درمان یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن زنان صورت می‌گیرد و بعضی از این تغییرات و علائم برای آنان آزار دهنده است. یکی از علائم ناخوشایند در بارداری یبوست است که بسیاری از خانمها در این دوران آن را تجربه می‌کنند. یبوست در دوران بارداری ممکن است به دلائل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، فشار رحم و حتی کاهش میزان آهن قبل از زایمان باشد. در این مقاله قرار است به این موضوع بپردازیم که چرا زنان در بارداری دچار یبوست می‌شوند و درمان یبوست در بارداری به چه روش‌هایی امکان پذیر است؟ برای دسترسی سریعتر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چرا زنان در بارداری دچار یبوست می‌شوند؟

تغییرات هورمونی در بارداری و افزایش هورمون پروژسترون باعث شل شدن عضلات روده و حرکت کند روده می‌شود و در نهایت فرآیند هضم غذا به صورت آهسته می‌گیرد. یبوست در بارداری یکی از مشکلات شایع بارداری است و تقریبا می‌توان گفت که سه چهارم زنان باردار یبوست و مشکلات و مسائل مربوط به روده را تجربه می‌کنند.
به غیر از تغییرات هورمونی، بعضی دیگر از علت‌های یبوست در بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • نوع تغذیه: محصولات تهیه شده از آرد تصفیه شده مثل پاستا و ماکارونی، نان سفید، شیرینی و کیک‌ها، به دلیل اینکه فاقد فیبر هستند، می‌توانند باعث یبوست در بارداری شوند.
  • کم آبی بدن: اگر در دوران بارداری بدن شما دچار کم آبی شود حرکت روده‌ ها کند می‌شوند و همین موضوع باعث یبوست خواهد شد.
  • فشار رحم: در اواخر ماه های بارداری، رشد رحم می‌تواند باعث ایجاد فشار به روده ها شود و حرکت مدفوع در روده به سختی انجام می‌شود.
  • مکمل‌های آهن: بعضی از ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری مانند مکمل آهن باعث ایجاد یبوست در دوران بارداری می‌شود و در روند هضم غذا مشکل ایجاد می‌کند. مقداری از این آهن از جریان خون خارج می‌شود  و بعضی هم به سمت روده می‌رود و در ترکیب با مواد باعت سفتی شکم و یبوست می‌شود.

برای اطمینان از مقدار مجاز ویتامین های مورد نیاز در بارداری حتما مواردی را که پزشک برای مراقبتهای دوران بارداری برایتان تجویز کرده است، رعایت کنید.

علت یبوست در دوران بارداری

علائم یبوست در بارداری

یبوست در بارداری با علائم و نشانه‌هایی همراه است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کار کردن روده ها کمتر از سه بار در هفته
  • مدفوع سفت
  • خونریزی مقعدی در بعضی از موارد
  • احساس نفخ و بزرگ شدن شکم، درد و گرفتگی عضلات پایین شکم
  • کم شدن اشتها

درمان  و پیشگیری از یبوست در بارداری

یبوست در بارداری مسئله نگران کننده‌ای نیست و با بعضی از روش‌های خانگی به راحتی قابل درمان است. برای رفع یبوست در بارداری روش‌های زیر را دنبال کنید:

غذاهای پر فیبر

رژیم غذایی پر فیبر علاوه بر این که به درمان یبوست در بارداری کمک می‌کند، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین‌ های مورد نیاز زنان باردار را تامین می‌کند. زنان باردار باید در طول روز 250 تا 300 گرم فیبر مصرف کنند تا هم سلامتی‌شان حفظ شود و هم دچار یبوست نشوند.

وعده های غذایی کوچک

برای کاهش یبوست سعی کنید وعده های غذایی روزانه خود را به 5 یا 6 وعده کوچک تقسیم کنید. مصرف وعده های غذایی کوچک باعث می‌شود که معده بدون کار زیاد، بتواند غذا را هضم کند و به راحتی از روده عبور دهد.

نوشیدن آب و تامین رطوبت بدن

بدن شما در دوران بارداری باید نسبت به گذشته مقدار بیشتری آب دریافت کند و رطوبت بیشتری داشته باشد. نوشیدن 12 لیوان آب در روز باعث می‌شود تا روده نرم بماند و غذا به راحتی درون دستگاه گوارش حرکت کند.

ورزش کردن به صورت منظم

انجام حرکات ورزشی به صورت منظم می‌تواند به کاهش یبوست در بارداری کمک کنند. در دوران بارداری بهتر است ورزش‌هایی مانند تمرینات کگل را انجام دهند و یا حتی یک پیاده روی ملایم و سبک در هفته داشته باشند. انجام تمرین کگل برای آن دسته از زنانی که آمادگی زایمان طبیعی را دارند، با قوی نگه داشتن عضلات کف لگن می‌تواند به زایمان راحت کمک کند.

درمان یبوست در بارداری با ورزش

استفاده از داروهای ملین

اگر هر کدام از روش ‌های طبیعی موثر نباشند، برای درمان یبوست خیلی شدید در بارداری، پزشک برای زنان باردار،  داورهای نرم کننده مدفوع مانند کولاک (Colace) تجویز می‌کند. این داروها باعث نرم شدن روده و دفع راحت می‌شوند و برای زنانی که به دلیل مصرف مکمل های آهن دچار یبوست شده‌اند، بسیار مفید است.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک در ماده غذایی مانند ماست و شیر وجود دارد و باعث فعال کردن باکتری‌های روده برای هضم بهتر غذا خواهد و در نتیجه از یبوست پیشگیری می‌کند.

اگر یبوست در دوران بارداری شدید باشد و با روش های خانگی برطرف نشود، باید سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

برای یبوست در بارداری چه بخوریم؟

بعضی از غذاهایی که توصیه می‌شود حتما در دوران بارداری برای کاهش یبوست مصرف کنید، عبارتند از:

  • کدو، هویج، ذرت و سیب زمینی شیرین
  • نصف لیمو به همراه یک لیوان آب ولرم
  • تمشک، توت فرنگی و بلوبری
  • آجیل‌ها و میوه‌های خشک به خصوص کشمش، زردآلو و آلو
  • سبزی‌های برگ دارد مانند کاهو و بروکلی
  • درمان یبوست در بارداری با خاکشیر و روغن زیتون
  • درمان یبوست در بارداری با طب سنتی (استحمام با آب گرم، ورزش و پیاده روی ملایم، مصرف سوپ های ساده و کمی چرب)
  • درمان یبوست در بارداری با انجیر

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی برای دوران حاملگی مفید است؟

تغذیه مناسب برای یبوست در بارداری

سوالات پر تکرار در مورد یبوست در بارداری

بعضی از سوالاتی که ممکن است برای افرادی که به یبوست در بارداری مبتلا شده‌اند، مطرح شود، در ادامه آورده شده است:

آیا یبوست در بارداری خطرناک است؟

در صورتی که مشکل یبوست در بارداری درمان نشود، عوارضی مانند سر درد، احساس سنگینی و التهاب رحمی در زنان باردار خواهد داشت.

یبوست در بارداری از کی شروع می‌شود؟

وقتی که سطح پروژسترون در بارداری بالا می‌رود، بسیاری از زنان باردار به یبوست مبتلا می‌شوند. این زمان تقریبا ماه دوم یا سوم بارداری است و با رشد رحم ممکن است در ماه های بعدی یبوست شدیدتر شود.

از یبوست در بارداری می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟

تصور بعضی از زنان باردار این است که یبوست در بارداری و جنسیت بهم مرتبط هستند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و یبوست یکی از مشکلات معمول در دوران بارداری است.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زنان باردار دچار خونریزی‌های مکرر مقعدی، درد شکم یا یبوست طولانی (یک یا دو هفته) شوند، باید به پزشک مراجعه کنند، زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده مشکلی جدی مثل التهاب روده باشند.

آیا درمان یبوست در بارداری با شیاف امکان‌پذیر است؟

خیر! شیاف‌هایی مانند بیزاکودیل اگر به صورت مداوم استفاده شوند، باعث تنبلی روده خواهند شد. بهتر است یبوست در دوران بارداری را با روش‌های خانگی برطرف کنید و آب و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

برای پیشگیری از عوارض یبوست در بارداری، پیشنهاد می‌کنیم شما نیز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم. اگر سوال یا ابهامی در زمینه یبوست دوران بارداری دارید، می‌توانید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

3.6/5 - (29 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *