قرص ها و داروهای مناسب برای درمان فیبروم

درمان فیبروم با دارو

فیبروم های رحمی بر اساس نوع علائم و عوارضی که می دهند با روشهای مختلف غیر جراحی یا جراحی درمان می شوند. یکی از این روشهای درمان برای خانم هایی که امکان جراحی ندارند، درمان دارویی است. ما در این مقاله به موضوع درمان فیبروم با دارو پرداخته ایم و شما را بعضی از قرصها و داروهای فیبروم رحم آشنا می کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

داروهای درمان فیبروم

به گفته خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، انواع مختلفی از داروهای هورمونی یا غیرهورمونی برای کنترل علائم فیبروم خفیف تا متوسط برای بیماران تجویز می شود. تجویز هر دارو برای گروه خاصی از بیماران مناسب است و نباید سر خود به درمان فیبروم با قرص اقدام کنید.
چون داروهای درمان فیبروم با بعضی از داروها تداخل دارند یا برای بیماری هایی که دارید مضر بوده و مصرف شان عوارض جدی به دنبال دارد. پزشک با توجه به سابقه بیماریها، بودن در سنین یائسگی یا باروری، تمایل به بارداری مجدد، نوع داروهایی که مصرف می کنید، نوع علائم و شدتی آن و …. داروی مناسب را تجویز می کند.

هورمون درمانی برای فیبروم

یکی از رایجترین روشهای دارویی درمان فیبروم رحمی، هورمون تراپی است. این روش به تنظیم هورمون های زنانه و سیکل قاعدگی، کاهش خون پریودی یا کاهش درد و فشار لگن کمک می کند. این داروها باعث کاهش تولید استروژن یا مسدود کردن اثرات استروژن می شوند. بعضی از گزینه های هورمون تراپی عبارتند از:

ترکیبات هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ها (GnRH)

آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (Gn-RH) داروی مناسبی برای زنان نزدیک به سن یائسگی است. مصرف این دارو باعث بروز علائم یائسگی در زنان و کاهش تولید هورمون استروژن و پروژسترون می شود. در نتیجه مصرف GnRH برای فیبروم مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • توقف تخمک گذاری
  • کاهش خونریزی قاعدگی
  • کاهش اندازه رحم
  • درمان کم خونی
  • کوچک شدن فیبروم

همچنین گاهی قبل از عمل برداشتن میوم، از این ترکیبات دارویی برای کوچک کردن فیبروم ها قبل از جراحی استفاده می شود.

مدروکسی پروژسترون استات

قرص مدروکسی پروژسترون برای درمان فیبروم ها است و به صورت جایگزین هورمون پروژسترون در زنان عمل می کند. مصرف این قرص برای درمان خونریزی شدید و دردناک یا درمان توقف قاعدگی مناسب است. این دارو و دیگر داروهای مبتنی بر پروژسترون، فیبروم ها را کوچک نمی کنند اما علائم بیمار را تخفیف می دهند.

لوپرون

این دارو سطح استروژن را کاهش داده و بطور مصنوعی، یائسگی ایجاد می کند. هدف تجویز این دارو، کوچک کردن سایز فیبروم ها است. همچنین این دارو برای کوچک کردن فیبروم ها قبل از جراحی میومکتومی و یا اولتراسوند تراپی تجویز می شود تا عمل برداشتن فیبروم ها راحت تر شود.

جستیران

قرص جستیران برای فیبروم تجویز می شود و از داروهای هورمونی تنظیم کننده قاعدگی است. این قرص عملکردی مشابه هورمون طبیعی پروژسترون در زنان دارد.

پروژستین ها

این داروها نسخه مصنوعی هورمون پروژسترون زنان هستند که باعث نازکی پوشش داخلی رحم و درمان قاعدگی سنگین می شوند. همچنین این نوع قرص ها اندازه فیبروم ها را هم کاهش می دهند.

علائم و عوارض فیبروم رحمی

برای درمان انواع فیبروم های رحمی با روشهای غیرجراحی می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

داروهای غیر هورمونی برای درمان فیبروم

داروهای غیر هورمونی دسته دیگری از داروهایی هستند که برای درمان فیبروم با قرص و کنترل علائم این عارضه تجویز می شوند. بعضی از گزینه های درمانی این گروه عبارت است از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

قرص های ایبوپروفن و استامینوفن نمونه هایی از این نوع داروها هستند که به کاهش اسپاسم، خونریزی، التهاب و درد فیبروم کمک می کنند. ولی این داروها تاثیری روی سایز فیبروم ندارند و با اینکه هورمونی نیستند، نباید در دوزهای بالا و به مدت طولانی مصرف شوند. چون ممکن است بیمار دچار زخم های گوارشی شود.

مکمل های آهن

از آنجایی که فیبروم های بزرگ باعث خونریزی شدید قاعدگی و در نتیجه کم خونی فقر آهن یا آنِمی می شوند، در صورت نیاز برای تامین مجدد ذخایر گلبول های قرمزشان، مکمل های آهن را تجویز می کنیم. این مکمل ها باید حتما زیر نظر پزشک مصرف شوند.

ترانگزامیک اسید (TXA)

ترانگزامیک اسید برای خونریزی فیبروم ها تجویز می شود و با لخته شدن خون، میزان خونریزی واژینال را کاهش می دهند. TXA به درمان کم خونی ناشی از قاعدگی سنگین هم کمک می کند. ولی این دارو سایز میوم ها را کاهش نمی دهد و برای تسکین درد فیبروم موثر نیست.

درمان فیبروم با قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری در درمان فیبروم یکی از روشهایی است است که به تنظیم سیکل قاعدگی، کاهش درد پریودی و نیز کاهش خونریزی بین دوره ها کمک می کند. این داروها باعث کوچک شدن فیبروم ها نمی شوند و حتی در مواردی، فیبروم را بزرگتر هم می کند. نمونه این داروها عبارتند از:

  • قرص ال دی برای درمان فیبروم رحم
  • درمان فیبروم با قرص اچ دی

اگر به زودی قصد بارداری ندارید، درمان فیبروم با قرص ضد بارداری گزینه خوبی است. به علاوه، به جای داروهای ضد بارداری خوراکی می توانید از دستگاه آیودی آزاد کننده پروژسترون استفاده کنید. اما اگر فیبروم های شما خیلی بزرگ هستند و ممکن است حفره رحم را مسدود کنند، نباید از دستگاه های داخل رحمی (IUD) استفاده کنید.

تعدیل کننده های هورمونی

بعضی از داروهای درمان فیبروم، عوامل ضد هورمونی یا تعدیل کننده هورمون ها هستند، مثل اولیپریستال استات، میفپریستون و لتروزول. این داروها رشد فیبروم ها را کند یا متوقف کرده و خونریزی قاعدگی را کاهش می دهند. به طور نمونه، میفپریستون که یک داروی ضد پروژسترون است به رفع علائم زیر کمک می کند:

  • کاهش حجم فیبروم
  • درمان پریودهای طولانی (بیش از7 روز)
  • کاهش خونریزی و دردهای قاعدگی
  • درمان کم خونی
  • کاهش درد و فشار لگن

درمان فیبروم با داروهای ضدهورمون

آیا فیبروم با دارو درمان می شود؟

از درمان فیبروم با دارو می توان برای درمان علائمی مثل قاعدگی نامنظم، خونریزی شدید پریودی و دفع لخته های بزرگ استفاده کرد. همچنین داروها از بزرگ شدن فیبروم ها جلوگیری کرده یا باعث کوچک شدن حجم و اندازه فیبرومها می شوند. دارو درمانی نمی تواند فیبروم ها را از بین ببرد ولی علائم آنها را تسکین می دهد.
زمانی که مصرف داروهای فیبروم را متوقف کنید، احتمالا دوباره فیبروم ها رشد کرده و علائم تان دوباره بر می گردد. همچنین مصرف برخی از داروهای گفته شده عوارض یا تداخل دارویی دارد و بنابراین حتما باید داروهای فیبروم رحم را زیر نظر پزشک مصرف کنید. دارو درمانی برای همه مناسب نیست و در صورت لزوم باید روشهای دیگر درمان را امتحان کنید.

برای درمان فیبروم با روشهای دارویی یا جراحی می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

در پایان، امیدواریم که توانسته باشید اطلاعات مورد نیازتان را در مورد درمان فیبروم با قرص را در این مقاله به دست آورید کنید. یادتان باشد که هرگز هیچ دارویی را سر خود مصرف نکنید. در ضمن گزینه های دیگری هم برای درمان دارویی فیبروم ها هستند که هنوز در حال بررسی اند و ممکن است در آینده وارد بازار دارو شوند.

اگر شما هم سوالی درباره قرص ها و داروهای مناسب برای درمان فیبروم دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را با ما در میان بگذارید.

3.9/5 - (175 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *