چه سایزی از کیست تخمدان خطرناک است؟ (جدی بگیرید)

سایز-خطرناک-کیست-تخمدان

کیست تخمدان به کیسه های کوچکی گفته می شود که روی یا داخل تخمدان ها قرار می گیرند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که اکثر آنها غیرسرطانی و خوش خیم هستند و به ندرت ممکن است سرطانی شوند.
اندازه کیست تخمدان در دخترها و زنان می تواند خیلی کوچک، متوسط یا بزرگ باشد. سایز کیست نقش مهمی در تعیین خطرناک بودن یا نبودن کیست تخمدان دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید که چه سایزی از کیست تخمدان خطرناک است و باید آن را جدی بگیرید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چه اندازه ای از کیست تخمدان خطرناک است؟

کیست های کوچک معمولا بدون علائم و خوش خیم هستند و خودبخود درمان می شوند. اما کیستهای بزرگ یکی از انواع کیست تخمدان خطرناک به حساب می آیند.

این سایز از کیستهای تخمدانی علائم شدیدی ایجاد می کند و گاهی به رشد خود ادامه می دهند. خطرات و عوارض این نوع کیستها عبارتند از:

پیچ خوردگی یا تورش تخمدان: بزرگ بودن کیست تخمدان احتمال دارد باعث پیچ خوردگی تخمدان و قطع جریان خون در تخمدان شود. در صورت تورش برای نجات جان بیمار باید به سرعت عمل جراحی انجام شود.

پارگی: اگر کیست شما خیلی بزرگ باشد احتمال ترکیدن کیست، درد شدید و خونریزی داخلی هست. در این موارد بیمار باید به طور اورژانسی تحت درمان قرار گیرد.

ناباروری: کیست های خیلی بزرگ با ایجاد اختلال در سیکل تخمک گذاری منجر به ناباروری در زنان می شوند.

فشار آوردن به اندام های مجاور: بزرگ شدن کیست تخمدان به اندام هایی مثل مثانه و روده فشار می آورد و باعث بروز مشکلات ادراری یا اختلال در حرکات روده ای می شود.

سرطان: در موارد نادر، رشد و بزرگ شدن کیست به دلیل سرطانی شدن کیست تخمدان رخ می دهد. البته این مشکل بیشتر در سنین یائسگی بروز می کند.

در شکل زیر می توانید رایجترین علائم کیست بزرگ تخمدان را ببینید:

رایجترین-علائم-کیست-بزرگ-تخمدان

برای جراحی کیستهای بزرگ تخمدانی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سایز خطرناک کیست تخمدان

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، کیستهای تخمدانی زمانی خطرناک هستند که بزرگتر از 5 تا 10 سانتی متر و یا حتی بزرگتر از این باشند. این سایز از کیست تخمدان را باید جدی بگیرید.

چون خطراتی که در بالا به آنها اشاره کردیم مربوط به این سایز از کیستهای تخمدانی است. این اندازه از کیست تخمدان برای جراحی مناسب است و برای جلوگیری از خطرات ناشی از آن معمولا با جراحی کیست برداشته می شود.

کیست تخمدان 30 میلیمتری خطرناک است؟

کیست های کوچکتر از 5 سانتی متر (کمتر از 50 میلیمتر) معمولا طبیعی در نظر گرفته می شوند و خطرناک نیستند. در اغلب موارد، اگر کیست تخمدان کوچکتر از سه سانتی متر طول، دو سانت و نیم عرض و یک سانت و نیم ضخامت داشته باشد، نیازی به درمان ندارد.

این سایز از کیست تخمدان خودبخود طی چند سیکل قاعدگی از بین می رود و می توانید شاهد علائم دفع کیست تخمدان باشید.

اندازه-خطرناک-کیست-تخمدان

برای درمان کیستهای بزرگ تخمدانی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

کیست تخمدان معمولا خوش خیم است و اگر کوچک باشد هیچ خطری ندارد. این کیست ها معمولا زیر 5 سانتی متر هستند. اما بزرگی سایز کیست تخمدان با خطراتی مثل تورش تخمدان، پارگی کیست و یا سرطانی شدن همراه است.

به همین دلیل پزشکان کیست های 5 تا 10 سانتی متری تخمدان (کیست بالای 50 میلی متر) را خطرناک در نظر می گیرند. به این معنی که این سایز از کیست به فالوآپ منظم و درمان نیاز دارند.

جراح زنان در صورت لزوم چنین کیست هایی را با روشهای مختلف جراحی مثل جراحی میومکتومی و عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان بر می دارند.

پرسش و پاسخ سایز خطرناک کیست تخمدان

در اینجا می توانید پاسخ های خانم دکتر جوانمرد خوشدل را به رایجترین سوالات درباره سایز خطرناک کیست تخمدان بخوانید:

چطور بفهمیم سایز کیست تخمدان خطرناک است؟

این تشخیص بر عهده پزشک متخصص زنان است. ایشان بر اساس علائم بیمار، نتایج معاینات لگنی، سونوگرافی و MRI تشخیص می دهند که کیست خطرناک است یا نه و آیا اندازه کیست تخمدان برای جراحی مناسب هست یا نه.

کیست های بزرگ و خطرناک چطور درمان می شوند؟

معمولا با روش جراحی آنها را برمیداریم. گاهی هم قبل از جراحی به روش آسپیراسیون (تخلیه کیست با سوزن زدن به آن) اول کیست را کوچکتر می کنیم و بعد آن را با جراحی باز یا بسته خارج می کنیم. اگر کیست بیمار عفونی باشد، آنتی بیوتیک هم برای درمان او تجویز می شود.

آیا کیست تخمدان 40 میلی متری خطرناک است؟

این نوع کیستها در حد اندازه کیست تخمدان نرمال هستند و خطری ندارند. مگر اینکه سرطانی و یا به سرعت در حال رشد باشند. معمولا کیست تخمدان 50 میلیمتر و بزرگتر را باید جدی بگیرید.

اگر سوالی درباره سایز کیستهای خطرناک تخمدان دارید در بخش نظرات مقاله آنها را از ما بپرسید.

3.4/5 - (14 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *