کرونا و بارداری؛ کرونا چه تاثیری بر مادران باردار و جنین می‌گذارد؟

تاثیر کرونا بر مادران باردار و جنین

یکی از مهمترین نگرانی‌های این روزهای مادران باردار، فارغ از ابتلا به ویروس کرونا، انتقال این ویروس به جنین آن‌ها است. ویروس کرونا می‌تواند برای بسیاری از افراد از جمله زنان باردار نگران کننده باشد. زنان باردار باید نسبت به سایر افراد احتیاط بیشتری داشته باشند و اقدامات احتمالی مانند دوری از افراد بیمار و شستن مکرر دست ها را جدی بگیرند. اما کرونا چه تاثیری بر روی بارداری مادر می‎گذارد؟ اصلا آیا این ویروس به جنین منتقل خواهد شد یا خیر؟ در ادامه به بررسی دانستنی‌های مربوط به ویروس کرونا و بارداری می‌پردازیم. جهت دسترسی به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

کرونا و تاثیر آن بر زنان باردار

از آنجایی که این ویروس جدید است، هنوز هم اطلاعاتی زیادی از تاثیر چگونگی آن در دسترس نیست. با این حال به نظر نمی‌رسد که زنان باردار نسبت به سایر افراد در برابر این ویروس مستعد باشند. برخی از علائم کرونا ویروس در افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌ های زمینه‌ای دارند و همچنین سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع‌تر است.

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که زنان باردار نسبت به سایر افراد در معرض عفونت قرار دارند. آن‌ها اگر به بیماری های قلبی یا ریوی مبتلا باشند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به کرونا باشند. اکثر زنان باردار فقط علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در سطح خفیف یا متوسط را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا آنفولانزا در بارداری خطرناک است؟

کرونا در بارداری

طبق آخرین مطالعات انجام شده، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از مادر به جنین و افزایش خطر سقط جنین گزارش نشده است. اما با این حال، مادران باردار در گروه آسیب پذیر ویروس کرونا هستند. به طور کلی برای کاهش خطر ابتلا به کرونا، مهمترین کاری که باید انجام دهید، این است که به طور مرتب، دست‌های خود را بشویید. البته تا به امروز هیچ موردی از انتقال ویروس از زنانی که در ماه سوم بارداری هستند، به نوزادان آن‌ها گزارش نشده است. اما برخی از عوامل زیر خطر ابتلا زنان باردار به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد:

  • زنانی که دارای اضافه وزن هستند!
  • زنان بالای 35 سال
  • زنانی که بیماری خاصی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارند.

کرونا در بارداری

من باردار هستم، چه کاری باید انجام دهم؟

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، زنان باردار مانند سایر افراد باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنند. با رعایت موارد زیر در دوران بارداری می‌توانید از خودتان محافظت کنید:

  • به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید و یا با محلول های ضد عفونی کننده حاوی الکل، تمیز کنید.
  • از رفتن به مکان ‌های شلوغ پرهیز کنید و فاصله خود را با سایر افراد رعایت کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و مکمل های اسید فولیک و ویتامین D مصرف کنید.
  • از لمس کردن چشم، دهان و بینی خودداری کنید.
  • حد الامکان به جای ملاقات های حضوری با پزشک، سعی کنید ملاقات مجازی داشته باشید. رفت و آمد کمتر، خطر ابتلا به ویروس را کاهش می‌دهد.
  • از رفتن به مسافرت در دوران بارداری پرهیز کنید.

اگر تب یا سرفه دارید و به سختی نفس می‌کشید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. معمولا پزشک تعیین می‌کند که آیا نیاز است آزمایش انجام دهید یا خیر؟

بارداری و آزمایش کرونا

زنان باردار مانند سایر افراد برای اطلاع از مبتلا شدن به ویروس کرونا باید آزمایش دهند. نحوه تست زنان باردار با افراد دیگر مشابه بوده است و شامل آزمایشاتی است که از دهان و بینی فرد گرفته می‌شود. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش در وهله اول باید با پزشک خود تماس گرفته و او را مطلع کنید. در صورت عدم وجود علائم کرونا و یا داشتن علائم خفیف، بهتر است در منزل بمانید و استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: قبل از بارداری چه کنیم؟ معاینات و آزمایش های پیش از بارداری

بارداری و آزمایش کرونا

خود قرنطینگی زنان باردار

در صورتی که جواب آزمایش مادر باردار مثبت اعلام شده است، باید خود قرنطینگی را آغاز کند. اما زنان باردار در زمان خود قرنطینگی چه کاری انجام دهند؟

  • باید حداقل 14 روز در خانه بمانند تا از انتشار عفونت جلوگیری کنند.
  • به محل کار یا اماکن عمومی نروند.
  • به هیچ عنوان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
  • به دیگران اجازه ملاقات ندهند.
  • در اتاق خود پنجره ها را باز بگذارند و یا از تهویه استفاده کنند.
  • برای انجام کارهای بیرون از منزل، از اعضای خانواده و یا حتی دوستان خود کمک بگیرید.
  • در دوران بارداری از ظروف، حوله و لوازم مخصوص به خود استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری، پیشنهاد می کنیم از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا زنان مبتلا به ویروس کرونا نیاز به سزارین دارند؟

این که زایمان مادر مبتلا به ویروس کرونا، به صورت طبیعی یا عمل سزارین انجام شود، به نظر مادر و پزشک متخصص بستگی خواهد داشت. اگر وضعیت تنفسی مادر باردار باعث زایمان زودرس شود، معمولا عمل سزارین انجام می‌شود. زنان مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند زایمان طبیعی بدون درد با  بی‌حسی اپیدورال داشته باشند.

آیا کرونا ویروس از مادر باردار به جنین یا نوزاد تازه متولد شده منتقل می‌شود؟

معمولا بسیاری از مادران از کرونا و تاثیر آن بر جنین خود نگران هستند! برخی از شواهد موجود نشان می‌دهد که تاکنون انتقال از مادر به جنین ثابت نشده است. اما پس از زایمان، رعایت فاصله فیزیکی برای تماس با نوزاد، شستن دست‌ها در زمان مراقبت از نوزاد توسط مادر ضروری است. ویروس کرونا تا به حال در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده است و بعید به نظر می‌رسد که ابتلای مادر به ویروس باعث ایجاد ناهنجاری در کودک شود.

انتقال کرونا از مادر به جنین

تماس مادر مبتلا به کرونا با نوزاد پس از زایمان

اگر کودک در سلامت کامل باشد و نیازی به خوابیدن جنین در دستگاه نداشته باشد، مادر و نوزاد پس از زایمان می‌توانند در کنار هم باشند. البته گزارش‌هایی از چین وجود دارد که زنان مبتلا به ویروس کرونا باید پس از زایمان، 14 روز در قرنطینه باشند و از کودک خود جدا شوند که این کار اثرات منفی در تغذیه نوزاد و پیوند بین مادر و فرزند خواهند داشت.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا

تاکنون مورد خاصی از انتقال ویروس از طریق شیر مادر گزارش نشده است. اما به نظر می‌رسد که خطر ابتلا به ویروس کرونا در دوران شیردهی بیشتر است. خطر اصلی شیر دهی مادر مبتلا به کرونا از طریق ارتباط نزدیک مادر و نوزاد است. در زمان شیردهی، قطرات هوای آلوده منتقل شود و منجر به ابتلای نوزاد پس از تولد می‌شود. برای شیردهی مادر مبتلا به کرونا اقدامات احتیاطی زیر توصیه می‌شود:

  • مادر پیش از تماس با کودک و یا شیشه شیر، باید دست‌های خود را به طور کامل بشوید.
  • قبل از شیردهی از ماسک استفاده کند.
  • به طور مرتب سطوحی را که با آن‎ها در تماس است، ضد عفونی کند.

سخن پایانی

استرس در دوران بارداری کاملا طبیعی است. اما به یاد داشته باشید که استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف خواهد کرد و خطر ابتلا به ویروس را افزایش خواهد داد. البته اقداماتی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید استرس و اضطراب را در این دوران کاهش دهید. برای مدیریت استرس در دوران بارداری کتاب بخوانید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید. همچنین سعی کنید برای برقراری ارتباط با دیگران به جای ملاقات های حضوری از تلفن همراه استفاده کنید. در این دوران با گذراندن وقت در منزل سرگرمی جدیدی برای خود پیدا کنید و با رعایت موارد گفته شده، تجربه لذت بخشی از دوران بارداری خود را رقم خواهید زد.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم. با اینحال اگر سوال یا ابهامی در زمینه ویروس کرونا در دوران بارداری دارید می توانید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

1.5/5 - (2 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *