عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان: مزایا، عوارض و مراقبتهای بعد از عمل

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از بیماری شایع در زنان است که می تواند در هر سنی رخ دهد. اما این عارضه معمولا در سنین باروری بیشتر دیده می شود. کیست تخمدان یکی از علل رایج ناباروری در زنان است. روش درمان این عارضه بستگی به محل و اندازه کیست دارد. معمولا پزشکان برای درمان آن از روشهای دارویی و غیرجراحی استفاده می کنند.
اما برخی از کیست های تخمدان با روشهای غیرجراحی دفع نمی شوند و گزینه ای جز جراحی باقی نمی ماند. روشهای جراحی کیست تخمدان به دو صورت باز و بسته انجام می شود. جراحی بسته با لاپاراسکوپی انجام شده و بهترین جایگزین برای روشهای جراحی های باز است. در این مقاله بیشتر با این روش و مزایای آن آشنا می شوید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم کیست تخمدان

معمولا کیستهای تخمدان، ریز و بدون علائم هستند. این نوع کیستها خودبخود دفع می شوند و نیازی به درمان ندارند. اما بعضی از انواع کیست تخمدان بزرگ بوده و با علائمی همراه اند. این نوع از کیستها حتما باید تحت درمان قرار گیرند. این علائم عبارتند از:

  • درد مبهم در شکم یا نفخ
  • رابطه جنسی دردناک
  • احساس پری در زیر شکم
  • مشکلات ادراری یا تکرر ادرار
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • بی اشتهایی یا احساس سیر شدن زودهنگام

علاوه بر موارد ذکر شده، مشکلات قاعدگی مثل لکه بینی بین دو سیکل قاعدگی، قاعدگی نامنظم و یا قاعدگی دردناک با خونریزی سنگین از علائم رایج کیست تخمدان هستند.

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی و درمانی بسیار کم تهاجم است که پزشکان تا حد ممکن انجام آن را برای بیمار به جراحی های باز ترجیح می دهند. علاوه بر درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی، پزشکان از این روش برای درمان مشکلات زیر استفاده می کنند:

همچنین از لاپاروسکوپی برای تشخیص توده ها، کیستها یا توموررهای شکمی و نیز تشخیص علت دردهای مزمن شکم استفاده می شود.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چگونه است؟

برای درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی، جراح در ناحیه مورد نظر روی شکم، یک برش کوچک ایجاد می کند تا دوربین لاپاراسکوپ را از طریق آن وارد بدن کند. سپس رحم با گاز co2 پر می شود تا جراح دید بهتری داشته باشد. یک یا دو برش کوچک دیگری نیز روی شکم برای وارد کردن ابزارهای جراحی ایجاد می شوند تا کیست برداشته شود.
بعد از جراحی، محل برش بخیه زده می شود. اگر بیمار چند ساعت بعد از جراحی کیست تخمدان با لاپاروسکوپی مشکلی نداشته باشد، می تواند مرخص شود و نیازی به بستری شدن ندارد. در واقع، لاپاراسکوپی یک جراحی سرپایی است که در بیمارستان یا کلنیک انجام می شود.

درصورت نیاز به درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی، می توانید به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص جراح لاپاراسکوپی در تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

چه کسانی نباید جراحی لاپاراسکوپی انجام دهند؟

عمل لاپاراسکوپی را نمی توان برای همه خانم ها انجام می داد. خانمهایی که دچار مشکلات زیر هستند، نباید عمل لاپاراسکوپی را انجام دهند:

  • زنان مبتلا به بیماریهای قلبی-عروقی یا تنفسی
  • زنان یائسه
  • زنانی که اضافه وزن زیادی دارند

خانمهایی هم که قبلا جراحی های شکم مثل سزارین، افتادگی مثانه و … را انجام داده اند، نباید لاپاراسکوپی شوند. چون عوارض این جراحی برای این دسته از بانوان شدیدتر از دیگران است.

فواید عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

مهمتری مزیت برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز و تهاجمی، دست نخورده ماندن قسمتهای زیادی از تخمدان بیمار است که برای حفظ باروری او اهمیت دارند. دیگر مزایای جراحی لاپاراسکوپی زنان عبارت است از:

  • دوره نقاهت کوتاه
  • برگشتن به منزل در همان روز
  • ایجاد برشها کوچک برای جراحی
  •  ایجاد جای زخم و اسکار کمتر نسبت به جراحی باز
  • زیبایی بیشتر شکم بیمار بعد از جراحی به خاطر جای برش و بخیه های کمتر
  • دستکاری کمتر جراح در حفره شکمی
  • احساس درد و ایجاد چسبندگی کمتر در حفره شکم و لگن بعد از عمل لاپاراسکوپی

همچنین جراحی با این روش عوارض کمتری دارد. از طرف دیگر چون در لاپاراسکوپی از دوربین برای جراحی استفاده می شود، بزرگنمایی بیشتر بوده و جراحی دقیق تر و ظریف تر انجام می شود.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه عوارضی دارد؟

هر جراحی، عوارض خود را دارد که البته جدی نیستند و بعد از چند روز برطرف می شوند. عوارض لاپاراسکوپی مثل درد و سوزش بخیه ها نیز به همین ترتیب است. اما ممکن است در بعضی از خانمها، لاپاراسکوپی عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • آسیب دیدگی ساختارهای لگن مثل عروق خونی، مثانه، روده و …
  • عفونت مثانه
  • عفونت در جای زخم و برش
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادراری
  • عوارض گاز دی اکسید کربن وارد شده به رحم

اما ایجاد زخم و چسبندگی در ساختارهای لگن و ناباروری این خانمها جدی ترین عوارض لاپاراسکوپی در زنانی که در سنین باروری این جراحی را انجام می دهند. در صورتی که عمل برداشتن کیست تخمدان را نزد بهترین متخصص لاپاراسکوپی زنان در تهران انجام دهید، بدلیل مهارت و تجربه ای که جراح در کار خود دارد، بیمار با چنین عوارضی روبرو نخواهد شد.

بارداری بعد از عمل کیست تخمدان

یکی از عوارض جدی جراحی لاپاراسکوپی زنان، ناباروری به دلیل چسبندگی و آسیبهای لگنی بعد از لاپاراسکوپی است. اما در صورتی که دچار زخم و چسبندگی نشده باشید، یک الی دو روز قبل از تخمک‌گذاری و روز تخمک‌ گذاری بهترین زمان برای برقراری رابطه زناشویی و افزایش شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی است.

مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان تا چند روز باید غذای سبک، آب و مایعات فراوان، ژله، میوه و سبزیجات مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید. همچنین باید محل بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید. سایر مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان به شرح زیر هستند:

مراقبتهای بعد از لاپاراسکوپی

  • بهتر است تا چند روز بعد از جراحی یک نفر مراقبت از شما را در منزل به عهده بگیرد.
  • اگر بخیه ها جذبی نیستند باید یک هفته بعد از عمل برای کشیدن بخیه ها مراجعه کنید.
  • تا افتادن بخیه ها و بهبودی زخم ها نباید ورزشها یا کارهای سنگین انجام دهید.
  • تا زمانی که پزشک اجازه نداده نمی توانید رانندگی کنید.
  • چند روز تا یک هفته بعد از جراحی حتما استراحت کنید.
  • داروهای مسکن و آنتی بیوتیکهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

چنانچه دچار تنگی نفس، خونریزی، درد قفسه سینه، درد شدید، استفراغ، تهوع یا تب شده اید، باید به پزشکتان به سرعت اطلاع دهید.

نزدیکی بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

نزديكي بعد از عمل كيست تخمدان را می توانید 7 تا 10 روز بعد از عمل انجام دهید. اما اگر احساس درد و ناراحتی داشتید، تا بهبودی کامل بهتر است فعالیت جنسی نداشته باشید.

هزینه عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

به دلیل استفاده از تجهیزات گرانقیمت برای انجام این جراحی، هزینه آن نسبت به هزینه جراحی های باز کیست تخمدان بیشتر خواهد بود. اما با توجه به مزایای این روش، جراحی با لاپاراسکوپی بسیار مقرون به صرفه تر و بهتر از روشهای جراحی باز با برشهای بزرگ شکمی است.
بعضی از بیمه ها بخشی از هزینه جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان را تحت پوشش قرار داده و هزینه های شما را کاهش می دهند. مواردی مثل کیفیت نخ بخیه، محل جراحی، جراح لاپاراسکوپی و … نیز در تعیین هزینه های این جراحی موثر هستند.

شما هم می توانید برای برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی در تهران، به یکی از بهترین متخصصان لاپاراسکوپی زنان تهران، خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه لاپاراسکوپی تهران و گرفتن وقت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

سوالات زیر به طور مکرر در مورد عمل برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی از خانم دکتر جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان پرسیده می شود. می توانید این سوالات را به همراه پاسخ آنها در ادامه بخوانید:

عوارض لاپاروسکوپی در چه خانم هایی بیشتر است؟

خانم هایی که دچار اضافه وزن یا لاغری بیش از حد بوده یا سابقه جراحی شکمی و لگنی دارند، عوارض عمل لاپاراسکوپی در آنها شدیدتر است. به علاوه، بیماریهای مزمن روده و عفونت لگن نیز عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی را تشدید می کنند.

چه موقع برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

در صورتی که دفع کیست تخمدان با روش های غیرجراحی ممکن نباشد و بیمار درد شدیدی داشته باشد، برای برداشتن کیست تخمدان از روش کم تهاجم لاپاراسکوپی استفاده می کنیم.

جراحی لاپاراسکوپی درد دارد؟

عمل لاپاراسکوپی با بیهوشی کامل انجام می شود و دردی حس نمی کنید. بعد از عمل هم کمی درد دارید که با داروهای مسکن برطرف می شود. درد بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان بسیار کمتر از جراحی باز است.

بهبود کامل بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر طول می کشد؟

بستگی به سرعت ترمیم بدن بیمار دارد. اما معمولا ظرف 2 تا 3 هفته کاملا بیمار بهبود می یابد.

چند روز بعد از جراحی می توانم به زندگی عادی برگردم؟

یک هفته بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان می توانید به کارهایتان برگردید. اما تا زمان بهبودی باید مراقبتهای بعد از لاپاراسکوپی را انجام دهید.

آیا دختران هم دچار کیست تخمدان می شوند؟

بله این بیماری در هر سنی بخصوص در سنین باروری ایجاد می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کیست تخمدان در دخترها را در همین سایت بخوانید.

اگر شما هم سوالی درباره جراحی لاپاراسکوپی برداشتن کیست تخمدان در تهران دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را از خانم دکتر جوانمرد خوشدل بپرسید.

3.5/5 - (31 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *