گذاشتن آیودی میرنا + مزایا و عوارض

گذاشتن آیودی میرنا

یکی از روشهای ایمن و موثر برای پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن وسیله ای به نام آیودی، داخل رحم است. آیودی ها انواع متنوعی دارند. برای همین بسیاری از خانمها به دنبال این هستند که بهترین ای یو دی کدام است. ما در این مقاله به مزایا و عوارض استفاده از آی یو دی میرنا (Mirena) پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیودی میرنا چیست؟

آیودی میرنا یک دستگاه T شکل و انعطاف پذیر از جنس پلاستیک نرم است که بدون جراحی، داخل رحم کاشته می شود. میرنا یک آیودی هورمونی است. این دستگاه با ترشح هورمون پروژستین، لایه مخاطی واژن را ضخیم می کند و مانع از رسیدن اسپرم ها به تخمک می‌شود.

همچنین میرنا با نازک کردن دیواره رحم و جلوگیری از تخمک‌گذاری از بارداری زنان جلوگیری می کند. البته میرنا کاملا تخمک گذاری را متوقف نمی کند. موفقیت این روش در پیشگیری از بارداری در حدود ۹۹.۳% است.

 گذاشتن آیودی میرنا چه مزایایی دارد؟

میرنا یک روش ضد بارداری اورژانسی نیست و از ابتلا به عفونت‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند اما گذاشتن این آیودی با مزایای زیادی همراه است. مزایایIUD میرنا به گفته خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان عبارتند از:

نوع هورمون آن: آی یو دی میرنا حاوی هورمون پروژستین و فاقد هورمون استروژن است. بنابراین خطرات و عوارض داروهای استروژنی را ندارد. به علاوه، این نوع دستگاه، تعادل هورمونی زنان را بهم نمی زند.

تاثیر بر باروری: با نصب این دستگاه می توانید تا 5 سال از حاملگی پیشگیری کنید. با اینحال، این یک روش کاملا برگشت پذیر است و با برداشتن آی یو دی براحتی و سریع قدرت باروری تان بر می گردد.

خونریزی بعد از گذاشتن آیودی میرنا: این دستگاه برای درمان خونریزی های سنگین پریودی یا منوراژی بسیار موثر است. تاثیر این روش به اندازه کورتاژ تشخیصی و عمل هیسترکتومی رحم است.

محافظت در برابر عفونت لگنی: میرنا با افزايش غلظت ترشحات لایه مخاطی در دهانه رحم، مانع از بروز عفونت و التهاب لگن مي شود.

تاثیر آن بر یائسگی: کاشتن میرنا یکی از بهترین روشهای پیشگیری در مرحله پيش يائسگي بانوان است. با این روش می توانید علائم یائسگی تان را بدون مصرف قرص های هورمونی خوراکی برطرف کنید.

علاوه بر موارد بالا، کاهش خطر سرطان رحم، بارداری خارج از رحم و نیز رفع دردهای لگني ناشی از بیماری آندومتريوز از دیگر فواید میرنا هستند. از میرنا می توانید در دوران شیردهی هم استفاده کنید.

مزایای گذاشتن آیودی میرنا

اگر برای پیشگیری از بارداری مایل به نصب دستگاه آیودی میرنا در تهران هستید، می توانید از مشاوره و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت قبلی با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

عوارض آ یو دی میرنا

کسانی که آی یو دی گذاشتند، در ۳ تا ۶ ماه اول دچار قاعدگی نامنظم می شوند. ممکن است خونریزی پریودی سبک تر، سنگین تر و یا طولانی تر از قبل شود یا بین سیکل قاعدگی لکه بینی داشته باشید. از دیگر عوارض ط آیودی میرنا که شایع هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دردهای لگن و شکمی
  • بروز خارش یا عفونت واژن
  • تهوع، استفراغ یا نفخ شکم
  • پف صورت، دست، مچ یا کف پا

هنوز تحقیقات علمی ارتباط آیودی میرنا و چاقی را نشان نداده اند. اما بعضی از زنان ادعا می کنند با گذاشتن آیودی میرنا دچار اضافه وزن شده اند. اما برخی دیگر نیز کاهش وزن خود را گزارش کرده اند.

مضرات احتمالی آیودی میرنا

درد شدید در پایین شکم یا پهلوها می تواند علامت بارداری خارج رحمی یا لوله ای باشد. احتمال این عارضه در زنانی که قبل از گذاشتن آیودی حاملگی لوله ای داشته اند، بیشتر است. اما این مشکل در زنان دیگر به ندرت اتفاق می افتد. از دیگر مضرات آیودی میرنا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوراخ شدن رحم و ورود آیودی به حفره شکمی
  • عفونت و التهاب لگن
  • خروج آیودی از جای خود و بارداری ناخواسته
  • کمردرد، درد لگنی یا شکمی و کرامپ این نواحی
  • سردرد، میگرن و سرگیجه
  • اضطراب، افسردگی و تغییرات خلقی
  • مشکلات پوستی مثل آکنه، خارش و التهاب پوست
  • کاهش میل جنسی
  • حساسیت و درد سینه ها

اگر از میرنا استفاده می کنید اما علائم بارداری دارید، باید سریع به پزشک مراجعه و اقدام به برداشتن آی یو دی کنید. چون وجود میرنا در بارداری منجر به سقط جنین، تولد زودرس نوزاد، بروز عفونت شدید لگنی و حتی مرگ مادر می شود.

بیشتر بخوانید: خطرات عفونت واژن در بارداری

برای برداشتن آیودی میرنا و اقدام به بارداری بعد از آن می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت قبلی با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

چه کسانی نباید از IUD میرنا استفاده کنند؟

زنانی که دچار عفونت واژینالی، التهاب لگن، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم یا ناهنجاریهایی ساختاری رحم هستند، نباید اقدام به گذاشتن میرنا یا هر  IUD دیگری کنند. در موارد زیر هم باید از کار گذاشتن میرنا بپرهیزید:

  • مشکلات کبدی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تنبلی تخمدان
  • فیبروم رحمی
  • مشکلات قلبی-عروقی مثل فشار خون بالا، سکته قلبی، …

همچنین به توصیه خانم دکتر جوانمرد خوشدل، اگر دچار خونریزی غیر طبیعی واژن یا بیماری های مقاربتی هستید، نباید آی یو دی میرنا استفاده کنید. با مشورت پزشک تان می توانید از روشهای دیگر پیشگیری بهرمند شوید.

موارد منع آیودی میرنا

سوالات رایج درباره آی یودی میرنا

خانمهایی که برای کار گذاشتن IUD میرنا به مطب خانم دکتر جوانمرد، جراح و متخصص زنان مراجعه می کنند، اغلب سوالات زیر را از ایشان می پرسند:

آیا همزمان با نصب آی یو دی ميرنا به روشهای دیگر پیشگیری نیاز دارم؟

خیر. فقط در صورتی که حس کنید آیودی جابجا یا خارج شده، تا زمان مراجعه به پزشک و چک کردن آیودی، باید از روشهای دیگر ضد بارداری استفاده کنید.

بعد از خونریزی پریود باید برای نصب میرنا اقدام کنم؟

می توانید این کار را بکنید اما بهترین زمان قراردادن میرنا، طی چند روز آخر پریودی است که دهانه رحم به خوبی باز است.

استفاده از IUD میرنا برای رابطه جنسی مشکلی ایجاد نمی کند؟

خیر. اما اگر نخهای آن را موقع نزدیکی احساس می کنید و آزاردهنده است، می توانید از پزشک بخواهید آن را کوتاه کند.

چقدر ممکن است بعد از گذاشتن آیودی میرنا حامله شوم؟

احتمال آن بسیار کم است. مگر اینکه حواستان نباشد و موقع پریودی، میرنا خارج شود یا دستگاه پایین بیاید. در این صورت احتمال بارداری هست.

خودم می توانم آیودی را کار بگذارم؟

خیر. برای نصب یا برداشتن آن باید به متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید. قبل از گذاشتن آی یودی حتما باید یک سری آزمایش مثل حاملگی، تست پاپ اسمیر و … برایتان انجام شود.

قیمت iud میرنا در داروخانه چقدر است؟

قیمت دستگاه آی یو دی میرنا هم با توجه به تغییر قیمت کالاها مدام در حال تغییر است. بهترین کار، قیمت گرفتن از داروخانه هاست.

عوارض جانبی میرنا تا کی ادامه دارد؟

زمان مشخصی ندارد و برای افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا وقتی بدنتان به دستگاه عادت کند باید این عوارض برطرف شوند.

اگر شما هم سوالی درباره IUD میرنا دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله از خانم دکتر جوانمرد سوالات خود را بپرسید. در اسرع وقت در همین صفحه به سوالات شما پاسخ می دهیم.

3.6/5 - (32 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *