انواع فیبروم رحمی: اینترامورال – ساب موکوزال – ساب سروزال

انواع فیبروم رحم

فیبروم یا میوم به توده هایی گفته می شود که در رحم رشد می کنند. این یکی از بیماریهای شایع در زنان و دختران است که بسیاری از زنان در سنین باروری دچار آن می شوند. ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی انواع فیبروم، به عوارض و روشهای درمان فیبروم رحمی نیز بپردازیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

انواع فیبروم را بهتر بشناسیم

فیبروم رحم به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی می شود. خوشبختانه درصد خیلی پایینی از افراد (حدود 5 درصد) به نوع بدخیم آن دچار می شوند و این عارضه در 95 درصد از زنان از نوع خوش خیم است. البته در موارد بسیار نادری هم ممکن است فیبروم در دوره ای از زندگی فرد تبدیل به تومور سرطانی شود.

به علاوه فیبروم ها بر اساس اینکه در کجای رحم رشد کنند و چه نشانه هایی داشته باشند نیز به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

1. فیبروم اینترامورال

تمامی فیبرومها، از اول از نوع اینترامورال هستند. وقتی این فیبروم ها به سمت حفره رحم حرکت کنند، به فیبروم ساب موکوزال و زمانی که به طرف حفره شکم حرکت کنند به فیبروم ساب سروزال تبدیل می شوند.

2. فیبروم ساب موکوزال

فیبروم ساب موکوزال از رایجترین انواع فیبروم ها است که دقیقا زیر دهانه رحم قرار می گیرد. حرکت این فیبروم به داخل رحم منجر به دردهای شکمی و خونریزی در زنان می شود. چون این فیبروم ها رگهای خونی زیادی دارند و موقع پریودی خونریزی شدیدی ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: دفع شدن فیبروم در پریودی ممکن است

اگر شدت خونریزی زیاد باشد، باید به بیمارستان مراجعه و خون دریافت کنید. اگر زنی باردار و مبتلا به فیبروم ساب موکوزال باشد و برای درمان فیبروم کاری نکند، ممکن است جنین خود را از دست بدهد.

3. فیبروم ساب سروزال

فیبروم ساب سروزال در خارج از رحم تشکیل می شود. رشد این فیبروم ها می تواند نواحی اطراف لگن و شکم را درگیر کند. گاهی اوقات این فیبروم ها آنقدر بزرگ می شوند که به اندازه یک هندوانه می رسند و باعث نفخ شکم، فشار آمدن به مثانه و اضافه وزن در زنان می شوند.

توجه: فیبروم ساب موکوزال گاهی ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند.

انواع فیبروم ها

اگر شما هم به این نوع فیبروم مبتلا  شده اید، حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل متخصص زنان و زایمان برای بهبود کامل این بیماری همراه شما هستند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405 تماس حاصل فرمایید.

اندازه فیبروم

اندازه فیبرومهای رحمی مختلف است و بستگی به نوع میوم دارد. مثلا اندازه انواع فیبروم رحمی عبارتند از:

  • فیبروم اینترامورال: این نوع فیبروم ها معمولا در هر اندازه ای یافت می شوند. اندازه آنها ممکن است اندازه یک نخود باشد یا آنقدر بزرگ شوند که حتی به قطر 15 سانتی متر برسند.
  • فیبروم ساب موکوزال: فیبروم های ساب موکوزال به مراتب کوچکتر از انواع دیگر فیبروم هستند، چون فضای کمتری برای رشد دارند.
  • فیبروم ساب سروزال: این نوع فیبروم ها چون در بیرون از رحم رشد می کنند و فضای خیلی بیشتری دارند، ممکن است خیلی بزرگ شوند و حتی به اندازه بیست سانتی متر برسند.

عوامل موثر بر رشد میوم ها

اندازه میوم ها ممکن است ثابت بماند، رشد کند یا کوچکتر شود. عوامل زیر در این تغییر سایز فیبروم ها نقش دارند:

  • سن
  • نژاد
  • بارداری
  • اضافه وزن
  • خوش خیمی
  • بدخیمی
  • نوسانات هورمونی
  • علل ژنتیکی

هورمون ها نقش مهمی در اندازه میوم ها دارند. به طوری که در زنان یائسه به دلیل کاهش سطح هورمون های زنانه، معمولا فیبروم ها کوچکتر می شوند.

سن بروز میوم رحمی

فیبروم رحم در دختران مجرد هم می تواند ایجاد شود. به طور کلی این عارضه در سنین 16 تا 50 سالگی (دوران باروری) خود را نشان می دهد. ولی شیوع آن بیشتر در زنان بالای  35 سال است.

فیبروم رحم چه عوارض و خطراتی دارد؟

بسته به نوع و اندازه فیبروم ممکن است عوارض و خطرات فیبروم رحمی در زنان به یکی از شکلهای زیر بروز کند:

یبوست

فیبروم ها می توانند باعث ایجاد هموروئید در زنان شوند که بیماریهای دیگری مثل یبوست را به دنبال دارد.

بی اشتهایی

به دلیل فشار فیبروم به دیواره معده و احساس درد بیمار، خانم ها اشتهای خود را از دست می دهند و روز به روز لاغر می شود.

فشار به مثانه

اگر فیبرومی نزدیک مثانه باشد و رشد کند، بزرگ شدن اندازه فیبروم به مثانه فشار می آورد و منجر به بروز علائم زیر می شود:

  • شب ادراری
  • تکرر ادرار
  • احساس درد موقع دفع ادرار

درد و سوزش هنگام ادرار

احتمال سقط جنین

بسیاری از زنان باردار این سوال را از متخصص زنان می پرسند که آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟ در پاسخ باید گفت که اگر گاهی دچار درد شکمی می شوید و خونریزی کمی دارید هیچ آسیبی به جنین شما نمی رسد. اما در صورت خونریزی شدید باید زیرنظر مداوم پزشکتان باشید چون احتمال سقط جنین به خاطر فیبروم وجود دارد.

نکته مهم: 10 درصد از زنان بارداری که فیبروم دارند، در ماه های اول بارداری، فیبروم شان بزرگ می شود و علائمی مثل خونریزی و درد شکمی را تجربه می کنند.

روشهای درمان فیبروم رحمی

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، پزشکان با توجه به سن بیمار، نوع و اندازه میوم از روشهای زیر برای درمان انواع فیبروم ها استفاده می کنند:

دارو درمانی

از داروهای زیر می توان برای کاهش علائم فیبروم استفاده کرد:

  • داروهای ضد درد و التهاب مثل مفنامیک اسید و ایبوپروفن
  • قرص های ضد بارداری برای رفع گرفتگی عضلات و خونریزی رحمی

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم

جراحی

به کمک روشهای جراحی می توان فیبروم های رحمی را به طور قطعی درمان کرد. این جراحی ها عبارتند از:

میوکتومی: با جراحی میوکتومی فیبروم ها از رحم خارج می شوند و جراح کاری به بافت رحم یا قسمتهای دیگر ندارد. در این روش توانایی باروری زنان حفظ می شود. ممکن است جراح برای انجام میومکتومی از روش لاپاراسکوپی استفاده کند.

در این روش بدون ایجاد برشهای بزرگ روی شکم، فقط با چند برش ریز دور ناف می توان فیبروم ها را از بین برد و از راه واژن از بدن خارج کرد.

عمل هیسترکتومی: با جراحی هیسترکتومی، رحم بیمار به همراه فیبروم های آن خارج می شود. از این روش برای درمان فیبروم عود کننده استفاده می کنند. بعد از این جراحی، توانایی بارداری زنان از بین می رود.

کورتاژ: عمل کورتاژ تشخیصی کمک می کند از میوم ها نمونه برداری شود تا خوش خیمی یا بدخیم بودن آن مشخص شود. ولی به کمک همین روش می توان علاوه بر نمونه برداری از فیبروم، فیبروم را نیز از بین برد.

هیسترکتومی

برای درمان انواع فیبروم رحم در تهران با روشهای جراحی و غیرجراحی، شما هم می توانیداز تخصص و تجربه  دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

بارداری با وجود انواع فیبروم

فیبروم ها اگر در جای بدی قرار گرفته باشند می توانند باعث نازایی یا سقط جنین در زنان شوند. اما با این وجود خانم هایی که فیبروم دارند، می توانند باردار شوند. ولی به دلیل وجود میوم ها، بارداری آنها ممکن است با خطرات زیر همراه باشد:

  • افزایش احتمال عمل سزارین (به خصوص در مواردی که فیبروم ها سر راه جنین هستند)
  • پارگی کیسه آب جنین و زایمان زودرس
  • خونریزی شدید فیبروم

بنابراین اگر در طول بارداری علائم مشکوکی دارید، سریعتر به پزشکتان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا فیبروم رحم در بارداری خطرناک است

جمع بندی نهایی

فیبروم ها بر اساس اینکه کجای رحم رشد می کنند به سه دسته تقسیم می شوند: ساب سروزال، ساب موکوزال و اینترومورال. اغلب میوم ها خوش خیم هستند و در موارد نادری بدخیم می شوند.فیبروم رحم علاوه بر درد و خونریزی شدید در قاعدگی می تواند منجر به نازایی، مشکلات ادراری و گوارشی در زنان شود.

همچنین میوم ها می توانند خطر سقط جنین را در زنان باردار افزایش دهند. خوشبختانه روشهای مختلفی برای درمان فیبروم وجود دارد که با توجه به اندازه و محل فیبروم ها انتخاب می شوند. رایجترین این درمانها عبارتند از درمانهای دارویی، عمل های جراحی کم تهاجم مثل عمل میومکتومی و جراحی های پرتهاجم مثل عمل هیسترکتومی (درآرودن رحم).

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات را در مورد فیبروم با شما در میان بگذاریم. شما می توانید سوالات و ابهامات خود را در بخش کامنتهای زیر همین مقاله مطرح کنید. برای دریافت پاسخ خود به همین صفحه مراجعه کنید.

4.3/5 - (72 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *