لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

لکه-بینی-در-بارداری

لکه بینی و کمردرد در اوایل بارداری از علائم حاملگی هستند که در ماه های اول بارداری ظاهر می شوند. البته لکه بینی در بارداری می‌تواند نشانه سقط جنین، حاملگی مولار و جفت سرراهی هم باشد. اما در بیش از نیمی از زنان، لکه بینی در اوایل بارداری کاملا طبیعی بوده و یکی از نشانه های بارداری است.
ما در این مقاله به لکه بینی در بارداری پرداخته ایم و به شما خواهیم گفت که چه زمانی باید نگران لکه بینی در طول دوران باردار خود باشید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟

خونریزی یا لکه بینی در طول بارداری به دلایل مختلفی رخ می دهد. مثلا در اوایل بارداری می تواند نشانه لانه گزینی جنین باشد که عادی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر خونریزی زیاد یا طولانی باشد، احتمالا نشانه یکی از موارد زیر است:

  • بارداری های خطرناک مثل حاملگی مولار، بارداری شیمیایی و بارداری خارج از رحم
  • مشکلات جفت مثل کنده شدن جفت، خونریزی در اطراف جفت یا جفت سرراهی
  • زایمان زودرس
  • صدمه دیدن دهانه رحم (سرویکس) یا واژن
  • برخی بیماری ها مثل پولیپ رحم، سرطان دهانه رحم و عفونت واژن
  • سقط جنین در سه ماهه اول بارداری
  • سقط جنین دیرهنگام (در سه ماهه دوم)

همچنین، به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، عواملی مثل رابطه جنسی در بارداری یا انجام معاینات لگنی مثل تست پاپ اسمیر هم می تواند علت خونریزی در بارداری باشد. در این موارد، لکه بینی نگران کننده نیست و به خاطر حساسیت زیاد دهانه رحم و پر خون بودن این ناحیه در طول بارداری است.

تفاوت-خونریزی-لانه-گزینی-جنین-و-پریودی

شما هم می توانید برای تشخیص علت لکه بینی در بارداری به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

علت لکه بینی و کمردرد در اوایل بارداری

زمانی که تخمک بارور شد، باید به دیواره رحم متصل شود. لانه گزینی تخمک (چسبیدن نطفه به لایه داخلی رحم) حدود 7-12 روز بعد از لقاح و باروری تخمک انجام می شود. در 30% از زنان، لانه گزینی با لکه بینی و گرفتگی عضلات کمر و شکم همراه است. گرفتگی عضلات موقع لانه گزینی، شبیه کرامپ در پریودی است.

پس اگر در اوایل بارداری لکه بینی جزئی دارید، نباید نگران باشید چون این می تواند نشانه لانه گزینی جنین و بارداری باشد. به علاوه، در هفته ششم بارداری، تولید هورمون های بارداری توسط جفت جنین باعث خونریزی سبک می شود که این مورد هم کاملا طبیعی است. اما در بعضی افراد هم خونریزی لانه گزینی می تواند سنگین باشد.

لکه بینی در اوایل بارداری چند روز طول میکشد؟

طول مدت لکه بینی ناشی از لانه گزینی تخمک باور شده در زنان مختلف متفاوت است. چون خون لانه گزینی کم کم  از واژن خارج می شود، لکه بینی از چند ساعت تا یکی دو روز ادامه دارد و این طبیعی است. ولی در هر صورت نباید لکه بینی بیشتر از 3 روز طول بکشد.

اگر خونریزی شما طولانی تر شده و مقدار خونریزی تان زیاد است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چون احتمال بروز مشکلات دیگری مثل بارداری خارج رحمی، سقط جنین و عفونت های مقاربتی وجود دارد.

لکه بینی بارداری چه رنگی است؟

خونریزی لانه گزینی یکی از علائم اولیه بارداری است که چون زمانی اتفاق می افتد که خانم ها منتظر پریودی هستند، ممکن است به درستی تشخیص داده نشود. خون لانه گزینی از صورتی (قرمز کمرنگ) تا قهوه ای متغیر است.

هر چه خون لانه گزینی سریعتر خارج شود رنگ آن روشن تر و هر چقدر خروج آن بیشتر طول بکشد، لکه بینی قهوه ای خواهد بود. مقدار خونریزی یا لکه بینی در بارداری که ناشی از لانه گزینی است، کم بوده و اغلب لکه های خون روی شورت یا دستمال دیده می شوند. بنابراین، نیازی به پد نوار بهداشتی ندارید.

رنگ-لکه-بینی-در-بارداری

زمان مراجعه به پزشک موقع لکه بینی در بارداری

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، زمانی که خونریزی و لکه بینی شما به صورت زیر باشد، باید سریعتر به پزشک خود یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

  • احساس ضعف به دلیل خونریزی
  • خونریزی در حد خیس شدن نوار بهداشتی
  • درد یا کرامپ شدید شکم و کمر
  • بروز تب در بارداری

طولانی تر شدن لکه بینی در اوایل بارداری به بیشتر از 3 روز هم طبیعی نیست و باید فوری برای آن به متخصص زنان مراجعه کنید.

شما هم می توانید برای تشخیص علت و درمان خونریزی و لکه بینی در بارداری به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره لکه بینی در بارداری ماه اول

معمولا مادران باردار سوالات زیر را در مورد لکه بینی در بارداری ماه اول از متخصص زنان می پرسند که همراه پاسخ شان آنها را در ادامه می خوانید:

اگر لکه بینی در بارداری زیاد باشد چه کار کنیم؟

باید سریعتر به اورژانس مراجعه کنید تا سونوگرافی شکمی یا واژینال برایتان انجام شود. در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، سریعتر برای درمان آن اقدام خواهیم کرد.

حاملگی خارج رحمی هم باعث لکه بینی می شود؟

بله. یکی از دلایل لکه بینی در اوایل بارداری، حاملگی خارج رحمی است که خونریزی آن زیادتر از خونریزی لانه گزینی بوده و با علائمی مثل کرامپ های شدید شکمی همراه است. با زیاد بودن خونریزی باید سریعتر برای تشخیص یا رد این نوع بارداری به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های مقاربتی هم می توانند باعث لکه بینی در بارداری شوند؟

 بله. عفونت هایی مثل عفونت کلامیدیا که با رابطه جنسی منتقل می شوند، می توانند باعث لکه بینی در طول بارداری شوند.

انجام تست پاپ اسمیر در بارداری ضروری است یا نه و خونریزی آن تا کی ادامه دارد؟

تست پاپ اسمیر در هفته های 6 تا 12 بارداری برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود و هیچ ضرری ندارد. خونریزی آن هم باید بعد از یک روز برطرف شود. اگر نه باید به پزشک تان مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره لکه بینی در اوایل بارداری دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

4/5 - (102 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *