درد زایمان طبیعی چقدر است و چطور آن را کم کنیم؟

درد-زایمان-طبیعی

ترس از درد زایمان طبیعی باعث شده در دهه‌های اخیر، بیشتر مادران تمایل به زایمان سزارین داشته باشند و از مزایای زایمان طبیعی محروم شوند. به همین دلیل به طور گسترده، امروزه از روشهایی استفاده می شود که درد زایمان را به روشهای مختلف کاهش می دهند.
در این مقاله همراه ما باشید تا خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان شما را با روش هایی برای کاهش درد زایمان بدون دارو و با دارو آشنا کنند. برای دسترسی سریعتر به مطالب این مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سطح درد زایمان طبیعی چقدر است؟

درد زایمان به دلیل انقباضات عضلات رحم، باز شدن دهانه رحم، کشش کانال زایمانی و فشار سر نوزاد به مثانه و روده ها ایجاد می شود. این دردها شدید ولی در حد تحمل مادر هستند. سطح درد به دلیل زیر بین مادران متفاوت و از یک زایمان تا زایمان دیگر متغیر است:

  • اندازه نوزاد
  • بریچ بودن یا نبودن موقعیت نوزاد در رحم
  • سرعت زایمان
  • عوامل ژنتیک
  • سطح استرس مادر
  • آستانه درد و توانایی تحمل درد

درد زایمان طبیعی ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. البته بعد از تولد نوزاد هم به مدت 30 دقیقه درد جفت را باید تحمل کنید که خفیف تر از درد زایمان است و به دلیل پرت شدن حواستان به نوزاد چندان متوجه آن نمی شوید.

مزایای-زایمان-طبیعی

راههای کاهش درد زایمان طبیعی بدون دارو

موارد زیر، روش هایی برای کاهش درد زایمان طبیعی هستند که با کمک آنها می توانید بدون مصرف هیچ نوع دارو یا مواد شیمیایی دردتان را تسکین دهید:

  • تنفس شکمی و عمیق (بهترین تکنیک تنفسی برای آرام کردن ذهن و کاهش درد)
  • آب درمانی یا حمام آب گرم (ولی نباید به مدت طولانی در حمام یا وان آب بمانید)
  • شل کردن لگن و شکم با ورزشهایی مثل یوگا یا استفاده از توپ های زایمان
  • انجام تمرینات کگل در طول بارداری
  • مالیدن روغنهایی مثل روغن مریم گلی، اسطوخودوس و یاس روی شکم و ناحیۀ تناسلی (با تایید پزشک)
  • گذاشتن کیسه آب گرم روی شکم، کمر، پرینه (ناحیه بین مقعد و مدخل واژن) و کشاله رانها برای کاهش انقباضات و درد زایمان
  • گوش دادن به موسیقی آرامبخش
  • طب سوزنی
  • تغییر وضعیت و تحرک (برای کاهش تنش عضلات)
  • استفاده از تکنیکهایی برای تسکین درد مثل تکنیک لاماز (ریلکسیشن، تکنیک تنفس، ماساژ و پرت کردن حواس)، تکنیک تجسم یا تکنیک برادلی (تنفس عمیق، تغذیه سالم، ورزش و ریلکس کردن)
  • ماساژ با روغن (البته در بعضی افراد باعث درد و تحریک بیشتر می شود)

اما اگر به دنبال روشهایی هستید که سریعتر و بیشتر به کاهش درد زایمان طبیعی کمک کند، می توانید روشهای پزشکی را امتحان کنید.

شما هم برای کاهش درد زایمان طبیعی خود می توانید از مشاوره با دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت مشاوره یا زایمان طبیعی بدون درد در تهران با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

4 روش زایمان طبیعی بدون درد

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، روشهای زایمان طبیعی بدون درد، روشهایی هستند که به کمک داروها و روشهای پزشکی درد زایمان واژینال را کاهش می دهند. این روشها عبارتند از:

1- داروهای مسکن

داروهای مسکن به کاهش درد و اسپاسم مادر کمک می کنند و به صورت تزریق وریدی، عضله ای یا پمپ درد استفاده می شوند. البته نباید این نوع داروها را با داروهای بیحسی اشتباه بگیرید.

این نوع داروها که اغلب از نوع مخدر هستند، روی جنین تاثیر می گذارند و باعث خواب‌آلودگی، تنفس کند و شیردهی سخت مادر می شوند. به همین دلیل نباید بدون نظر پزشک مصرف شوند.

2- داروهای آرام بخش

این داروها درد زایمان را کمتر نمی کنند و به خاطر کنترل درد زایمان و کاهش استرس تجویز می شوند. داروهای آرامبخش معمولا در کنار مسکن تجویز و مصرف می شوند.

3- استنشاق گاز

تنفس با گاز انتونوکس که ترکیبی از اکسید نیتروژن و اکسیژن است به کاهش دردهای زایمانی کمک می کند. با استفاده از ماسک اکسیژن می توانید از این گاز در بیمارستان استفاده کنید.

4- زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال

اپیدورال رایجترین داروی بیحسی موضعی است که زیر نظر متخصص بیهوشی به نخاع کمر تزریق می شود. اپیدورال در زایمان سزارین هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ولی در زایمان طبیعی با اپیدورال، برخلاف سزارین اختیاری یا اجباری، مادر هوشیار است و بدون احساس درد خاصی می تواند پوزیشن عوض کند و با فشار دادن به تولد نوزاد کمک کند. این یکی از روشهای پرطرفدار زایمان است که توسط دکتر جوانمرد خوشدل می توانید آنرا در بیمارستان انجام دهید.

تزریق-بیحسی-اپیدورال-در-زایمان-طبیعی

برای زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال در تهران شما می توانید از تجربه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

بین درد کشیدن برای زایمان طبیعی و زایمان سزارین امروزه روش سومی به نام زایمان بدون درد وجود دارد که با تزریق ماده بیحسی اپیدورال انجام می شود. در این روش مادر حین زایمان هوشیار است و از زیر ناف به پایین چیزی حس نمی کند.

البته روشهای دیگری مثل زایمان در آب، کیسه آب گرم، تمرین با توپ زایمان، موسیقی، ماساژ، روغنهای معطر، … نیز وجود دارند که بدون مصرف دارو به کاهش درد زایمان طبیعی کمک می کنند.

سوالات متداول

سوالات متداول درباره درد زایمان طبیعی و زایمان طبیعی بدون درد عبارتند از:

درد زایمان طبیعی شبیه به چه دردی است؟

درد زایمان شبیه کرامپهای شدید در قاعدگی است ولی با گذشت زمان بدتر می شود. علاوه بر احساس درد در دهانه واژن، مادر دچار درد و کرامپ در نواحی مثل کمر، کشاله ران و شکم نیز می شود.

زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال چه عوارضی دارد؟

استفاده از این ماده بیحسی می تواند باعث کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب جنین، مشکلات ادراری، حالت تهوع، خارش، تورم و سردرد شود.

علائم شروع درد زایمان طبیعی چیست؟

نزدیک به وقت زایمان، انقباضات شدیدتر و با فواصل کمتر می شوند. تکرر ادرار، ترشحات واژینالی و کمردرد نیز از دیگر علائم شروع زایمان هستند.

اگر شما هم سوالی درباره درد زایمان طبیعی و روشهای کاهش آن دارید، در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *