آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد؟

آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد

از هر 10 زن یک نفر آنها به انواع تنبلی تخمدان دچار شده و مشکل بارور شدن دارند. زنانی که در سنین باروری قرار دارند و می خواهند صاحب فرزند شوند، نگران ناباروری به دلیل تنبلی تخمدان به خصوص از نوع شدید این بیماری هستند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد یا نه. برای دسترسی به مطالب مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی سیستیک (PCOS) دچار اختلالات هورمونی هستند. سطح هورمون های مردانه (آندروژن) در این خانم ها بیشتر از حد طبیعی است. به همین دلیل نیز تخمدان این زنان پر از فولیکول های ریزی است که به کیست تبدیل شده اند. به همین دلیل هم به تنبلی تخمدان، سندروم تخمدان پلی کیستیک می گویند.

علائم تنبلی تخمدان

زنانی که به تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی سیستیک مبتلا هستند دارای قاعدگی نامنظم هستند. برخی از این زنان ممکن است فقط 3 بار در سال پریود شوند. از علائم تنبلی تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پر مویی بدن به خصوص در قسمت سینه، صورت، زیر بغل و …
  • سیاه بودن و ضخیم بودن موهای زائد (موهای مردانه)
  • کیست های متعدد در تخمدان
  • لکه های پوستی زیر بغل و یا گردن
  • کلفت شدن پوست گردن، سینه، رانها و بازوها
  • درد لگن
  • عدم تخمک گذاری

متاسفانه این بیماری به قاتل خاموش معروف است. زیرا در نیمی از مبتلایان نمی توان این بیماری را تشخیص داد. این به دلیل متفاوت بودن دلایل ایجاد تنبلی تخمدان و نیز بروز علائم متفاوت در بین زنان است. مثلا چاقی از علائم این بیماری به حساب می آید در حالیکه بعضی از مبتلایان به این بیماری افراد لاغر یا دارای تناسب اندام هستند.

علائم تنبلی تخمدان

دلایل تنبلی تخمدان در خانمها

هر چند وراثت و اختلالات مربوط به تعادل بین سطح هورمون های زنانه و مردانه در خانمها را علت بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک معرفی می کنند ولی هنوز دلیل قطعی ابتلا به این بیماری مشخص نشده است. تنبلی تخمدان در دختران ممکن است از همان ابتدای بلوغ (15 سالگی) ظاهر شود.

عوارض تنبلی تخمدان

زنان و یا دختران جوانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند اما به درمان آن اهمیت نمی دهند، با عوارض متعددی در جوانی و میانسالی رو به رو می شوند. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات بارداری مثل پره اکلامپسی، سقط جنین، زایمان زود هنگام، دیابت بارداری
  • مشکلات روحی به خاطر علائم و عوارض تنبلی تخمدان مثل استرس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس به خصوص برای دختران و در سنین باروری
  • ناباروری
  • افزایش ریسک ابتلا به برخی از بیماری ها در سنین 40 تا 50 سالگی (دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی، …)
  • بروز کیست تخمدان در دخترها و زنان

همچنین افزایش احتمال ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه تناسلی در زنان مثل سرطان آندومتر رحم از عوارض درمان نشدن تنبلی تخمدان است. به همین دلیل با مشاهده بی نظمی در قاعدگی حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص هر چه سریعتر مراجعه کنید.

در صورتی که مایل به بارداری هستید اما موفق به انجام آن نشده اید، برای تشخیص تنبلی تخمدان و درمان آن به روش های مختلف شما هم می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

روش تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

تشخیص تنبلی تخمدان کار دشواری است. پزشکان برای تشخیص این بیماری ابتدا در مورد چرخه قاعدگی، سابقه بیماری ها و سابقه خانوادگی شما در این مورد سوال می کنند. بعد از بررسی علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک و معاینه فیزیکی قد و وزن و فشار خون، ممکن است پزشک از روش های زیر برای تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک بگیرند:

  • معاینه لگنی
  • آزمایش خون
  • آزمایش هورمون
  • سونوگرافی

بعد از تشخیص بیماری، پزشک با توجه به شرایط تمایل به بارداری یا عدم تمایل به بارداری روش درمان را بر اساس وضعیت بیمار انتخاب می کند.

تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

درمان تنبلی تخمدان

طول مدت درمان تنبلی تخمدان بستگی به شدت تنبلی تخمدان و وضعیت بیمار دارد. پزشکان برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک از روش های زیر استفاده می کنند:

  • اصلاح سبک زندگی: پایه و اساس کاهش علائم این بیماری، درمان خانگی تنبلی تخمدان است. اگر اضافه وزن دارید، بسیار مهم است که وزن کم کنید. فعالیت و ورزش و رژیم غذایی شما نیز باید تغییر کند. رعایت نکات تغذیه ای برای درمان تنبلی تخمدان تاثیر زیادی در درمان این بیماری دارد.
  • دارو درمانی: هدف پزشکان از تجویز دارو می تواند منظم شدن قاعدگی و تحریک تخمک گذاری و یا کاهش رشد موهای زائد در بدن در فرد باشد. این داروها شامل کلومیفن سیترات، متفورمین، گنادوتروپین، قرص جلوگیری از بارداری، …
  • لیزر درمانی: از این روش برای کاهش رشد موهای زائد مردانه استفاده می شود.

تنبلی تخمدان و بارداری

تخمک هایی که برای باروری آزاد می شوند در کیسه هایی درون تخمدان ها به نام فولیکول رشد می کنند و با پاره کردن این کیسه ها برای باروری آزاد می شوند. به خاطر آندروژن بالا در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، تخمک این فولیکول ها رشد نمی کنند و نمی توانند از فولیکول خارج شوند. در نتیجه تبدیل به کیست تخمدان می شوند.
به خاطر تخمک گذاری غیر قابل پیش بینی در تخمدان ها، باروری در زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند با دشواری هایی همراه است. از آنجا که درمان قطعی تنبلی تخمدان امکان پذیر نیست و علائم آن دوباره می تواند عود کند، بسیاری از زنان جوان با این سوال روبرو هستند که بارداری با داشتن تنبلی تخمدان امکان پذیر هست یا نه؟

بارداری با تنبلی تخمدان امکان دارد؟

در بعضی از مبتلایان تنبلی تخمدان، تخمک گذاری در بعضی از دوره ها اتفاق می افتد. اما در گروه دیگری از این بیماران به طور کامل تخمک گذاری مختل شده و هیچ تخمکی برای باروری از تخمدانها رها نمی شود. اما در این افراد بارداری با تنبلی تخمدان ممکن است یا نه؟

بارداری با تنبلی تخمدان امکان دارد

در زنانی که چرخه قاعدگی شان بیش از 35 روز است احتمال بارداری کاهش می یابد. در افرادی که در سال 3 مرتبه پریود می شوند هم احتمال تخمک گذاری وجود دارد اما به هر حال احتمال بارداری در این افراد کم است.
زنانی که تخمک گذاری آنها کاملا مختل شده شانس باروری ندارند. زنانی که تنبلی تخمدان خفیف یا شدید دارند، برای اقدام به بارداری حتما باید برای درمان تنبلی تخمدان خود اقدام کنند. روش های درمانی وجود دارد که شانس باروری آنها را افزایش می دهد.

تنبلی تخمدان شدید و بارداری

در موارد تنبلی تخمدان خفیف، تغییر سبک زندگی می تواند به تعادل هورمون ها و افزایش شانس بارداری کمک زیادی کند. اما برای تنبلی تخمدان شدید این روش گرچه باید به کار گرفته شود اما برای باردار شدن کافی نیست.  پزشکان برای تنبلی تخمدان شدید از روش های درمانی دیگری استفاده می کنند که تخمک گذاری را تحریک و شانس باروری را افزایش می دهد.

ابتدا ممکن است متفورمین (داروی دیابت نوع 2) را برای کاهش مقاومت نسبت به انسولین و کاهش سطح آندروژن تجویز کنند. کلومیفن سیترات (داروهای ضد استروژن خوراکی) نیز برای مصرف در روزهای اول قاعدگی تجویز می شود. ممکن است برای تسریع بارداری دارویی به نام لتروزول برای بیمار تجویز شود. این داروها اگر تاثیر گذار نباشند از داروهای قوی تری مثل گنادوتروپین برای تحریک تخمدان ها استفاده می شود.

اگر تنبلی تخمدان شدید به دارودرمانی جواب ندهد، پزشکان سراغ روش هایی مثل عمل جراحی لاپاراسکوپی تخمدان یا آی وی اف (لقاح آزمایشگاهی) می روند. عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن بافت تولید کننده هورمون مردانه آندروژن به کار گرفته می شود که در اغلب مواد این روش درمانی جواب میدهد و بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی امکانپذیر است اما اگر این روش  همجواب ندهد، به خصوص در مواردی که تنبلی تخمدان شدید بوده و ذخیره تخمکی کم است، برای افزایش احتمال باروری، پزشکان روش آی وی اف را تجویز می کنند.

تنبلی تخمدان شدید و بارداری با روش آی وی اف

در صورتی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک شدید هستید و از مشکل نازایی رنج می برید، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

زنانی که تنبلی تخمدان شدید دارند صرفا با کاهش وزن نمی توانند شانس بارداری خود را افزایش دهند. به همین دلیل در کنار ورزش و تغییر رژیم غذایی، پزشکان از دارو درمانی برای منظم شدن قاعدگی و تحریک تخمک گذاری کمک می گیرند. اگر با دارو درمانی تخمک گذاری تخمدان ها تحریک نشود، برای درمان تنبلی تخمدان باید عمل لاپاراسکوپی انجام گیرد. در صورتی که ذخیره تخمکی در تخمدان به اندازه کافی نباشد یا بیمار در معرض علائم یائسگی زودرس قرار داشته باشد، از لقاح آزمایشگاهی (آی وی اف) برای باروری زنان مبتلا به سندرم پلی کیستیک استفاده می شود.

در صورتی که سوالی در مورد تنبلی تخمدان شدید و احتمال بارداری دارید، از طریق بخش نظرات در زیر این مقاله می توانید آنها را برای ما ارسال کنید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می شود.

3.4/5 - (232 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *