آیا قرصهای ضدبارداری در درمان فیبروم موثرند؟

درمان فیبروم با قرص ضدبارداری

به گفته خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، فیبروئیدها شایع ترین توده های رحمی هستند که در 99% موارد خوش خیم و غیرسرطانی اند. معمولا 77 درصد از زنان در سنین باروری دچار این توده ها می شوند که اغلب کوچک و بدون علائم بوده و نیازی به درمان ندارند.
اما در یک سوم از زنان، فیبروئیدها به حدی بزرگ می شوند که باعث بروز علائمی مثل فقر آهن، کرامپ شکمی و دردهای قاعدگی شدید شده و نیاز به درمان دارند. یکی از مواردی که زیاد در مورد درمان میوم رحمی سوال می شود، نحوه تاثیر قرصهای ضدبارداری روی فیبروم ها است که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم رحم چگونه از بین می رود؟

بسیاری از فیبرومها خودبخود بعد از رسیدن به یائسگی کوچک شده و از بین می روند. آنها به درمان نیاز ندارند و فقط باید اندازه آنها به طور دوره ای چکاپ شود. اما بعضی از فیبرومها علامت دار شده و عوارض شدیدی ایجاد می کنند. برای درمان آنها روشهای مختلفی وجود دارد که نوع و زمان شروع این درمانها بستگی به موارد زیر دارد:

  • اندازه فیبروم رحم
  • محل رشد میوم ها و نوع آن
  • شدت علایم فیبروم
  • سن بیمار
  • تصمیم به بارداری
  • سابقه بیماری های دستگاه تناسلی و معاینات قبلی

داروهای هورمونی یا غیرهورمونی رایج ترین راههای درمان دارویی فیبروم رحم هستند که به کاهش علائم میوم رحم کمک می کنند. یکی از این داروها، قرص های پیشگیری هستند که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم. اما اگر علائم فیبروم شدید باشد، مجبوریم جراحی برداشتن فیبروم (عمل میوکتومی) یا رحم (هیسترکتومی) را انجام دهیم.

در صورتی که علائم فیبروم های بزرگ رحم را دارید، برای درمان آن می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

قرصهای ضدبارداری در درمان فیبروم

قرص ضدبارداری تاثیر کوتاه مدت و موقتی در درمان فیبرومها دارند. این داروها روی هورمون های تخمدان تاثیر گذاشته و باعث مهار تخمک گذاری و کاهش سطح استروژن در زنان می شوند. اندازه انواع فیبروم رحمی احتمالا به سطح استروژن وابسته است و کاهش این هورمون می تواند از بزرگتر شدن میوم ها جلوگیری کند.

استفاده از قرص برای فیبروم رحم هرچند باعث کوچک شدن یا دفع فیبروئیدها نمی شود، اما مصرف آنها به کاهش علائمی مثل درد شدید و خونریزی سنگین قاعدگی کمک زیادی می کند. پس این قرصها جنبه درمانی برای فیبروم ندارند و بعضی از انواع آنها می تواند فقط از بزرگتر شدن و رشد میوم ها جلوگیری کند.

روشهای درمان فیبروم رحم

رابطه فیبروم و قرص ضد بارداری

قرص های ضد بارداری مثل LD ترکیبی از هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. این نوع قرص های پیشگیری نمی توانند جلوی رشد فیبروم را بگیرند و حتی باعث رشد بیشتر آن می شوند. اما قرص های ضدحاملگی پروژسترونی می توانند تا حدی از رشد فیبروم ها جلوگیری کنند.

چون این هورمون، تخمک گذاری را در تخمدانها مهار کرده و باعث کاهش سطح استروژن خون و در نتیجه آتروفی آندومتر یا لایه داخلی رحم می شود. مصرف چنین قرصهایی برای درمان فیبروم با فواید زیر همراه است:

  • کاهش جریان خون قاعدگی با ایجاد لخته های خونی
  • کاهش 70 درصدی خونریزی های سنگین قاعدگی
  • کاهش انقباضات خفیف تا شدید رحم و کرامپ عضلات در زمان قاعدگی
  • جلوگیری از رشد بیشتر میوم ها (اگر قرصها با دوز پایین استروژن و یا فاقد استروژن باشند)

به علاوه، پیشگیری از بارداری با قرصهای پروژستین احتمال بروز میوم را در زنان کاهش می دهد. اما این قرصها نمی توانند فیبروم را از بین ببرند یا آنرا کوچک کنند.

قرص ضدبارداری می تواند باعث فیبروم شود؟

هر چند هنوز تحقیقات در مورد رابطه بین میوم و قرص پیشگیری از بارداری ادامه دارد ولی به نظر می رسد که مصرف این قرصها در زنانی که میوم دارند، احتمال رشد میوم ها را بیشتر می کند. اگر دوز استروژن در این قرصها پایین باشد، خطر رشد فیبروئید هم کمتر می شود. مهمترین عوارض این قرصها عبارتند از:

  • ترومبوز وریدی
  • بزرگ شدن فیبروم ها (اگر قرص ضد بارداری با دوز بالای استروژن باشد)

احتمالا قرصهای پیشگیری استروژنی می تواند در ایجاد فیبروم در افراد مستعد به این بیماری موثر باشد.

بهترین روشهای ضد بارداری برای زنان مبتلا به میوم

اگر میوم رحمی دارید، بسته به اندازه و محل میوم ها می توانید از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنید که برایتان خطری ندارد. مثلا نباید قرص هایی مصرف کنید که استروژن زیادی دارند، چون فیبروئیدها را بزرگتر می کنند. بعضی از روشهای بی خطر پیشگیری در زنان مبتلا به میوم عبارتند از:

  • قرص های ضدبارداری پروژسترونی
  • کارگذاشتن آیودی میرنا در صورتی که فیبروم، حفره رحم را بهم نریخته باشد
  • قرصهای ضد بارداری استروژن با دوزهای پایین استروژن مثل لوسترین
  • قرصهای فاقد استروژن که فقط هورمون پروژستین دارند و به آنها قرص کوچک می گویند مثل نورتیندرون

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، تمام روشهای بالا بدون تغییر سایز میوم به کاهش درد و خونریزی سنگین قاعدگی کمک می کنند. اما هر یک از این روشهای ضد بارداری باید با مشورت متخصص زنان به کار گرفته شود تا هیچ خطری برایتان ایجاد نکند.

برای درمان علائم فیبروم های بزرگ رحم با روشهای ضدبارداری، می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پیشگیری از بارداری بخاطر میوم

سوالات رایج فیبروم های رحم

در ادامه می توانید پرسش و پاسخ درباره فیبروم رحم و قرص های پیشگیری از بارداری را بخوانید.

برای درمان فیبروم کی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر میوم باعث درد شدید لگنی، بزرگی شکم یا پریود سنگین و فقر آهن تان شده است هرچه زودتر باید برای درمان آن اقدام کنید.

ریسک میوم در چه زنانی بیشتر است؟

بانوانی که چاقی مفرط دارند یا فامیل درجه یک آنها مبتلا به فیبروم بوده، 2 تا 6 برابر بیشتر از دیگران در معرض میوم های بزرگ رحمی هستند.

آیودی برای درمان فیبروم موثر است؟

IUD هایی که هورمون پروژستین آزاد می‌کنند، به کاهش خونریزی و گرفتگی عضلات شکم و کمر شما کمک می کنند اما اندازه فیبروم را کاهش نمی دهند.

بهترین روش درمان میوم رحم چیست؟

برای درمان علائم میوم با تشخیص پزشک، روشهایی مثل قرص ضدبارداری خوراکی، IUD های آزادکننده لوونورژسترل، آمبولیزم میوم یا جراحی میومکتومی تجویز می شود.

کدام قرص ضد بارداری برای فیبروم بهتر است؟

لوسترین خوب است چون دوره های سنگین و درد قاعدگی را کم می کند و دوز استروژن آن کم است. اما این گزینه درمانی گرانتر از گزینه های دیگر است. نورتیندرون هم مناسب است و هیچ استروژنی ندارد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان فیبروم با قرص ضدبارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از خانم دکتر جوانمرد بپرسید.

3.2/5 - (69 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *