علائم دفع کیست تخمدان

علائم دفع کیست تخمدان

کیست تخمدان در زنان یک مشکل رایج است که در اغلب موارد به خاطر ریز بودن کیست ها مشکل زیادی ایجاد نمی کند. این نوع کیست ها خود به خود دفع و درمان می شوند. برخی از کیست ها نیز هستند که برای رفع آن باید از روشهای درمانی استفاده کرد. اما از کجا بدانید که کیست تخمدان شما دفع شده است یا نه؟ در این مقاله به علائم دفع کیست تخمدان در دخترها و زنان و نیز به چگونگی دفع کیست تخمدان پرداخته شده است. برای دسترسی سریع به تیتر مطالب از فهرست زیر استفاده کنید.

کیست تخمدان چیست؟

در تخمدان کیسه های کوچکی حاوی تخمک وجود دارند که به آنها فولیکول می گویند. در زمان تخمک گذاری، فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می کند. اگر در زمان تخمک گذاری، تخمک از فولیکول آزاد نشود، مایع یا خون در فولیکول تجمع پیدا کرده و فولیکول به کیسه کوچکی به نام کیست تبدیل می شود. اغلب کیست ها از جمله کیست شکلاتی هورمونی هستند و به دلیل اختلال در عملکرد تخمدانها ایجاد می شوند.

چطور بفهمیم کیست تخمدان داریم؟

غالبا کیست های تخمدانی بدون علائم هستند و خودبخود برطرف می شوند. مگر اینکه اندازه کیست بزرگ بوده و یا محل قرارگیری آن به گونه ای باشد که باعث بروز علائم شود. علائم کیست تخمدان عبارت است از:

  • دردهای لگنی قبل از پریودی یا در طول پریودی
  • نیاز فوری برای دفع ادرار به خاطر فشار کیست های بزرگ تخمدانی به مثانه
  • درد هنگام نزدیکی
  • قاعدگی نامنظم
  • نفخ شکم
  • دفع دردناک مدفوع

با ایجاد مشکل باروری و یا تشدید و برطرف نشدن این علائم حتما باید برای درمان کیست خود به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پاره شدن کیست و یا چرخش تخمدان در اثر بزرگ بودن کیست می تواند باعث مرگ زنان شود.

بیشتر بخوانید: کیست نابوتین چیست

علائم-کیست-تخمدان

با تشدید علائم ناشی از کیست تخمدان جهت درمان هر چه سریعتر این بیماری باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. شما هم می توانید از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

کیست تخمدان چگونه دفع میشود؟

نحوه دفع کیست بستگی به سایز کیست تخمدان دارد. به طور مثال 90 درصد از کیستهای تخمدان هورمونی و ریز هستند و بدون مصرف دارو طی 6 تا 8 هفته دفع می شوند. این نوع کیستها در اثر بروز اختلال هورمونی در تخمدانها ایجاد می شوند.

کیست هایی که بزرگ هستند، نمی توانند خودبخود دفع شوند. برای دفع آنها قرصهای ضد بارداری لازم است. کیستهای بزرگی که با دارو دفع نمی شوند و یا بدخیم هستند (کیست های تومورال) و جان بیمار را تهدید می کنند، با جراحی لاپاراسکوپی از تخمدان بیمار خارج می شوند. اما سوال مهم برای اغلب زنان این است که آیا کیست تخمدان دفع شده است یا نه؟

ترکیدن کیست تخمدان و دفع آن

ترکیدن کیست تخمدان با درد شدید و ناگهانی همراه است. بعضی از خانم ها موقع ترکیدن کیست تخمدان ممکن است در ناحیه زیر شکم احساس بی حسی داشته باشند. ترکیدن کیست تخمدان باعث خروج مایع، خون یا دیگر محتویات کیست می شود. در کیست های درموئیدی معمولا استخوان، مو و … از کیست خارج می شود. اگر محتویات کیست مشکلی برای زنان ایجاد کند، باید اقدام به جراحی کرد.

علائم دفع کیست تخمدان چیست؟

برخلاف تصور بسیاری از خانم ها، دفع کیست تخمدان با دفع شدن یک کیست همراه نیست. بلکه دفع کیست ترکیده، با لکه بینی یا خونریزی و البته درد همراه است. برای اطمینان از اینکه کیست تخمدان شما دفع شده است باید به نشانه های دفع کیست تخمدان توجه کنید. این نشانه ها عبارتند از:

نشانه های دفع کیست تخمدان

احساس درد در شکم

ترکیدن و دفع کیست تخمدان با یک درد تیز و ناگهانی همراه است. سمتی که کیست تخمدان دارید، درد شدید و تیرکشنده ای را احساس خواهید کرد. این درد خبر از پارگی کیست و دفع آن می دهد.

خونریزی

شایع ترین نشانه دفع کیست تخمدان خونریزی است. با پاره شدن دیواره کیست، خونریزی اتفاق می افتد. ممکن است خونریزی یا لکه بینی بین دو سیکل قاعدگی مشاهده کنید که این نشان دهنده ترکیدن و رفع کیست شما است. اما پارگی و دفع کیستهای تخمدان بیشتر در زمان پریودی اتفاق می افتد. به همین دلیل است که متوجه دفع کیست در زمان خونریزی قاعدگی نمی شوید. با پایان پریودی و انجام سونوگرافی می توانید از دفع کیست خود مطمئن شوید.

در صورت ابتلا به کیست تخمدان که باعث ناباروری یا قاعدگی نامنظم در شما شده است، می توانید جهت درمان به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان مراجعه کرده و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تورم شکم

زیاد بودن تعداد کیستهای تخمدان مثلا در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا بزرگ بودن اندازه کیست می تواند باعث فشار به اندام های لگنی می شود. به علاوه شکم این افراد حالت برآمدگی دارد. با ترکیدن کیست تخمدان و دفع آن، این احساس فشار از بین می رود. اما تورم و برآمدگی شکم به خاطر تخلیه خون یا مایع درون کیست به حفره شکمی ادامه پیدا می کند. بنابراین موقع دفع کیست تورم شکم شما بیشتر از قبل می شود.

همچنین برخی از خانم ها موقع دفع کیست ممکن است علائمی مثل تب یا حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. برخی از خانم ها نیز ممکن است دچار سرگیجه شوند. با مشاهده این علائم، اگر می خواهید از دفع کیست تخمدان خود مطمئن شوید می توانید با یک سونوگرافی به این اطمینان برسید.

امیدواریم در این مقاله به تمام سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم با اینحال اگر سوال دیگری در مورد کیست تخمدان یا علائم دفع کیست تخمدان دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می شود. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

4.3/5 - (372 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *