علائم آندومتریوز شدید و پیشرفته + درمان

علائم-آندومتریوز-شدید-و-پیشرفته

آندومتریوز بیماری است که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) به صورت ضایعات غیر طبیعی در خارج از رحم رشد می کند. این بافتها مثل دیواره داخلی رحم، موقع پریودی تخریب می شوند و به داخل شکم و لگن می ریزد. در این مقاله همراه ما باشید تا با علائم اندومتریوز شدید و روشهای درمان اندومتریوز پیشرفته آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اندومتریوز پیشرفته چیست؟

بیماری آندومتریوز بیشتر لوله های فالوپ، تخمدانها، سطح خارجی رحم، دهانه رحم، واژن، مثانه، روده و راست روده را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه ممکن است پیشرونده است، یعنی با گذشت زمان می تواند از مرحله خفیف وارد مرحله شدید شوید.

4 مرحله برای بیماری اندومتریوز تعریف شده است که بر اساس محل، وسعت و عمق ضایعات اندومتری، وجود و شدت چسبندگی، وجود و اندازه کیستهای شکلاتی تخمدان تعیین می شوند. مرحله 4 شدیدترین نوع آندومتریوز است.

مراحل-بیماری-اندومتریوز

نشانه های اندومتریوز شدید

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، آندومتریوز در مراحل مختلف می تواند علائم مشابهی ایجاد کند. مرحله چهارم این بیماری گاهی بی علامت است. حتی ممکن است شدت علائم آن کمتر از مرحله 1 (خفیف ترین مرحله) باشد. به طور کلی، علائم اندومتریوز پیشرفته عبارتند از:

  • دیسمنوره (دردهای شدید قاعدگی)
  • حرکات روده ای دردناک
  • دردهای لگنی مزمن یا مداوم که موقع پریودی بیشتر می شوند
  • درد موقع ادرار
  • مقاربت دردناک
  • مشکلات ناباروری
  • پریودهای سنگین یا بیشتر از ۷ روز
  • لکه بینی یا خونریزی بین سیکل قاعدگی
  • مشکلات گوارشی به خصوص در پریودی (نفخ، حالت تهوع، یبوست، اسهال، …)
  • بروز کیست شکلاتی در یک یا دو تخمدان
  • چسبندگی های متعدد و متراکم در اندامهای لگنی
  • ایجاد ضایعات عمیق و متعدد در حفره شکمی

آمارها: طبق جدیدترین تحقیقات، تقریباً 2 درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز شدید و پیشرفته (مرحله 4) هستند. این بیماری در اکثر خانمها در همان مرحله 1 شناسایی و درمان می شود.

برای تشخیص اندرومتریوز و درمان آن در تهران، شما هم می توانید از خدمات دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

عوارض اندومتریوز شدید و تشخیص آن

اندومتریوز شدید در زنان و دختران مجرد بسته به مرحله این بیماری با عوارض زیر همراه است:

  • کاهش کیفیت زندگی بیمار
  • کم خونی شدید (آنمی) بدلیل پریودهای سنگین
  • بروز مشکلات روحی مثل افسردگی، منزوی شدن بیمار، …

به علاوه آندومتریوز شدید به دلیل ایجاد التهاب، بافت اسکار، چسبندگی های لگنی، انسداد لوله های فالوپ و رشد کیست شکلاتی تخمدانها ریسک ناباروری در زنان را افزایش می دهد.

علل-مشکلات-ناباروری-با-اندومتریوز

چطور اندومتریوز پیشرفته تشخیص داده می شود؟

اندومتریوز پیشرفته ممکن است با معاینه لگنی و سونوگرافی تشخیص داده شود. اما تنها روش قطعی تشخیص اندومتریوز، انجام عمل لاپاراسکوپی تشخیصی است.

درمان اندومتریوز پیشرفته

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، هنوز هیچ درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد و مشخص نیست که این بیماری ماندگار است یا با افزایش سن بهبود می یابد. اما پزشکان با توجه به سن، میزان درد و قصد باردار شدن بیمار به کمک روشهای زیر درمان آندومتریوز شدید و کنترل علائم آن را انجام می دهند:

بهترین دارو برای درمان اندومتریوز

برای کاهش علائم و جلوگیری از رشد بیشتر بافتهای اندومتریوزی داروهای زیر تجویز می شوند:

داروهای ضد بارداری: برای کاهش سطح هورمون استروژن، کاهش خونریزی و درد قاعدگی

هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH): جهت سرکوب تخمک گذاری، کاهش سطح استروژن و ایجاد یائسگی موقت (توقف سیکل قاعدگی)

ضد التهاب های غیر استروئیدی: کمک به کاهش درد و التهاب بیمار

آنتی پروستاگلاندین ها: داروهای ضد التهابی که با کاهش تولید پروستاگلاندین (عامل باعث انقباضات شدید رحم) به کاهش علائم دیسمنوره کمک می کنند.

با قطع مصرف این داروها دوباره علائم بیمار بر می گردند ولی شانس باروری نیز بیشتر می شود. همچنین قطع آگونیستهای گنادوتروپین باعث بازگشت چرخه یائسگی و رفع علائم یائسگی موقت در زنان جوان می شود.

جراحی اندومتریوز پیشرفته

عمل لاپاراسکوپی رایجترین جراحی برای برداشتن بافتهای اندومتریوز پیشرفته است و با بیهوشی عمومی انجام می شود. درمان با این روش به رفع اسکارها و چسبندگی های دستگاه تولید مثلی، حفظ باروری و کاهش درد بیمار کمک می کند.

اما انجام این جراحی برای اندومتریوز شدید به دلیل بیشتر بودن تعداد ضایعات، چسبندگی ها، اسکارها و ضخیم تر بودن اسکارها سختتر از دیگر مراحل اندومتریوز است.

همچنین بعد از لاپاراسکوپی خطر بروز مشکلات ناباروری، تشدید درد، ایجاد لکه های جدید آندومتریوز یا عود آنها بعد از چند سال وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله «بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی» را از این سایت بخوانید.

جراحی-لاپاراسکوپی-اندومتریوز-شدید

عمل لاپاراتومی

اگر اندازه ضایعات اندومتریوز بزرگ و زیاد باشد، ممکن است جراح تصمیم به عمل باز یا لاپاراتومی برای خروج ضایعات اندومتریوز بگیرد. در این روش نیز مثل لاپاراسکوپی، توانایی باروری زنان حفظ می شود.

عمل هیسترکتومی

در مواردی که امکان درمان با روشهای بالا نیست و بیمار قصد بارداری ندارد، می توان رحم را با عمل هیسترکتومی خارج کرد. این جراحی، خونریزی زیاد و دردهای بیمار را تسکین می دهد اما بعد از درمان با این روش، به دلیل فقدان رحم دیگر امکان بارداری وجود ندارد.

عمل اوفورکتومی

عمل اوفورکتومی را برای برداشتن تخمدان های آلوده به بافت آندومتریوز انجام می شود. این جراحی برای موارد زیر صورت می گیرد:

  • بزرگ بودن کیست شکلاتی تخمدان و خطر پیچش آن
  • عدم قصد بارداری
  • احتمال بدخیمی تخمدان (سرطان تخمدان) در آینده

برای تشخیص و درمان اندومتریوز شدید با عمل لاپاراسکوپی در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

شایع ترین سوالات درباره اندومتریوز پیشرفته

رایجترین سوالات درباره اندومتریوز شدید و پیشرفته عبارتند از:

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود؟

خیر. اندومتریوز پیشرفته باعث کم خونی و ناباروری در زنان می شود.

خطر اندومتریوز پیشرفته در چه کسانی بیشتر است؟

زنانی که بین نزدیکان خود فردی مبتلا به آندومتریوز داشته اند و سیکل قاعدگی آنها بیشتر از ۷ روز طول است، بیشتر از زنان دیگر در معرض بیماری اندومتریوز هستند.

برای درمان اندومتریوز چه بخوریم؟

روشی برای درمان اندومتریوز وجود ندارد. فقط با روشهای پیشگیری پزشکی می توان علائم، عوارض و پیشرفت این بیماری را کاهش داد.

اگر شما هم سوالی درباره درمان اندومتر پیشرفته دارید، در بخش نظرات حتما سوالاتتان را از ما بپرسید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *