همه چیز درباره فیبروم در یائسگی

فیبروم-در-یائسگی

فیبروم رحمی (میوم) از بافت ماهیچه ای است و در سایزهای متفاوتی روی پوشش داخلی، لایه عضلانی یا روی دیواره بیرونی رحم ظاهر می شود. بعضی از میوم ها نیز شناور هستند و با یک ساقه به دیواره داخلی یا خارجی رحم می چسبند.
فیبروم ها بیشتر در سنین باروری ایجاد می شوند اما فیبروم رحم در یائسگی نیز شایع است. ما در این مقاله به موضوع فیبروم در یائسگی می پردازیم و شما را با روشهای مختلف درمان  فیبروم در یائسگی آشنا می کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم رحم در یائسگی

فیبروم یکی از بیماری های شایع زنان است. تخمین زده می شود که 70 تا 80 درصد از زنان در دوره ای از زندگی خود دچار فیبروم می شوند.

در برخی از زنان فیبروم ها ریز هستند و هیچ علائمی ایجاد نمی کنند. بنابراین هرگز متوجه آن نمی شوند مگر اینکه به طور تصادفی حین آزمایش های لگنی میوم آنها تشخیص داده شود. اما در بعضی از زنان دیگر میوم های رحمی علامت دار هستند.

علائم  فیبروم در یائسگی

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، علائم فیبروم در یائسگی شبیه همان علائمی است که قبل از یائسگی تجربه می کنند. با این تفاوت که شدت علائم فیبروم به دلیل کاهش سایز آنها در یائسگی کمتر می شود. شایع ترین علائم فیبروم رحمی در یائسگی عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • احساس خستگی
  • گرفتگی و اسپاسم شکم
  • درد زیر شکم و پایین کمر
  • احساس درد یا فشار در لگن
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی بعد از یائسگی
  • مشکل در دفع مدفوع به خاطر فشار فیبروم به روده ها

البته بسیاری از زنان هم هیچ علامتی ندارند یا بعد از یائسگی علائم فیبروم آنها از بین می رود یا کاهش پیدا می کند. این نوع از فیبروم ها نیازی به درمان ندارند.

ریسک فاکتورهای فیبروم رحم در یائسگی

عوامل زیر احتمال فیبروم در دوران یائسگی و بعد از آن را افزایش می دهند:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • کمبود ویتامین D
  • استرس زیاد و مداوم
  • نداشتن تجربه بارداری
  • داشتن سابقه خانوادگی

با این حال اصلی ترین علت ایجاد فیبروم رحمی، بالا بودن سطح هورمون استروژن در اثر اختلالات هورمونی و یا برخی از بیماری های تخمدانی است.

ارتباط رشد فیبروم و هورمون استروژن

نوسانات هورمون استروژن در طول سال های باروری باعث ایجاد فیبروم در زنان می شود. این هورمون روی اندازه فیبروم ها و سرعت رشد آنها نیز تاثیر دارد.

به همین علت اکثر فیبروم ها در طول یائسگی که سطح استروژن کمتر می شود، کوچک شده و علائم آنها بهبود می یابد. اما در همه زنان به این شکل نیست.

رشد فیبروم در مراحل مختلف زندگی زنان

به دلیل ارتباط فیبروم ها با نوسانات هورمون استروژن، رشد فیبروم ها در مراحل مختلف زندگی زنان به صورت زیر است:

تغییرات-استروژن-در-مراحل-یائسگی-و-قبل-از-آن

مرحله قبل از یائسگی

در این مرحله زن در سال های باروری خود قرار دارد و احتمال رشد فیبروم به دلیل بالا بودن سطح هورمون استروژن هست. در این سنین خانم ها علائم شدیدتری را نیز تجربه می کنند.

مرحله پیش یائسگی

این مرحله یک دوره انتقالی است که در آن هنوز یائسه نشده اید ولی نشانه شروع تغییرات یائسگی در بدنتان مثل اختلالات قاعدگی شروع شده است.

پیش یائسگی معمولاً از اوایل دهه 40 شروع می شود و تا 10 سال ممکن است ادامه پیدا کند تا وارد مرحله یائسگی شوید. در این مرحله هنوز رشد فیبروم ها ادامه دارد یا ثابت مانده است.

نکته مهم: زنانی که به هر دلیلی تخمدان های خود را با جراحی برداشته اند، پیش یائسگی را تجربه نمی کنند و ناگهان وارد دوران یائسگی می شوند.

مرحله یائسگی و بعد از یائسگی

از حدود 51 سالگی به بعد سطح استروژن کاهش می یابد و نوسانات هورمونی کمتر می شود. در این مرحله زنان به مدت 12 ماه اصلاً پریود نشده و توانایی باروری خود را از دست داده اند.

به دلیل کاهش استروژن، فیبروم جدیدی تشکیل نمی شود و فیبروم های قبلی کوچکتر می شوند و بیمار علائم کمتری را تجربه می کند که البته این در همه زنان صادق نیست.

آیا فیبروم ها بعد از یائسگی رشد می کنند؟

فیبروم ها بدون استروژن نمی توانند رشد کنند. به همین دلیل است که در دوران یائسگی و بعد از آن، با کاهش سطح استروژن، فیبروم ها کوچک می شوند و علائم کمتری ایجاد می کنند.

اما در بعضی از خانم ها به دلیل درمان جایگزینی هورمونی (هورمون تراپی) برای حفظ سطح استروژن و پروژسترون، همچنان بزرگ شدن فیبروم در یائسگی ادامه دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چه چیزهایی باعث رشد و بزرگ شدن فیبروم می شود را بخوانید.

آیا فیبروم بعد از یائسگی باعث سرطان می شود؟

آمارها نشان می دهد که تقریباً 99 درصد از فیبروم ها سرطانی نیستند. همچنین فیبروم در یائسگی نمی تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان افزایش دهد.

آیا باید نگران فیبروم رحم بعد از یائسگی باشم؟

طبق گفته دکتر جوانمرد، وجود فیبروم در یائسگی خطرناک نیست ولی فیبروم های بزرگ با علائم آزاردهنده ای که دارند، کیفیت زندگی بیمار را کاهش می دهند. اگر علائم شدیدی دارید و خونریزی بعد از یائسگی را تجربه می کنید، غفلت نکنید و سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید.

چون این علائم می تواند ناشی از سرطان های دستگاه تناسلی یا مشکلات دیگر باشند که به تشخیص نیاز دارند. اگر میوم های بزرگی دارید می توانید از روشهای درمان فیبروم در یائسگی بهره مند شوید و علائم بیماری خود را تسکین دهید.

روشهای-تشخیص-فیبروم

روشهای درمان فیبروم در یائسگی در تهران

گزینه های درمان فیبروم رحمی در یائسگی بسته به علائم بیمار، سایز میوم و عود کننده بودن یا نبودن آن متفاوت است. مثلا اگر میوم ها بدون علائم باشند، نیاز به درمان ندارند ولی اگر دردناک باشند یا علائم دیگری ایجاد کنند، با استفاده از روشهای زیر می توانید درمان فیبروم در یائسگی را انجام دهید:

هورمون درمانی

مصرف قرص های ضد بارداری یکی از راههای کوچک شدن فیبروم ها بعد از یائسگی هستند که به کاهش درد و خونریزی شما کمک می کنند.

در صورتی که فیبروم ها با این روش به رشد خود در یائسگی ادامه دهند، باید درمان با این روش متوقف و مصرف دیگر قرص ها و داروهای مناسب برای درمان فیبروم جایگزین هورمون تراپی شود.

میولیز

یک راه کوچک شدن فیبروم در زنان یائسه، کوچک کردن آنها با میولیز است که یک گزینه کمتر تهاجمی نسبت به عمل های جراحی به حساب می آید. در این روش یک سوزن وارد فیبروم می شود تا از  طریق آن یک جریان الکتریکی به بافت میوم فرستاده شود و سلولهای آن از بین بروند.

آمبولیزاسیون فیبروم رحم

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE) یک روش کم تهاجم است که در آن، ذرات شن مانندی وارد رگهای خونی می شوند که فیبروم ها را تغذیه می کنند.

این ذرات با ایجاد لخته، جریان خون به فیبروم را مسدود می کنند. درمان با این روش به کوچک شدن فیبروم ها در دوران یائسگی یا از بین رفتن آنها کمک می کند.

عمل های جراحی فیبروم

با روشهای غیرتهاجمی اگر فیبروم درمان نشود، با مراجعه به بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم می توانید از روشهای جراحی استفاده کنید. جراح زنان با توجه به اندازه و علائم میوم، تعداد و محل رشد آنها از روشهای جراحی زیر برای درمان فیبروم در یائسگی استفاده می کند:

عمل میومکتومی: جراحی میومکتومی به روش لاپاروسکوپی (بسته و بدون برش دادن شکم) با دستگاه لاپاراسکوپ انجام می شود. مدت زمان بهبودی بعد از این روش کوتاهتر از عمل های تهاجمی تر مثل جراحی هیسترکتومی است.

در این روش، بدون برداشتن رحم، جراح سعی می کند فیبروم های بزرگ را از رحم جدا کند. اما در صورت عود فیبروم بعد از عمل میومکتومی در زنان یائسه ممکن است عمل هیسترکتومی رحم به بیمار توصیه شود.

عمل هیسترکتومی: عمل هیسترکتومی رحم تنها روش درمان قطعی علائم شدید فیبروم های عود کننده یا بزرگ در یائسگی است. در این جراحی، قسمتی از رحم یا کل آن برداشته می شود؛ البته در بعضی موارد ممکن است تخمدان های بیمار نیز خارج شوند.

درمان-فیبروم-رحمی-در-یائسگی

درمان خانگی فیبروم بعد از یائسگی

اگر فیبروم ها کوچک هستند، علائم خفیفی دارند یا بدون علامت اند، می توانید برای درمان فیبروم رحمی از روشهای خانگی زیر استفاده کنید:

  • کاهش استرس
  • ورزش منظم و روزانه
  • مصرف ویتامین ها و مکمل ها
  • کاهش وزن در صورتی که اضافه وزن زیادی دارید
  • مصرف مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم و غذاهایی که برای فیبروم مفید است.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم با محدود کردن مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، قندها و غذاهای فرآوری شده

مصرف برخی داروهای گیاهی نیز مثل چای سبز می تواند به کاهش سایز فیبروم رحم در یائسگی و بهبود علائم بیمار کمک کند.

جمع بندی پایانی

فیبروم در یائسگی یکی از مشکلاتی است که بعضی از خانم ها با آن مواجه هستند. این توده ها غیر سرطانی اند و نباید نگران آنها باشید. اما اگر خونریزی در یائسگی را تجربه می کنید حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

چون ممکن است علائم شما مربوط به بزرگ شدن فیبروم رحم در یائسگی نباشد، بلکه نشانه بیماریهای جدی مثل سرطان رحم در زنان باشد. اگر فیبروم های بزرگی دارید ، متخصص زنان می تواند با توجه به سایز، تعداد و محل آنها از روشهای مختلفی برای درمان فیبروم در یائسگی استفاده کند.

سوالات متداول فیبروم در یائسگی

در اینجا می توانید متداول ترین سوالاتی را که مردم اغلب در مورد فیبروم رحمی در یائسگی می پرسند، بخوانید:

فیبروم رحم در یائسگی باعث درد می شود؟

هرچند درد کمتری باید احساس کنید ولی به دلیل بزرگ شدن فیبروم در یائسگی و یا کلسیفه شدن آنها (سخت و چروکیده شدن) در پایان چرخه طبیعی زندگی خود ممکن است دچار احساس درد و ناراحتی شوید.

آیا فیبروم ها باعث خونریزی بعد از یائسگی می شوند؟

خانم هایی که بعد از یائسگی هورمون تراپی انجام می دهند، احتمالا لکه بینی را تجربه می کنند. چون این هورمون ها با تامین هورمون استروژن به رشد و بزرگ شدن فیبروم در یائسگی کمک می کنند.

آیا فیبروم بعد از یائسگی از بین می رود؟

این که چه اتفاقی برای فیبروم رحم در یائسگی می افتد به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما معمولا میوم ها شروع به کوچک شدن می کنند و حتی ناپدید می شوند. البته در بعضی از زنان هم این طور نیست و شاهد رشد میوم ها هستیم.

اگر شما هم سوالی درباره فیبروم در یائسگی دارید، حتما در بخش نظرات آن را از ما بپرسید.

4.2/5 - (28 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *