چه چیزهایی باعث رشد و بزرگ شدن فیبروم می شود؟

علت-بزرگ-شدن-فیبروم-رحمی

فیبروم های رحمی یا میوم ها، تومورهای غیر سرطانی هستند که بیرون دیواره خارجی، روی دیواره داخلی و یا در دیواره عضلانی رحم رشد می کنند. این توده ها به صورت خوشه ای یا تکی هستند و اغلب در سنین 35 تا 54 سالگی (قبل از یائسگی) بروز می کنند.
میوم ها اندازه های متفاوتی دارند (از یک نخود تا یک خربوزه) که ممکن است ثابت مانده و یا در اثر برخی عوامل رشد کند. رشد میوم ها مهم است، چون با علائم و عوارضی همراه بوده و باید سایز آنها تحت نظر باشد. ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چه چیزهایی باعث رشد و بزرگ شدن فیبروم می شود. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت بزرگ شدن فیبروم رحمی چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چه عواملی باعث رشد سریع فیبروم های رحمی می شود. اما به نظر می رسد که عوامل زیر علت رشد فیبروم ها باشند:

علل هورمونی

هورمون استروژن و احتمالاً هورمون پروژسترون اصلی ترین علت رشد فیبروم ها هستند. چون بالا بودن سطح این هورمون ها در سنین باروری باعث رشد بیشتر و سریعتر فیبروم های رحم می شود. اما با رسیدن به سن یائسگی و کاهش این هورمون ها، اندازه میوم ها هم شروع به کوچک شدن می کند.

علل ژنتیکی

میوم ها از جنس بافت عضلانی رحم هستند، بنابراین ممکن است ژن هایی که مسئول رشد این عضلات هستند باعث رشد سریع میوم ها شوند.

قرص های ضد بارداری

هر چند مصرف قرص ضدبارداری در درمان میوم موثر است و باعث کاهش برخی علائم و عوارض فیبروم ها می شود، اما ممکن است در بعضی از خانم ها باعث بزرگ شدن فیبروم ها شود.

فاکتورهای رشد شبه انسولین

فاکتورهای رشد شبه انسولین، پروتئین هایی هستند که در کنار هورمون های رشد باعث رشد استخوان ها و بافتهای بدن شده و به حفظ این ساختارها کمک می کنند. بنابراین ممکن است وجود این ترکیبات علت رشد فیبروم ها باشند.

علل محیطی

در بعضی از زنان مصرف بعضی از غذاها می تواند علت رشد سریع فیبروم ها باشد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی پرچرب، غذاهای شور و کربوهیدرات های خاص، رشد فیبروم ها را سریعتر می کنند.

ریسک-فاکتورهای-رشد-فیبروم-رحمی

برای درمان فیبروم های رحمی با روشهای غیرجراحی و جراحی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علت بزرگ شدن فیبروم در بارداری

رشد سریع میوم در بارداری هر چند در همه زنان به یک اندازه رخ نمی دهد ولی بزرگ شدن بیش از حد آن می تواند باعث مشکلات بارداری و یا حتی خطر سقط جنین شود. علت رشد سریع میوم ها در بارداری، افزایش سطح هورمون استروژن در دوران حاملگی است.

پس بهتر است قبل از بارداری برای درمان میوم های رحمی اقدام کنید. اگر با وجود میوم باردار شده اید، حتما باید زیر نظر پزشک مراقبتهای دوران بارداری خود باشید تا وضعیت میوم ها را زیر نظر بگیرد.

فیبروم ها چقدر می توانند رشد کنند؟

اینکه آیا یک فیبروم بزرگ می شود یا نه و چقدر بزرگ می شود، قابل پیش بینی نیست. برخی از آنها در طول سالها با سرعت های مختلفی بزرگ می شوند و علائم بیمار را بدتر می کنند. برخی از آنها نیز به تدریج کوچک می شوند.

در طول بارداری هم نمی توان وضعیت رشد فیبروم ها را پیش بینی کرد. در بعضی از مادران، اندازه میوم رشد خاصی ندارد اما در بعضی دیگر ممکن است فیبروم رشد کند و خیلی بزرگ شود.

روشهای جلوگیری از رشد میوم

رشد سریع فیبروم در یائسگی متوقف می شود، حتی می توانید شاهد کوچکتر شدن آنها باشید. اما برای کاهش خطر فیبروم های بزرگ در سنین باروری، حتما باید اندازه میوم ها تحت کنترل باشد. روشهای زیر می تواند باعث کند کردن رشد فیبروم ها شود:

تغییر سبک زندگی: یک راه کوچک شدن فیبروم ها مصرف زیاد لبنیات، سبزیجات و مرکبات؛ کاهش استرس و مصرف الکل؛ ورزش منظم و مصرف ویتامین D در حد مجاز است.

توجه: در اغلب موارد، زندگی سالم در کنار دیگر روشهای درمانی و نه به تنهایی می تواند به درمان میوم ها کمک کند.

روشهای-کاهش-رشد-سریع-فیبروم

درمان های دارویی: با مصرف قرص‌های ضدبارداری و هورمون تراپی می توان اندازه فیبروم ها را کنترل کرد.

آمبولیزاسیون: آمبولیزاسیون فیبروم رحمی یک روش رایج برای از بین بردن میوم ها بدون جراحی ست که با قطع جریان خون رحم به میوم و کشتن سلولهای فیبروم انجام می شود.

جراحی: جراحی میومکتومی اغلب برای برداشتن میوم های خیلی بزرگی انجام می شود که با روشهای کم تهاجم درمان نمی شوند.

به طور کلی، انتخاب روش درمان میوم های بزرگ و در حال رشد بستگی به اندازه، محل و تعداد آنها دارد.

شما هم می توانید برای جلوگیری از رشد فیبروم های رحمی از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره دلیل بزرگ شدن فیبروم

اغلب در مورد میوم رحمی و علت بزرگ شدن آن سوالات زیر از پزشک متخصص زنان پرسیده می شود:

چطور بفهمیم میوم رحم بزرگ شده است؟

میوم های بزرگ اغلب علامت دار می شوند. علائم آنها شامل بزرگ شدن شکم، خونریزی شدید قاعدگی، پریود یا مقاربت دردناک، احساس نفخ در لگن، درد پایین کمر و تکرر ادرار است. با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا رشد فیبروم خطرناک است؟

عدم درمان فیبروم رحمی و رشد بیش از حد آنها می تواند بسته به محل قرار گیرفتن میوم باعث مشکلات ناباروری شوند و یا در صورت بارداری، خطر سقط جنین و عوارض بارداری و زایمان را افزایش دهند.

چرا میوم های رحمی ایجاد می شوند؟

هنوز علت ایجاد فیبروم رحم به طور دقیق مشخص نیست. اما زنانی که هرگز باردار نشده اند، مادر یا خواهر آنها فیبروم داشته و یا دارای اضافه وزن هستند، بیشتر از زنان دیگر دچار میوم می شوند.

اگر سوالی درباره رشد فیبروم رحمی و یا روشهای درمان آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

3.8/5 - (60 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *