همه چیز در مورد تستهای دوران بارداری

تستهای دوران بارداری

در دوران بارداری، طیف وسیعی از آزمایشات از جمله آزمایش خون و سونوگرافی را باید انجام دهید. تستهای دوران بارداری برای بررسی و حل هرگونه مشکلی در دوران بارداری یا بعد از تولد کمک می کنند. این تست ها با تجویز پزشک انجام می شوند و نیازی نیست شما نگران آن ها باشید. اما دانستن این تست ها می تواند برای شما مفید باشد و می توانید از قبل خود را برای آن ها آماده کنید. در این مقاله انواع آزمایشات دوران بارداری را برای شما توضیح داده ایم. می توانید از فهرست زیر برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله استفاده کنید.

تست های دوران بارداری چیست؟

بارداری یک زمان بی نظیر در زندگی و بدن شماست. در دوران بارداری بدن شما تغییرات زیادی را پشت سر می گذارد. پزشک شما با انجام تست های متعدد در تمام دوران بارداری سلامت شما و کودک شما را تحت نظر دارد. برخی از آزمایشات برای هر بارداری معمول است و در طول بارداری شما تکرار خواهد شد. برخی از خانم ها ممکن است تحت تست های اضافی قرار بگیرند. تست های اضافی ممکن است به سن، سابقه سلامتی و خانواده، تعداد نوزادانی که حمل می کنید، قومیت و نتایج آزمایش های بارداری قبلی بستگی داشته باشد.

در طی تست های دوران بارداری، زنان باردار یک سری اطلاعات پزشکی درباره تغییرات فیزیولوژیکی مادر در بارداری، تغییرات بیولوژیکی و تغذیه قبل از تولد از جمله ویتامین های دوران بارداری را دریافت می کنند. همچنین پزشک توصیه هایی در مورد مدیریت و تغییر در شیوه زندگی سالم نیز در هنگام معاینه منظم ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که انجام تست های مربوطه از قبل از بارداری شروع می شود تا پزشک متوجه شود آیا شما می توانید بارداری شوید یا خیر در نتیجه باید دقیقا بدانید که قبل از بارداری چه باید کنید.

البته پشنهاد دکتر منیژه جوانمرد (جراح و متخصص زنان و زایمان) به شما این است که حتما قبل از اقدام به بارداری آزمایشات و مراقبتهای قبل از بارداری را هم گذرانده باشید. در این زمینه مقاله ای در سایت داریم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: مشاوره و معاینات قبل از بارداری

فایده تست های دوران بارداری

انجام تست های دوران بارداری مانند غربالگری و تشخیص های قبل از تولد بسیار ضروری می باشد. این تست ها باعث می شود موارد و مشکلات زیر کمتر اتفاق بیافتد:

  • مرگ مادر
  • سقط جنین
  • نقص هنگام تولد
  • وزن کم هنگام تولد
  • عفونت های نوزاد
  • سایر مشکلات سلامتی

اهمیت تستهای دوران بارداری

تست های دوران بارداری باید زیر نظر چه کسی انجام شود؟

انجام تست های دوران بارداری و تجزیه و تحلیل آن ها نیاز به دانش و تجربه دارد. به همین دلیل تنها افرادی که این شرایط را دارند می توانند خدمات قابل اعتمادی به شما ارائه کنند. خانم های باردار معمولا زیر نظر یکی از افراد زیر قرار می گیرند:

متخصص زنان و زایمان: پزشکانی که در بارداری، زایمان و مشکلات زنان تخصص دارند

پزشکان خانواده: پزشکانی که به جای تخصص در یک حوزه، خدمات مختلفی را برای بیماران در هر سنی ارائه می دهند

ماما: یک پرستار متخصص در زمینه مراقبت های بهداشتی زنان

در صورت سالم بودن مادر، هر کدام از این افراد می تواند انتخاب مناسبی باشد اما معمولا متخصص های زنان و زایمان انتخاب های بهتری هستند. توجه کنید که اگر قصد انجام سزارین دارید باید تحت نظر متخصص قرار بگیرید. اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، برای انجام تست های دوران بارداری حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید:

  • بیماری مزمن مانند دیابت یا مشکلات قلبی
  • خطر افزایش زایمان زودرس
  • سن بالاتر از 35 سال
  • با بیش از یک جنین باردار هستند
  • داشتن یک بیماری دیگر که ممکن است زایمان شما را با اختلال روبرو کند

در صورتیکه شما هم باردار هستید و بدنبال متخصص زنان خوب در شرق تهران می گردید ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد را معرفی می کنیم. دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه مراقبتهای بارداری و زایمان جزو بهترین انتخابهای شما خواهند بود. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

زمان بندی مراجعه به پزشک برای تست های بارداری

اولین تست یا چک آپ باید بعد از 6 تا 8 هفته یعنی  2 تا 4 هفته بعد از به تاخیر افتادن قاعدگی انجام شود. در صورتی که مادر مشکل خاصی نداشته باشد در 8 هفته اول نیازی به آزمایش و تست خاصی نیست. اگر بارداری در طول بارداری به مورد مشکوکی بر نخورد زمان بندی چک آپ ها به صورت زیر است:

  • تا هفته 24 ام، هر 4 هفته یک بار
  • از هفته 24 ام تا هفته 36 ام، هر 2 هفته یک بار
  • از هفته 36 ام به بعد، هر هفته یک بار تا زایمان

تست های روتین بارداری

در چک آپ ها موارد مختلفی بررسی می شود که بعضی از آزمایش ها و تست های روتین عبارتند از:

تست فشار خون و وزن

در هر بار بررسی، معمولا وزن و فشار خون شما ثبت می شود. اندازه و شکل رحم شما نیز ممکن است اندازه گیری شود و از هفته 22 پزشک بررسی می کند که جنین به طور عادی رشد می کند خیر.

تست ادرار

تست ادرار یکی از تست های روتین بارداری است. ادرار شما برای بررسی عفونت مثانه یا کلیه به آزمایشگاه فرستاده می شود. همچنین، آزمایشگاه ادرار شما را برای پروتئین اضافی آزمایش می کند. پروتئین بیش از حد می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد.

آزمایش خون

این آزمایش شامل جمع آوری نمونه خون توسط یک سوزن کوچک از رگ های بازو است. در این آزمایش شرایط خاصی از جمله بیماری های مقاربتی، هپاتیت ب، HIV و کم خونی بررسی خواهد شد. آزمایشگاه همچنین نوع خون و فاکتور Rh را هم بررسی می کند (شرایطی که سازگاری خون شما با خون کودک را اندازه می گیرد). بعلاوه از این آزمایش برای تشخیص بارداری خانمها نیز استفاده می شود. بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری وقتی است که شما در موعد خود پریود نشده اید.

آزمایش خون بارداری

غربالگری عفونت استرپتوکوکس گروه B

این تست شامل تراشیدن بخشی از واژن و روده است و امکان دارد کمی درد داشته باشد. این آزمایش به دنبال نوعی باکتری (GBS) است که باعث ایجاد ذات الریه و سایر عفونت های جدی در نوزادان می شود. این آزمایش بین هفته 35 تا 37 بارداری انجام می شود. اگر برای تست باکتری ها مثبت باشد، پزشک در هنگام زایمان به شما آنتی بیوتیک می دهد.

بیشتر بخوانید: خطرات عفونتهای واژن در بارداری

اندازه گیری دور شکم

پزشک برای ارزیابی اندازه و رشد کودک از نوار اندازه گیری استفاده می کند.

سونوگرافی

آیا انجام سونوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟ جالب است بدانید که این آزمایش شامل جابجایی یک دسته در قسمت بیرونی معده برای دیدن کودک است. پزشک یک ژل را بر روی معده شما می مالد تا دسته به راحتی بتواند روی شکمتان سر بخورد. بیشتر خانم ها این آزمایش را یک بار بین هفته های 18 و 20 بارداری انجام می دهند. اگر پزشک تشخیص دهد مشکلاتی در بارداری وجود دارد (با توجه به سن شما ، تعداد نوزادانی که با خود حمل می کنید یا یک وضعیت پزشکی) ممکن است چندین معاینه سونوگرافی داشته باشید. همچنین اگر دوقلو باردار هستید پزشک آزمایشات بیشتری برای چک کردن وضعیت شما انجام خواهد داد. شما می توانید با مطالعه مقاله مراقبتهای لازم در دوران بارداری دوقلویی اطلاعات جامع و کاملی در این مورد بدست آورید.

غربالگری نقص لوله کروموزومی و عصبی

این آزمایشات کودک را در شرایطی مانند سندرم دان، اسپینا بیفیدا و فیبروز کیستیک بررسی می کند.

تست علائم حیاتی نوزاد

این آزمایش ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی کودک را اندازه گیری می کند تا ببیند کودک اکسیژن کافی دریافت می کند یا خیر. این تست در سه ماهه سوم بارداری انجام می شود و شامل قرار دادن یک کمربند در اطراف شکم است که به یک مانیتور ضربان قلب وصل شده است.

تست علائم حیاتی جنین

غربالگری گلوکز

غربالگری گلوکز معمولا در هفته 12 ام برای خانم هایی است که در معرض خطر دیابت در حاملگی قرار دارند انجام می شود. این شامل زنانی است که:

  • قبلا کودکی با وزن بیش از 4 کیلوگرم داشته است
  • سابقه خانوادگی دیابت دارد
  • چاق هستند

تمام زنان باردار دیگر در هفته 24 تا 28 از نظر دیابت آزمایش می شوند. روش آزمایش هم به این صورت است که یک مایع قندی می نوشید و بعد از یک ساعت برای آزمایش قند خون، از شما خون می گیرند. اگر سطح قند خون زیاد باشد، آزمایش های بیشتری انجام می شود که تأیید کند شما دیابت حاملگی دارید یا خیر.

بیشتر بخوانید: مراقبتهای دوران بارداری

تست های پیش از تولد نوزاد

بسیاری از والدین تصمیم می گیرند که آزمایش هایی را قبل از تولد نوزاد انجام دهند. این تست ها می توانند به پزشکان کمک کنند تا مواردی مانند نقص هنگام تولد یا مشکل کروموزومی در جنین را پیدا کنند. تست های قبل از تولد در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام می شود.

برخی از تست های قبل از تولد، آزمایش های غربالگری هستند که فقط می توانند احتمال بروز یک مشکل را نشان دهند. سایر تست های قبل از تولد آزمایش های تشخیصی هستند که می توانند بطور دقیق تشخیص دهند که آیا جنین مشکل خاصی دارد یا خیر. آزمایش غربالگری گاهی اوقات با آزمایش تشخیصی انجام می شود. این آزمایش ها می توانند شامل آزمایش خون، آمنیوسنتز، CVS و معاینات سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری باشند.

اینکه شما به کدامیک از تستهای دوران بارداری نیاز دارید و یا کدام تست بارداری موردنیاز شما نیست توسط متخصص زنان و بعد از معاینه مشخص می شود. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم در صورتیکه قصد انجام آزمایشهای بارداری را دارید به خانم دکتر جوانمرد مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

با تست های بارداری چه مشکلاتی را می توان تشخیص داد؟

برخی از خانم ها از شرایط پزشکی که قبلا در آن ها وجود داشته یا هنوز وجود دارد نگران هستند، مانند دیابت. این خانم ها کی خواهند بدانند این بیماری ها چگونه می توانند بر روی بارداری تاثیر بگذارند. برای کاهش نگرانی خود توصیه می کنیم همه سابقه پزشکی خود را به پزشک ارائه دهید. صحبت با پزشک مهم است و می تواند باعث تغییر در داروهای تجویزی به شما بشود یا حتی درمانهایی را ارائه دهد که می تواند نگرانی های شما را کاهش دهد.

شرایطی که می تواند با بارداری همراه باشد شامل موارد زیر است:

دیابت حاملگی

معمولا بعد از سه ماهه اول برخی از زنان باردار این بیماری را تجربه می کنند. مادران مواد مغذی و اکسیژن به جنین می بخشند و همچنین هورمون هایی درون آن ها ایجاد می شود که مقدار انسولین را تغییر می دهد. انسولین به بدن کمک می کند تا قند را در مواد غذایی ذخیره کند که بعدا به انرژی تبدیل می شود. در دیابت حاملگی، مشکل انسولین منجر به قند خون بالا می شود.

تست دیابت در بارداری

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی که به آن توکسمی بارداری نیز گفته می شود حالتی است که ممکن است بعد از ماه ششم اتفاق بیافتد. این عارضه باعث فشار خون بالا، ورم (تجمع مایعات در بافت های بدن که باعث تورم دست ها ، پاها یا صورت می شود) و تجمع پروتئین در ادرار شود.

ناسازگاری Rh

بیشتر افراد دارای فاکتور Rh در گلبول های قرمز خود هستند (Rh مثبت). یک آزمایش خون ساده می تواند فاکتور Rh را تعیین کند. اگر کودک شما Rh مثبت است و شما Rh منفی هستید، ممکن است هنگام ورود سلول های خونی کودک به جریان خون شما مشکلاتی رخ دهد. بدن شما ممکن است با ساخت آنتی بادی هایی که می توانند وارد جریان خون جنین شوند و گلبول های قرمز خون را از بین ببرد. شرایط گفته شده جدی اما با چک آپ های منظم قابل کنترل است. بنابراین یادگیری و بحث در مورد آن ها با پزشک بسیار مهم است.

سخن نهایی در مورد تستهای دوران بارداری

انتخاب پزشک خوب یکی از مهم ترین قسمت های انجام تست های بارداری است. پزشک باید از تمامی بیماری های زنان باردار و جنین آگاه باشد تا بتواند قدم های مثبتی برای یک زایمان موفق بردارد. خانم دکتر زهرا صابری متخصص زنان و زایمان یکی از بهترین متخصصین زنان در اصفهان می باشد. خانم هایی که قصد دارند نوزاد خود را توسط یک متخصص با تجربه به دنیا بیاورند می توانند به ایشان مراجعه کنند. برای تماس با مطب دکتر صابری می توانید از شماره تماس هایی که زیر همین صفحه قرار دارد استفاده نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *