با سوزش ادرار در بارداری چه کنیم؟

سوزش ادرار در بارداری

اگر دوران بارداری را پشت سر می گذارید و موقع ادرار دچار سوزش می شوید، حتما احساس نگرانی می کنید. چون از طرفی دارای محدودیت هایی درمصرف دارو طی بارداری هستید و از طرف دیگر نمی دانید که باید نگران تاثیر عفونت ادراری در بارداری بر جنین خود باشید یا نه. به همین دلیل در این مقاله به موضوع سوزش ادرار در بارداری، عوارض و راههای درمان آن پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چرا عفونت ادراری در بارداری بیشتر است؟

معمولا 10% زنان باردار دچار عفونت و سوزش ادرار در بارداری می شوند. چون با رشد جنین فشار بیشتری به مثانه وارد می شود. به همین دلیل ادرار بیشتری در مثانه گیر افتاده و کاملا تخلیه نمی شود. ماندن ادرار در مثانه فرصت خوبی به باکتری ها برای تکثیر شدن داده و منجر به عفونت می شود.

همچنین تمام مادران طی بارداری دچار تورم مجاری ادرار شده و مجرای آنها بزرگتر می شود. همین مسئله می تواند به ماندن ادرار در مجاری و عدم تخلیه آن منجر شود. احتمال سوزش ادرار در زنانی که چندمین بارداری خود را تجربه می کنند یا سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر از زنان دیگر است.

علائم سوزش ادرار در بارداری

سوزش و درد موقع ادرار شایع ترین علامت سوزش ادرار است. سایر علائم سوزش ادرار در بارداری بستگی به این دارد که چه بخشی از دستگاه ادراری (کلیه، مثانه و مجاری ادرار) درگیر عفونت شده باشند. موارد زیر از علائم عفونت مثانه هستند:

  • درد لگن یا پایین کمر
  • تکرر ادرار
  • بوی بد ادرار
  • بی اختیاری ادرار فوریتی
  • تب با درجه پایین
  • ادرار کدر یا خون آلود

سوزش ادراری که با تهوع یا استفراغ، تب بالا و درد زیر دنده ها و پهلوها همراه است نشان می دهد سوزش ادرار به دلیل عفونت کلیه رخ داده است.

علائم سوزش ادرار در بارداری

شما می‌توانید معاینات بارداری خود را تحت نظر خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

من سوزش ادرار ندارم چرا باید تست ادرار در بارداری بدهم؟

تست ادرار طی بارداری یک آزمایش روتین است. یکی از دلایل انجام آن، مربوط به چک کردن عفونت ادراری است. چون بعضی از عفونت های ادراری در اثر باکتری هایی ایجاد می شود که بدون علائم هستند. اما در تست های ادرار روتین، پزشک می تواند متوجه عفونت شده و به موقع مادر باردار را درمان کند.

علت سوزش ادرار در بارداری چیست؟

علت سوزش ادرار در بارداری بروز عفونت ادراری است. عفونت ادرار به علت نزدیک بودن مجرای ادرار به مقعد و دهانه واژن و ورود راحت تر باکتری ها به مجاری ادراری ایجاد می شود. همچنین علت عفونت ادرار در بارداری مربوط به موارد زیر است:

  • کاهش دفعات دفع ادرار
  • رابطه جنسی شدید که باعث التهاب مثانه می شود
  • تخلیه نشدن کامل مثانه
  • تغییرات هورمونی در بارداری که امکان رشد بیشتر باکتری ها را فراهم می کند

عدم رعایت بهداشت ناحیه تناسلی و یا شستشوی آن با آبی که از سلامت آن اطمینان ندارید (به خصوص موقع سفر) هم می تواند علت سوزش ادرار در بارداری باشد.

سوزش ادرار در بارداری خطرناک است؟

بسیاری از مادران نگران عوارض سوزش ادرار در بارداری هستند. این نگرانی کاملا درست است چون اگر عفونت درمان نشود برای مادر و جنین خطرناک است. باکتری هایی که باعث عفونت ادراری بدون علامت می شوند در زایمان زودرس و پایین بودن وزن جنین موثر هستند. عدم درمان به موقع عفونت ادرار می تواند باعث انتقال باکتری ها به کلیه و ایجاد عفونت کلیه و حتی عفونت خون شود.

عفونت ادرار چطور تشخیص داده می شود؟

تشخیص عفونت ادراری با انجام آزمایش ادرار امکانپذیر است. برای تشخیص نوع باکتری، ادرار کشت داده می شود تا با توجه به نوع باکتری، داروی مناسب تجویز شود.

نحوه تشخیص عفونت ادراری

با سوزش ادرار در بارداری چه کنیم؟

با دیدن علائم عفونت ادراری حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید و آزمایش ادرار بدهید. عدم درمان به موقع می تواند باعث گسترش عفونت به کلیه ها و خون شود. در صورتی که کلیه ها دچار عفونت شده باشد باید در بیمارستان بستری شوید تا از آنتی بیوتیک های وریدی و سرم برای درمان سوزش ادرار در بارداری استفاده شود.

داروی عفونت ادرار در بارداری

در موارد عفونت و التهاب مثانه پزشک به شما مصرف 7 تا 10 روزه آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری مثل آموکسی سیلین، پنی سیلین و اریترومایسین را توصیه می کند. باید حتی با رفع علائم عفونت ادرار همچنان مصرف داروها را تا تکمیل دوره مصرف ادامه دهید تا کاملا باکتری از دستگاه ادراری تان خارج شود. عفونت ادراری در دوران بارداری باید حتما زیر نظر پزشک درمان شود. به هیچ عنوان سرخود داروها را مصرف نکنید چرا که عوارض آنتی بیوتیک در بارداری باعث بروز مشکلاتی برای شما و جنین می شود.

آیا عفونت ادرار در بارداری عود می کند؟

بعد از درمان سوزش ادرار در بارداری و پایان دوره مصرف داروها باید دوباره آزمایش ادرار دهید تا مطمئن شوید کاملا عفونت برطرف شده است. در 40 درصد از زنان باردار دوباره عفونت عود می کند. به همین دلیل در فواصل زمانی مختلف تا زمان زایمان خود تست ادرار را انجام دهید. همچنین می توانید از آنتی بیوتیک های با دوز پایین به طور مرتب استفاده کنید.

اگر عفونت ادرار در بارداری دارید، برای درمان سوزش ادرار و چکاپ منظم خود جهت جلوگیری از عود عفونت ادرار به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان طبیعی عفونت ادراری در بارداری

به کمک برخی از روشهای درمان خانگی سوزش ادرار در بارداری می توانید به بهبود سریعتر و یا پیشگیری از عفونت کمک کنید. برای این کار می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

درمان عفونت ادراری در بارداری

  • با خوردن غذاهایی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، پنیر و نان ادرار خود را اسیدی کنید تا مثانه محیط مساعدی برای رشد باکتریها نباشد.
  • نوشیدن آب و مایعات فراوان به کم شدن غلظت ادرار و کاهش سوزش ادرار کمک می کند.
  • از قرص ویتامین C نیز می توانید برای اسیدی شدن ادرار استفاده کنید.
  • از خوردن مواد گوگرد داری مثل سیر، پیاز، ادویه جاتی مثل فلفل، سوسیس و کالباس و مواد غذایی محرک تا مدتی بپرهیزید.

این روشها به تنهایی نمی تواند به درمان عفونت کمک کند پس حتما به پزشک مراجعه و در کنار دارو درمانی، روشهای طبیعی را نیز به کار ببرید.

پیشگیری از عفونت ادرار در بارداری

مادران باردار می توانند با رعایت موارد زیر از بروز عفونت ادرار در بارداری تا حد امکان جلوگیری کنند:

  • نوشیدن زیاد آب و مایعات دیگر در روز
  • نگه نداشتن ادرار
  • تخلیه کامل ادرار در هر نوبت دفع ادرار
  • شستن ناحیه تناسلی و مقعد با آب سالم
  • پاک کردن مقعد از جلو و به عقب برای جلوگیری از ورود باکتری های مدفوع به سیستم ادراری
  • رعایت نکات بهداشتی بعد از رابطه جنسی با تمیز کردن ناحیه تناسلی قبل و بعد از نزدیکی و ادرار بعد از مقاربت

همچنین باید بهداشت لباس زیر را رعایت کرده و لباس زیر نخی بپوشید و روزانه آن را عوض کنید. از آنجایی که باردار هستید توصیه نمی شود از دوش واژینال استفاده کنید.

سخن پایانی

عفونت ادرار در بارداری بسیار مشکل رایجی است که با آزمایش ادرار تشخیص داده می شود. زنان باردار به دلیل فشار رحم به مثانه و تغییرات هورمونی بیش از سایرین در معرض عفونت ادرار هستند. عفونت ادرار در اثر ورود باکتری های پوست یا مقعد به مجاری ادرار یا به ماندن ادرار در مثانه تکثیر باکتری ها ایجاد می شود.

عفونت ادراری برای مادر و جنین خطرناک است. عفونت می تواند باعث زایمان زودرس و وزن پایین در جنین شود. همچنین می تواند به عفونت خون یا عفونت کلیه های مادر منجر شود. به همین دلیل باید حتما در مراحل اولیه آن را با آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری درمان کرد. با تست ادرار منظم می توانید به موقع متوجه بروز این نوع عفونت در بارداری شوید.

در صورتی که درباره سوزش ادرار در بارداری و روشهای درمان عفونت ادرار در بارداری سوالی دارید، از قسمت نظرات همین مقاله آنها را مطرح کنید.

3.5/5 - (38 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *