تفاوتهای کیست تخمدان با فیبروم چیست؟

فرق-کیست-تخمدان-با-فیبروم

بسیاری از زنان و دختران در مقطعی از زندگی خود دچار کیست تخمدان و فیبروم رحم می شوند. در واقع کیست تخمدان و فیبروم توده های غیرعادی هستند که روی رحم و تخمدانها تشکیل می شوند و علائم و عوارضی برای بیمار ایجاد می کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت کیست تخمدان با فیبروم آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فرق کیست با فیبروم چیست؟

هر چند علائم فیبروم و کیست تخمدان شباهت های زیادی با هم دارند، مثلا تکرر ادرار، دردهای لگنی، مشکلات قاعدگی و نفخ ولی از بسیاری جهات با هم متفاوتند. به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان موارد زیر از جمله مهمترین تفاوت فیبروم و کیست تخمدان در زنان هستند:

نوع بافت

کیست تخمدان کیسه ای است که از یک مایع پر شده و گاهی نیز حاوی ضایعات جامد است. کیست های تخمدانی به خصوص در یائسگی ممکن است سرطانی شوند. اما فیبروم ها بافت متراکمی دارند و به ندرت به توده های سرطانی تبدیل می شوند.

نکته: کیست شکلاتی و کیست درموئیدی تخمدان به ندرت بدخیم می شوند.

انواع-کیست-تخمدان

برای تشخیص و درمان انواع فیبروم و کیست تخمدان در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 02177714405 تماس حاصل فرمایید.

محل رشد

محل رشد کیست با فیبروم فرق دارد. کیستهای تخمدان به صورت کیسه هایی روی دیواره خارجی تخمدانها ظاهر می شوند. ولی میوم ها یا فیبروم ها می توانند روی دیواره داخلی، خارجی یا داخل لایه عضلانی رحم ایجاد شوند.

علت بروز

یک تفاوت دیگر فیبروم و کیست تخمدان، علل بروز آنها است. کیست تخمدان معمولاً به دلیل ناهنجاری در عملکرد تخمدانها و اختلالات چرخه قاعدگی ایجاد می شود. اما هنوز علت دقیق ایجاد فیبروم ها مشخص نیست. تصور می شود مسائل ژنتیکی یا عدم تعادل هورمونی در زنان علت فیبروم باشند.

ریسک فاکتورها

عدم تعادل هورمونی، بارداری، اندومتریوز و سابقه قبلی کیست تخمدان از جمله ریسک فاکتورهای ایجاد کیست تخمدان در زنان هستند. اما عواملی مثل چاقی، سابقه خانوادگی فیبروم، خوردن غذاهای مضر برای فیبروم رحم مثل مصرف زیاد گوشت قرمز نقش مهمی در افزایش ریسک ابتلا به میوم ها دارد.

سن بروز

کیست تخمدان و فیبروم در هر سنی ممکن است بروز کنند اما کیست های تخمدانی معمولا در سنین باروری ایجاد می شوند چون در ارتباط با چرخه تخمک گذاری و سیگل قاعدگی زنان هستند. ولی فیبروم ها معمولا از سنین 40 تا 50 سالگی تشکیل می شوند.

درمان کیست تخمدان و فیبروم

اگر کیست تخمدان و فیبروم رحم ریز باشند، نیازی به درمان ندارند. فقط باید منتظر بود و به صورت دوره ای آنها را چک کرد. اما در صورت نیاز به درمان، روش درمان کیست تخمدان و فیبروم با هم متفاوت است:

1- کیست تخمدان خودبخود می تواند از بین برود اما احتمال از بین رفتن فیبروم نادر است.

2- با استفاده از قرص و داروهای مناسب برای درمان فیبروم می توان جلوی رشد آنها را گرفت. اما دارو درمانی به جلوگیری از تولید کیست های بیشتر روی تخمدان ها کمک می کند.

3- کیست تخمدان فقط زمانی برای درمان به جراحی نیاز دارد که سرطانی شده باشد و یا به حدی بزرگ شود که احتمال ترکیدن یا پیچ خوردن تخمدان هست. در مواردی هم لازم است که خود تخمدان با عمل اوفورکتومی برداشته شود.

4- اما تنها روش درمان فیبروم برداشتن آن با روشهای جراحی میومکتومی، هیسترکتومی رحم یا عمل کورتاژ است.

5- چون رشد و بزرگ شدن فیبروم رحم تحت تاثیر هورمون های زنانه قرار دارد، معمولا فیبروم ها در یائسگی رشد نمی کنند و سایز اکثر آنها در این دوران کوچکتر شده یا ثابت می ماند. اما این مورد درباره کیست تخمدان صاق نیست.

علائم-فیبروم

برای درمان فیبروم و انواع کیست تخمدان با روشهای جراحی و غیرجراحی در تهران، می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 02177714405 تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی نهایی

کیست تخمدان و فیبروم ناشی از رشد غیر طبیعی سلولها در تخمدان ها و رحم هستند. اگر چه رشد این توده ها با علائم مشابهی همراه است ولی کیست تخمدان و فیبروم رحم با هم فرق دارند.

واضح ترین تفاوت کیست تخمدان با فیبروم محل رشد آنها است. کیست تخمدان روی تخمدان و فیبروم روی رحم ظاهر می شود. نوع بافت، روش درمان، علت ایجاد، سن ابتلا به کیست یا فیبروم و … نیز از جمله تفاوتهای کیست تخمدان و فیبروم ها هستند.

سوالات درباره تفاوت فیبروم و کیست تخمدان

رایجترین سوالاتی که در مورد فرق کیست تخمدان و فیبروم پرسیده می شوند، عبارتند از:

چه فرقی بین روش تشخیص کیست تخمدان و فیبروم وجود دارد؟

از این لحاظ فرقی ندارند و برای تشخیص فیبروم و کیست از روشهایی مثل سونوگرافی شکمی، سونوگرافی واژینال و ام ار آی لگن استفاده می کنیم.

کیست تخمدان خطرناک تر است یا فیبروم؟

فیبروم ها تقریبا همیشه خوش خیم هستند و در موارد نادری سرطانی می شوند. ولی خطر سرطانی شدن کیست تخمدان بیشتر از فیبروم است. از طرف دیگر عدم درمان کیست های بزرگ تخمدان ممکن است باعث پیچ خوردگی تخمدانها و مرگ بیمار شود.

کیست تخمدان و فیبروم رحم می توانند باعث ناباروری در زنان شوند؟

بله هر دو می توانند بر شرایط باروری تأثیر بگذارند. چون بزرگی فیبروم و قرار گرفتن آن در محل نامناسب می تواند باعث ناباروری یا سقط جنین شود. کیست های تخمدانی هم نشانه مشکلات عملکردی تخمدانها در تخمک گذاری هستند.

آیا کیست تخمدان می تواند باعث ایجاد فیبروم رحمی شود؟

به طور دقیق نمی توان گفت که آیا ایجاد کیست تخمدان در ایجاد فیبروم نقش دارد یا نه. ولی احتمال اینکه افراد مبتلا به کیست تخمدان دچار فیبروم رحم شوند هست.

اگر شما هم سوالی درباره تفاوت کیست تخمدان و فیبروم رحمی دارید می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

3.4/5 - (15 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *