کیست تخمدان در دخترها

کیست تخمدان در دخترها

کیست تخمدان یکی از بیماری هایی است که امروزه خیلی از زنان و دختران با آن درگیر هستند. این کیست ها، کیسه هایی سفت و پر از مایع هستند که بر روی تخمدان های شما ایجاد می‌شوند. بیشتر اوقات این کیست ها دردی ایجاد نمی‌کنند. این بیماری قبلا فقط در زنانی دیده می‌شد که اضافه وزن داشتند، اما الان دخترهای جوان و حتی لاغر در سن پایین هم به آن مبتلا می‌شوند. در این مقاله قرار است در مورد علائم و راهکارهای درمانی کیست تخمدان در دخترها صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کیست تخمدان چیست؟

همان طور که گفته شد، کیست تخمدان یک کیسه پر از مایع است که در داخل یا سطح هورمون ها ایجاد می‌شود. این بیماری در زنان بسیار شایع است و مربوط به سن خاصی نبوده، اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن کیست تخمدان بالا می‌رود.

چرا دچار کیست تخمدان می‌شویم؟

کیست تخمدان به علت های مختلفی ایجاد می‌شود:

  • اختلال عملکرد تخمدان و اختلالات هورمونی
  • عدم تخمک گذاری (فولیكولی كه قرار است تخمك ایجاد كند، در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه پاره می‌شود و با تجمع آب در داخل خود تبدیل به كیست می‌شود.)
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • مصرف داروهای محرک بارداری
  • چاقی و اضافه وزن
  • ژنتیک

کیست تخمدان در دخترها

کیست تخمدان معمولا جنبه ارثی و مادرزادی دارد، به خصوص در خانواده هایی که سابقه چاقی دارند. در سالهای قبل این بیماری در زنان چاق بیشتر دیده می‌شد. اما امروزه کیست تخمدان در دخترها یک بیماری شایع است و حتی دختران لاغر با سن کم هم می‌توانند به آن مبتلا شوند. بیشتر افراد مبتلا به بیماری کیست تخمدان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که علائمی داشته باشند. اما دختران نوجوانی که به تازگی پریود شده اند و حتی اضافه وزن هم ندارند، کمتر متوجه علائم آن می‌شوند.
دختران 16 تا 17 ساله بعد از گذشت چند سال باید پریودی هایشان مرتب باشد، اما اگر دچار بی نظمی قاعدگی هستند احتمالا کیست تخمدان دارند و باید حتما به پزشک مراجعه کنند. به طور کلی رده سنی مبتلایان به کیست تخمدان، دختران و زنان 16 تا 36 ساله هستند.

کیست تخمدان در دختر

علائم کیست تخمدان در دختران

نشانه و علامت کیست تخمدان دختر، می‌تواند بر اساس نوع آن متفاوت باشد. علائم کیست تخمدان شامل موارد زیر است:

  • قاعدگی نامنظم
  • دردهای شدید شکمی و لگنی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ریزش یا نازک شدن مو
  • پر مویی (رشد بیش از حد موها در صورت، سینه، کمر و حتی انگشتان دست و پا)
  • تکرر ادرار

اکثر دخترها ممکن است متوجه علائم این بیماری نشود، به خصوص اگر لاغر باشند! اما شایع ترین علامت کیست تخمدان در دختران قاعدگی نامنظم و دردهای شدید شکمی است و تکرر ادرار جز علائم نادر این بیماری است.

تشخیص کیست تخمدان در دختران

کیست تخمدان با معاینه لگنی تشخیص داده می‌شود، اما ممکن است پزشک تست هایی برای تعیین دقیق وجود کیست تجویز کند. عموما، پزشک به سایز کیست و محتوای داخلی آن (جامد، مایع یا مخلوط) به منظور درمان کیست توجه می‌کند. کیست هایی که پر از مایع هستند، سرطانی نیستند. اما کیست هایی که از مواد جامد یا مخلوطی از مواد جامد و مایع هستند، برای تعیین وجود سرطانی بودن کیست، با سونوگرافی (اولتراسوند) تشخیص داده می‌شوند. همچنین کیست‌ها را می‌توان با روش‌های دیگر تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا  MRI شناسایی کرد.
معمولا قبل از یائسگی و در سن پایین این نوع کیست نیازی به جراحی ندارد و تحت نظر پزشک از بین می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که خانمهای 50 تا 70 ساله بیشتر در معرض خطر کیست تخمدان بدخیم و سرطانی هستند.

درمان نکردن کیست تخمدان در دختران، ممکن است باعث عوارض و مشکلات زیادی شود. برای کاهش عوارض ناشی از کیست تخمدان جهت درمان هر چه سریعتر این بیماری باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. شما هم می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تشخیص کیست تخمدان در دختران

بیشتر بخوانید: انواع تنبلی تخمدان

درمان کیست تخمدان دختر

درمان کیست تخمدان دخترها، با توجه به سن بیمار، علائم، وضعیت بدنی و شدت بیماری متفاوت است. برای دخترانی که به کیست تخمدان مبتلا هستند، در مراحل اولیه درمان، قرص های پیشگیری از بارداری تجویز می‌شود. در اکثر موارد دختران، 6 الی 8 هفته بعد از مصرف قرص شاهد از بین رفتن کیست هستند.
علاوه بر این، به دختران توصیه می‌شود که استرس خود را کاهش دهند، رژیم غذایی مناسب داشته باشند و مرتب ورزش کنند. اگر بعد از گذشت یک ماه، اندازه کیست تغییر نکرد و یا حتی بزرگتر شد، باید اقدامات درمانی جدی تری مانند موارد زیر برای بیمار در نظر گرفته شود:

  • درمان به کمک داروهای دیابت: با مصرف داروهای دیابت، مقاومت به انسولین و سطح هورمون های آندروژن کمتر می‌شود، در نتیجه قاعدگی دختران منظم تر می‌شود و علائم این بیماری کاهش پیدا می‌کنند.
  • برای رفع موهای زائد در دختران از دارویی مانند اسپیرونولاکتون استفاده می‌شود که باعث افزایش ادرار و کاهش موهای زائد می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان در دخترها

دخترانی که به کیست تخمدان مبتلا هستند، اما به درمان آن اهمیت نمی‌دهند، با عوارض زیادی در بزرگسالانی و میانسالی روبرو می‌شوند. از مهمترین عوارض کیست تخمدان در دختران می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ناباروری
  • مشکلات بارداری مثل پره اکلامپسی، زایمان زودرس، دیابت بارداری و سقط جنین
  • مشکلات روحی و روانی مانند استرس یا افسردگی
  • افزایش ابتلا به بیماری های دیابت، چربی خون و بیماری های قلبی در سن 40 یا 50 سالگی
  • خطر ابتلا به سرطان آندومتر (رحم)

برای درمان قطعی کیست تخمدان می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عوارض کیست تخمدان در دخترها

سخن پایانی

این تصور غلط ممکن است هنوز هم در بین بسیاری از افراد وجود داشته باشد که فقط افراد چاق به کیست تخمدان مبتلا می‌شوند! با توجه به مطالب بالا متوجه شدید که کیست تخمدان یک بیماری شایع است که حتی در دختران نوجوان و لاغر هم دیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگر از همان ابتدا و در سن پایین دختران مجرد به فکر درمان تنبلی تخمدان خود نباشند، بعدها در بزرگسالی و حتی در دوران یائسگی مشکلات زیادی خواهند داشت و درمان نسبتا سخت تری پیش رو دارند.

امیدواریم این مقاله پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد. با اینحال اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید می توانید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

4.3/5 - (239 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *