آندومتریوز و کیست آندومتریوما چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت آندومتریوز و آندومتریوما

بیماری آندومتریوز یکی از سه علت اصلی ناباروری در زنان است. علائم بیماری آندومتریوز کاملا شبیه علائم بیماری کیست اندومتریوما یا کیست شکلاتی تخمدانها است که یکی دیگر از علل مهم ناباروری در زنان هستند. این دو بیماری وابسته به هورمون استروژن بوده و به همین دلیل در سنین باروری اغلب بروز می کنند.
روشهای تشخیص و درمان این دو بیماری نیز شبیه یکدیگر است. به دلیل میزان تشابه این دو عارضه، شاید تصور کنید که بیماری آندومتریوز همان اندومتریوم است. اما این دو عارضه ی زنانه کاملا با هم فرق دارد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت این دو بیماری در زنان بپردازیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بیماری آندومتریوز چیست؟

بیماری آندومتریوز بیماری است که در آن، لایه مخاطی یا آندومتر رحم در جایی غیر از رحم رشد کرده و در نواحی مختلف لگن و شکم پخش می شوند. بافت آندومتریوز مانند پوشش داخلی رحم، در پایان سیکل قاعدگی یعنی زمان خونریزی پریودی تخریب شده و خون آن داخل لگن می ریزد.

بیشتر بخوانید: چگونه آندومتریوز تشخیص داده می شود؟

کیست اندومتریوم چیست؟

کیست اندومتریوما یا کیست شکلاتی نوعی کیست پیچیده ی تخمدانی است که در سطح تخمدانها رشد می کند. محتویات این کیست ممکن است مایع یا نیمه جامد باشد. در هر بار پریودی، کیست باز شده و محتویات آن به لگن می ریزد. در نتیجه کیست اندومتریوم روی تخمدان پایدار بوده و از بین نمی رود.

برای تشخیص بیماری آندومتریوز و کیست اندومتریوم خود می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

کیست تخمدان اندومتریوما، چه فرقی با اندومتریوز دارد؟

هر چند علائم آندومتریوز و کیست اندومتریوما مشترک هستند، اما این دو عارضه در موارد زیر با یکدیگر متفاوتند:

محل عارضه

کیست اندومتری یا شکلاتی روی تخمدانها ایجاد می شود. اما در عارضه آندومتریوز، پوشش داخلی رحم ممکن است روی مثانه، روده، لوله های رحم، تخمدان، واژن، مقعد و داخل لگن رشد کند.

علت اندومتریوما و آندومتریوز

هنوز مشخص نشده است که چرا بیماری آندومتریوز در زنان بروز می کند. اما حدس زده می شود که این عارضه دلایل ژنتیکی و هورمونی دارد. رشد بافتهای آندومتریوزی روی تخمدان علت بروز کیست اندومتریوما هستند. به طوری که 40 درصد از زنانی که آندومتریوز دارند، دچار اندومتریوما نیز هستند.

علاوه بر عارضه آندومتریوز، قاعدگی عقب گرد، بیماریهای خود ایمنی و آسیبهایی که موقع زایمان سزارین به رحم، لوله فالوپ یا تخمدانها وارد می شود، نیز می توانند علت کیست اندومتریوما در زنانی باشد که به سن بلوغ رسیده اند.

تاثیر بر باروری

هر چند کیست اندومتری و بیماری آندومتریوز باعث نازایی در زنان می شوند. اما در صورت امکان باروری این خانمها، خطراتی بارداری آنها را تهدید می کند. مادران بارداری که مبتلا به آندومتریوز هستند، با خطراتی مثل سقط جنین مکرر، عقب ماندگی رشد جنین و پره اکلامپسی یا مسمومیت در بارداری مواجه اند.

تاثیر کیستها بر بارداری

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، بانوانی که با وجود کیست شکلاتی یا اندومتری باردار می شوند، احتمال سقط جنین و یا بارداری خارج از رحم در آنها بسیار زیاد است. اما با درمان به موقع این دو عارضه می توان از بروز چنین خطراتی جلوگیری کرد.

بروز سرطان های زنانه

بافتهای غیرعادی آندومتریوز که در لگن پخش شده اند، بافتهای سرطانی نیستند. در پاسخ به این سوال که آیا آندومتریوز منجر به سرطان می شود باید گفت هنوز هیچ تحقیقی اثبات نکرده که آندومتریوز می تواند یکی از علل بروز سرطان رحم، پستان یا تخمدانها در زنان بالغ باشد. اما در یک درصد از زنان مبتلا به این نوع سرطانها، بیماری آندومتریوز وجود دارد. کیستهای اندومتریومی نیز اغلب سرطانی نیستند. فقط در یک درصد از موارد ممکن است این کیستها سرطانی شوند.

برای درمان آندومتریوز یا کیست اندومتریوما با جراحی، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

دخترانی که موقع رسیدن به سن بلوغ، پریودهای بسیار دردناکی دارند که هر بار شدیدتر از پریود قبلی است، حتما باید برای تشخیص و درمان آندومتریوز یا کیست اندومتری به متخصص زنان مراجعه کنند. چون این بیماریها باعث چسبندگی در اندامهای تولیدمثلی شده و نازایی آنها را بعد از ازدواج به دنبال دارد.

به گفته دکتر منیژه جوانمرد، متخصص زنان، زایمان و نازایی هر چه آندومتریوز و یا کیست آندومتریوما سریعتر تشخیص داده و درمان شوند، شانس باروری این دختر خانمها نیز در آینده بیشتر می شود.

اگر شما هم سوالی درباره بیماری آندومتریوز، کیست شکلاتی و یا فرق آندومتریوز با آندومتریوم دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بنویسید.

3.5/5 - (19 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *