی

پمپ درد با ویژگی و مزایای همراه است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • در این روش بیمار می تواند هر زمان که درد شدیدی دارد با فشردن یک دکمه در پمپ مقدار بیشتری از دارو را وارد بدن خود کند. در صورتی که در تزریق های معمولی لازم است پرستار هر چند ساعت یکبار برای شما مسکن تزریق کند.
  • در این روش به مقدار ثابت و مشخصی مسکن وجود دارد و دوز دارو در خون به هیچ عنوان به صفر نمی رسد.
  • بیماران به دلیل اینکه درد کمتری دارند سریعتر از بیمارستان ترخیص می شوند و در نتیجه زمان بستری و هزینه بیمارستان هم کمتر می شود.
  • زنانی که پس از زایمان طبیعی از پمپ درد استفاده می کنند، خواب راحت تر و بهتری دارند.
  • استفاده از پمپ درد باعث می شود که زنان پس از زایمان کمتر عوارض تنفسی داشته باشند و عملکرد روده آنان بهتر است.
  • زمانی که مادر درد کمتری داشته باشد متقابلا استرس کمتری هم خواهد داشت و این مسئله احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کم می کند.

مزایای پمپ درد در زایمان طبیعی

هزینه پمپ درد زایمان طبیعی چقدر است؟

پمپ درد نسبت به نوع دیگری از مسکن ها هزینه بالاتری دارد. این تصمیم خود بیمار است که بعد از زایمان طبیعی و یا حتی عمل سزارین از تزریق مسکن های معمولی استفاده کند یا پمپ درد. پمپ درد برای بیمار روش بهتری است و مسلما فرد هیچگونه دردی احساس نمی کند. اما در داروهای مسکن، پس از اینکه تاثیر دارو از بین برود دوز بعدی برای بیمار تجویز می‌شود. پزشک موظف است در این زمینه آگاهی لازم را به مادر بدهد و انتخاب استفاده از پمپ درد را به عهده خود بیمار بگذارد.

اگر در دوران بارداری هستید و نگرانی های زیادی در مورد درد زایمان طبیعی دارید و یا اینکه در مورد عوارض، هزینه ها و حتی نحوه عملکرد پمپ درد در زایمان طبیعی سوالی دارید، می‌توانید به دکتر جوانمرد مراجعه نمایید. برای گرفتن نوبت و وقت مشاوره می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عوارض پمپ درد در زایمان طبیعی

با توجه به دارویی که در پمپ درد استفاده می شود، آیا می توان گفت که این روش عوارضی دارد یا خیر؟! در مواردی که پزشک از داروهای مسکن قوی استفاده کند احتمالا ممکن است برای فرد عوارض خاصی داشته باشد که این مربوط به دستگاه نیست و مرتبط با نوع و دوز داروهای استفاده شده در پمپ است. یکی از داروهایی که در پمپ درد زایمان استفاده می شود داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی است.
نوع دیگر داروها، مسکن‌های مخدر است که با توجه به شدت درد بیمار برای او تجویز می شود. داروی ضدتهوع هم از جمله داروهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد چون به صورت مستقیم وارد خون می‌شوند. بنابراین پمپ درد عوارضی ندارد فقط ممکن است بعضی از داورهای تجویز شده توسط پزشک برای فرد عوارض خاصی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: چه مدت بعد از زایمان می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

عوارض پمپ درد در زایمان طبیعی

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده مهمترین مزیت پمپ درد در زایمان طبیعی، کاهش درد است. اگر مادر بعد از زایمان درد کمتری داشته باشد، راحت تر می تواند بنشیند، بلند شود و حتی به راحتی از کودک‌اش مراقبت کند. استفاده از پمپ درد در زایمان طبیعی روشی است که در تمام کشورها توصیه می شود، چرا که درد پس از زایمان می تواند مشکلاتی برای مادر و جنین به وجود آورد. اما گاهی مواقع ممکن است با توجه به شرایط بیمار، پزشک از روش های دیگری مثل شیاف دیکلوفناک و تزریق استامینوفن استفاده کند.

اگر سوالی در مورد پمپ درد، مزایا و عوارض آن دارید حتما در بخش نظرات زیر همین مقاله بپرسید.

3.1/5 - (12 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *