آیا کیست شکلاتی باعث سرطان میشود؟

کیست-شکلاتی-و-سرطان

اندومتریوما کیست هایی هستند که روی تخمدانها ایجاد می شوند. درون این کیست ها از خون پر شده و قهوه ای رنگ است، به همین دلیل به آنها کیست شکلاتی هم می گویند.
کیست های شکلاتی بیشتر در اثر بیماری آندومتریوز ایجاد می شود و علامت مراحل پیشرفته این بیماری هستند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا کیست شکلاتی خطرناک است و می تواند منجر به سرطان شود یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کیست شکلاتی یا اندومتریوما چیست؟

کیست شکلاتی یا کیست خونی کیستی پر از مایع قیر مانند است که به صورت تکی یا چند تایی در عمق یکی از تخمدان ها یا هر دو آنها تشکیل می شوند. علائم کیست شکلاتی تخمدان شبیه بیماری اندومتریوز بوده و عبارتند از:

  • قاعدگی دردناک
  • پریود نامنظم
  • دردهای لگنی مبهم
  • دردهای مقاربتی
  • مشکلات باروری

البته کیست های شکلاتی ممکن است بدون علائم هم باشند. اما برخلاف بسیاری از کیست های دستگاه تناسلی اندازه آنها روی شدت علائم یا وجود علائم تاثیر چندانی ندارد.

علائم-اندومتریوز

برای تشخیص و درمان کیست شکلاتی در تهران می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا کیست شکلاتی باعث سرطان میشود؟

اکثر کیست های شکلاتی تخمدان بی ضرر هستند و فقط در حدود 1 درصد از آنها می توانند منجر به سرطان تخمدان در زنان شوند. البته خطر سرطانی شدن این نوع کیستها در سنین یائسگی بیشتر از سنین باروری است.

طبق آمارها از هر 42 زن مبتلا به آندومتریوز، 1 نفر ممکن است کیست شکلاتی او منجر به سرطان تخمدان شود. اگر نگران سرطانی شدن آندومتریومای تخمدان خود هستید، باید برای غربالگری ها و معاینات مکرر کیست اندومتریوما با یک متخصص زنان خوب در این زمینه صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: آیا اندومتریوز منجر به سرطان می شود

خطرات کیست اندومتریوما

هر چند سرطان از نادرترین عوارض کیست اندومتریوما است ولی این بیماری می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • تخمک گذاری کمتر در تخمدانها
  • رشد تخمک هایی که کمتر به بلوغ می رسند
  • ناباروری در زنان و نیاز به روشهای لقاح مصنوعی

به همین دلیل لازم است برای درمان کیست شکلاتی تخمدان به متخصص زنان مراجعه کنید.

توجه: طبق برخی مطالعات 43 درصد زنانی که سیکل قاعدگی منظم دارند و کیست شکلاتی آنها فقط روی یکی از تخمدانها قرار گرفته، می توانند به طور طبیعی باردار شوند.

چگونه کیست شکلاتی را از بین ببریم؟

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، بسته به سن، تمایل به بچه دار شدن، علائم کیست شکلاتی و درگیری یک یا هر دو تخمدان می توان از روشهای زیر برای درمان کیست اندومتریوما استفاده کرد:

درمانهای دارویی: تجویز داروهای ضد بارداری برای جلوگیری از تخمک گذاری، کاهش درد و کنترل رشد کیست خونی تخمدان

عمل سیستکتومی تخمدان: یک روش جراحی برای برداشتن کیست شکلاتی بزرگتر از 4 سانت یا کیست هایی که ممکن است سرطانی باشند.

عمل لاپاراسکوپی: برداشتن کیست شکلاتی با عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل اوفورکتومی: در برخی مواردی که احتمال بروز سرطان تخمدان هست، عمل برداشتن تخمدان (اوفورکتومی) برای برداشتن کیست به همراه تخمدان انجام می شود.

توجه: کیست اندومتریومای بدون علائم، نیازی به درمان ندارد اما باید تغییرات رشدی کیست تحت نظر پزشک تان باشد.

کیست-اندومتریومای-تخمدان

آیا ممکن است کیست شکلاتی عود کند؟

حدود 30 درصد از کیست های شکلاتی بزرگ که با روشهای جراحی برداشته شده اند، دوباره عود می کنند. البته بارداری بعد از جراحی کیست شکلاتی می تواند خطر عود کیست خونی تخمدان را کاهش دهد.

برای درمان کیست شکلاتی در تهران می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

کیست شکلاتی یا کیست اندومتریوما یکی از انواع کیست تخمدانی است که معمولا در اثر ابتلا به بیماری اندومتریوز ایجاد می شود. مهمترین خطر این کیست ها آسیبی است که به تخمدانها می زنند و باروری را کاهش می دهند.

با اینحال بیش از 40 درصد زنانی که دچار کیست اندومتریوما هستند، به طور طبیعی بارور می شوند. اکثراً کیست شکلاتی تخمدان خوش خیم و غیر سرطانی است و فقط در کمتر از 1 درصد از موارد باعث ایجاد سرطان تخمدان در زنان می شود.

پرسش و پاسخ کیست شکلاتی

معمولا در مورد کیست خونی یا شکلاتی تخمدان سوالات زیر پرسیده می شوند:

آیا کیست شکلاتی بزرگ می تواند نشانه سرطان باشد؟

خیر. بزرگ بودن اندازه کیست اندومتریوم علامت سرطانی بودن کیست نیست. اگر کیستی مشکوک به سرطان بود با نمونه برداری از مایعات کیست (بیوپسی سوزنی) می توان سرطانی بودن آن را تایید یا رد کرد.

کیستهای شکلاتی چقدر شایع هستند؟

کیست های شکلاتی در 20 تا 40 درصد از زنانی که مبتلا به بیماری اندومتریوز هستند، رخ می دهد. آندومتریوز بیماری است که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) به خارج از رحم مثل روی تخمدان‌ها، لوله فالوپ و سایر نواحی دستگاه تناسلی رشد می کند.

ممکن است کیست اندومتریوما بترکد؟

بله. اگر کیست خونی تخمدان پاره شود، درد شدید و ناگهانی در شکم ایجاد می کند و یک وضعیت اورژانس پزشکی به حساب می آید که به درمان فوری نیاز دارد.

کیست های شکلاتی چگونه تشخیص داده می شوند؟

سونوگرافی لگن و بیوپسی سوزنی از جمله روشهای تشخیص قطعی کیست شکلاتی تخمدان هستند.

اگر شما هم سوالی درباره کیست شکلاتی در تخمدانها دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *