مسمومیت بارداری یا پره ‌‌اکلامپسی

مسمومیت بارداری یا پره ‌‌اکلامپسی

پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی عارضه ای است که در 10 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد. به این بیماری فشار خون بالا در بارداری نیز می گویند. اگر به موقع این عارضه تشخیص داده نشود می تواند عواقب وخیمی برای مادر و جنین داشته باشد. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پره اکلامپسی در بارداری چیست؟ و با چه روشهایی درمان می شود. برای دسترسی سریع به مطالب از فهرست زیر استفاده کنید.

پره اکلامپسی چه زمانی رخ می دهد؟

پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی از سه ماهه دوم بارداری یعنی هفته 20 حاملگی تا یک هفته بعد از زایمان در زنان باردار رخ می دهد.

علائم پره اکلامپسی در دوران بارداری

یکی از علائم مسمومیت در بارداری بروز مشکلاتی برای بینایی مادر است. ممکن است مادر در اثر این عارضه دچار نابینایی موقت، تاری در دید شده و یا به نور حساس شود. سایر علائم پره اکلامپسی عبارت است از:

  • دفع پروتئین در بارداری
  • فشار خون حاملگی
  • کاهش یا عدم دفع ادرار
  • مشکلات کبد
  • افزایش سریع وزن مادر
  • سر دردهای شدید
  • بروز درد در سمت راست شکم
  • کاهش پلاکت خون مادر
  • خستگی و خواب آلودگی در دوران بارداری

همچنین استفراغ زیاد، تورم صورت و دستان و درد زیر دنده ها نیز از  نشانه های مسمومیت بارداری هستند.

علائم پره اکلامپسی شدید

تداوم ورم بدن و بالا بودن فشار خون، همچنین تاری دید، سردرد و درد شکم از علائم پره اکلامپسی شدید در زنان باردار هستند.

علائم پره اکلامپسی خفیف

تورم دست و پا و صورت، افزایش فشار خون و افزایش وزن از جمله علائم پره اکلامپسی خفیف در زنان حامله هستند.

علائم پره اکلامپسی خفیف

در صورت مشاهده پره اکلامپسی هر چند خفیف باشد باید سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علت پره اکلامپسی در بارداری

علت پره اکلامپسی می تواند بیماری هایی مثل فشار خون بالا و دیابت مادر در قبل از بارداری باشد که باعث کاهش خونرسانی به جفت شده و پروتئین جفت وارد خون می شود. به همین دلیل پره اکلامپسی اتفاق می افتد. علت مسمومیت در بارداری می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

سن بارداری 40 سالگی و یا بیشتر و یا حاملگی بعد از 10 سال نیز از دیگر دلایل پره اکلامپسی هستند.

عوارض پره اکلامپسی در بارداری

پره اکلامپسی هم برای مادر و هم برای جنین با عوارضی همراه است. همچنین مسمومیت بارداری می تواند بعد از زایمان نیز عوارضی ایجاد کند. به همین دلیل می توان عوارض پره اکلامپسی در بارداری را به روش زیر دسته بندی کرد:

عوارض پره اکلامپسی روی جنین

به دلیل کاهش خونرسانی به جفت، جنین نمی تواند به اندازه کافی رشد کرده و با وزن کم متولد می شود. سایر عوارض پره اکلامپسی روی جنین شامل موارد زیر است:

  • جدا شدن جفت از دیواره رحم قبل از زایمان که زندگی مادر و جنین را تهدید می کند.
  • سندرم هِلپ که جان مادر و جنین را تهدید می کند.

اگر جنین به اندازه کافی از نظر جسمی رشد نکرده باشد، زایمان زودرس باعث مرگ جنین خواهد شد. به یاد داشته باشید که مسمومیت بارداری از نشانه های حاملگی مولار هم می تواند باشد.

عوارض پره اکلامپسی روی جنین

عوارض مادری پره اکلامپسی

پره اکلامپسی می تواند عملکرد دستگاه عصبی مرکزی را مختل کرده و باعث سکته مغزی شود. همچنین مواردی مثل:

  • اختلال در عملکرد کلیه ها
  • حملات تشنجی
  • آسیب های قلبی و عروقی
  • آسیب کبدی
  • اِدم ریه ها
  • مرگ مادر
  • بیهوشی و اغما
  • خونریزی شدید

از عوارض پره اکلامپسی شدید است که در مادر باردار بروز می کند.

عوارض پره اکلامپسی بعد از زایمان

مادرانی که مسمومیت بارداری آنها به موقع تشخیص داده شود و طی دوران بارداری مورد درمان قرار بگیرند، بعد از زایمان عارضه ای نخواهند داشت. یک هفته بعد از زایمان پره اکلامپسی آنها از بین خواهد رفت. مادرانی که علائم متوسط و شدید این بیماری را دارند تا دو روز بعد از زایمان در معرض خطر تشنج قرار دارند. به همین دلیل است که این مادران بعد از زایمان تحت مراقبت پزشک هستند.

پره اکلامپسی و زایمان زودرس

در مواردی که علائم پره اکلامپسی شدید بروز می کند، پزشکان برای نجات جان مادر و نوزاد مجبور به زایمان زودرس مادر هستند. زایمان به روش سزارین انجام می شود. زایمان سزارین علاوه بر نجات جان مادر و نوزاد، یک روش درمانی موثر برای درمان پره اکلامپسی در بارداری به شمار می رود.

تشخیص مسمومیت بارداری

پزشکان برای تشخیص مسمومیت بارداری معاینات و آزمایشهای متعددی انجام می دهند. روشهای تشخیص این بیماری عبارت است از:

  • آزمایش پروتئین در ادرار
  • اندازه گیری فشار خون مادر
  • سنجش سطح پلاکت های خون
  • اختلال در بینایی یا مشکلات کلیوی
  • بررسی ریه ها برای بررسی تجمع مایع اضافی در ریه ها

همچنین آزمایش خون و سونوگرافی جنین نیز انجام می شود.

تشخیص مسمومیت بارداری

راههای درمان پره اکلامپسی

برای درمان پره اکلامپسی در طول بارداری پزشکان از روشهای زیر استفاده می کنند:

استراحت در بستر

این روش قبلا به زنان مبتلا به فشار خون حاملگی با علائم خفیف توصیه می شد اما در حال حاضر چنین درمانی به مادران توصیه نمی شود. زیرا این روش مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سلامتی برای مادران به همراه دارد. به علاوه، هرچند استراحت فشار خون را کم می کند اما می تواند احتمال لخته شدن خون را در مادر افزایش دهد.

بستری شدن در بیمارستان

در موارد پره اکلامپسی شدید به مادران توصیه می شود در بیمارستان بستری شوند. به این ترتیب به طور مرتب وضعیت جنین آنها را می توان تحت بررسی قرار داد.

زایمان

زایمان تنها راه برای درمان مسمومیت در بارداری است که به صورت القایی و به روش سزارین انجام می شود. تا چند روز بعد از زایمان علائم پره اکلامپسی ادامه دارد.

درمان دارویی

پزشکان از داروهای مختلفی برای درمان پره اکلامپسی خفیف و یا شدید استفاده می کنند. در ادامه مقاله با داروهای به کار رفته در این روش درمانی بیشتر آشنا خواهید شد.

برای تشخیص پره اکلامپسی و درمان آن پیشنهاد می کنیم شما نیز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان دارویی پره اکلامپسی

این درمانهای دارویی با هدف از بین بردن علائم پره اکلامپسی تجویز می شوند. این داروها عبارتند از:

داروهای فشار خون

این نوع داروها می توانند فشار خون حاملگی را که به طور خطرناکی به خاطر پره اکلامپسی بالا رفته است را کاهش دهند. این داروها به صورت خوراکی و یا درون وریدی برای بیمار تجویز می شوند. استفاده از برخی از داروهای فشار خون طی حاملگی خطرناک هستند، بنابراین باید در مورد نوع داروی فشار خون با پزشک خود مشورت کنید.

درمان دارویی پره اکلامپسی با داروهای فشار خون

داروهای کورتیکو استروئیدی

تجویز این نوع داروها می تواند به افزایش مدت بارداری کمک کند تا جنین به وضعیت لازم برای زایمان زودرس برسد. این داروها به عملکرد پلاکتهای خون و نیز کبد کمک موثری می کنند. همچنین مادرانی که سندرم هِلپ را طی بارداری نشان می دهند از این دارو برای کنترل علائم آنها استفاده می شود.

داروهای ضد تشنج

در پره اکلامپسی شدید احتمال تنشج مادر وجود دارد. پزشکان برای جلوگیری از این مشکل داروهای ضد تشنج مثل سولفات منزیم را برای بیمار تجویز می کنند.

پیشگیری از پره الکلامپسی

برای پیشگیری از مسمومیت حاملگی باید رژیم غذایی خود را بهبود دهید و اگر اضافه وزن دارید باید قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهید. همچنین باید نمک کمتری مصرف کرده و از مکمل های کلسیم در صورت نیاز استفاده کنید. هیچ دارو، ویتامین و مکملها را نباید بدون نظر پزشک خود مصرف کنید. معاینات و تستهای دوران بارداری را به طور منظم انجام دهید. بعلاوه اگر قصد سفر در دوران بارداری را دارید به شدت مراقب تغذیه خود در طول سفر باشید. با مشاهده علائم پره اکلامپسی هرچه سریعتر باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که سوالی در مورد پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات همین مقاله برای ما کامنت بگذارید تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

4.1/5 - (8 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *