آیا اندومتریوز منجر به سرطان می شود؟

اندومتریوز-و-سرطان

آندومتریوز بیماری است که در آن بافت پوشش داخلی رحم (آندومتر) به بیرون از رحم و روی اندام هایی مثل تخمدانها، لوله های فالوپ، روده ها و مثانه رشد می کند.
اندومتریوز بیشتر در سنین 30 تا 40 سالگی تشخیص داده می شود و از هر 10 زن یک نفر را مبتلا می کند. ما در این مقاله به موضوع می پردازیم که آیا اندومتریوز باعث سرطان می شود یا نه و چه سرطان هایی با اندومتریوز مرتبط هستند. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا اندومتریوز سرطان است؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، سرطان بیماری است که در اثر اختلال در عملکرد سلولهای سالم ایجاد و باعث تقسیم غیرقابل کنترل سلولها می شود.

هر چند تحقیقات نشان می دهند که اندومتریوز ویژگی های مشترک پاتولوژیکی با سرطان دارد ولی بافتهای غیر طبیعی اندومتریوز سرطانی و یا پیش سرطانی نیستند.

بیماری-اندومتریوز

اندومتریوز خطر سرطان را افزایش می دهد؟

طبق آمارهای منابع معتبر، بیماری آندومتریوز در زنان می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطانها به خصوص دو نوع از سرطانهای تخمدان را در زنان بیشتر کند. با این حال اندومتریوز به ندرت تبدیل به سرطان می شود و ریسک آن حدود یک درصد است.

برای درمان بیماری آندومتریوز و سرطان های دستگاه تناسلی در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا اندومتریوز باعث سرطان می شود؟

به گفته دکتر جوانمرد، آندومتریوز با عوارض متعددی مثل چسبندگی اندام های لگنی، ناباروری، اسکار و دردهای مزمن همراه است. این بیماری هر چند ریسک برخی سرطانها مثل سرطان تخمدان را تا حد کمی افزایش می دهد ولی به طور مستقیم نمی تواند علت بروز سرطانهای زنانه باشد.

اندومتریوز و سرطان دهانه رحم

هیچ مدرکی در مورد اینکه اندومتریوز در دهانه رحم می تواند منجر به سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) شود، وجود ندارد. ولی برخی تحقیقات جدید نشان می دهند که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنانی که مبتلا به آندومتریوز هستند، کمی بیشتر از دیگران است.

اندومتریوز و سرطان رحم

سرطان آندومتری (سرطان رحم) زمانی ایجاد می شود که تورمورهای بدخیم بافت آندومتر رحم به بیرون رحم و نواحی دیگر بدن گسترش یابند. هر چند علائم سرطان رحم خیلی شبیه علائم اندومتریوز شدید، متوسط یا خفیف است (خونریزی غیرعادی واژن، دردهای لگنی، مشکلات گوارشی، …) اما این سرطان مرتبط با بیماری آندومتریوز نیست.

نکته مهم: خونریزی رحم بعد از یائسگی می تواند نشانه سرطان آندومتر در زنان باشد.

اندومتریوز و سرطان تخمدان

هیچ مدرکی در مورد ارتباط آندومتریوز با سرطان تخمدان وجود ندارد. ولی زنانی که دچار اندومتریوز در تخمدانها هستند، دو تا سه برابر بیشتر از زنان دیگر در معرض سرطان تخمدان قرار دارند.

علت ایجاد تومورهای بدخیم تخمدان در این افراد ممکن است ناشی از جهش های ژنی یا افزایش سطح هورمون استروژن باشد.

اندومتریوز-و-سرطان-تخمدان

سایر سرطان های مرتبط با اندومتریوز

علاوه بر موارد بالا اندومتریوز ممکن است ریسک ابتلا به سرطان پستان، سرطان خون، تومورهای مغزی و لنفوم غیر هوچکین را نیز تا حدی بیشتر کند.

درمان اندومتریوز و سرطان

در صورتی که بیمار دچار اندومتریوز و یکی از سرطان های زنانه باشد، روش درمان اندومتریوز و سرطان متفاوت خواهد بود. درمان این دو عارضه به روشهای زیر امکانپذیر است:

روشهای درمان اندومتریوز

با توجه به شدت علائم و پیشرفت بیماری از روشهای زیر برای درمان اندومتریوز استفاده می شود:

تغییر سبک زندگی: شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش منظم و پرهیز از دخانیات و الکل

درمان های دارویی: مصرف داروهای هورمونی مثل قرصهای ضدبارداری، داروهای مسکن و یا ضد التهابهای غیر استروئیدی

روشهای جراحی: مثل جراحی لاپاراسکوپی، هیسترکتومی، اوفورکتومی، …

همچنین زنانی که دچار مشکل ناباروری هستند، باید روشهای درمان ناباروری مرتبط با اندومتریوز را انجام دهند.

درمان-اندومتریوز-و-سرطان

روشهای درمان سرطان

بسته به نوع و درجه پیشرفت سرطان های مرتبط با اندومتریوز، متخصص زنان درمان های زیر را به بیمار توصیه می کند:

شیمی درمانی: برای کاهش سایز تومورها

پرتودرمانی: برای کشتن سلولهای سرطانی، کوچک کردن تومورها و جلوگیری از عود آنها

جراحی: برداشتن تومورهای سرطانی از اندام مورد نظر

بیشتر بخوانید: سرطان آندومتر قابل درمان است؟

برای درمان بیماری آندومتریوز و سرطان های دستگاه تناسلی در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره اندومتریوز و سرطان

در این بخش به سوالات متداول در مورد آندومتریوز و سرطان پاسخ داده شده است:

چطور اندومتریوز از سرطان تشخیص داده می شود؟

پزشکان برای تشخیص آندومتریوز از معاینه لگنی، سونوگرافی و لاپاراسکوپی استفاده می کنند. اما برای تشخیص سرطان می توان از روشهایی مثل اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، بیوپسی و یا روشهای آزمایشگاهی مثل بیومارکرهای خون و ادرار استفاده کرد.

آیا اندومتریوز سرطانی می شود؟

بافتهای اندومتریوز سرطانی نیستند و سرطانی نمی شوند. این ضایعات در واقع سلولهای پوشش داخلی رحم هستند که به اشتباه روی اندامهای لگنی مثل تخمدان، مثانه، … رشد می کنند.

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود؟

خیر. اندومتریوز کشنده نیست و بیمار می تواند طول عمر عادی داشته باشد. اما عدم درمان این بیماری باعث پیشرفت اندومتریوز، تشدید علائم آندومتریوز و در نهایت ناباروری در زنان می شود.

با برداشتن رحم اندومتریوز درمان می شود؟

آندومتریوز هنوز هیچ درمان شناخته شده ای ندارد ولی به کمک دارو، رژیم غذایی و ورزش می توان علائم آن را مدیریت کرد. در مواردی هم ممکن است عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم برای کنترل علائم آندومتریوز انجام شود که البته این آخرین گزینه درمان است.

اگر شما هم سوالی درباره خطر ابتلا به سرطان با آندومتریوز دارید، در بخش نظرات حتما آنها را بپرسید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *