مشاوره و معاینات قبل از بارداری


داشتن یک برنامه منظم و مفید قبل از بارداری برای شما و نوزادتان مفید است. هدف از مراقبت های قبل از بارداری این است که خطرات احتمالی برای شما و کودک خود را در دوران بارداری متوجه شوید و آن ها را از بین ببرید. همچنین یکی دیگر از اهداف مراقبت های پیش از بارداری بررسی تاثیر بیماری های گذشته و سابقه پزشکی شما بر روی بارداری است که در این مقاله توضیح داده شده است. اگر قصد بارداری دارید می توانید قبل از مراجعه به پزشک مقاله زیر را مطالعه نمایید. می توانید برای دسترسی آسان به قسمت های مختلف مقاله از فهرست زیر استفاده نمایید.

مشاوره قبل از بارداری چیست؟

زنانی که قصد بارداری دارند همیشه این سوال در ذهن شان وجود دارد که قبل از بارداری چه کنیم؟ به یاد داشته باشید که مشاوره قبل از بارداری به شما کمک می کند بتوانید یک بارداری سالم و بدون خطر را پشت سر بگذارید. در مشاوره قبل از بارداری شما یاد می گیرید چگونه با عادات ناسالم زندگی مقابله کنید. بسیاری از فعالیت هایی که انجام می دهید و غذاهایی که میل می کنید برای بارداری مناسب نیستند. بسیاری از افراد از این موارد اطلاع ندارند و نیاز است توسط یک مشاور با تجربه از آن ها آگاه شوند. همچنین شما می توانید مشاوره های لازم در مورد بارداری دوقلویی را از پزشک خود بدست آورید. این را به یاد داشته باشید که مراقبتهای بارداری دوقلویی متفاوت از بارداری تک قلویی است و تستها و آزمایشات بیشتری باید در بارداری دوقلویی انجام شود. اگر شما جراحی هیسترسکوپی رحم داشته اید حتما قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است رحم نتواند بارداری را تحمل کند.

مشاوره-قبل-از-بارداری

بهترین فرد برای مشاوره قبل از بارداری

قبل از بارداری شما باید به سالم ترین وضعیت خود، هم از نظر جسمی و هم عاطفی، برسید. بهترین کار برای رسیدن به آمادگی ملاقات با یک پزشک متخصص است. متخصص های زنان بهترین گزینه در این مورد می باشند زیرا آن ها هم به صورت تجربی و هم علمی و آکادمیک برای وضعیت های مختلف در بارداری شما آماده هستند.

اگر قصد باردار شدن دارید ما به شما دکتر منیژه جوانمرد خوشدل را به شما توصیه می کنیم. دکتر جوانمرد خوشدل یکی از مجرب ترین متخصص های زنان در شرق تهران می باشند که می توانید برای گرفتن وقت مشاوره با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

ملاقات با پزشک برای مشاوره قبل از بارداری

ملاقات با پزشک زمان مناسب برای پرسیدن تمام مواردی است که در ذهن شما است. سوالات شما خواه رژیم یا ویتامین های دوران بارداری یا هرگونه نگرانی در مورد سلامتی شما در خانواده باشد. پس بهتر است سوالاتی که در ذهن دارید را از قبل آماده کنید تا در روز های ملاقات آن ها را بپرسید. علاوه بر سوالاتی که شما از پزشک می پرسید، اطلاعاتی هم پزشک از شما می خواهد که به شرح زیر است:

سابقه بارداری

این شامل هر نوع حاملگی قبلی، تاریخ قاعدگی، مصرف قرص های ضد بارداری، نتایج قبلی آزمایش پاپ تست و هرگونه بیماری مقاربتی یا عفونت های واژینالی است که در گذشته داشته اید. عفونتهای واژن در بارداری می توانند خطرناک باشند که در مقاله ای کامل به آن پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: خطرات عفونتهای واژن در بارداری

تاریخچه پزشکی

این مورد شامل مشکلات بهداشتی شما می شود، بنابراین اگر بیماری خاصی دارید می توانید قبل از بارداری آن ها را درمان کرده یا تحت کنترل بگیرید.

تاریخچه جراحی

آیا جراحی، تزریق و بستری شدن در بیمارستان داشته اید؟ اگر چنین است، به پزشک خود بگویید. این که پزشک خود را از هرگونه جراحی مرتبط با زنان که ممکن است انجام داده باشید مطلع کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله چیزهایی که باید پزشک شما  بداند سابقه عمل فیبروم یا وجود پاپ اسمیر غیر طبیعی است. سابقه جراحی های قبلی ممکن است بر نحوه مدیریت شما در دوران بارداری تأثیر بگذارد.

داروهایی که اکنون مصرف می کنید

در مورد هرگونه نسخه یا داروهای بدون نسخه ای که مصرف کرده اید یا مصرف می کنید، به پزشک خود بگویید. در بعضی موارد ممکن است زمان آن رسیده باشد که تغییری ایجاد شود تا از نقایص هنگام تولد جلوگیری شود. همچنین در مورد هرگونه داروی گیاهی یا مکمل های مصرفی به پزشک خود بگویید.

مشاوره-دارویی-قبل-بارداری

سابقه سلامتی خانواده

در مورد شرایط پزشکی که در خانواده شما وجود دارد ، مانند دیابت ، فشار خون بالا یا سابقه لخته شدن خون ، به پزشک خود بگویید.

محیط خانه و محل کار

قرار گرفتن در معرض مدفوع گربه، اشعه ایکس، سرب، حلال ها و از این دست شغل ها شما می تواند بر توانایی شما در بارداری یا حفظ یک بارداری سالم تأثیر بگذارد. پس بهتر است در مورد خطرات احتمالی این شغل ها بیشتر بدانید.

وزن شما

بسیار خوب است که قبل از بارداری به وزن بدنی ایده آل خود برسید. این به معنای کاهش وزن در صورت اضافه وزن است تا خطر عوارض در دوران بارداری کاهش یابد. یا اگر وزن کمی دارید برای کاهش خطر زایمان با وزن کم، وزن اضافه کنید.

شیوه زندگی

پزشک از شما سوالاتی در مورد شما و عادات شریک زندگی شما می پرسد که می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از دارو های تفریحی. هدف پزشک از این سوالات این است که به شما کمک کند از عادت هایی که می تواند مانع از یک بارداری سالم باشد جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که پزشک اطلاعات شخصی شما را به صورت محرمانه نزد خود نگه می دارد پس خجالت نکشید و با پزشک صادق باشید.

ورزش

به پزشک خود بگویید که چه نوع ورزشی را انجام می دهید. اگر ورزش نمی کنید هم به او بگویید. به طور کلی ممکن است در حین بارداری به ورزش عادی خود ادامه دهید مگر اینکه به شما دستور داده شود فعالیت های خود را کاهش یا اصلاح کنید. اما دانستن این نکته ضروری است که تمرینات کگل چه وقتی باردار نیستید چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان مزایای زیادی برای فرد دارد. مقاله انجام تمرینات کگل در بارداری و مزایای آن به بررسی این نکته می پردازد.

تست های قبل از بارداری

پزشک با گرفتن یک تاریخچه پزشکی کامل از شما و شریک زندگیتان، معاینه قبل از بارداری را شروع می کند. او همچنین ممکن است بخواهد تعدادی آزمایش انجام دهد، مانند آزمایش خون و پاپ اسمیر، تا اطمینان حاصل کند که هیچ یک از شما شرایط پزشکی ندارید که بتواند در بارداری یا احتمال ابتلا به بارداری شما تأثیر بگذارد. بعلاوه برای تشخیص بارداری نیز از شما آزمایش خون گرفته می شود و بهترین زمان برای دادن این آزمایش گذشت چند روز بعد از پریودی است و شما همچنان خونریزی قاعدگی ندارید. پزشک شما ممکن است برای بیماری هایی مانند زیر از شما آزمایش بگیرد:

  • سرخچه
  • آبله مرغان
  • اچ آی وی
  • ایمنی هپاتیت B
  • تبخال
  • سایر STD ها (مانند کلامیدیا ، سفلیس و سوزاک)
  • مشکلات تیروئید (با آزمایش TSH): از عوارض و خطرات تیروئید در بارداری سقط جنین و یا زایمان زودرس است.

آزمایشات-قبل-از-بارداری

اگر قصد باردار شدن دارید ما دکتر منیژه جوانمرد خوشدل را به شما توصیه می کنیم. دکتر جوانمرد خوشدل یکی از بهترین متخصص های زنان در تهران می باشند که می توانید برای گرفتن وقت مشاوره با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

رژیم غذایی قبل از بارداری

پزشک از شما درمورد آنچه می خورید و می نوشید سوال می کند. بهترین کار این است که با عادت های غذایی خوبی که وجود دارد به بارداری بروید. این شامل خوردن انواع غذاهای سرشار از فیبر و دریافت مقدار کافی کلسیم، اسید فولیک و سایر مواد مغذی است.

بیشتر بخوانید: میوه های مفید در دوران حاملگی

آیا قبل از بارداری می توان کافئین مصرف کرد

بیشتر پزشک ها مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز را قبل از بارداری توصیه نمی کنند. برای این که درک بهتری از این عدد داشته باشید باید بدانید که هر فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین است. به یاد داشته باشید که کافئین فقط در قهوه و چای نیست، بلکه در شکلات، برخی نوشیدنی های نرم و برخی داروهای خاص نیز وجود دارد.

مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

قبل از بارداری باید از مکمل اسید فولیک (فولیک اسید) استفاده کنید. اسید فولیک باعث می شود که کودک شما دچار نقص سیستم عصبی نشود و بهتر است قبل از شکل گیری جنین مصرف آن را شروع کنید. پزشک ها معمولا روزانه 0.4 میلی گرم اسید فولیک را قبل از شروع بارداری و در اوایل بارداری توصیه می کنند. اسید فولیک به طور طبیعی در سبزیجات با برگ سبز و به طور مصنوعی در محصولات غنی شده آرد و برنج وجود دارد.

اگر بارداری قبلی داشته اید که در آن جنین دچار نقص مغز و نخاع هنگام تولد شده است، پزشک شما احتمالا روزانه 0.4 میلی گرم اسید فولیک مقدار بالاتر آن را توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مراقبتهای دوران بارداری

واکسن های قبل از بارداری

دریافت واکسیناسیون مناسب قبل از شروع بارداری برای محافظت از شما و کودک آینده خود در دوران بارداری بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که حداقل سه ماه قبل از شکل گیری جنین در برابر این سه بیماری قابل پیشگیری محافظت می شوید:

آبله مرغان

اگرچه این بیماری بسیار عفونی در بارداری شایع نیست و صدمات جدی به شما وارد نمی کند اما ممکن است کودک شما در اثر تاول های پوستی، جای زخم و آسیب اعضای بدن قرار بگیرد.

هپاتیت B

عفونت ها می توانند حاد یا مزمن باشد. اگر حامل عفونت مزمن هستید، ممکن است هپاتیت B را به کودک خود منتقل کنید، که او را در معرض بیماری های مربوط به کبد و عفونت هایی مانند سیروز و سرطان کبد در زندگی قرار می دهد. قبل از بارداری در مورد تاریخچه پزشکی خود به پزشک بگویید.

واکسن-هپاتیت-ب

سرخچه

این ویروس مسری می تواند به کودک شما منتقل شود و در معرض آسیب قلبی و کاهش شنوایی قرار بگیرد. همچنین بارداری شما در معرض سقط جنین یا مرده زایی خواهد بود.

آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری

بسته به قومیت و محل زندگی پزشك ممكن است آزمایش های ژنتیك را برای موارد زیر توصیه كند:

  • کم خونی سلولی
  • تالاسمی (نوعی بیماری ارثی از کم خونی)
  • بیماری های ژنتیکی

بیشتر بخوانید: آشنایی با تستهای دوران بارداری

چه زمانی برای شروع معاینه های قبل از بارداری مناسب است

حتی یک سال قبل از اینکه می خواهید باردار شوید می توانید معاینات را انجام دهید. اما توصیه پزشکان این است که سه ماه قبل از بارداری برای معاینات قبل از بارداری اقدام کنید. پس اگر قصد باردار شدن دارید هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید بهتر است.

از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه کردید متشکریم. اگر سوالی دارید که هنوز جواب آن را نگرفته اید آن را در بخش کامنتهای زیر همین مقاله مطرح کنید. سوالات شما توسط خانم دکتر جوانمرد پاسخ داده می شوند. جهت دریافت پاسخ سوالات خود مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *