بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی

بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک عمل تشخیصی و درمانی برای بیماریهای زنان است. این جراحی روی دستگاه تناسلی زنان انجام می شود. به همین دلیل بسیاری از زنانی که در سنین باروری هستند نگران این مسئله اند که چند درصد احتمال بارداری بعد از لاپاراسکوپی وجود دارد. در این مقاله به موضوع بارداری بعد از لاپاراسکوپی خواهیم پرداخت. برای دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کاربرد عمل لاپاراسکوپی

معمولا عمل لاپاراسکوپی برای تشخیص احتمال وجود برخی بیمارهای زنان مورد استفاده قرار می گیرد. عمل لاپاراسکوپی جنبه درمانی نیز دارد. پزشکان از این روش برای موارد زیر استفاده می کنند:

همچنین به جای روشهای سنتی و جراحی های بازی مثل هیسترکتومی می توان از عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن رحم یا تخمدانها استفاده کرد که روش بهتری است.

مزایای عمل لاپاراسکوپی

از مهمترین مزایای عمل این است که برای تشخیص یا درمان بیماری نیازی به باز کردن شکم نیست. بلکه با فرستادن دوربین به داخل حفره لگنی می توان از ایجاد برش در ناحیه شکم جلوگیری کرد. همچنین مواردی مثل:

  • احساس درد کمتر بعد از لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز
  • دوره نقاهت کوتاهتر
  • ایجاد چسبندگی کمتر در حفره لگن
  • بدون نیاز به برش های بزرگ
  • بدون جای زخم و بخیه روی شکم

از دیگر مزایای عمل لاپاراسکوپی هستند که باعث شده جراحان از این روش بیشتر از روشهای جراحی باز استقبال کنند.

در صورتی که نیاز به عمل لاپاراسکوپی تشخیصی و یا درمانی دارید، شما هم می توانید به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه انواع عملهای زنانه بعنوان یکی از بهترین متخصصان زنان در تهران در زمینه جراحی های درمانی هستند. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

مزایای عمل لاپاراسکوپی

آیا بعد از عمل لاپاراسکوپی احتمال بارداری هست؟

عمل لاپاراسکوپی می تواند به تشخیص و درمان بیماری های زنانه ای که باعث ناباروری می شوند مثل چسبندگی های دستگاه تناسلی کمک زیادی کند. بسیاری از این بیماریها می توانند علت ناباروری در زنان باشند. به همین دلیل می توان گفت شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی در زنانی که مبتلا به بیماری های ذکر شده در بالا هستند، افزایش می یابد.
اما از آنجایی که این عمل نوعی جراحی حفره لگنی است، احتمال ایجاد هر گونه زخم و چسبندگی در ناحیه لگن زنان وجود دارد. البته درصد این احتمال در جراحی لاپاراسکوپی کم است. اما بهرحال زخم ایجاد شده در دستگاه تناسلی زن می تواند باعث کاهش درصد بارداری بعد از لاپاراسکوپی شود.

زایمان بعد از عمل لاپاراسکوپی

زایمان طبیعی بعد از لاپاراسکوپی هیچ مانعی ندارد. به شرطی که:

  • بدن بعد از عمل لاپاراسکوپی به بهبودی کامل رسیده باشد.
  • بدن آمادگی های لازم را برای بارداری داشته باشد.
  • مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی به درستی انجام شده باشد. مثلا: بررسی پریودی بعد از عمل لاپاراسکوپی، نداشتن رابطه جنسی تا یک هفته و بعد از بهبود کامل زخم ها، تغذیه مناسب و استراحت

زمان اقدام به بارداری بعد از لاپاراسکوپی

زمان اقدام به بارداری بعد از لاپاراسکوپی بستگی به این دارد که لاپاراسکوپی به چه منظور انجام شده باشد. اما مسئله مهم در مورد امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی این است که قبل از اقدام به بارداری حتما باید زخم های شما به طور کامل بهبود یافته باشند. به طور کلی می توان گفت بهترین زمان بارداری بعد از لاپاراسکوپی، یک سال بعد از درمان با عمل لاپاراسکوپی است.

زمان اقدام به بارداری بعد از لاپاراسکوپی

آی وی اف بعد از لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی که برای باز کردن چسبندگی ها و انسدادهای رحم و لوله های فالوپ انجام می شود همیشه به طور 100 درصد نمی تواند مشکل را برطرف کند. برای باز کردن بعضی انسدادها حتی به 6 ماه درمان یا بیشتر نیاز است. در مواردی که عمل لاپاراسکوپی موفق به باز کردن چسبندگی های دستگاه تناسلی نشود، پزشکان معمولا آی وی اف بعد از لاپاراسکوپی را پیشنهاد می کنند. این روش می تواند احتمال باروری و بارداری را در خانم ها افزایش دهد.

در صورت نیاز به انجام عمل لاپاراسکوپی یا مشاوره برای بارداری بعد از این جراحی شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در تهران بهره مند شوید. ایشان با سالها تجربه یکی از بهترین متخصص زنان تهران در این زمینه هستند. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

عمل لاپاراسکوپی روی دستگاه تناسلی انجام می شود. این جراحی به دلیل درمان بیماری های زنانه ای مثل چسبندگی در رحم یا لوله های رحمی، برداشتن کیست های رحمی و تخمدانها و غیره می تواند شانس بارداری را افزایش دهد. اما اگر لاپاراسکوپی زخم و چسبندگی ایجاد کند ممکن است درصد بارداری بعد از لاپاراسکوپی کاهش یابد که این به ندرت اتفاق می افتد.
زمان اقدام به بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی حداقل 6 ماه بعد از جراحی است. چون در این مدت رحم یا هر بخش دیگری دستگاه تناسلی که دچار زخم شده اند می توانند بهبود پیدا کنند. اغلب زنانی که عمل لاپاراسکوپی را انجام داده اند بعد از 6 ماه یا یکسال بعد از جراحی توانسته اند بارداری را تجربه کنند.

عمل لاپاراسکوپی و بارداری

سوالات پر تکرار درباره بارداری بعد از لاپاراسکوپی

سوالات زیر در مورد امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی توسط مراجعین ما زیاد پرسیده می شوند. این سوالات را به همراه پاسخ آنها در زیر می خوانید:

من باید لاپاراسکوپی کیست تخمدان انجام داده ام، آیا ممکن است باعث ناباروری شود؟

اصلا نگران این جراحی نباشید. احتمال ناباروری با این جراحی در خانمها بسیار ناچیز است.

برای بارداری خارج رحمی عمل لاپاراسکوپی کردم. کی می توانم اقدام به بارداری کنم؟

برای اقدام به بارداری بعد از لاپاراسکوپی باید حداقل ۶ ماه از عمل بگذرد تا رحم فرصت کافی برای ترمیم زخم ها داشته باشد. بعد از بهبودی کامل می توانید برای بارداری بعدی اقدام کنید.

چرا قبل از آی وی اف باید لاپاراسکوپی انجام شود؟

لاپاراسکوپی تشخیصی، قبل از انجام IVF کمک می کند پزشک شما متوجه شود که آیا مشکلی در دستگاه تناسلی وجود دارد که مانع باروری شما شود یا نه. البته بعضی از پزشکان لاپاراسکوپی قبل از IVF را ضروری نمی دانند.

در صورتی که سوال دیگری در مورد امکان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله ارسال کنید.

3.4/5 - (20 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *