سرطان آندومتر قابل درمان است؟

درمان سرطان آندومتر

یکی از انواع سرطانهایی که در زنان رایج است، سرطان واژن یا همان سرطان اندومتر رحم است. رحم یکی از اعضای مهم بدن خانم‌ها است و همانطور که می‌دانید وظیفه‌ی اصلی آن رشد و نگهداری از جنین است. هنگامی که سلول‌های بافت داخلی رحم به صورت غیر طبیعی رشد کنند، سرطان اندومتر در فرد ایجاد خواهد شد. اما سوالی که بسیاری از افراد از خود می‌پرسند این است که آیا سرطان آندومتر رحم قابل درمان است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید. برای دسترسی سریعتر به مقالات از فهرست زیر استفاده کنید.

آندومتر رحم چیست؟

رحم به شکل یک گلابی بر عکس است و میان مثانه و رکتوم قرار می‌گیرد. لایه‌ی خارجی رحم میومتر است که نقش بسیار مهمی به هنگام زایمان طبیعی و خارج نمودن نوزاد از رحم دارد. همچنین لایه‌ی داخلی رحم آندومتر نام دارد که دارای بافتی نرم است. در دوران قاعدگی خانم‌هایی که باردار نیستند بافت آندومتر آن‌ها برای جلوگیری از ضخیم شدن فرو می ریزد و فرد دچار خون ریزی ماهیانه می‌شود. در این زمان بدن دچار تغییرات هورمونی زیادی خواهد شد. سرطان آندومتر زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های این ناحیه بدون هیچ محدودیت و کنترلی شروع به تکثیر کرده و تومور ایجاد کنند.

آندومتر رحم

از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

سرطان رحم نیز مانند هر بیماری دیگری با نشانه هایی همراه است که به تشخیص سرطان آندمتر کمک می کند. علائم سرطان آندومتر شامل موارد زیر است:

خون ریزی‌های غیرمعمولی

این رایج‌ترین نشانه سرطان رحم است. اگر فرد در میان دوره‌های قاعدگی خود دچار خون‌ ریزی شود یکی از دلایل آن می‌توان ابتلا به سرطان آندومتر باشد. همچنین بعد از سن یائسگی که پس از ۵۰ سالگی برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد ممکن فرد باز هم دچار خون ریزی‌هایی باشد که در اینصورت باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شود. در صورت تشخیص به موقع سرطان آندومتر این بیماری راحت‌تر درمان خواهد شد.

ترشح مایعات غیر عادی و یا خون آلود بین دوره‌های قاعدگی

توجه داشته باشید که در بسیاری از خانم‌ها، واژن به صورت طبیعی مایعاتی را به منظور جلوگیری از خشکی واژن ناحیه ترشح می‌کند. اما ترشحات شدید و خون آلود ممکن است دلیل دیگری داشته باشد و برای تشخیص آن، فرد باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. این ترشحات ممکن است از علائم سرطان واژن باشند.

وجود هرگونه برآمدگی یا توده در قسمت لگن ممکن است یکی از علائم سرطان واژن باشد.

کاهش وزن ناگهانی

سرطان آندومتر موجب ایجاد التهاباتی در بدن شده و این التهابات باعث تحلیل رفتن عضلات و کاهش اشتهای فرد می‌شوند. اگر بیمار بدون دلیل و در مدت زمان کمی دچار کاهش وزن به میزان پنج کیلوگرم و یا بیشتر شود، این می‌تواند یکی از علائم سرطان رحم باشد.

در صورتی که با علائم سرطان رحم مواجه شده اید، جهت تشخیص به موقع و درمان آن می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ابتلا به سرطان آندومتر چیست؟

هنوز دلیل مشخصی برای به وجود آمدن آندومتر صخیم یافت نشده است. اما می توان به موارد زیر به عنوان علت سرطان آندومتر رحمی اشاره کرد:

جهش ژنتیکی در رحم

جهش ژنتیکی باعث می‌شود سلول‌های سالم رحم به سلول‌های ناسالم و غیر طبیعی تبدیل شوند.

تغذیه

یکی از مواردی که با مبتلا شدن به سرطان آندومتر رحمی رابطه‌ مستقیم دارد، نوع تغذیه است. مصرف غذاهای ناسالم مانند انواع فست فود خطر ابتلا به این سرطان را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض برخی امواج مضر در ایجاد سرطان آندومتر موثر است. با توجه به مطالب گفته شده، داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم و ورزش کردن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش خواهد داد.

تغذیه مناسب

موارد دیگری نیز هستند که می توانند ابتلا به سرطان آندومتر رحم را افزایش ‌دهند. مثلا:

عدم تعادل هورمون‌ها

گاهی به دلایلی مانند وجود کیست در رحم که تومورهایی غیر سرطانی هستند، سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند. اینگونه تغییرات هورمونی اگر ادامه داشته باشند و درمان نشوند ریسک ابتلا به سرطان آندومتر رحم را افزایش می‌دهند. تغییرات هورمونی می‌تواند شامل افزایش تولید استروژن و یا در برخی موارد زیاد بودن هورمون پروژسترون باشد.

سن سرطان رحم

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند افرادی که سن آن‌ها بالای ۳۵ سال است بسیار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند. از این رو سرطان رحم رابطه‌ی مستقیمی با افزایش سن در خانم‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

بارداری

باروری و رشد جنین در رحم ریسک سرطان آندومتر را در زنان کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که این مورد به معنای بارداری مکرر نیست، چراکه بارداری به دفعات زیاد مشکلات  بسیار دیگری را برای بدن به وجود خواهد آورد.

اضافه وزن

افرادی که ۱۰ کیلوگرم یا بیشتر از وزن طبیعی خود اضافه وزن دارند، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان آندومتر در آن‌ها بالا است. زیرا چربی بیش از حد در بافت‌ها، موجب تبدیل هورمون‌های دیگر مانند اندروژن به استروژن شده و به این صورت تعادل هورمون‌ها در بدن بهم خواهد خورد.

هورمون درمانی

اگر برای درمان سرطان‌های دیگر مانند سرطان سینه یا پستان که رشد آن‌ها نیز وابسته به هورمون‌های جنسی است، از هورمون درمانی استفاده شود، ریسک ابتلا به سرطان آندومتر در آن افراد زیاد است. زیرا هورمون درمانی نیز از جمله مواردی است که موجب بهم خوردن تعادل هورمونی بدن می‌شود.

هورمون درمانی

بلوغ زودرس

خانم‌هایی که در سنین کمتر از ۱۲ سالگی به بلوغ رسیده و قاعدگی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد از جمله افرادی هستند که احتمال ابتلا به سرطان آندومتر رحم در آن‌ها بالا است. از این رو بهتر است اینگونه افراد چکاپ سالانه خود مثل تست پاپ اسمیر را جدی بگیرند.

راههای درمان سرطان آندومتر

برای پاسخ به این سوال که سرطان اندومتر قابل درمان است یا نه؟ باید عوامل گوناگونی را در نظر گرفت. مهم‌ترین این عوامل شدت بیماری است. اگر تشخیص سرطان اندومتر زود باشد، درمان این سرطان آسان و امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که بیمار به علائم سرطان توجهی نکرده و خیلی دیر از وجود این بیماری مطلع شود، آن وقت درمان آندومتر ضخیم کمی مشکل به نظر می‌رسد. برخی از روش‌های درمان سرطان آندومتر رحم عبارت است از:

جراحی

یکی از درمان‌های سرطان آندومتر عمل جراحی است که ممکن است به شیوه های لاپاراسکوپی یا هیسترکتومی انجام می شود. اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کرده و سرطان در بدن او پخش نشده باشد به وسیله‌ی عمل جراحی می‌توان توده‌ سرطانی را برداشت. در برخی افراد ممکن است طی عمل هیسترکتومی تنها رحم برداشته شود و در برخی دیگر شاید نیاز باشد تخمدان‌ها نیز برداشته شوند. توجه داشته باشید که پس از برداشتن رحم و تخمدان‌ها فرد دیگر توانایی بارداری و قاعدگی را نخواهد داشت. این عمل دارای عوارضی خواهد بود. یکی از عوارض و خطرات عمل هیسترکتومی به بهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن اشاره کرد. از این رو بهتر است پس از عمل با پزشک معالج خود در تماس باشید.

در صورت ابتلا به سرطان آندومتر رحم به شما پیشنهاد می کنیم جهت درمان از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت می توانید با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

شیمی درمانی

گاهی بیمار زمانی از بیماری خود مطلع می‌شود که سرطان در بدن او پخش شده است. در این حالت ممکن است دیگر برداشتن رحم و تخمدان‌ها با لاپاراسکوپی یا هیسترکتومی کافی نباشد و اندام‌های دیگر مانند مثانه نیز درگیر سرطان شده باشند. در صورت بروز چنین اتفاقی پزشک ابتدا با انجام عمل جراحی، حجم بیماری را کاهش داده و پس از آن با استفاده از شیمی درمانی بقیه بافت سرطانی را از بین خواهد برد. در شیمی درمانی بسیاری از دارو‌های تجویز شده تزریقی هستند و پس از استفاده به صورت مکرر از آن‌ها فرد یک دوره کوتاه استراحت خواهد کرد، سپس دوباره مصرف داروها را از سر می‌گیرد. همانطور که می‌دانید در صورت ادامه یافتن دوره‌ی درمان ممکن است بیمار دچار ریزش مو و عوارض دیگر شود.

اشعه درمانی

این روش یکی از شیوه‌های درمانی رایج است که در کنار  شیمی درمانی و جراحی می‌توان از آن استفاده کرد. تقریبا نیمی از افرادی که به سرطان‌های مختلف مبتلا می‌شوند از پرتو درمانی در طی دوران بیماری خود استفاده می‌کنند. در پرتو درمانی ابتدا با استفاده از سی‌تی اسکن و یا روش‌های دیگر از رحم عکس برداری می‌شود تا محل توده اصلی و گسترش بیماری مشخص شود. سپس  به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوص اشعه‌ی ایکس یا پرتوی گاما به سلول‌ها و تومورهای سرطانی تابیده می‌شوند تا آن‌ها را از بین ببرند.

اشعه درمانی

هورمون درمانی

سرطان آندومتر یکی از انواع سرطان است که رشد و گسترش آن در بدن بستگی به هورمون‌های جنسی دارد، از این رو با استفاده از ایجاد تغییر در هورمون‌ها می‌توان آن را متوقف کرد. متخصصان در هورمون درمانی از ترکیب پروژسترون و استروژن استفاده می‌کنند. اگر استروژن به تنهایی و برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد در حالیکه با مصرف پروژسترون در کنار آن می‌توان این بیماری را خنثی کرد یا رشد آن را کاهش داد.

سخن پایانی

سرطان آندومتر یکی از سرطانهای رایج در بین زنان است. برای درمان سرطان واژن باید گفت که در صورت تشخیص زود هنگام سرطان واژن می‌توان آن را با روش‌‌هایی مانند عمل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و … درمان کرد. برای پیشگیری از سرطان رحم می‌توانید در برنامه زندگی خود استفاده از مواد غذایی مناسب و ورزش کردن را قرار دهید.

چنانچه سوالی در مورد درمان سرطان آندومتر دارید، می توانید از بخش نظرات زیر این مقاله آنرا مطرح کنید. همینجا به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

3.1/5 - (15 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *