درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد

درمان تنبلی تخمدان دختران مجرد

انواع تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایعترین علل بیماری های نازایی در زنان هستند. این بیماری در دختران مجرد نیز بروز کرده و باعث ناباروری شان بعد از ازدواج می شود. در این مقاله دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در تهران به شما خواهند گفت تخمدان پلی کیستیک در دختران چطور درمان می شود. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم تنبل شدن تخمدان در دخترها

قاعدگی نامنظم مثل سنگینی خونریزی پریودی، لخته های شدید خونی، فاصله چند ماهه بین قاعدگی ها یا زود به زود پریود شدن اولین علامت تنبلی تخمدان در دخترهای مجرد است. دختران مبتلا به PCOS علائم زیر را نیز نشان می دهند:

  • چاقی
  • آکنه
  • پر مویی صورت در حد ریش دار شدن
  • پر مویی بدن در نواحی سینه، بازو دستها و پاها و ناحیه تناسلی و انگشتان
  • ریزش مو یا نازک شدن موها
  • مردانه شدن صدا

درباره تنبلی تخمدان و ریزش مو باید این نکته را اضافه کرد که هرچند تنبلی تخمدان باعث طاسی جزئی می شود اما خوشبختانه طاسی مردانه اتفاق نمی افتد. علائم تنبلی تخمدان ممکن است بعد از درمان این بیماری کاملا از بین بروند ولی ممکن است برخی از علائم مثل کلفتی صدا به طور کامل برطرف نشود.

علائم تنبلی تخمدان در دختران

تنبلی تخمدان برای دختران مجرد چه عوارضی دارد؟

توقف تخمک گذاری در تخمدانها و ناباروری یکی از مهمترین عوارض تنبلی تخمدان است که دختران مجرد و خانواده آنها را نگران وضعیت فرزندآوری شان در آینده می کند. به جز نازایی، این بیماری با عوارض دیگری نیز همراه است که عبارتند از:

  • یائسگی زودرس
  • افسردگی و استرس
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان و کیست تخمدان در دخترها
  • احتمال سرطان رحم در سنین 40 تا 50 سالگی

در ضمن، اگر دختر خانمی با وجود تنبلی تخمدانی که درمان نشده است، ازدواج کند و بتواند باردار شود، احتمال سقط جنین در او بالا است.

برای درمان تنبلی تخمدان و جلوگیری از عوارض آن در دختران مجرد می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. ایشان با سالها سابقه در زمینه درمان انواع بیماریهای تخمدان می توانند به بهترین نحو بیماری شما را درمان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

روشهای درمان تخمدان پلی کیستیک در دختران

به توصیه خانم دکتر جوانمرد، متخصص زنان، زایمان و نازایی، دختران مجرد باید درمان تنبلی تخمدان را از همان ابتدای بیماری جدی بگیرند. پزشکان معمولا از روشهای زیر برای درمان این بیماری استفاده می کنند:

درمان تنبلی تخمدان با ورزش و تغذیه

اولین توصیه خانم دکتر جوانمرد، متخصص زنان برای درمان تنبل شدن تخمدانها، تغییر سبک زندگی است که که شامل موارد زیر می شود:

  • ورزش منظم روزانه
  • ترک دخانیات
  • کاهش استرسهای محیطی
  • نخوردن غذاهای هورمونی مثل گوشت و مرغ
  • خوردن میوه و سبزیجات و ماهی
  • نخوردن غذاهای خیلی چرب یا شیرین

همچنین، 150 دقیقه ورزش کردن در طول هفته باعث کاهش 10 درصد از اضافه وزن دختران جوان و بهبود علائم سندورم تخمدان پلی سیستیک در آنها می شود.

قرص ضدبارداری

مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری مثل LD یکی از موثرترین روشهای درمان  تخمدان پلی سیستیک است. برخی از خانمها مجبورند تا زمان یائسگی شان از این قرصها استفاده کنند. البته نباید نگران عوارض این داروها باشید. چون داروهای جلوگیری از حاملگی را زیر نظر پزشک متخصص مصرف می کنید.

درمان تخمدان پلی کیستیک در دختران

داروهای ضد هورمون مردانه

مصرف داروهای هورمونی یا داروهای دیابتی مثل متفورمین در کاهش سطح هورمون آندروژن یا مردانه در دختران مجرد تاثیر زیادی دارد. مصرف این داروها می تواند باعث کاهش یا درمان علائم مردانه ای مثل ریزش مو، کلفت شدن صدا و یا پرمویی بدن و صورت با الگوی مردانه شود.

عمل لاپاراسکوپی تخمدان

زمانی که بدن شما به داروهای ضد آندروژن پاسخ نمی دهد و ترشح هورمونهای مردانه کمتر نمی شوند، پزشک چاره ای جز عمل لاپاراسکوپی تخمدان ندارد. در این جراحی، بافتهایی که در تخمدان مسئول ترشح هورمونهای مردانه هستند، برداشته می شوند. برای انجام این جراحی باید به بهترین جراح لاپاراسکوپی مراجعه کنید تا بافت به درستی برداشته شده و به قسمتهای دیگر بافت تخمدان صدمه ای وارد نشود.

درمان PCOS دختران چقدر طول می کشد؟

بیماری تنبلی تخمدان چون زمینه ژنتیکی دارد، نمی توان به طور قطعی آن را درمان کرد. اما با روشهای بالا می توان علائم آن را بهبود بخشید. البته توجه داشته باشید که عواملی مثل شدت تنبلی، سن بیمار، وجود بیماری های دیگر مثل فیبروم رحمی و غیره بر مدت درمان تنبلی تخمدان بسیار تاثیرگذار هستند.
به توصیه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، سبک زندگی که متخصص زنان به بیمار توصیه می شود و یا مصرف برخی داروهای تجویزی باید تا آخر عمر ادامه پیدا کند. پس صبور باشید و به امید درمان قطعی مرتب به دنبال تغییر روش درمان یا پزشک خود نباشید.

مدت درمان تنبلی تخمدان

بهترین دکتر برای درمان تنبلی تخمدان

گاهی پزشک مجبور است برای کاهش هورمون آندروژن در کسانی که تنبلی تخمدان شدید دارند، عمل لاپاراسکوپی انجام شود. همچنین این روش برای خانمهایی مناسب است که به دارو درمانی جواب نمی دهند. تنبلی تخمدان شما چه خفیف باشد چه شدید، باید برای درمان آن به بهترین دکتر متخصص درمان تنبلی تخمدان مراجعه کنید.
اگر نیاز به عمل لاپاراسکوپی دارید، می توانید به بهترین متخصص زنان در تهرانپارس، خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. ایشان یکی از بهترین متخصصان عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان در تهران هستند که بدون آسیب به بافتهای دیگر تخمدان، بافتهای ترشح کننده آندروژن را بر می دارند.

اگر شما هم مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستید، به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان و یکی از بهترین جراحان لاپاراسکوپی تهران را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات شما درباره درمان پلی کیستیک تخمدان

در این بخش می توانید پاسخ خانم دکتر جوانمرد خوشدل را به سولات مهم درباره تخمدان پلی سیستیک دختران مجرد بخوانید:

اختلالات قاعدگی در اوایل بلوغ دختران خطرناک است؟

اختلالات پریودی در اولین قاعدگی دخترها تا دو سال عادی است. اما اگر بعد از دو سال این اختلالات هنوز ادامه دارند، برای بررسی علت آن باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

تنبلی تخمدان در افراد لاغر هم اتفاق میفته؟

بله چون این بیماری زمینه وراثتی دارد و اتفاقا در افراد لاغر هم زیاد دیده می شود.

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی امکانپذیر است؟

داروهای گیاهی برای تنبلی تخمدان خیلی خفیف، در کنار تغییر سبک زندگی تا حدی موثر است. اما برای اغلبِ سندروم های تخمدان پلی کیستیک لازم است حتما درمانهای پزشکی انجام شود.

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود؟

کسانی که تنبلی تخمدان دارند، ذخیره تخمدانی بسیار بالایی دارد که با رفع مشکل تنبلی و تقویت تخمک گذاری براحتی باردار می شوند. می توانید مقاله آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد را در این زمینه بخوانید.

کسی که در مجردی تخمدان پلی کیستیک داشته میتونه بچه دار بشه؟

بله. این با درمان تنبلی تخمدان امکان پذیر است. یکی از این روشهای مرسوم برای درمان هم تجویز دارو برای فعال شدن تخمدانها و تقویت تخمک گذاری است.

علت تنبلی تخمدان چیست؟

بیماری تنبلی تخمدان می تواند یک بیماری ژنتیکی باشد. اما اغلب، این بیماری بخاطر اختلالات هورمونی که باعث افزایش ترشح هورمونهای مردانه یا آندروژن در زنان می شوند، بروز می کند.

برای درمان PCOS چه غذاهایی مفید است؟

به بعضی از این غذاها در همین مقاله اشاره کرده ام. می توانید برای اطلاعات کامل تر، مقاله رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان را در این سایت بخوانید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان تخمدان پلی کیستیک دختران دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

4.1/5 - (57 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *