عفونت ادراری در بارداری + روشهای درمان

عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادراری عارضه ای است که در 2 تا 10 درصد از زنان باردار وجود دارد. عفونت ادراری یا عفونت مثانه یک بیماری باکتریایی در مجاری ادرار است که در زنان باردار در هفته های ششم تا بیست و چهارم بارداری شایع است. این بیماری در زنان نسبت به مردان بیشتر است و دلیل این موضوع آناتومی بدن زنان است که باعث می شوند باکتری ها به راحتی از راه واژن یا مقعد به مجاری ادرار راه پیدا کنند. در ادامه با علائم، علت و درمان عفونت ادراری در بارداری با ما همراه باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چند نوع عفونت ادراری وجود دارد؟

به طور کلی عفونت ادراری به سه شکل در بدن ظاهر می شود:

عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری

این نوع عفونت در اثر توقف باکتری در مثانه ایجاد و باعث بروز نشانه های عفونت ادراری می شود. عفونت مثانه در زنان 20 تا 50 ساله که از لحاظ جنسی فعال هستند، شایع تر است.

عفونت کلیوی

عفونت کلیه شایع ترین بیماری در دوران بارداری است. این عفونت زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها از طریق مثانه به سمت رحم و سپس به سمت کلیه ها بروند. یکی از علائم عفونت کلیه تهوع، تب بالا و سوزش ادرار در بارداری است. عفونت کلیوی برای مادر و جنین خطراتی به همراه دارد.

عفونت باکتریایی بدون علامت

این نوع عفونت ممکن است بدون علامت باشد و اگر در بارداری تشخیص داده و درمان نشود، باعث زایمان زودرس و عفونت کلیوی می شود.

انواع عفونت ادراری

چرا عفونت ادراری در بارداری شایع است؟

همان طور که می دانید رحم در بالای مثانه قرار دارد. با رشد رحم و افزایش وزن آن، در مجرای ادرار انسداد ایجاد می شود و باعث تجمع باکتری ها و بروز عفونت می شود. علاوه بر این، افزایش هورمون پروژسترون باعث کاهش قدرت عضلات بین مثانه و کلیه می‌شود و در نهایت جریان خروجی ادرار از مثانه کندتر از حالت عادی است. همچنین بازگشت ادرار به مثانه بیشتر شده و باعث بروز عفونت شود.
در دوران بارداری نوع ادرار نسبت به زمان های قبل کمتر اسیدی و غلیظ تر است. این شرایط محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می کند و توانایی بدن برای مبارزه با باکتری های مضر را کاهش می دهند.

علائم عفونت ادراری در بارداری

اگر در دوران بارداری به عفونت ادراری مبتلا شده باشید، معمولا یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید:

  • احساس سوزش، درد و ناراحتی هنگامی که ادرار می کنید.
  • درد زیر شکم در بارداری
  • تکرر ادرار یا چکه کردن ادرار به صورت قطره قطره
  • احساس درد و فشار در ناحیه مثانه
  • تب در بارداری، کمر درد و تهوع و استفراغ (در صورتی که عفونت به کلیه ها راه پیدا کرده باشد)
  • بیدار شدن از خواب شبانه برای ادرار کردن
  • مشاهده خون یا خلط در ادرار
  • کم یا زیاد شدن مقدار ادرار (تغییر در حجم ادرار)
  • استشمام بوی بد ادرار

بیشتر بخوانید: خطرات عفونت واژن در بارداری

اگر باردار هستید و علائم عفونت ادراری را دارید، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. عفونت ادراری در صورت درمان نشدن باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مادر و جنین می شود. شما می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی دوران بارداری با شماره 77714405-021 تماس گرفته و از مشاوره های دکتر منیژه جوانمرد (جراح و متخصص زنان) بهره مند شوید.

علائم عفونت ادراری در بارداری

نحوه درمان عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادرای در بارداری با مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل سفکسیم قابل درمان است. با مصرف آنتی بیوتیک ها در یک دوره 3 تا 7 روزه عفونت ادراری در بارداری درمان می شود، بدون اینکه خطری برای مادر یا جنین داشته باشد. بعد از مصرف داروها آزمایش آنالیز ادرار توسط پزشک برای مادر تجویز می شود تا مطمئن شود که عفونت برطرف شده است. اگر پس از سه روز مصرف داروها، علائمی مانند تب و لزر، تهوع و استفراغ و انقباضات شکمی دارید باید حتما این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورتی که به عفونت کلیوی مبتلا باشید درمان سخت تری پیش رو دارید. پزشک باید در اولین فرصت شما را در بیمارستان بستری و درمان را آغاز کند. بعد از بهبودی کامل و ترخیص از بیمارستان باز هم مصرف یک دوره آنتی بیوتیک برای شما تجویز می شود. این آنتی بیوتیک ها باید به صورت روزانه مصرف شوند تا خطر زایمان زودرس را کاهش دهند و از عود کردن عفونت پیشگیری کنند.
شما می توانید با  انجام تست های بارداری و آزمایش آنالیز ادرار در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت کلیوی و زایمان زودرس را کاهش دهید و بارداری سالمی داشته باشید.

پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

برای به پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • سعی کنید در هنگام ادرار کردن مثانه تان را کامل خالی کنید.
  • واژن خود را مرتب با آب و صابون ملایم تمیز نگه دارید.
  • پس از ادرار کردن ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کنید.
  • قبل و بعد از رابطه جنسی حتما ادرار کنید و ناحیه تناسلی را تمیز کنید.
  • از دوش های واژینال و محصولات بهداشتی برای تمیز کردن واژن استفاده نکنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید و روزانه آن را عوض کنید.
  • مواد غذایی فرآوری شده، کافئین، الکل و شکر را از برنامه غذایی تان حذف کنید.
  • ویتامین های ضروری دوران بارداری را مصرف کنید (مصرف مکمل حاوی ویتامین ث، بتاکاروتن و روی به مقابله با عفونت‌ها و میکروب‌ها کمک می‌کنند.)

پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی بعد از رابطه جنسی

درمان گیاهی عفونت ادراری در بارداری شامل استفاده از روغن میخک و روغن پرتغال است. روغن میخک خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد و برای درمان عفونت موثر است. روغن پرتقال هم مانع رشد باکتری ای کولای (باکتری موجود در عفونت ادراری) می شود.

پاسخ به سوالات پر تکرار در مورد عفونت ادراری در بارداری

در ادامه به سوالاتی پاسخ می دهیم که توسط بسیاری از خانم های باردار پرسیده شده است:

آیا عفونت ادراری بر جنین تاثیر می گذارد؟

اگر عفونت ادراری درمان نشود باعث عفونت کلیه می شود و در این صورت مشکلاتی مثل زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین به وجود می آید. در صورت تشخیص و درمان به موقع، این بیماری هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد.

عفونت ادراری در بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

با انجام آزمایش کم هزینه و ساده ادرار و آنالیز آن توسط آزمایشگاه، عفونت ادراری در بارداری به راحتی قابل تشخیص است.

چه زنانی بیشتر در معرض عفونت ادراری در بارداری هستند؟

زنانی که قبل از بارداری تجربه عفونت ادراری داشته باشند، در بارداری مستعد این بیماری هستند. علاوه بر این، خانمهایی که چندین فرزند به دنیا آورده اند، به احتمال زیاد در دوران بارداری عفونت ادراری خواهند گرفت.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم. با اینحال اگر سوال دیگر و یا ابهامی در این مورد دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

4.3/5 - (62 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *