خطرات و عوارض مصرف آنتی بیوتیک در بارداری

خطرات آنتی بیوتیک در بارداری

25 درصد از زنان باردار مجبور می شوند در طول بارداری شان گاهی از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های ادراری، ریوی و مقاربتی استفاده کنند. عدم درمان این عفونتها می تواند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و یا تولد نوزادان با وزن کم شود.
از طرف دیگر بسیاری از خانم ها نگران اثرات آنتی بیوتیک در بارداری هستند. ما در این مقاله قصد داریم به خطرات و عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها در بارداری بپردازیم. همچنین به شما خواهیم گفت که مصرف چه انتی بیوتیک هایی در بارداری مجاز یا غیرمجاز است. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا مصرف آنتی بیوتیک در بارداری مضر است؟

مضر بودن یا نبودن آنتی بیوتیک در بارداری بستگی به نوع، مقدار و مدت زمان مصرف دارو و البته سن بارداری دارد. مصرف تعدادی از آنتی بیوتیک ها در بارداری بی خطر است. ولی مصرف بسیاری از آنها می تواند با عوارضی برای مادر یا جنین همراه باشد. چون آنتی بیوتیک می تواند از جفت عبور کرده و روی جنین تاثیر بگذارد.

به توصیه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان، اگر پزشک برایتان آنتی بیوتیکهای مجاز در بارداری را تجویز کرده، برای جلوگیری از انتقال عفونت به جنین و جفت باید حتما آنرا مصرف کنید. همچنین نباید در طول بارداری هیچ نوع آنتی بیوتیک مجاز یا غیرمجازی را بدون توصیه پزشکتان مصرف کنید.

آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری

سه ماه اول بارداری چون با تشکیل اندامها همراه بوده و خطر سقط جنین بیشتر است، به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک مجاز در سه ماهه اول بارداری از اهمیت خاصی برخوردار می شود. پس اگر نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید، بی خطرترین انتی بیوتیکها در بارداری عبارتند از:

  • بتالاکتام ها
  • آموکسی کلاو (اگر بیماری کبدی ندارید)
  • پنی سیلین هایی مثل آموکسی سیلین و آمپی سیلین
  • ونکومایسین
  • نیتروفورانتین
  • سفالوسپورین هایی مثل سفالکسین و سفاکلور
  • اریترومایسین
  • کلیندامایسین
  • فسفومایسین

استفاده از این آنتی بیوتیک در بارداری بی خطر و بی ضرر است البته اگر زیر نظر پزشک تان باشد. در مورد بی خطر بودن یا نبودن مترونیدازول در بارداری همچنان اختلاف نظر وجود دارد و بهتر است از آنتی بیوتیکهای جایگزین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ویتامینها و مکملهای ضروری در دوران بارداری

کارهای ممنوع در بارداری

برای درمان بیماری های عفونی در بارداری با بی خطرترین آنتی بیوتیکها می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

آنتی بیوتیک های ممنوع در بارداری

تاثیر بسیاری از آنتی بیوتیکها بر حاملگی به دلیل بارداری و غیراخلاقی بودن انجام آزمایش روی زنان باردار هنوز بررسی نشده است. نمونه ای از آنتی بیوتیک هایی که مصرف شان کاملا یا مقطعی در دوران بارداری خطرناک است، عبارتند از:

  • سیپروفلوکساسین
  • ماکرودانتین
  • فورادانتین
  • کوتریموکسازول (سه ماهه اول و هفته‌های آخر بارداری)
  • تتراسایکلین ها مثل ماینوسایکلین، داکسی سایکلین
  • مترونیدازول (در سه ماهه اول بارداری)
  • تری متوپریم
  • کلاریترومایسین
  • نیتروفورانتئین (بعد ازهفته 37 بارداری)
  • سپترا
  • باکتریم

به علاوه، مصرف ماکرولیدها، کینولون ها و سولفونامیدها در اوایل بارداری می تواند خطرناک باشد. بسیاری از آنتی بیوتیک های دیگر هم که تاثیرشان روی بارداری هنوز مشخص نشده، جزء آنتی بیوتیک های ممنوع در بارداری هستند.

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری

مصرف بسیاری از آنتی بیوتیک ها در طول بارداری بدلیل بروز عوارضی مثل شکاف کام، ناهنجاری های مادرزادی در مغز، قلب، چشم و … در جنین و یا بروز مشکلات کبدی در مادر ممنوع است. موارد زیر از جمله عوارض استفاده از آنتی بیوتیک در بارداری هستند:

سقط جنین

خطر سقط جنین یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک در ماه اول بارداری است. تحقیقات نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک های گروه ماکرولید، سولفونامید، کینولون، تتراسایکلین و مترونیدازول می تواند ریسک سقط را در اوایل بارداری افزایش دهد.

زایمان زودرس

مصرف پلی میکسین ها در طول بارداری نه تنها باعث بروز نقص های مادرزادی در جنین شده، بلکه مصرف آنها می تواند منجر به زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و یا با وزن کم شود.

ناهنجاری های مادرزادی

بعضی از آنتی بیوتیکها مثل تری متوپریم، سولفامتوکسازول، سپترا، باکتریوم و تریمتوپرین که برای درمان عفونت ادراری در بارداری تجویز می شوند، اسیدفولیک را مسدود می کنند. در نتیجه لوله های عصبی جنین بدون اسید فولیک به خوبی رشد نکرده و جنین دچار نقص های مادرزادی می شود که بعضی از آنها عبارتند از:

  • نقص کانال نخاعی
  • نواقص قلبی
  • شکاف کام
  • نقص در مجاری ادراری

اگر مجبور به مصرف چنین آنتی بیوتیک هایی هستید باید قرصهای مکمل اسید فولیک را زیر نظر پزشک مصرف کنید. همچنین مصرف این آنتی بیوتیک ها در نزدیکی زمان لقاح تخمک و اسپرم می تواند لقاح را دچار مشکل کرده و مانع از بارداری شود. در دوران بارداری به هیچ وجه سرخود اسید فولیک زیاد مصرف نکنید چرا که برای مادر و جنین با عوارضی همراه است. در مقاله خطرات اسید فولیک برای جنین اطلاعات مفیدی درباره اسید فولیک در بارداری و عوارض آن بدست می آوردید.

مشکلات خونی

مصرف نیتروفورانتئین از هفته 36 بارداری به بعد می تواند باعث نابودی گلبول های قرمز جنین و ابتلا به آنمی یا کم خونی شود. اگر احتمال دارد زایمان زودرس کنید، باید قبل از هفته 36 مصرف این دارو را قطع کنید. اما در صورت نیاز و با تجویز پزشک مصرف این آنتی بیوتیک در سه ماهه اول و دوم بارداری مجاز و بدون عوارض است.

ناهنجاری های مغزی

اگر برای درمان عفونت های باکتریایی و تریکومونایی (قارچی) واژن در طول بارداری از آنتی بیوتیک میترونیدازول استفاده کنید، ممکن است جنین تان دچار هيدروسفالي مادرزادي شود. این بیماری یک نوع ناهنجاری مادرزادی در مغز جنین است.

عوارض آنتی بیوتیک در بارداری

مشکلات شنوایی

آنتی بیوتیک استرپتومایسین، ايزونيازيد، ريفامپين، پيرازيناميد، اتامبوتول و … را نباید در دوران بارداری استفاده کنید. این آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری سل تجویز می شوند اما مصرف آنها در بارداری می تواند باعث ناشنوایی در فرزندتان شود.

بی رنگ شدن دندان ها

تتراسایکلین هایی مثل مینوسایکلین، اکسی تترا سایکلین و دوکسی سایکلین، آنتی بیوتیک هایی هستند که برای درمان عفونت های تنفسی به کار می روند. مصرف این نوع از آنتی بیوتیک در سه ماهه دوم یا سوم بارداری می تواند منجر به ایجاد تغییر دائمی در استخوانها، لکه دار شدن و یا بی رنگ شدن دندان های جنین شود.

به گفته ی خانم دکتر جوانمرد خوشدل، به طور کلی نباید آنتی بیوتیک های داکسی سایکلین و مینوسایکلین از هفته پانزدهم بارداری به بعد مصرف شوند. اغلب مصرف فلوروکینولون ها و تتراسایکلین ها در طول بارداری غیرمجاز و ممنوع است.

برای درمان بی خطر عفونتهای واژینالی و ادراری خود در طول بارداری می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره مصرف آنتی بیوتیک در بارداری

در اینجا می توانید پاسخ به رایجترین سوالات درباره عوارض خوردن آنتی بیوتیک در بارداری را بخوانید:

مصرف آنتی بیوتیک در ماه اول بارداری چه عوارضی دارد؟

مصرف آنتی بیوتیک در سه ماهه اول بارداری می تواند ریسک تولد نوزادانی با نقص های مادرزادی و یا مشکلات قلبی را افزایش دهد.

من مجبورم تری متوپریم بخورم، آیا فرزندم دچار نقص عصبی میشود؟

اگر می توانید آنتی بیوتیک جایگزین مصرف کنید. در غیر این صورت برای رفع مسدود شدن اسیدفولیک با این دارو باید زیر نظر پزشک، هر روز باید مکمل اسیدفولیک بخورید.

چه آنتی بیوتیکی برای عفونت گلو در بارداری بی ضرر است؟

باید به پزشکتان مراجعه کنید تا بی خطرترین آنتی بیوتیک برای عفونت گلو در بارداری را برایتان تجویز کند. چون آنتی بیوتیکهای مختلفی بر اساس نوع عفونت و سن بارداری تجویز می کنیم که برای هر خانمی فرق دارد.

مصرف آنتی بیوتیک در بارداری منجر به سقط جنین می شود؟

استفاده از بعضی آنتی بیوتیک ها در اوایل بارداری مثل انواع تتراسایکلین، سولفونامید، مترونیدازول، … خطر سقط جنین را قبل از هفته بیستم بارداری بالا می برند.

مصرف آزیترومایسین در بارداری مجاز هست یا نه؟

اگر پزشک تان تجویز کرده اند، مشکلی ندارد و این آنتی بیوتیک تقریبا بی خطر است.

برای عفونت واژن آنتی بیوتیک خوراکی بهتر است یا موضعی؟

برای درمان عفونت واژن در بارداری بهتر است آنتی بیوتیک های مجاز موضعی را به جای انواع خوراکی آن استافده کنید.

اگر شما هم سوالی در مورد منع مصرف آنتی بیوتیک ها در طول بارداری یا عوارض و خطرات مصرف آنها دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خود را بپرسید.

4.2/5 - (31 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *