مصرف زیاد اسید فولیک چه خطراتی برای جنین دارد؟

خطرات اسید فولیک برای جنین

اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین B9 یا فولات است که در سلامت بارداری نقش مهمی برعهده دارد. فولیک اسید به رشد طبیعی مغز و لوله های عصبی جنین کمک کرده و کمبود آن منجر به تولد نوزادانی با نقص های عصبی مادرزادی و اختلالاتی مثل اوتیسم می شود.
با اینحال خوردن زیاد اسید فولیک در بارداری هم خطرناک است. مصرف فولیک اسید در زنان باردار باید به اندازه متعادل و زیر نظر متخصص زنان باشد. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع مصرف زیاد اسید فولیک در بارداری و عوارض آن بپردازیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عوارض مصرف زیاد فولیک اسید در دوران بارداری

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، مقدار مجاز مصرف فولیک اسید در بارداری روزانه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم است. تعیین دوز دقیق و اینکه اسید فولیک در بارداری تا کی مصرف شود، به عهده پزشک مراقبتهای دوران بارداری شما است. در غیر اینصورت خوردن زیاد اسید فولیک در بارداری باعث بروز عوارض زیر در جنین می شود:

  • کند شدن رشد مغزی جنین
  • ابتلا به اوتیسم
  • افزایش مقاومت به انسولین در کودکی و اوایل نوجوانی
  • چاقی در کودکی
  • نقص در لوله های عصبی جنین

این عوارض قرص فولیک اسید در دوران کودکی، نوزادی و یا جنینی خودشان را بروز می دهند.

شما هم می توانید برای مشاوره تغذیه و چکاپ های قبل و حین بارداری از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

مصرف زیاد فولیک اسید قبل از بارداری

مصرف زیاد فولیک اسید قبل از بارداری باعث بروز نوع خاصی از کم خونی در زنان می شود که ممکن است با کم خونی ناشی از ویتامین B12 اشتباه گرفته شود. بنابراین بعد از بارداری، خانمها با مشکل کمبود فولات و عوارض آن بر جنین مواجه می شوند. پس قبل از حامگی باید برای مشاوره و معاینات قبل از بارداری به متخصص زنان مراجعه کنید.

غذاهای سرشار از اسید فولیک

علت عوارض قرص فولیک اسید

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، مواد غذایی سرشار از اسید فولیک در دوران بارداری عارضه ای ایجاد نمی کنند. چون فولات موجود در مواد غذایی در دستگاه گوارش تجزیه و از طریق روده ها جذب خون می شود. اما مصرف زیاد اسید فولیک به خاطر تفاوت تجزیه و جذب آن با فولات طبیعی منجر به بروز بعضی عوارض می شود.

چون قرص های فولیک اسید و غذاهای غنی شده با فولات کمتر جذب روده شده و بیشترشان برای تجزیه شدن وارد کبد و بافتهای دیگر بدن می شوند. اسید فولیک به کندی آماده مصرف شده و همین فرایند آهسته و کند باعث تجمع و بالا رفتن برخی مواد در خون شده و برای جنین و مادر عوارضی ایجاد می کند.

دلایل اهمیت مصرف اسید فولیک طی حاملگی

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول اگر در حد مجاز باشد، به جلوگیری از بروز مشکلات زیر در جنین کمک می کند:

  • مشکلات مغزی و نخاعی مثل آنانسفالی، اسپینا بیفیدا
  • شکاف لب و شکاف کام
  • مشکلات قلبی

به علاوه مصرف این ویتامین می تواند ریسک ابتلا به فشار خون بارداری و مسمومیت بارداری را هم کاهش دهد.

شما هم می توانید برای مراقبتهای دوران بارداری خود از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علت اهمیت اسید فولیک در بارداری

سوالات رایج درباره اسید فولیک و حاملگی

سوالات رایج در مورد مصرف اسید فولیک در بارداری را به همراه پاسخ آنها در ادامه آمده است:

دستور العمل مصرف اسید فولیک در بارداری چطوری است؟

می توانید هر روز یا یک روز در میان یک قرص یک میلی گرمی مصرف کنید. البته دوز مصرف در بین خانمها متفاوت است و باید حتما زیر نظر پزشک برایتان دوز اسید فولیک تجویز شود.

آیا اسیدفولیک باعث بارداری می شود؟

در واقع اسید فولیک به سلامت بارداری و ایمنی جنین کمک می کند تا دچار نقص های مادرزادی نشود. اما در فرایند لقاح نقش خاصی ایفا نمی کند.

مدت زمان مصرف اسید فولیک در بارداری چقدر است؟

بستگی به نیازتان دارد. اما معمولا برای همه خانم ها بهترین زمان مصرف فولیک اسید از سه ماه قبل از بارداری است که تخمک تشکیل می شود.

اسید فولیک در بارداری تا کی باید مصرف شود؟

مصرف آن تا هفته 4 بارداری ضروری است. اما بعد از آن هم می توانید تا زمان زایمان تان مصرف آن را ادامه دهید. ولی مصرف آن مثل ماه اول بارداری ضروری نیست.

اسیدفولیک همان قرص آهن است؟

خیر. اسید فولیک یک نوع ویتامین ب است که در ساخت سلولهای خونی تاثیر دارد و با قرص آهن فرق می کند.

می توانم در طول بارداری همراه اسیدفولیک قرص آهن هم بخورم؟

بهتر است قرص آهن را از 4 ماهگی یعنی هفته 16 شروع کنید که جنین شروع به خونسازی می کند. قبل از آن به خاطر تهوع صبحگاهی در اوایل بارداری و عوارض گوارشی قرص آهن معمولا آنرا توصیه نمی کنیم مگر اینکه لازم باشد.

قرص آهن را در بارداری تا کی باید ادامه بدهیم؟

می توانید از هفته 16 حاملگی مصرف آن را شروع و تا پایان حاملگی و حتی 3-4 ماه بعد از شیردهی هم ادامه دهید.

می توانم با غذاهای طبیعی، اسید فولیک لازم در بارداری را تامین کنم؟

خیر. رژیم غذایی شما به اندازه کافی فولات ندارد و باید حتما از 3 ماه قبل بارداری تا پایان هفته 4 بارداری از قرص های مکمل فولات استفاده کنید.

اگر شما هم درباره مصرف اسید فولیک یا آهن در بارداری سوالی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را با ما در میان بگذارید.

3.7/5 - (70 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *